In functie de incadrarea in anumite plafoane de marime, societatile pot avea anumite necesitati suplimentare de raportare catre diverse institutii sau anumite obligatii suplimentare.
Iata cateva din aceste plafoane si obligatii:
1. Obligatia de auditare a societatii
Potrivit legii, sunt supuse auditului societatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare se aplica atunci cand aceste entitati depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive.
2. SAF-T
Pentru raportarea SAF-T este importanta incadrarea in categoria mari contribuabili, contribuabili mijlocii si mici, fiindca in functie de aceasta intervine si data de inceput a primei raportari, astfel:
a) pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 a inceput de la data de 1 ianuarie 2022 (data de referinta pentru mari contribuabili);
b) pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 a inceput de la data de 1 ianuarie 2023 (data de referinta pentru contribuabilii mijlocii);
c) pentru contribuabilii incadrati in categoria de contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 va incepe de la data de 1 ianuarie 2025 (data de referinta pentru contribuabilii mici).
3. Dosarul preturilor de transfer
i) Marii contribuabili, cu tranzactii intre parti afiliate care depasesc anumite plafoane au ca termen de intocmire termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal. Termenul pentru punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.
Conform Ordinului 442 din 2016, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer contribuabilii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al presedintelui ANAF, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos:
a) 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
b) 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
c) 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
ii) Marii contribuabili care nu indeplinesc criteriile de la pct. i si contribuabilii mici si mijlocii care depasesc anumite plafoane au obligatia prezentarii dosarului numai la solicitarea organelor fiscale, avand termen de prezentare a dosarului intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru acestia este:
a) 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
b) 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
c) 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
4. Obligatia a angaja persoane cu handicap
Persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Cei care nu angajeaza persoane cu handicap pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit.
c) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
5. Alte obligatii prevazute de Codul Muncii
a) Comitetul de securitate si sanatate in munca se organizeaza la angajatorii persoane juridice la care sunt incadrati cel putin 50 de salariati.
b) Angajatorii au obligatia de a asigura participarea la programe de formare profesionala pentru toti salariatii, dupa cum urmeaza:
- cel putin o data la 2 ani, daca au cel putin 21 de salariati;
- cel putin o data la 3 ani, daca au sub 21 de salariati.
c) Angajatorul persoana juridica care are mai mult de 20 de salariati elaboreaza anual si aplica planuri de formare profesionala, cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.
d) La angajatorii la care sunt incadrati mai mult de 20 de salariati si la care nu sunt constituite organizatii sindicale reprezentative conform legii, interesele salariatilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.