Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Obligatii declarative pentru utilizatorii de case de marcat, salariu minim 2023 – Cronica antreprenoriala

negocierea colectiva

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. In MOF 1180 din 09 decembrie 2022 s-a publicat noul model cadru al contractului individual de munca. Contractele de munca incheiate intre angajat si angajator vor cuprinde obligatoriu elementele prevazute in acest model cadru si, prin negociere intre parti, contractul de munca poate cuprinde si clauze specifice.

2. Intr-un comunicat din 09 decembrie 2022, DGRFP Brasov aminteste care sunt obligatiile declarative ale utilizatorilor de aparate de marcat electronice fiscale:

➢ Notificarea privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal – F4105 care se depune in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data aparitiei uneia dintre urmatoarele situatii: schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, furtul, disparitia sau distrugerea AMEF, instrainarea AMEF, inchiderea punctului de lucru, lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea societatii, incetarea activitatii sau alte situatii similare.

➢ Declaratia privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate – F4109, care se depune pana cel tarziu in data de 20 a lunii urmatoare lunii in care AMEF nu au fost utilizate in nicio zi.

➢ Declaratia pe propria raspundere prin care utilizatorul declara ca utilizeaza aparatul de marcat electronic fiscal instalat in zone nedeservite de retele de comunicatii electronice – F4110, in termen de 2 zile lucratoare de la data instalarii AMEF. Acesti utilizatori trebuie sa-si indeplineasca in continuare obligatiile declarative privind transmiterea datelor fiscale inregistrate de AMEF, prin depunerea declaratiei A4200 sau, in cazul neutilizarii AMEF in nicio zi din luna, a Formularului 4109 „Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate“.

3. In perioada 05.12.2022 – 06.01.2023 se desfasoara Actiunea Nationala de Control pentru verificarea modului in care se respecta prevederile legale la comercializarea si depozitarea/pastrarea articolelor pirotehnice. Controalele vor viza in special aspecte cu privire la modul de depozitare si manipulare, la modul de etichetare a acestor produse, inclusiv daca au inscriptionate in limba romana instructiuni de utilizare, categoria din care fac parte, termenul de garantie precum si pericolele pe care le pot genera pastrarea, depozitarea, manipularea sau folosirea lor neconforma.

4. Potrivit OUG 168/2022, in 2023 valoarea unui punct-amenda ramane la nivelul din 2022, respectiv 145 lei, desi vom asista la o crestere a salariului minim brut pe economie. Modificarea salariului de baza minim brut pe tara ar trebui sa determine cresterea punctului de amenda intrucat acesta se raporteaza la salariul minim (Art.98-OUG nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare). Punctul de amenda are o valoare de 10% din salariul minim brut pe economie, ceea ce inseamna ca pentru un salariul minim de 3.000 lei, punctul de amenda ar trebui sa fie 300 lei.

5. Masura prin care s-a creat posibilitatea acordarii catre angajati a unei sume de pana la 1.500 lei/luna pentru educatia timpurie a copiilor si scaderea ei din impozitul pe profit a fost amanata din nou pentru inca un an, respectiv pana la 31.12.2023.

Masura prevedea ca cheltuielile privind functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare sunt considerate cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar contribuabilii care efectueaza astfel de cheltuieli scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educatia timpurie in limita a 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul in care suma depaseste impozitul pe profit datorat, diferenta va fi scazuta, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.

Datorita dificultatilor de punere in practica, masura a fost suspendata initial pana la 31 decembrie 2022 iar acum, prin OUG 168/2022, se prelungeste suspendarea cu inca un an.

6. Aplicarea stampilei pe inscrisuri este voluntara si nu obligatorie. Baza legala pentru eliminarea stampilei pentru persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat/de drept public si entitatile fara personalitate juridica este Ordonanta Guvernului 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative – Articolul V (OUG 17/2015), iar pentru autoritatile si institutiile publice este OUG nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ – articolul 627 (OUG 57/2019).

7. Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2023 la 3.000 de lei a fost aprobata de Guvern in sedinta din 08.12.2022 si publicata in MOF 1186/09.12.2022 – Ordinul 1447/2022. Aceasta modificare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta o crestere de 17,6 %, ceea ce in valoare absoluta inseamna 450 de lei, iar in valoare neta salariul este de 1.863 lei, majorarea fiind de 339 lei, iar cresterea pe net de 22,2 %. Tariful orar va fi de 18,145 lei/ora pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/luna.

De asemenea, salariul minim in constructii a fost majorat la 4.000 lei, conform OUG 168/2022.

8. In MOF 1186 din 09.12.2022 s-a stabilit prin H 1.448 din 09 decembrie 2022 un contingent de 100.000 de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2023, numar similar celui din anul 2022. Contingentul de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca se stabileste anual, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si poate fi suplimentat, tot prin hotarare a Guvernului, in baza unui memoriu justificativ.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *