Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

5 activitati de efectuat la final de an

Documente contabile

Suntem in ultima luna a anului 2021 si dupa cum bine stim cu totii, finalul de an devine destul de aglomerat atat pentru contabili, cat si pentru antreprenori deoarece intervine obligatia efectuarii unor operatiuni specifice inchiderii unui an si reschiderii activitatii in anul urmator.

Cele mai importante 5 dintre acestea sunt:

Programarea concediilor de odihna pentru anul 2022

Conform art. 148 din Codul muncii, efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, pentru programarile colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programarile individuale.

Programarea se face pana la sfarsitul anului calendaristic pentru anul urmator.

In acest sens, se intocmeste o decizie interna pentru programarea concediului de odihna in care conducatorii societatilor trebuie sa se consulte cu salariatii si sa consemneze perioadele in care acestia doresc sa isi ia concediile de odihna la care au dreptul.

Inventarierea patrimoniului pentru anul 2021

Ordinul care reglementeaza procesul de inventariere a patrimoniului este Ordinul nr. 2861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:

  • la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege
  • ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere
  • ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune
  • cu prilejul reorganizarii gestiunilor
  • ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora
  • in alte cazuri prevazute de lege

Astfel ca, fiind final de an, entitatile trebuie sa efectueze inventarierea patrimoniului fiindca exista aceasta obligatie legala conform celor mentionate mai sus.

O parte importanta a inventarierii este confirmarea soldurilor cu partenerii.

Conform art. 28 din OMFP nr. 2861/2009, creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit „Extrasului de cont” sau punctajelor reciproce scrise.

Astfel ca, dupa inregistrarea tuturor documentelor aferente anului 2021, se vor verifica soldurile partenerilor (clienti si furnizori) iar acolo unde se gaseste sold se va compara cu soldul din contabilitatea respectivului client/furnizor in baza unor extrase de cont client/furnizor.

Numerotarea documentelor financiar-contabile pentru anul 2022

Potrivit art. 24 din OMFP nr. 2634/2015, entitatile vor asigura un regim intern de numerotare a documentelor financiar-contabile, astfel:

  • persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente
  • fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secventiala, stabilita de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc
  • entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document

In acest sens se va intocmi o decizie de numerotare a documentelor pentru anul 2021 (facturi, proforme, chitante, avize de insotire a marfii, etc).

In practica, multe entitati prefera ca la inceput de an sa utilizeze alte serii si contoare pentru documentele emise, insa aceasta practica nu este una obligatorie.

Actualizarea salariilor pentru angajatii cu minim pe economie pentru anul 2022

Dupa cum bine stim cu totii, incepand cu anul 2022, salariul minim brut pe economie va creste de la 2.300 RON la 2.550 RON. Astfel ca, toti angajatorii care au salariati cu aceasta valoare a salariului minim brut vor trebui sa actualizeze contractele salariatilor respectivi crescand valoarea salariului.

In acest sens angajatorii vor trebui sa intocmeasca act aditional la contractul individual de munca pe care sa il inregistreze in REVISAL intr-un termen de cel mult 20 de zile lucratoare de la data modificarii, adica de la data de 01.01.2022.

Practic ultima zi de inregistrare in REVISAL a acestei modificari ar fi data de 31.01.2022.

Reevaluarea imobilizarilor

Reevaluarea imobilizarilor este practic o alternativa la evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau de productie. In urma reevaluarii, imobilizarile vor fi inregistrate la o valoare justa, de piata.

Reevaluarea nu este obligatorie, dar daca o firma opteaza pentru reevaluare atunci trebuie sa o faca cu suficienta regularitate, astfel încat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului.

Reevaluarea se efectueaza de regula de evaluatori autorizati.

Daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate. Exemple de categorii de imobilizari corporale sunt: terenuri, cladiri, masini si echipamente, nave, aeronave etc.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *