Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Facturi FACEBOOK si GOOGLE – obligatii declarative si fiscale

Daca iti promovezi firma sau produsele si serviciile prin intermediul Facebook si Google, firme care sunt inregistrate in UE, si doresti sa iti decontezi aceasta cheltuiala profesionala, trebuie sa cunosti anumite particularitati ale operatiunilor cu parteneri din UE.

Modul in care se inregistreaza tranzactia si aspectele fiscale privind TVA difera in functie de statutul firmei tale, respectiv daca esti sau nu platitor de TVA. Vom exemplifica mai jos obligatiile ce revin fiecarei firme care inregistreaza in contabilitate astfel de operatii cu furnizori din UE.

CHECKLIST pentru o firma platitoare de TVA: 

  • sa seteze corect codul de TVA in aplicatia furnizorului pentru ca factura sa fie intocmita pe acel cod (daca codul este comunicat corect, factura va fi emisa fara TVA)
  • sa obtina factura de la furnizor (de regula se descarca din sectiunea de administrare a contului)
  • sa inregistreze taxarea inversa din punct de vedere al TVA, reflectand in contabilitate atat TVA colectata cat si deductibila;
  • sa declare tranzactia in decontul de TVA (D300) si declaratia recapitulativa (D390);

CHECKLIST pentru o firma neplatitoare de TVA:

  • sa solicite un cod special de TVA pentru achizitii intracomunitare (acest cod nu trebuie confundat cu codul normal de TVA, care conduce la calitatea de platitor de TVA pentru toate tranzactile. Acest cod special se utilizeaza doar pentru tranzactii intracomunitare).
  • sa obtina factura de la furnizor intocmita pe acest cod special de TVA (factura va fi de asemenea fara TVA)
  • sa evidentieze in contabilitate si sa achite TVA suplimentara de 19%, rezultata din aceasta operatie;
  • sa achite la buget suma TVA pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
  • sa depuna declaratiile 301 si 390.

Asadar, pentru neplatitorii de TVA fata de firmele platitoare de TVA, inregistrarea unor facturi emise de catre Google sau Facebook vine la pachet cu un cost aditional, respectiv TVA  la cota standard de 19%.

Entitate PLATITOARE de TVA

Ce obligatii am referitoare la TVA

In cazul in care la momentul emiterii facturii vei comunica catre Google/Facebook un cod valid de TVA, prin exceptie de la regula generala a TVA, Google/Facebook vor emite o factura pe care nu va fi inscrisa valoarea TVA, aceasta fiind o operatiune cu taxare inversa (beneficiarul unei livrari de bunuri/prestari de servicii care, conform legii, devine persoana obligata la plata TVA pentru achizitia de bunuri/servicii efectuata). La inscrierea facturii in contabilitate, ai obligatia sa determini valoarea TVA (aplicand cota valabila in tara de rezidenta a Beneficiarului, adica a ta) in cazul Romaniei, cota standard de 19%.

Exemplu: daca primesti de la Google/Facebook o factura in suma totala de 100 de Euro, valoarea TVA este de 19  Euro. Aceasta operatiune va fi inregistrata in contabilitate, in lei, la cursul de schimb BNR valabil pentru data emiterii facturii, suma fiind inscrisa atat la TVA colectata cat si la TVA deductibila. Avand in vedere faptul ca atat pe debit cat si pe credit a fost inscrisa aceeasi suma, rezulta ca din aceasta operatiune nu se genereaza TVA de plata catre stat.

Totusi, desi nu exista obligatia achitarii vreunei sume catre stat, exista obligatii declarative.  Astfel, pe langa decontul de TVA (Declaratia 300) vei mai avea si obligatia depunerii Declaratiei 390 (Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/ prestarile intracomunitare). Declaratia 390 se depune doar in lunile in care exista operatii de acest tip, cu alte cuvinte, nu se depune pe zero (daca intr-o luna nu ai avut operatii, nu depui declaratia).

Entitate NEPLATITOARE de TVA

Ce obligatii am referitoare la TVA

Pentru un neplatitor de TVA, lucrurile se complica putin. Pentru a achizitiona servicii de publicitate de la Google si Facebook (care au sediul in UE), intrucat firma nu are un cod de TVA, trebuie mai intai depusa declaratia 091, in urma careia va primi un cod special de TVA. Declaratia va avea urmatoarele bife:

Codul special de TVA nu este valabil pe teritoriul Romaniei. Din punctul de vedere al operatiunilor desfasurate in Romania, firma NU este inregistrata in scopuri de TVA.

Daca la un moment dat firma va depasi plafonul cifrei de afaceri de 300.000 lei sau va opta pentru a deveni platitoare de TVA si va obtine astfel codul normal de TVA, atunci va trebuie sa solicite anularea codului special de TVA.

Revenind, furnizorilor le vei comunica codul special de TVA, care pentru operatiunile intracomunitare reprezinta un cod valid de TVA. Google sau Facebook va emite o factura fiscala pe care nu va fi inscrisa valoarea TVA. La inscrierea facturii in contabilitate, ai obligatia sa determini valoarea TVA (aplicand cota valabila in tara de rezidenta a beneficiarului, adica a ta) in cazul Romaniei, cota standard de 19%.

Exemplu: daca primesti de la Google/Facebook o factura in suma totala de 100 de Euro, valoarea TVA este de 19 Euro. Aceasta operatiune va fi inregistrata in contabilitate, in lei, la cursul de schimb BNR valabil pentru data emiterii facturii.
Intrucat in Romania firma este neplatitoare de TVA, suma calculata mai sus nu poate fi inscrisa si la TVA deductibila, ci doar la TVA colectata.

Astfel, rezulta ca din aceasta operatiune se genereaza TVA colectata care trebuie virata catre stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost efectuata tranzactia.
De asemenea, pe langa obligatia de plata aratata mai sus, firma trebuie sa declare aceste operatiuni prin depunerea formularului 301 (Decont special de TVA) si  a declaratiei 390 (Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare). Declaratiile 301 si 390 se depun doar in lunile in care exista operatii de acest gen, cu alte cuvinte, nu se depun pe zero (daca intr-o luna nu ai avut operatii, nu depui declaratiile).

Ce obligatii am referitoare la impozitul pe venitul nerezidentilor

Un aspect ce trebuie avut in vedere in cazul tranzactiilor cu furnizori din afara Romaniei, este impozitul pe venitul nerezidentilor.

Pentru anumite tipuri de servicii (asa cum sunt enumerate  la art 223 din Codul fiscal) , acest impozit se datoreaza prin retinere la sursa de catre firma romaneasca a unui procent de 16% de servicii (in anumite conditii servicii prestate in Romania, servicii de consultant si management prestate in Romania sau in afara) din valoarea fiecarei achizitii de la un furnizor care nu este din Romania (fie din UE sau din afara UE). Ca regula generala, pentru a nu plati acest impozit, intre Romania si tara de rezidenta a furnizorului trebuie sa existe un tratat de evitare a dublei impuneri.

Daca ne referim la exemplul nostru cu furnizori cu sediul in Irlanda, exista un astfel de tratat in vigoare. Totusi, pentru aplicarea dispozitiilor acestui tratat, furnizorul trebuie sa iti puna la dispozitie un certificat de rezidenta fiscala. Legislatia prevede ca pentru aplicarea prevederilor conven?iei de evitare a dublei impuneri ?i a legisla?iei Uniunii Europene, nerezidentul are obliga?ia de a prezenta pl?titorului de venit, n momentul pl??ii venitului, certificatul de reziden?? fiscal? eliberat de c?tre autoritatea competent? din statul s?u de reziden??, precum ?i, dup? caz, o declara?ie pe propria r?spundere n care se indic? ndeplinirea condi?iei de beneficiar n situa?ia aplic?rii legisla?iei Uniunii Europene.  n acest sens, certificatul de reziden?? fiscal? trebuie s? men?ioneze c? beneficiarul venitului a avut, n termenul de prescrip?ie, reziden?a fiscal? n statul contractant cu care este ncheiat? conven?ia de evitare a dublei impuneri, ntr-un stat al Uniunii Europene sau ntr-un stat cu care Uniunea European? are ncheiat un acord de stabilire a unor m?suri echivalente pentru toat? perioada n care s-au realizat veniturile din Romnia.

Certificatele de rezidenta fiscala ale Google, Facebook, Linkedin si alte cateva astfel de companii sunt publice, astfel ca nu reprezinta o problema obtinerea lor.

Ca o particularitate a serviciilor de publicitate furnizate de Google si Facebook, acestea se considera a nu fi prestate in Romania, si astfel nu intra sub incidenta art. 223 din Codul fiscal cu privire la impozit pe venitul nerezidentilor, prin urmare nu exista obligatii cu privire la impozitul pe venitul nerezidentilor.

Cu toate acestea, prezentam mai jos cateva informatii utile privind conventia de evitare a dublei impuneri cu Irlanda si certificatele de rezidenta fiscale ale acestor companii.

Conventia de evitare a dublei impuneri este disponibila si ea pe site-ul ANAF click aici .

Pentru serviciile care se incadreaza la art. 223 din Codul fiscal exista obligatia de a ceare furnizorului certificatul de rezidenta fiscala, valabil pentru anul fiscal in care are loc tranzactia.

Atentie! Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Asadar, certificatele prezentate in 2019 sunt valabile pana la 1 martie 2020 inclusiv.

Iata certificatele de rezidenta fiscala ale principalilor 4 furnizori:

BAZA LEGALA: 

  • art. 317 Cod fiscal – Inregistrarea n scopuri de TVA a altor persoane care efectueaz? achizitii intracomunitare sau pentru servicii
  • art. 324 Cod fiscal- Decontul special de taxa si alte declara?ii
  • art. 223 Cod fiscal – Venituri impozabile ob?inute din Romnia
  • OPANAF nr. 592/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (301) „Decont special de taxa pe valoarea adaugata”

75 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *