Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

10 lucruri despre inventarierea patrimoniului la final de an

Inventariere

Finalul de an se apropie cu pasi repezi, ceea ce inseamna ca firmele vor trebui sa inceapa procesul de inventariere a patrimoniului, de aceea in cele ce urmeaza dorim sa punctam cateva aspecte esentiale cu privire la acest subiect.

Baza legala a inventarierii

Ordinul care reglementeaza procesul de inventariere a patrimoniului este Ordinul nr. 2861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Cui i se adreseaza aceasta lege?

Prevederile mentionate in ordin se aplica pentru:

  • persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991: societăți comerciale, societăți/companii naționale, regii autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste, institutii publice, asociatii
  • persoanele care obtin venituri din activitati independente si sunt obligate, potrivit legii, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla
  • entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de BNR, CSACSSPP si CNVM pot aplica, pe langa prevederile din ordin, si reglementari specifice cu privire la organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, emise de institutiile de reglementare, in functie de specificul activitatii

Periodicitate inventarierii

Entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:

  • la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege
  • ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere
  • ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune
  • cu prilejul reorganizarii gestiunilor
  • ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora
  • in alte cazuri prevazute de lege

Raspundere pentru realizarea inventarierii

Raspunderea pentru buna organizare a activitatii de inventariere ii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

La entitatile al caror numar de salariati este redus, inventarierea poate fi efectuata de catre o singura persoana. In aceasta situatie, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

Anunt realizare inventariere

Pentru societatile care isi desfasoara activitatea direct cu publicul (magazine; depozite; restaurante etc), pe toata durata inventarierii, programul si perioada inventarierii se afiseaza la loc vizibil.

Documente intocmite la inventarierea patrimoniului

In procesul de inventariere trebuie intocmite cateva documente:

  • -manualul de proceduri de inventariere
  • -decizia de inventariere
  • -declaratia gestionarului inainte de inventariere
  • -declaratia gestionarului dupa inventariere
  • -proces verbal de inventariere
  • -registrul inventar

Lipsa la inventar

In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii pot sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.

Compensarea la inventar

In cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  • sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente
  • diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune

Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.

Rezultatele inventarierii

Rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta tehnico-operativa (fisele de magazie) si din contabilitate.

Rezultatele se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal. Acestea trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.

La ce e util tot procesul de inventariere?

Scopul esential este acela de a stabili situatia reala a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor PJ sau PF, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.

Daca vrei sa afli cat de usor se face inventarierea cu programul de contabilitatea SmartBill Conta citeste articolul Obiecte de inventar.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *