Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Customer Succes/Stories

Cronica antreprenoriala – rambursare TVA, consecintele incetarii starii de alerta

Cronica SmartBill

Iata care sunt noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. S-a aprobat noua procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare (Ordinul 352 publicat in MOF242 din 11.03.2022). Prin acest ordin s-a aprobat noua procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare dar si modelul si continutul unor  formulare precum: decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, notificare privind prelungirea termenului de solutionare a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, decizie privind incheierea procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru contribuabilii declarati inactivi fiscal.

Ordinul se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse incepand cu data de 1 februarie 2022. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare la data aplicarii prezentului ordin se solutioneaza potrivit normelor legale in vigoare la momentul depunerii acestora.

2. Incepand cu data de 09.03.2022 a incetat starea de alerta pe intreg teritoriul Romaniei. Astfel, restrictiile cu privire la starea de alerta si-au incetat aplicabilitatea. Insa se mentin in continuare dispozitiile art. 1 din O.U.G. nr.195/2020 privind masuri in domeniul registrului comertului, respectiv:

  • activitatea ONRC se deruleaza in principal prin mijloace electronice si prin corespondenta. Activitatea de lucru cu publicul la ghiseele institutiei se deruleaza pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fractionat in doua intervale orare, iar in perioada cuprinsa intre acestea se dezinfecteaza spatiile afectate lucrului cu publicul. Accesul publicului se realizeaza in mod organizat, in limita numarului ghiseelor afectate lucrului cu publicul, cu prezenta unei singure persoane la ghiseu
  • declaratiile pe proprie raspundere care se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri pot avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pe proprie raspundere pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului
  • specimenul de semnatura, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiul registrul comertului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui inscris sub semnatura privata, fara nicio alta formalitate sau se poate da la oficiul registrului comertului

3. Consecintele ridicarii starii de alerta asupra unor aspecte din domeniul salarizarii sunt:

  • nu se va mai deconta somajul tehnic incepand cu 9 martie 2022
  • ramane in vigoare sistemul „kurzarbeit” aprobat prin OUG 132/2020 inca trei luni de la ridicarea starii de alerta
  • valabilitatea contractelor colective de munca (CCM) se prelungeste automat tot cu 90 de zile, incepand cu data de 9 martie 2022
  • parintii care au in ingrijire copii sau adulti cu handicap inscrisi in sistemul de invatamant (OUG 110/2021) pot primi zile libere pana la finalul anului scolar 2021-2022
  • nu mai este obligatorie decalarea programului de lucru incepand cu 9 martie 2022
  • nu mai este obligatorie nici telemunca, dar acesta pot fi stabilite, in continuare, cu acordul angajatorului
  • nu se mai ocupa posturi fara concurs in institutiile de stat

4. S-a publicat formatul electronic al declaratiei 700. Acest nou formular completeaza vechiul formular 700 cu noi functionalitati.

  • inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal al contribuabililor, cu exceptia cazului in care contribuabilii isi modifica domiciliul sau sediul social care reprezinta si domiciliu fiscal, precum si cu exceptia contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, care nominalizeaza, ulterior inregistrarii fiscale, un alt sediu permanent desemnat
  • inregistrarea in vectorul fiscal a unor noi categorii de obligatii fiscale sau modificarea categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise initial in vectorul fiscal
  • modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit de catre contribuabilii platitori de impozit pe profit
  • exercitarea optiunii de modificare a anului fiscal
  • declararea sediilor secundare care nu au obligatia inregistrarii fiscale
  • inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care solicita, ulterior inregistrarii fiscale, inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
  • efectuarea de mentiuni referitoare la vectorul fiscal privind TVA, ulterior inregistrarii in scopuri de TVA
  • exercitarea optiunii privind aplicarea/incetarea aplicarii prevederilor art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, cu privire la locul prestarii catre persoane neimpozabile a serviciilor de telecomunicatii, radiodifuziune si televiziune sau a serviciilor furnizate pe cale electronica
  • efectuarea de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania
  • efectuarea de mentiuni privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent
  • efectuarea de mentiuni privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare

5. La Senatul Romaniei a fost inregistrata in 03.03.2022 o propunere legislativa care urmareste sa aduca cateva modificari Codului muncii.

Este vorba de o modificare a prevederilor articolelor 112 si 113 din Codul muncii, prin care angajatorii pot introduce un program de 10 ore zi, 4 zile pe saptamana, cu respectandu-se astfel 40 de ore/saptamana.

6. Reamintim duratele de pastrare in arhiva a principalelor documente contabile:

Termenul general de 10 ani

  • Registrul – Jurnal
  • Registrul – Inventar
  • Registrul – Cartea mare
  • Situatiile financiare anuale (art 35 alin. 3 din Legea contabilitatii)

Nou! Prin OUG 13/2021 care aduce completari Legii contabilitatii s-a precizat expres ca termenul de pastrare al tuturor tipurilor de situatii financiare: individuale, consolidate, intermediare, raportari contabile, etc. este de 10 ani.

Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.

Termenul de 5 ani

Termenul de 5 ani se aplica pentru:

  • Bon de consum
  • Bon de predare, transfer, restituire
  • Dispozitie de livrare
  • Fisa de magazie
  • Lista de inventariere
  • Chitanta
  • Chitanta pentru operatiuni in valuta
  • Dispozitie de plata/incasare catre casierie
  • Decont pentru operatiuni in participatie
  • Ordin de deplasare (delegatie)
  • Decont de cheltuieli pentru deplasari externe
  • Extras de cont
  • Borderou de primire a obiectelor in consignatie
  • Borderou de iesire a obiectelor in consignatie
  • Fisa de cont pentru operatiuni diverse
  • Document cumulativ
  • Decizie de imputare
  • Angajament de plata

Termenul de 50 de ani

Acesta se aplica pentru statele de plata.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *