1. Reglementarile actuale (OUG 99/2000) prevad obligativitatea notificarii vanzarilor de lichidare la administratia publica locala. Procedura, de altfel destul de birocratica, nu acopera domenii precum vanzarile online si contractele incheiate la distanta reglementate de OUG 34/2014.
Limitarile temporale impuse de actul normativ nu sunt compatibile cu natura si scopul vanzarilor de lichidare (ex. vanzarea accelerata a stocului de produse in contextul incetarii sau intreruperii activitatii comerciale). Inlaturarea acestor restrictii ar avea un efect benefic pentru consumator, care ar putea beneficia in orice perioada a anului de acest tip de reduceri.
Ca urmare a acestor situatii, MEAT a publicat un proiect de modificare a OUG 99/2000 prin care sa se elimine obligatia depunerii acestor notificari.
O alta masura propusa in proiectul Ministerului Economiei vizeaza necesitatea abrogarii obligatiei de a achita bunurile cu 30 de zile inainte de data debutului vanzarii de soldare. Prin existenta acestor prevederi legislative se elimina posibilitatea efectuarii unor astfel de vanzari de soldare comerciantilor care se bazeaza in activitatea lor comerciala pe creditul furnizor, modalitate de lucru extrem de des intalnita in practica sau intreprinderilor care comercializeaza produse de lux, pentru care este imposibila achitarea in avans, avand in vedere expunerea financiara care ar fi necesara. Mentinerea unei astfel de conditii se poate concretiza chiar intr-o indisponibilitate totala, in cadrul vanzarilor de soldare, a produselor cu un pret de achizitie ridicat.
2. Intr-un anunt publicat in data de 15.08.2021, Agentia Nationala de Plati si Inspectie Sociala reaminteste ca persoana sau oricare dintre sotii familiei care au adoptat sau doresc sa adopte si care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, pot beneficia de un concediu de acomodare cu durata de maximum un an, care include si perioada incredintarii copilului in vederea adoptiei, precum si de o indemnizatie lunara.
Cuantumul indemnizatiei lunare de acomodare este 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni, din ultimii 2 ani anteriori datei emiterii hotararii judecatoresti de incredintare in vederea adoptiei. Cuantumul minim al indemnizatiei este 1.700 lei, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Cererea si documentele doveditoare se depun in termen de 10 zile lucratoare de la data la care a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei, la agentia pentru plati si inspectie sociala din judetul in care are domiciliul solicitantul.
Adoptatorul/familia adoptatoare mai beneficiaza de indemnizatie lunara de sprijin in cuantum de 600 de lei pentru fiecare copil care, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de incuviintare a adoptiei, se afla in una dintre urmatoarele situatii: are varsta cuprinsa intre 3 si 6 ani sau este incadrat in grad de handicap usor sau mediu sau face parte dintr-un grup de 2 frati adoptabili impreuna si o suma fixa in cuantum de 1.500 lei pe an, pentru asigurarea unor servicii de recuperare/reabilitare medicala, psihologice sau de alta natura, ca urmare a recomandarilor unui medic, psiholog sau asistent social, acordata pe perioada etapei de monitorizare postadoptie, atunci cand nu a intervenit desfacerea adoptiei sau declararea nulitatii acesteia.
3. Tichetele de masa si tichetele de cresa urmeaza sa fie majorate, potrivit unui proiect publicat de Ministerul Muncii.
Valoaria tichetelor de masa urmeaza sa fie majorata cu 0.08 bani, incepand cu luna octombrie 2021. Noua valoare nominala, de 20.09 lei, urmeaza a se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2022 respectiv, februarie 2022 si martie 2022.
In schimb, tichetele de cresa se vor majora cu 10 lei incepand cu octombrie 2021, noua valoare fiind de 490 de lei/luna.
4. O noua reglementare publicata in MOF 802 din 20.08.2021 vizeaza stabilirea din oficiu a impozitului pe veniturile persoanelor fizice pentru venituri conform OUG 30 si 132 (O 1251/20.08.2021).
Modificarile aduse de ordin vizeaza completarea procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, cu dispozitii privind identificarea si impunerea din oficiu a persoanelor care au beneficiat de indemnizatiile prevazute de OUG 30 si 132/2020 si care nu si-au indeplinit obligatiile declarative.
5. Formularul 085 a fost modificat prin Ordinul ANAF 1254/2021. Formularul (085) se depune la ANAF de persoanele impozabile stabilite sau care isi au domiciliul stabil sau resedinta in Romania care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri la distanta si presteaza servicii de telecomunicatii, de radiodifuziune si televiziune, precum si servicii furnizate pe cale electronica catre persoane neimpozabile dintr-un alt stat membru, a caror valoare totala nu depaseste in anul calendaristic curent si nu a depasit nici in cursul anului calendaristic precedent 10.000 euro (46.337 lei) si care opteaza pentru aplicarea prevederilor art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), sau care, dupa cel putin 2 ani calendaristici, opteaza pentru incetarea aplicarii prevederilor art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal.
6. Incepand 19 august 2021 a intrat in vigoare Ordonanta nr. 1 din 11 august 2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor iar in MOF 794 din 18.08.2021 s-a publicat Ordonanta nr. 2 din 11 august 2021 privind depozitarea deseurilor, ordonanta care ca obiect stabilirea cadrului legal pentru desfasurarea activitatii de depozitare a deseurilor, prin reducerea progresiva a eliminarii prin depozitare a deseurilor care pot fi reciclate sau valorificate si introducerea de masuri pentru prevenirea si reducerea efectelor negative asupra mediului si sanatatii populatiei.
Potrivit informatiilor Ministerului Mediului, Romania inchide astfel procedurile de infringement in domeniul managementului deseurilor, Romania urmand sa isi alinieze legislatia nationala cu prevederile Pachetului pentru Economia Circulara, adoptat recent de Parlamentul European. Politica europeana prevede cat mai putine deseuri depozitate la groapa si cat mai multe reciclate si reintroduse in circuitul economic. Actul normativ prevede si registre electronice prin care sa poata fi urmarita trasabilitatea fiecarui deseu pus pe piata din Romania, dezvoltarea de capacitati de colectare, tratare si valorificare, promovarea de ambalaje durabile, responsabilitati care revin atat autoritatilor locale din Romania, cat si producatorilor care pun pe piata produse ambalate.
7. Incepand cu data de 18.08.2021 a intrat in vigoare Legea nr. 197 din 16 iulie 2021 pentru modificarea si completarea Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Prin acest act normativ:
- se considera loc de munca in conditii speciale si activitatile de productie, mentenanta si asimilate din unitatile de productie a energiei electrice in termocentralele pe baza de carbune, incluzand si unitatile de extractie a carbunelui, pentru personalul implicat direct si nemijlocit in utilizarea procedeelor si utilajelor specifice productiei energiei electrice si extractiei carbunelui
- pentru persoanele care au stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani in aceste locuri de munca se reduce varsta standard de pensionare cu 13 ani
- stagiul complet de cotizare este de 25 de ani pentru persoanele care au realizat cel putin 30 de ani in aceste locuri de munca
- persoanele care au desfasurat activitati in domeniu mentionat, beneficiaza de pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare cu 13 ani, pentru un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani realizat in aceste activitati
8. AFM (Administratia Fondului pentru Mediu) a publicat propriul calendar fiscal, disponibil pentru anul 2021.
9. Ministerul Finantelor publice a publicat in 20.08.2021 un amplu proiect legislativ care vizeaza modificarea codului fiscal, astfel:
- se propune abrogarea modificarii privind deducerea integrala a ajustarilor pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, adusa prin Legea nr. 296/2020, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, pentru diminuarea impactului bugetar. Totodata, avand in vedere cresterea volumului creantelor neincasate ca urmare a efectelor negative ale pandemiei de COVID-19, se propune majorarea limitei de deducere a ajustarilor pentru deprecierea creantelor de la 30% la 50%, incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
- se propune modificarea prevederilor referitoare la impozitarea dividendelor distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului respectiv, in sensul cuprinderii in sfera de reglementare a impozitului pe dividende a tuturor situatiilor de distribuire, prin referinta la dividendele distribuite, potrivit legii, care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora.
- in cazul contribuabililor care intr-un an fiscal au realizat venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, se propune ca obligatia de a determina venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68 si de a completa Registrul de evidenta fiscala, sa fie instituita pentru anul fiscal urmator. Astfel, modul de determinare a venitului net (norma de venit sau sistem real) se stabileste pentru anul urmator, in functie de numarul de camere inchiriate in scop turistic in cursul anului fiscal de realizare a venitului.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.