Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Cateva reguli simple prin care inregistrezi un mijloc fix

mijloace fixe

Mijloacele fixe sau imobilizarile corporale sunt acele active generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an: de exemplu autoturismul firmei, echipamentele de productie, centrala telefonica, sediul firmei, etc. Acestea se amortizeaza pe durata estimata de viata.

Din punct de vedere fiscal s-a stabilit un plafon de 2.500 lei pentru recunoasterea unui bun ca mijloc fix si s-a stabilit pentru fiecare categorie de mijloace fixe un interval in cadrul caruia poate fi amortizat.

Iata cateva reguli simple la inregistrarea imobilizarilor corporale:

  • Valoarea cu TVA sau fara TVA

Un neplatitor de TVA va inregistra in valoarea imobilizarii si TVA-ul, in timp ce un platitor de TVA va reflecta in valoarea de intrare doar baza (fara TVA). Aceasta poate face ca un laptop care valoareza de exemplu 2.200 lei plus TVA, sa fie inregistrat de un neplatitor de TVA ca mijloc fix la valoarea de intrare de 2.618 lei, in timp ce un platitor de TVA il va inregistra ca obiect de inventar la valoarea de intrare de 2.200 lei (fiind sub plafonul de 2.500 lei).

Din punct de vedere fiscal, exista flexibilitate in ce priveste aceasta comparatie cu plafonul de 2.500 lei. Astfel, in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare.

  • Echipament plus aplicatie software

Daca alaturi de o imobilizare corporala este facturat si un soft (o imobilizare necorporala) aflat in legatura cu respectiva imobilizare, atunci, pentru a stabili daca se va recunoaste o imobilizare corporala sau necorporala, se va utiliza de la caz la caz rationamentul profesional. De exemplu, daca achizitionam un utilaj care nu poate functiona fara programul informatic aferent, atunci programul informatic este considerat parte din imobilizarea corporala. Practic valoarea de intrare a utilajului va include si valoarea programului informatic.

In acelasi fel se considera si sistemul de operare al unui laptop. Daca pe langa imobilizarea corporala sunt facturate insa si softuri care nu fac parte integranta din acel bun (de exemplu o aplicatie de proiectare pentru arhitecti), atunci ele se vor inregistra separat, ca imobilizari corporale.

  • Cheltuielile de instalare

Daca o firma a achizitionat un echipament de productie care necesita instalare din partea furnizorului, si aceasta se factureaza separat, atunci aceste cheltuieli de instalare vor majora valoarea de intrare a respectivului mijloc fix. De exemplu, se achizitioneaza o masina de ambalat care costa 30.000 lei plus TVA si se factureaza separat cheltuieli de instalare de 2.000 lei plus TVA. Firma va inregistra mijlocul fix in gestiune la valoarea de 30.000 lei + 2.000 lei = 32.00 lei.

  • Revizia periodica a utilajelor

Aproape orice echipament de productie necesita revizie periodica. Costurile implicate de aceste revizii nu fac parte din valoarea imobilizarii, fiind recunoscute drept cheltuieli ale perioadei, fiindca nu fac altceva decat sa mentina parametrii actuali de functionare. Exista exceptii, insa numai atunci cand aceste costuri sunt semificative – cum ar fi in cazul avioanelor, navelor maritime si fluviale, echipamentelor complexe.

  • Echipamente facturate impreuna cu obiecte de inventar si consumabile

In multe situatii, la achizitia un echipament se factureaza si alte produse aditionale si consumabile pentru respectivul echipament. De exemplu, pe factura in care este mentionat laptopul se poate factura un stick de memorie, o imprimanta si cateva cartuse de rezerva.

In aceasta situatie :

  • laptopul se inregistreaza in functie de valoare pe mijloc fix sau pe obiecte de inventar
  • imprimanta – mijloc fix sau obiecte de inventar, in functie de valoare
  • stick-ul de memorie – obiect de inventar
  • cartusele de imprimanta – consumabile
  • Imbunatatiri aduse ulterior mijlocului fix

In cazul in care ulterior achizitiei unui mijloc fix se aduc imbunatatiri menite sa creasca functionalitatea unui echipament, aceste achizitii ulterioare vor majora valoarea de intrare a bunurilor respective. De exemplu, daca o linie de productie a fost extinsa cu o sectiune noua, in care se va efectua o operatiune suplimentara, atunci, respectiva achizitie va majora valoarea de intrare a liniei de productie, iar noua valoare, majorata, se va amortiza pe durata de viata ramasa a liniei respective.

Diferentierea intre lucrarile de intretinere (cheltuieli ale perioadei) si lucrarile de imbunatatiri (imobilizari) se poate face doar de la caz la caz, cunoscand situatia concreta si apeland la rationamentul profesional. De exemplu, un restaurant pentru care s-au facut tencuieli, zugraveli, inlocuirea tapetului, le va inregistra pe cheltuiala, fiindca nu aduc nimic in plus spatiului restaurantului ci doar asigura mentinerea parametrilor de functionare la acelasi nivel. Daca in schimb monteaza o instalatie de aerisire suplimentara care sa asigure o ventilatie mai buna, atunci aceasta se va inregistra ca imobilizare.

  • Mijloace fixe care functioneaza ca un grup

Adesea, se intampla ca anumite bunuri sa fie achizitionate ca ansamblu: individual, valoarea lor nu ar depasi 2.500 lei, insa cumulat, s-ar incadra ca mijloace fixe. Cazul cel mai des intalnit este cel al pieselor de mobilier de exemplu scaune pentru angajati.

Codul fiscal prevede ca pentru imobilizarile corporale care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un singur corp, lot sau set, la determinarea amortizarii se are in vedere valoarea intregului corp, lot sau set. Se achizitioneaza 20 de scaune la pretul de 300 lei + TVA/bucata, ceea ce ar insemna o valoare totala de 6.000 lei. In acest caz este recomandat ca scaunele sa fie inregistrate ca obiecte de inventar fiind utilizate separat de angajati, si existand posibilitatea deteriorarii care ar face dificila o casare partiala, in cazul receptiei ca un intreg. Daca in schimb vorbim de un set de rafturi, care mobileaza spatiul de arhiva al companiei, atunci putem sa le receptionam in ansablu, ca un singur obiect de mobilier.

  • Terenurile nu se amortizeaza dar amenjarile de terenuri da

Terenurile nu se amortizeaza fiindca nu isi pierd valoarea in timp. Astfel, antreprenorii care doresc sa achizitioneze un teren nu vor inregistra pe cheltuiala recuperarea valorii acestuia asa cum se intampla in cazul masinilor, utilajelor, computerelor, samd. In schimb, daca fac o amenajare a terenului, amenajarea fiscala pentru cheltuielile cu investitiile efectuate se calculeaza liniar, pe o perioada de 10 ani.

In practica se intalnesc multe astfel de situatii referitoare la mijloacele fixe si nu intotdeauna legislatia ofera raspunsuri clare. De aceea este bine sa fie mentionate in manulul de politici si proceduri contabile criteriile proprii firmei pentru incadrarea in astfel de situatii.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *