
Te-ai gandit sa iti dezvolti o afacere si sa iti infiintezi o microintreprindere?
Pentru ca dorintele si ideile tale sa fie puse mai usor in practica, ar trebui sa cunosti cateva aspecte principale cu privire la procedura de infiintare a unei microintreprinderi.
Majoritatea persoanelor care doresc ca pentru inceput sa isi deschida o mica afacere apeleaza de cele mai multe ori la inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA). Insa, pe masura ce afacerea se dezvolta, apare si necesitatea infiintarii unei microintreprinderi, mai exact deschiderea unui SRL/SRL-D.
Trebuie sa precizam ca microintreprinderea este o forma de incadrare fiscala a unei firme, prin care aceasta plateste un impozit stabilit ca procent din venituri (1% sau 3%), spre deosebire de celalalt tip de impozitare, pe profitul obtinut (16%). Din punct de vedere juridic, microintreprinderea este de fapt o SRL/SRL-D.
Atentie! La infiintare, o persoana juridica romana (SRL sau SRL-D) este considerata microintreprindere daca sunt respectate anumite conditii mentionate mai jos si in acest fel va plati impozit pe veniturile microintreprinderilor.
Din punct de vedere fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste urmatoarele conditii la data de 31 a anului fiscal precedent:
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului n euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile
- capitalul social al acesteia este de?inut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale
- nu se afla n dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii
Procedura de infiintare a unei microintreprinderi
In vederea infiintarii unei microintreprinderi, la fel ca in cazul oricarei societati cu raspundere limitata, trebuie parcurse urmatoarele etape:
- Alegerea si rezervarea denumirii entitatii verificarea disponibilitatii firmei si rezervarea acesteia se poate face online
- Alocarea unui spatiu drept sediu social
- Intocmirea actului constitutiv
- Deschiderea unui cont bancar de capital social
- Depunerea capitalului social in contul bancar deschis (minim 200 lei)
- Pregatirea documentelor privind inregistrarea enitatii la ONRC
La Registrul Comertului trebuie completate si prezentate urmatoarele documente:
- Cerere de inregistrare (formular ONRC)
- Anexa 1 privind inregistrarea fiscala (formular ONRC)
- Anexa 2 privind investitia straina (formular ONRC) dupa caz
- Declaratie-tip pe propria raspundere semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte:
- PJ nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani
- PJ indeplineste conditiile de functionare in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii dupa caz
- Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei
- Acordul pentru utilizarea denumirii dupa caz
- Declaratia ca persoana are calitatea de asociat unic intr-un singur SRL sau ca SRL-ul cu asociat unic nu este asociat unic intr-un alt SRL
- Actul constitutiv
- Document care sa ateste dreptul de folosinta asupra spatiului ales drept sediu social
- Cererea catre ANAF in vederea obtinerii certificatului emis de administratia fiscala competenta, care indica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document pentru instrainarea dreptului de folosinta
- Declaratia pe propria raspundere in cazul in care, din certificatul emis rezulta ca sunt deja inregistrate la ANAF alte documente care atesta instrainarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destina?ie de sediu social
- Dovada varsarii aporturilor privind capitalul social
- Actele privind proprietatea pentru aporturile in natura
- Declaratiile fondatorilor/administratorilor/cenzorilor din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestei calitati
- Actele de identitate ale fondatorilor/administratorilor/cenzorilor
- Specimenele de semnatura
- Declaratia pe propria raspundere a PF cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al PJ straine care nu este inregistrata fiscal in Romania daca este cazul
- Declaratia privind beneficiarul real al persoanei juridice
- Dovezile privind plata tarifului legal
Din punct de vedere fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste urmatoarele conditii la data de 31 a anului fiscal precedent:
- a realizat venituri care nu au dep??it echivalentul n lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului n euro este cel valabil la nchiderea exerci?iului financiar n care s-au nregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este de?inut de persoane, altele dect statul ?i unit??ile administrativ-teritoriale;
- nu se afl? n dizolvare, urmat? de lichidare, nregistrat? n registrul comer?ului sau la instan?ele judec?tore?ti, potrivit legii.
Avantajele unei microintreprinderii (SRL/SRL-D):
- Capitalul social la infiintare este de minim 200 lei, care ulterior poate fi recuperat
- Nu exista limitare in alegerea codurilor CAEN in alegerea numarului de coduri CAEN, asa cum se intampla la PFA
- Solicitantul nu trebuie sa ateste calificarea/pregatirea acestuia
- Asociatii raspund in limita capitalului social varsat de 200 lei
- Daca exista cel putin un salariat cu norma intreaga, se va plati un impozit pe venitul microintreprinderilor de doar 1%. In caz contrar se aplica cota de 3%
- Poate exista un numar nelimitat de salariati spre deosebire de PFA unde numarul de angajati este limitat la 3
- Asociatii pot sa retraga profitul din dividende si in cursul anului curent, trimestrial, prin depunerea situatiilor financiare intermediare.
Dezavantajele unei microintreprinderi (SRL/SRL-D):
- Costuri cu evidenta contabila (servicii de contabilitate);
- Cheltuieli administrative aferente sediului (chirii, utilitati etc) daca acesta rezulta ca urmare a unui contract de inchiriere.
- Asociatul trebuie sa plateasca impozit pe dividendele retrase si contributia la sanatate, daca dividendele incasate depasesc 12 salarii minime brute pe economie.
Asadar, dupa eliberarea actelor de la ONRC, persoana juridica se considera infiintata si isi poate incepe activitatea. Nu trebuie efectuata nici o inregistrare initiala la ANAF, deoarece comunicarea infiintarii si inregistrarea la ANAF este efectuata de catre ONRC. Doar daca microintreprinderea urmeaza sa aiba angajati atunci contabilul va trebui sa depuna la ANAF un formular pentru modificarea vectorului fiscal. Etapa urmatoare dupa infiintare este gasirea unui contabil.
Cine poate tine contabilitatea unei microintreprinderi?
Contabilitatea unei microintreprinderi se poate tine legal doar in unul din cele doua moduri descrise mai jos:
- prin departamente interne distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta func?ie. Aceste persoanetrebuie sa aiba obligatoriu studii economice superioare
- prin contracte de prestari de servicii in domeniul contabilita?ii,incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii,membre CECCAR
Urmeaza apoi alte etape, care tin de optiunea fiecarui antreprenor:
- deschiderea unui cont curent bancar
- organizarea unui flux de lucru si utilizarea unei aplicatii pentru emiterea documentelor tale.
Poti alege SmartBill care detine un modul de facturare online (gazduit in cloud) usor de utilizat. - angajarea de personal
- organizarea protectiei muncii
- pregatirea unui site, setarea unei adrese de mail de contact etc
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill program facturare, gestiune si contabilitate.
Cat este impozitul pe dividente? Poate fi locul unde locuiesti considerat sediul microinterprinderi?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
1. Anul acesta impozitul pe dividende a ramas tot 5% cu mentiunea ca se plateste CASS (10%) de catre persoana fizica ce incaseaza venituri din dividende peste plafonul de 22.800 lei.
2. Dintre documentele solicitate la infiintarea unei societatii la ONRC se numara si dovada unui sediu social (contract de vz-cump; contract de inchiriere; contract de comodat; etc.).
Sediul social poate fi un sediu al carui proprietar este asociatul unic sau unul dintre asociati (dupa situatie) sau alte persoane (cazul inchirierii). Un singur imobil poate fi sediul social pentru mai multe firme, daca acesta dispune de mai multe camere.
Astfel ca, nu exista nicio restrictie cu privire la a stabili o camera din locuinta personala care sa aiba destinatie de sediu social, insa trebuie ca la baza acestei decizii sa existe documentele justificative mentionate mai sus.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna seara ma intereseaza ce cheltuieli ar fi daca asi deschide un pfa acasa “ curatare interior auto” doar interioare? Asta vreau sa petrec doar in timpul liber find doar dupa serviciu Multumesc frumos!
Buna ziua,
Aici s-ar putea incadra de exemplu cheltuielile cu materialele necesare efectuarii curateniei interioare, aspirator de masina, cheltuieli de reclama si publicitate, cheltuieli cu intretinerea spatiului in care isi deruleaza activitatea PFA-ul.
Gasiti lista detaliata a cheltuielilor deductibile/partial deductibile la art. 68 din actul normativ prezentat in link:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_11022020.htm#A68
Zi frumoasa!
Mul?umesc pentru acest articol foarte interesant ?i util! Deci dac? fac, s? zicem ?10.000 pe an cu micro srl, pl?tesc impozite de ?300. Bun. Dac? cheltuiesc banii (la orice, nu cheltuieli de afaceri)… cump?raturile sunt considerate ‘dividende’ ?i taxat din nou? Ce anume declan?eaz? impozitarea suplimentar? a dividendului? Sau este vorba doar de pl??i ?n numerar c?tre asociat / fondator impozabile ca dividende?
Buna ziua Ion,
Mare atentie, cheltuielile efectuate de orice societate trebuie sa fie facute in scopul desfasurarii activitatii ? cheltuieli care sa conduca la indeplinirea obiectivelor stabilite de societate.
Pe parcursul desfasurarii activitatilor orice societate inregistreaza atat venituri cat si cheltuieli.
In cazul microintreprinderilor, societatea datoreaza trimestrial 1% (daca are angajati) sau 3% (daca nu are angajati) impozit pentru veniturile realizate (cifra de afaceri).
Daca la sfarsitul exercitiului financiar societatea dumneavoastra inregistreaza venituri > cheltuieli, atunci diferenta pozitiva dintre venituri si cheltuieli reprezinta profitul societatii. Profitul se poate distribui apoi catre asociatii entitatii sub forma de dividende, insa pentru dividendele distribuite, societatea mai este obligata sa retina 5% impozit pe care sa-l vireze bugetului de stat.
Dividendele pot fi repartizate atat trimestrial cat si annual, insa doar daca entitatea inregistreaza profit.
Sper ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Draga Monica. V? mul?umesc foarte mult pentru r?spunsul dvs.!
Venituri – Cheltuieli = Profit. Da, acesta este principiul de baz? al economiei 🙂
S? r?m?nem cu exemplu de mai sus: dac? firma micro SRL face ?10k pe an (venituri) ?i nu are cheltuieli de afaceri, atunci profitul este = ?10k pe care o va pl?ti asocia?ilor ca dividende.
Frima pl?te?te ?300 impozit pentru veniturile de ?10k (av?nd ?n vedere c? nu are angaja?i).
Firma mai pl?te?te ?500 impozit pentru ?10k dividendele pl?tite c?tre asocia?ilor.
Asta este tot, compania trebuie s? pl?teasc? ?n impozite, da?
Asocia?ii care la sf?r?itul anului fiscal primesc aceste ?9.2k (?10k -?300 -?500 care deja au fost acordate statului): asocia?i trebuie s? pl?teasc? iar/din nou alte impozite? Sau sunt aceste ?800 tot ce trebuie pl?tit ?n impozite?
Dac? dividendele sunt impozitate din nou pe partea asocia?ilor: cum se calculeaz? aceste impozite, care rata de impozitare se aplic??
Multe mul?umiri pentru timpul acordat ?i explica?iile dvs. foarte competente ?i utile! ??
Buna ziua,
Daca firma are 10.000 E venituri pe an inseamna ca va plati un impozit pe micro de 300 E (3% * 10.000 E) la bugetul de stat, asa cum mentionati si dumneavoastra – care pentru firma este o cheltuiala, deci dupa aceasta plata firma ramane cu un profit de: 10.000 ? 300 = 9.700 E pe care ii poate da spre repartizare ca dividende catre asociati.
Din profitul de 9.700 E dat spre repartizare societatea va datora 5% la bugetul de stat ca impozit pe dividende = 5% * 9.700 E = 485 E.
Diferenta 9.700 E ? 485 E = 9.215 E se poate vira asociatilor ca dividende proportional cu cota de participare la capitalul social.
In ceea ce priveste asociatii (persoane fizice), daca ei incaseaza intr-un an venituri din dividende peste plafonul de 24.960 lei, atunci da, vor avea obligatia sa mai plateasca la bugetul CASS 10% pentru aceste venituri, insa indiferent care este valoarea ce depaseste palfonul de 24.960 lei, CASS se va plati la valoare fixa 10% * 24.960 lei = 2.496 lei.
Exemplu: presupunem ca in cazul dumneavoastra exista un singur asociat (100%), acesta incaseaza in anul 2019 suma de 9.215 E din dividende pe care am calculate-o mai sus (echivalent in lei a 43,720.57 ? curs 4.7445). Ei bine, acest asociat unic are obligatia sa depuna declaratia unica si sa plateasca contributia CASS – 2.496 lei fiindca a incasat dividende care au depasit plafonul de 24.960 lei.
In concluzie exista urmatoarele impozite si contributii de plata:
1. Suportate de firma:
-impozit pe micro (3%);
-impozit pe dividendele date spre repartizare (5%)
2. Suportate de asociati (persoanele care incaseaza venituri din dividende peste plafon 24.960 lei):
-contributia de asigurari sociale de sanatate (10%)
Speram ca raspunsul nostru va este de folos,
O zi placuta!
Draga Monica. V? mul?umesc din nou pentru r?spunsul dvs.!
Permite?i-mi s? rezum:
10.000? venituri srl
– 300? imp. 3%
– 458? imp. 5%
– 525? CASS 2.496 RON
————————-
= 8.717? care care sunt pl?tite asociatului.
Iar asociatul are obliga?ia de a depune declara?ia unic? ?i datoreaz? impozit pe venit de…? C?t e? 10%, nu?
?n cazul ?n care se aplic? aceste 10%:
8.717? venit
– 871? imp. 10%
————-
7.845? venit net „?n m?n?”
Deci, de la ?10k venit au ramas ?7.845 ceea ce ?nseamn?, c? el a platit/pierdut efectiv 21,5% din banii pe care compania le-a c??tigat (dac? rata de impozitare pe venit aplicat? este de fapt 10%…).
Este corect a?a?
Atunci, nu ar fi mai avantajos dac? ar lua aceste ?10k ca persoan? fizic?, nu prin srl, ?i ar pl?ti doar impozitul pe venit de 10%? A?a ar putea p?stra 9k ?n loc de 7,8k, mai ales av?nd ?n vedere c? pl?te?te deja un echivalent de „CASS” (=asigurarea medical? ?i social?) ?n cealalt? ?ar? de re?edin?? (=nu ?n Rom?nia)
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne urmariti.
Raspunsurile oferite anterior ofera, consideram, suficient de multe informatii pentru speta dumneavoastra. In cazul in care inca au ramas lucruri neclare, va sfatuim sa le discutati cu un consultant / contabil.
Mare atentie ! Asociatul nu datoreaza impozit pentru veniturile din dividendele incasate peste plafon, ci doar CASS (10%).
O zi frumoasa!
Un raspuns foarte elaborat si de mare ajutor. De asemenea foarte usor de inteles. Mii de mul?umiri!
Si noi va multumim pentru interesul acordat!
Weekend placut!
Bun? ziua, am o ?ntrebare ce ?ine de asocia?i. Din c?te am citit la ?nfiin?area unei noi ?ntreprinderi acum ?n 2019 pentru a fi considerat? din start micro?ntreprindere, este necesar ca asocia?ii s? NU aib? cot? de participare ?n alte ?ntreprinderi? Iar dac? la ?nfiin?are unei companii din 2 asocia?i, dintre care unul este asociat ?i la o alt? ?ntreprindere ?ar al doilea nu este asociat – compania nou instituit? va merge direct cu achitarea impozitelor din profit ?i nu din venit?
?i ?nc? un scenariu – dac? la infiin?area unei micro?ntreprinderi asocia?ii nu au cote de participare ?n alte ?ntreprinderi, ?ns? ulterior ?ntregistr?rii primei companii, ?nregistreaz? ?n calitate de asociat ?i alte companii – prima companie care din start era micro?ntreprindere trece automat la achitarea din profit?
Mul?umesc.
Buna ziua Victor,
Potrivit art. 48. alin. (3) din Codul Fiscal o persoana juridica romana care este nou-infiintata este obligatia sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. d) este indeplinita la data inregistrarii in registrul comertului.
Conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. d) se refera la urmatorul aspect: capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale.
Astfel, o societate nou infiintata este considerata din start microintreprindere atunci cand capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrative-teritoriale. Nu are importanta cota de participare a asociatilor la incadrarea societatii ca micro sau platitoare de impozit pe profit.
Puteti regasi mai multe informatii despre microintreprinderi la urmatorul link:
https://blog.smartbill.ro/infiintare-microintreprindere/
Speram ca aceste informatii va sunt utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Va rog sa ma ajuta?i cu urmatoare spe??.
Sunt angajata a unei multina?ionale si vreau s?-mi deschid pe cont propriu un Srl dar sa raman in continuare angajata a multina?ionalei respective, se poate, implica ceva?
Daca estimez ca veniturile mele vor fi de 25.000 lei ?ntr-un an este ok sa-mi infiintez srl sau e mai ok un Pfa?
Mul?umesc de ajutor!
Buna ziua Daniela,
Va puteti pastra calitatea de salariat si sa va infiintati pe cont propriu un SRL, nu exista nicio restrictie in acest sens.
Consideram ca decizia de a va infiinta un SRL sau de a va inregistra ca PFA ar trebui sa o luati impreuna cu un contabil, fiindca sunt mai multe aspecte pe care ar trebui sa le puneti in balanta, pe langa veniturile anuale estimate.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
O zi placuta!
Buna ziua
Va rog sa imi raspundeti la urmatoarele intrebari:
1.Daca sunt pensionar anticipat partial, pot infiinta un SRL?
2. Imi este necesar sa angajez un administrator?
3.Daca nu am nici un angajat si sunt asociat unic pot avea venituri ? sau trebuie sa renunt/suspend pensia?
4.Daca infiintam un SRl mai multi asociati, am vreo interdictie legala sa am cote parti in calitatea de pensionar anticipat partial?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata!
Pentru aceasta situatie va recomandam sa studiati legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, Articolul 114:
„(1) In sistemul public de pensii, plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care a intervenit una dintre urm?toarele cauze:…b) pensionarul, beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partiale, realizeaza venituri lunare aflandu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) si b) sau pct. II;”
Aceste situatii sunt: „a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca; b) func?ionarii publici; c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I”
Tinand cont de aceste informatii, va putem informa dupa cum urmeaza:
1. Consideram ca puteti infiinta un SRL;
2. Nu este necesar sa angajati un administrator, puteti indeplini dumneavoastra aceasta functie;
3. Puteti obtine venituri din dividende, daca la acest tip de venit va referiti, acestea neducand la suspendarea pensiei;
4. Puteti detine cote de participare in firma in contextul mentionat.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am urmatoarea situatie: imi platesc direct contributia la pensie in baza unui contract cu casa de pensii si contributia la sanatate in baza declaratiei unice.
Am de gand sa infiintez o microintreprindere la care sa fiu si unic angajat. Dupa infiintarea firmei, cum trebuie sa procedez cu cele doua contributii, la pensie si la sanatate?
Multumesc.
Buna ziua Tudor,
Daca o sa aveti si calitatea de angajat in firma (pe langa cea de asociat unic si administrator), atunci nu mai este nevoie sa platiti contributia la pensie in baza contractului respectiv si nici sa platiti contributia la sanatate prin declaratia unica.
In calitate de angajat in firma veti fi automat asigurat si la pensii, si la sanatate, fiindca veti suporta CAS, CASS si impozit pe venitul de natura salariala.
Firma (microintreprinderea) va fi cea care va retine si va plati (prin retinere la sursa) aceste contributii si le va declara la ANAF prin intermediul formularului 112.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am o intrebare referitor la deschiderea unui SRL nou.
Dividendele pot fi impartite asociatilor dupa primele 3 luni de acivitate sau numai dupa un an? Asta in primul an de activitate.
Multumesc,
Valentin
Buna ziua Valentin,
Daca reusiti sa obtineti profit dupa 3 luni, puteti repartiza dividendele. Dividendele se pot repartiza trimestrial, iar regularizarea se face anual.
Zi frumoasa!
Buna ziua
Am si eu o intrebare, daca am o a numita suma ca datorie la anaf pot sa devin asociat intr-un srl?
Multumesc
Buna ziua Daniel,
Da, acest lucru nu va impiedica sa deveniti asociat intr-un SRL. Desigur, indicat ar fi sa rezolvati aceasta situatie.
Mult succes!
Buna seara,as dori sa stiu daca pot sa imi deschid un SRL, cu sediu social in locuinta parintilor mei,chiar daca aceasta,se afla in situatia de „executare”,din cauza unor probleme avute cu banca,in cadrul unui credit ipotecar. Mentionez ca dosarul aferent acestei situatii se afla pe rolul instantei,cu cererea de suspendare a executarii.
Buna ziua Mioara,
Consideram ca atat timp cat imobilul se afla inca in proprietatea parintilor si dumnealor va pun la dispozitie spatiul in baza unui contract de comodat/inchiriere, se va putea deschide SRL cu sediul social acolo.
Insa atentie, in cazul in care se schimba situatia juridica a spatiului, respectiv parintii nu mai sunt proprietari, veti fi in situatia de a proceda la schimbarea sediului – fapt care implica noi formalitati la Registrul Comertului.
Asadar, recomandarea noastra ar fi sa asteptati clarificarea situatiei cu banca.
Zi frumoasa!
As vrea sa deschid o firma pentru tractari auto .
Imi trebuie o asigurare speciala pentru acest tip de masina ?
Buna ziua,
Pentru a afla raspunsul la aceasta intrebare, ar fi bine sa luati legatura cu un consultant in asigurari care va poate indruma daca este nevoie sau nu de o asigurare suplimentara fata de cele standard, pe care le are orice firma cu autoturism pe firma.
Zi frumoasa!
Buna seara! Va rog sa ma ajutati cu cateva raspunsuri!
1. Sunt in concediu de crestere copil si incasez indemnizatie lunara. Doresc sa imi deschid un SRL unde voi avea calitatea de asociat unic si administrator. Imi afecteaza indemnizatia?
2. Activitatea firmei va fi de transport marfa cu auto <3,5 to. Cum este indicat sa fie societatea, cu TVA sau fara?
Multumesc anticipat!
Buna ziua Laura,
1. Calitatea de administrator si asociat unic nu va afecteaza in niciun fel indemnizatia de maternitate. Cu alte cuvinte, puteti sa obtineti venituri din divididende si sa va mentineti dreptul la indemnizatie. 2. Aici ar fi recomandat sa discutati cu un contabil – in cadrul discutiei sa analizati cifra de afaceri estimata, cine sunt clientii si furnizorii (din Romania sau alt stat UE sau non UE). In functie de aceste date se poate stabili care este cea mai buna optiune.
Mult succes!
Buna ziua,
Va scriu deoarece in urmatoarea perioada sunt in dilema legat de infiintarea urmatoarei forme de organizare (PFA/SRL microfirma/SRL-D). Ca atare, pt a fi complet lamurita, as avea cateva intrebari, la care nu sunt sigura ca am raspunsul corect. Tin sa precizez, ca va scriu in contextul in care sunt angajata cu norma intreaga la o firma, dar doresc sa am si proiectele mele in paralel. Asadar:
1.In cazul unui PFA, sanatatea 10% se plateste DOAR daca depasesc plafonul anual aferent salariului minim? Sau se plateste indiferent de situatie 10%?
Pensiile 25% se platesc indiferent de situatie, sau DOAR daca depasesc plafonul anual aferent salariului minim?
In cazul acesta, daca plata pensiilor este obligatorie, iar procentul fiind destul de mare, pare foarte neavantajoasa alegerea formei de organizare PFA, corect? 😊
2. Microfirma pare foarta avantajoasa, deoarece se percepe un impozit de doar 3% (asta pentru ca sunt angajata la randul meu la alta firma, deci nu am cum sa ma trec pe mine angajata si sa am un impozit de doar 1%). Avantajul venind si din faptul ca impozitul pe dividente este de 5%, deci un total de ~8%, fata de PFA, unde taxele sunt mult mai mari.
Nelamurirea in situatia aceasta este urmatoarea: Exista vreo situatie in care sunt obligata sa platesc sanatatea de 10%?
Legat de pensii, fiind firma, acestea nu se platesc, de aici fiind si avantajul microfirmelor, corect? 😊
3. Varianta SRL-D pare de asemenea si mai avantajoasa, doar ca sunt obligata sa investesc 50% din veniturile de pe anul anterior in anul curent, aspect ce este foarte dificil in cazul unei firme la inceput de drum. Aveti ceva sugestii in sensul acesta? Pot adopta varianta de a lasa 50% din venituri in ‘casa’, de pe un an pe altul, desi pare cam ciudata intrebarea, as dori sa stiu in ce situatii as putea beneficia de SRL-D, tinand cont totodata de acest aspect precizat mai sus (investitie 50%).
Cam acestea ar fi nelamuririle mele, va multumes anticipat!
Zi frumoasa,
Buna ziua Dana,
1.Pfa-urile datoreaza CASS 10% doar daca obtin obtine venituri anuale de peste 12 salarii minime brute. La fel si in cazul pensiilor. Cota de CAS este destul de ridicata, insa trebuie sa tineti cont de faptul ca daca PFA-ul depaseste 12 salarii minime in 2021, atunci va datora CAS si CASS calculata la plafonul de 12 salarii minime, si nu la suma efectiv realizata.
2. Microintreprinderea este intr-adevar avantajoasa din punct de vedere fiscal, dumneavoastra veti suporta un impozit de 3% nefiind salariata. Puteti sa va angajati si la firma dumneavoastra, pentru a beneficia de cota de 1%, insa pana la un anumit plafon taxele salariale asociate depasesc beneficiul trecerii de la cota de 3% la cea de 1%. La micro fara angajati nu se plateste CAS si nici pensii, insa dumneavoastra, ca persoana fizica, daca scoateti din firma dividende care depasesc 12 salarii minime brute pe economie, veti datora CAS 10% pntru veniturile din dividende.
3. SRL D nu mai reprezinta o optiune avantajoasa. Anterior, acestea aveau avantajul ca nu se datorau taxe de inmatriculare, insa acum s-au redus foarte mult si pentru SRL.
Recomandarea noastra ar fi sa faceti SRL simplu.
Mult succes!
Buna seara,
Pentru înființarea unui SRL am decis sa fac un contract de comodat cu mama mea. Apartamentul are 2 proprietari, mama si tatal meu, insa tatal meu e decedat iar succesiunea nu a fost facuta. Pot face contractul in aceste conditii doar cu mama mea? De asemenea, daca da, este necesar sa înregistram contractul de comodat la vreo instituție sau la notar ca sa fie valid pentru dosarul de deschidere SRL?
Mulțumesc frumos!
Buna ziua Laura,
Apreciem ca in acest context actul nu este unul valid, deoarece nefiind facuta succesiunea, doar unul dintre proprietari semneaza contractul. Contractul de comodat nu trebuie inregistrat la notar sau la alta institutie pentru a fi valid.
Zi frumoasa!
Buna seara. Sunt curioasa ce se intampla daca deschid o firma si in primele luni nu am activitate?
Buna ziua,
Nu este nici o problema, depuneti declaratiile din vectorul fiscal pe suma 0.
Mult succes!
Bună, am și eu o întrebare…se poate ca la un srl fără angajati sa vândă administratorul? de ex. într-un magazin alimentar?
Buna ziua Alin,
Da, administratorul poate sa desfasoare activitate in cadrul firmei fara a fi angajat.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
In cazul unei microintreprinderi care presteaza servicii intra-comunitare (export), ce factor ar declansa sa fie obligat sa emita facturi cu TVA? Pentru ca atunci, pe langa 3% si 5% si CAS, intra si 19%. Mersi!
Buna ziua Nicu,
Daca prestati numai servicii intracomunitare, atunci nu veti colecta TVA. Chiar daca veti depasi plafonul de 300.000 lei si veti deveni platitor de TVA, chiar si in acest caz, cand veti emite facturi catre parteneri din UE, acestea vor fi fara TVA. Va va impacta TVA de 19% daca veti avea si clienti din tara.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Am PFA deschis. As dori sa deschid un magazin online, pot funcționa cu PFA sau recomandat e sa deschid un SRL. Mulțumesc!
Buna ziua,
Puteti sa functionati cu PFA, nu este nicio problema in acest sens.
Zi frumoasa!
Cum se procedează sunt în cepator poate cineva să-mi de-a niste sfaturi ?
Buna ziua,
Cu ce informatii va putem ajuta, concret?
Zi frumoasa!
Buna ziua !Vreau sa deschid o firma construcții Srl simplu însă as vrea sa știu dacă firma nu are lucrări și nu încasează mai plătesc taxe la stat ? Gen impozit ? Menționez că nu mă pricep ,incerc să mă informez .Mulțumesc anticipat .
Buna ziua,
Daca firma nu genereaza venituri, adica daca nu facturati nimic, atunci nu aveti impozit pe venitul micro/profit de plata. Trebuie sa faceti declaratiile pe 0.
Insa daca aveti angajati, pentru acestia datorati taxele salariale.
Mult succes!