Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Infiintare microintreprindere – pas cu pas

infiintare microintreprindere

Te-ai gandit sa iti dezvolti o afacere si sa iti infiintezi o microintreprindere? Pentru ca dorintele si ideile tale sa fie puse mai usor in practica, ar trebui sa cunosti cateva aspecte principale cu privire la procedura de infiintare a unei microintreprinderi.

Majoritatea persoanelor care doresc ca pentru inceput sa isi deschida o mica afacere apeleaza de cele mai multe ori la inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA). Insa, pe masura ce afacerea se dezvolta, apare si necesitatea infiintarii unei microintreprinderi, mai exact deschiderea unui SRL / SRL-D.

Trebuie sa precizam ca microintreprinderea este o forma de incadrare fiscala a unei firme, prin care aceasta plateste un impozit stabilit ca procent din venituri (1% cota valabila 2023), spre deosebire de celalalt tip de impozitare, pe profitul obtinut (16%). Din punct de vedere juridic, microintreprinderea este de fapt o SRL / SRL-D.

Atentie! La infiintare, o persoana juridica romana (SRL sau SRL-D) este considerata microintreprindere daca sunt respectate  anumite conditii mentionate mai jos si in acest fel va plati impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Incepand cu veniturile aferente anului 2023 din punct de vedere fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste urmatoarele conditii la data de 31 a anului fiscal precedent:

  • a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile
  • capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale
  • nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii
  • a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale
  • are cel putin un salariat
  • are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul articol

Exceptie privind cifra de afaceri o fac SRL-urile din domeniul HORECA (CAEN: 5510 – «Hoteluri si alte facilitati de cazare similare», 5520 – «Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata», 5530 – «Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere», 5590 – «Alte servicii de cazare», 5610 – «Restaurante», 5621 – «Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente», 5629 – «Alte servicii de alimentatie n.c.a.», 5630 – «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor») care pot depasi cifra de afaceri de 500.000 lei si sa ramana microintreprinderi pentru veniturile realizata din desfasurarea de activitati pe aceste coduri CAEN.  Daca insa obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN si pentru acestea depasesc echivalentul in lei a 500.000 euro, datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul.

Socitatile care in cursul anului 2022 au depasit plafonul de 500.000 euro dar se incadreaza in plafonul de 1.000.000 euro la 31.12.2022, ca exceptie, vor putea opta pentru continuarea regimului de microintreprindere din 2023, daca si celalalte conditii sunt indeplinite.

Procedura de infiintare a unei microintreprinderi 

In vederea infiintarii unei microintreprinderi, la fel ca in cazul oricarei societati cu raspundere limitata, trebuie parcurse urmatoarele etape:

  • Alegerea si rezervarea denumirii entitatii verificarea disponibilitatii firmei si rezervarea acesteia se poate face online
  • Alocarea unui spatiu drept sediu social
  • Intocmirea actului constitutiv
  • Pregatirea documentelor privind inregistrarea enitatii la ONRC

La Registrul Comertului trebuie completate si prezentate urmatoarele documente:

  1. Cererea de inregistrare (original)
  2. Anexa 1 privind inregistrarea fiscala si, dupa caz, Anexa 2 privind investitia straina
  3. Declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti
  4. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei
  5. Actul constitutiv (original)
  6. Documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si, daca este cazul, inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu secundar
  7. Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificata de parte)
  8. Dupa caz, declaratia autentica pe propria raspundere a persoanei fizice cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania, in original si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public
  9. Informatiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligatia prezentarii certificatului de cazier fiscal (obtinute de catre ORCT, din oficiu, de la ANAF), in original
  10. Daca este cazul:
    • actele de inregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificata)
    • avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular – tip – original)
    • mandatul pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si pe seama fondatorului persoana juridica (copie certificata)
    • dovada autorizatiilor sau avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila inmatricularii/inregistrarii in registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii sau avize este prevazuta de lege, respectiv dovezile privind indeplinirea conditiilor prevazute prin legi speciale, corespunzator domeniului de activitate (in original sau copie certificata)
    • dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
  11. Declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice
  12. Dovezile privind plata tarifului legal 

Avantajele unei microintreprinderii (SRL/SRL-D):

  • Capitalul social la infiintare este de minim 200 lei, care ulterior poate fi recuperat
  • Nu exista limitare in alegerea codurilor CAEN in alegerea numarului de coduri CAEN, asa cum se intampla la PFA
  • Solicitantul nu trebuie sa ateste calificarea/pregatirea acestuia
  • Asociatii raspund in limita capitalului social varsat de 200 lei
  • Daca exista cel putin un salariat cu norma intreaga, se va plati un impozit pe venitul microintreprinderilor de doar 1%, in caz contrar se aplica cota de 3%
  • Poate exista un numar nelimitat de salariati spre deosebire de PFA unde numarul de angajati este limitat la 3
  • Asociatii pot sa retraga profitul din dividende si in cursul anului curent, trimestrial, prin depunerea situatiilor financiare intermediare

Dezavantajele unei microintreprinderi (SRL/SRL-D):

  • Costuri cu evidenta contabila (servicii de contabilitate)
  • Cheltuieli administrative aferente sediului (chirii, utilitati etc) daca acesta rezulta ca urmare a unui contract de inchiriere
  • Asociatul trebuie sa plateasca impozit pe dividendele retrase si contributia la sanatate, daca dividendele incasate depasesc 12 salarii minime brute pe economie

Asadar, dupa eliberarea actelor de la ONRC, persoana juridica se considera infiintata si isi poate incepe activitatea. Nu trebuie efectuata nici o inregistrare initiala la ANAF, deoarece comunicarea infiintarii si inregistrarea la ANAF este efectuata de catre ONRC. Doar daca microintreprinderea urmeaza sa aiba angajati atunci contabilul va trebui sa depuna la ANAF un formular pentru modificarea vectorului fiscal. Etapa urmatoare dupa infiintare este gasirea unui contabil.

Cine poate tine contabilitatea unei microintreprinderi?

Contabilitatea unei microintreprinderi se poate tine legal doar in unul din cele doua moduri descrise mai jos:

  • prin departamente interne distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba obligatoriu studii economice superioare
  • prin contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre CECCAR

Dupa deschiderea firmei urmeaza apoi alte etape, care tin de optiunea fiecarui antreprenor:

  • deschiderea unui cont curent bancar
  • organizarea unui flux de lucru si utilizarea unei aplicatii pentru emiterea documentelor tale
    Poti alege SmartBill care detine modul de facturare online
  • angajarea de personal
  • organizarea protectiei muncii
  • pregatirea unui site, setarea unei adrese de mail de contact etc

Mai multe noutati despre microintreprinderi poti afla din editia dedicata acestui subiect la Pastila de contabilitate – Microintreprinderi in 2023.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

72 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *