Iata care sunt noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:
1.ANAF a actualizat in 24.02.2022 formatul electronic al Declaratiei 100 si astfel devine posibila declararea obligatiilor fiscale – impozit micro, pe profit si specific pentru ultimul trimestru din 2021, cu bonificatiile conform OUG 153/2020.
Potrivit acestei ordonante, contribuabilii platitori de impozit pe profit, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, precum si contribuabilii platitori de impozit specific beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel:
- 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil, prezentat in situatiile financiare anuale, respectiv in raportarile contabile anuale, in anul pentru care datoreaza impozitul, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris.
- daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori (procentul de reducere a impozitului/ Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat):
- 5% – pana la 5% inclusiv
- 6% – peste 5% si pana la 10% inclusiv
- 7% – peste 10% si pana la 15% inclusiv
- 8% – peste 15% si pana la 20% inclusiv
- 9% – peste 20% si pana la 25% inclusiv
- 10% – peste 25%
- 3% – daca inregistreaza o crestere peste nivelul prevazut mai jos a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 si daca indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a). Prevederile prezentei litere se aplica incepand cu anul 2022, respectiv incepand cu anul fiscal modificat care incepe in 2022.
Nivelul de crestere prevazut pentru aceasta litera este:
Anul pentru care datoreaza impozitul | Procentul minim de crestere a capitalului propriu ajustat |
2022 | 5% |
2023 | 10% |
2024 | 15% |
2025 | 20% |
2. Indemnizatia de somaj si beneficiile sociale care se raporteaza la Indicatorul Social de Referinta urmeaza sa se majoreze cu 5,1%.
Cresterea se va realiza de la 1 martie 2022, ca urmare a majorarii cu 5,1% a indicatorului. Asadar, vom avea o crestere a ISR de la 500 de lei la 525,5 lei.
Va fi majorata valoarea urmatoarelor beneficii care au valoarea corelata cu ISR, astfel:
- ajutorul social
- alocatia pentru sustinerea familiei
- alocatia lunara de plasament
- prestatiile sociale pentru persoanele cu handicap (crestere de la 350 la 369 de lei (handicap grav) si de la 265 la 279 de lei (handicap accentuat))
- nivelul minim al indemnizatiei pentru cresterea copilului (crestere de la 1.250 la 1.314 lei) si al indemnizatiei de acomodare
- sprijinul pentru adoptatori
- ajutorul pentru refugiati
Indemnizatia de somaj va fi majorata de la 375 de lei la 394 de lei.
3. Potrivit unui proiect legislativ, cota de TVA pentru carburanti ar putea sa scada de la 19% cat este in prezent la 5% , la urmatoarele tipuri :
- benzina cu plumb
- benzina fara plumb
- gaz petrolier lichefiat
- motorina
4. Persoanele fizice si juridice care depun cu intarziere declaratiile de inregistrare fiscala risca urmatoarele amenzi:
- amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari
- amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice
5. Ministerul Muncii a publicat in 18 februarie 2022 un proiect de ordin prin care se stabileste ca pentru semestrul I al anului 2022, incepand cu luna aprilie 2022, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 520 lei.
Tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.
6. Actele de identitate al caror termen a expirat la data de 01.03.2020 sunt inca valabile potrivit Legii nr.55/2020. Aceasta arata ca valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii se mentine pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei stari si nu necesita preschimbare.
Ultima prelungire a starii de alerta a avut loc incepand cu data de 7 februarie 2022 pentru inca 30 de zile, prin Hotararea nr. 171/04.02.2022.
7. Certificatele de rezidenta fiscala prezentate in cursul anului pentru care se fac platile sunt valabile si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta. Asadar, certificatele de rezidenta fiscala prezentate in cursul anului 2021 isi pierd valabilitatea dupa data de 1 martie 2022.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.