Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – noutati in salarizare, ghid de identificare a beneficiarilor reali

SmartBill

Iata noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. O initiativa legislativa recent discutata in domeniul fiscal este o propunere de completare a Codului fiscal cu posibilitatea acordarii de abonamente la facilitati sportive pentru angajati, pana intr-un plafon, asemanator cu plafonul pentru asigurari private de sanatate. Sumele care se incadreaza in plafon ar urma sa nu fie considerate avantaje in natura. Plafonul propus este anual, respectiv 400 de euro pentru fiecare persoana.

2. Prin Legea 72/2022 s-au anulat diferentele de obligatii fiscale principale si/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a calificarii ulterioare de catre organul fiscal a sumelor reprezentând indemnizatii sau orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada delegarii, detasarii sau desfasurarii activitatii pe teritoriul altei tari, de catre angajati ai angajatorilor romani care si-au desfasurat activitate pe teritoriul altei tari, aferente perioadelor fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 si data intrarii in vigoare a prezentei legi si neachitate. Aceasta anulare se efectueaza din oficiu, prin emiterea unei decizii de anulare a obligatiilor fiscale, care se comunica contribuabilului.
Prin Ordinul nr. 1.000 din 23 mai 2022 s-a stabilit procedura pentru emiterea deciziei de anulare a obligatiilor fiscale in baza prevederilor L 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative precum si modelul formularului „Decizie de anulare a obligatiilor fiscale“.

3. Prevederea prin care registrul general de evidenta a salariatilor este accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc, a devenit oficiala prin publicarea Legii 144 in MOF nr. 502 din 30.05.2022.

Revisal se completeaza si se transmite inspectoratului teritorial de munca in ordinea angajarii si cuprinde elementele de identificare ale tuturor salariatilor, data angajarii, functia/ocupatia, nivelul si specialitatea studiilor absolvite, tipul contractului individual de munca, salariul, sporurile si cuantumul acestora, perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, perioada detasarii si data incetarii contractului individual de munca.

Dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si la generarea online si descarcarea unui extras din registru. Vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu extrasul mentionat anterior.

Urmeaza a fi publicata procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau in specialitate, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.

4. Oficiul National de Prevenire și Combatere a Spalarii Banilor cu consultarea autoritatilor de supraveghere, organismelor de autoreglementare si Asociatiei Romane a Bancilor a elaborat un ghid de identificare a beneficiarilor reali. Ghidul este disponibil aici.

5. Inspectia Muncii a sintetizat intr-un comunicat publicat in 31.05.2022 modificarile salariale intervenite prin efectul Legii nr. 135/2022.

  • In domeniul agricultura si industria alimentara: incepând cu data de 1 iunie 2022, vor fi operate si transmise in Revisal modificarile salariale intervenite prin efectul Legii nr. 135 din 13 mai 2022, pentru modificarea si completarea unor acte normative. Astfel, pentru salariatii angajatorilor care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 3.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentând, in medie, 17,928 lei/ora. In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) lit. h) H.G. nr. 905/2017, aceste modificari se transmit in registru in termen de 20 de zile lucratoare de la data producerii modificarii.
    Inspectia Muncii atrage atentia celor care lucreaza cu zilieri in acest domeniu ca remuneratia bruta orara stabilita de parti nu poate fi mai mica decât valoarea/ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Astfel, valoarea minima a remuneratiei la care are dreptul zilierul care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional in sectorul agricol si in industria alimentara este cea prevazuta la art. III alin. (1) și (2) din Legea nr. 135/2022.
  • O a doua modificare este adusa de OUG. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Codul de procedura fiscal. In perioada 01.06 – 31.12.2022, angajatorii pot majora, voluntar, nivelul salariului de baza lunar brut cu suma de 200 lei, respectiv de la 2.550 lei la 2.750 lei. Aceasta majorare se acorda salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, sunt incadrati cu norma intreaga si numai la locul unde se afla functia de baza. Pentru suma de 200 lei nu se datoreaza impozit pe venit si contributiile sociale obligatorii.

    Majorarea de 200 de lei vizeaza exclusiv salariul minim de 2.550 de lei. Ea nu se acorda la salariile minime de 3.000 lei stabilite in domeniile constructii, agricultura si industria alimentara. Scutirea de taxe pentru suma lunara de 200 de lei se aplica si in cazul persoanelor angajate dupa data de 1.06.2022, carora li se stabileste un salariu brut de 2.750 de lei, fara a lua in calcul sporurile si alte adaosuri.

6. Taxarea veniturilor din investitii se va realiza dupa un nou regim incepand cu 01.01.2023 (L 142 din 20 mai 2022). Castigul din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin intermediarii definiti potrivit legislatiei in materie, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, se impun prin retinere la sursa astfel:

  • in cazul titlurilor de valoare:
    • prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii
    • prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii
  • in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
    • prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii
    • prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobândirii. Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/ rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat – primul iesit, pe fiecare simbol

Impozitul pe venit calculat si retinut la sursa se declara si se vireaza la bugetul de stat de catre intermediari pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si este impozit final. Pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, efectuate prin intermediari, dupa caz, nu se reporteaza si nu se compenseaza, acestea reprezentand pierderi definitive ale contribuabilului.

7. Incepand cu data de 1 iulie 2022 devine obligatorie declararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care sunt monitorizate sunt:

  • Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
  • Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
  • Bauturi, lichide alcoolice si otet, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
  • Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
  • Incaltaminte, ghetre si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
  • Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214


8. Impozitul pe dividende platit in plus la bugetul de stat, poate fi solicitat la restituire ca urmare a regularizarii anuale a dividendelor distribuite partial in cursul anului, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor incasate in plus de catre acestia sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite si neplatite, pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora.
Pentru a putea beneficia de restituire este necesar ca platitorul de impozit pe dividende sa depuna o declaratie rectificativa in care se evidentiaza suma reprezentand impozit pe dividende platita in plus. Ulterior depunerii declaratiei rectificative platitorul de dividende va depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire a impozitului pe dividende numai dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor distribuite in plus. Restituirea sumelor reprezentand impozit pe dividende cuvenite platitorului se efectueaza numai prin decontare bancara, in termenul de 45 de zile de la inregistrare, in contul bancar indicat de platitorul de dividende in cererea de restituire.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *