Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Contul pentru plata taxelor la persoane fizice, situatii financiare, reprezentantii angajatilor – Cronica antreprenoriala

plata taxelor

Incepem anul cu cele mai noi informatii prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Taxele de plata care rezulta in urma depunerii declaratiei unice de catre persoanele fizice se pot plati online direct in contul Trezoreriei sau prin Ghiseul.ro. Termenul de plata pentru taxele aferente este 25 mai 2022.

Contul in care se platesc este 55.04 „Sume reprezentand impozit pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice in curs de distribuire“( contul unic), deschis pe codul numeric personal/numarul de identificare fiscala al contribuabililor la unitatile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de acestia. Pentru stabilirea IBAN-ului pentru fiecare localitate se acceseaza site-ul ANAF, se alege localitatea, dupa care in lista de coduri IBAN disponibila pentru localitatea respectiva se cauta pe cel care are la campul Cont 5504.

2. Reglementarile contabile aprobate prin O 1802/2014 au fost completate recent printr Ordinul Ministrului Finantelor nr. 4291/2022. Modificarile vizeaza:

a) completarea prevederilor referitoare la contabilitatea tertilor

b) se introduc prevederi referitoare la inregistrarea dividendelor interimare

c) se stabilesc criterii care sa ateste faptul ca o entitate actioneaza in nume propriu

d) se introduce o noua subsectiune referitoare la cesionarea prin contract de licenta a proprietatii intelectuale

e) se completeaza Planul de conturi cu conturile: 467, 6053, 6058, 694. Contul 605 se va intitula ”Cheltuieli privind utilitatile” 

3. Incepand cu 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare noua lege a dialogului social: Legea nr. 367 din 19 decembrie 2022.

Legea prevede ca negocierea colectiva este obligatorie la nivelul unitatilor care au cel putin 10 angajati/lucratori, precum si la nivel de sector de negociere colectiva.

Angajatorii vor informa angajatii/lucratorii din unitate cu privire la obligatia de a initia negocierea colectiva si vor preciza cele doua variante posibile pentru a incepe negocierea, respectiv infiintarea unei organizatii sindicale sau dreptul de a se inscrie intr-un sindicat infiintat la nivelul sectorului de negociere ori posibilitatea de a-si alege reprezentanti.

Persoanele care au functii de conducere in unitate nu pot fi alese ca reprezentanti ai angajatilor/lucratorilor.

La angajatorul la care sunt incadrati minimum 10 angajati/lucratori si la care nu exista sindicat, interesele angajatilor/lucratorilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop, conform legii. Reprezentantii angajatilor/lucratorilor sunt alesi cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al angajatilor/ lucratorilor din unitatea respectiva. Angajatorul, la cererea angajatilor/lucratorilor, va facilita desfasurarea procedurilor de alegere a reprezentantilor .

La nivelul angajatorului la care nu exista un sindicat, angajatii/lucratorii pot constitui un grup de initiativa care elaboreaza procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.

Procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerilor se comunica angajatorului, care are obligatia ca, in termen de cel mult 10 zile de la primire, sa informeze toti angajatii/lucratorii unitatii cu privire la continutul procedurilor si/sau regulamentului pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.

Pot avea calitatea de reprezentanti ai angajatilor/lucratorilor persoanele care sunt incadrate la angajator pe baza unui contract individual de munca sau raport de serviciu si au implinit varsta de 18 ani.

Numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in functie de numarul total de angajati/lucratori. Daca nu se realizeaza acordul, numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de:

a) 2 reprezentanti, la angajatorii care au sub 100 de angajati/lucratori;

b) 3 reprezentanti, la angajatorii care au intre 101 si 500 de angajati/lucratori;

c) 4 reprezentanti, la angajatorii care au intre 501 si 1.000 de angajati/lucratori;

d) 5 reprezentanti, la angajatorii care au intre 1.001 si 2.000 de angajati/lucratori;

e) 6 reprezentanti, la angajatorii care au peste 2.000 de angajati/lucratori.

Durata mandatului reprezentantilor angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de 2 ani.

4. ANAF a publicat in 27.01.2023 o brosura privind compensarea obligatiilor fiscale. Compensarea este operatiunea prin care se sting creantele statului reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget.

Compensarea se efectueaza pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica. Compensarea se efectueaza de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Compensarea la cererea debitorului se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea cererii.


5. ANAF a publicat proiectul de ordin care reglementeaza modelul declaratiei 112 pentru venituri incepand cu luna ianuarie 2023. Modificarea declaratiei 112 a fost necesara ca urmare a aplicarii prevederilor OUG 168/2022 incepand cu data de 1 ianuarie 2023:  in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;

b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Pentru veniturile aferente anului 2023, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (56 )—(59) si ale art. 168 alin.(61)din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare (prevederile referitoare la contractele individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial pentru care contributiile sociale se calculeaza la plafonul reprezentand un salariu de baza minim brut pe tara), se diminueaza cu suma de 200 lei lunar. Masura mentionata se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie—decembrie 2023 inclusiv. Totodata, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, se aplica noi deduceri la calculul impozitului pe venitul din salarii.

6. ONG-urile si unitatile de cult pot beneficia de sumele reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil sau castigul net anual impozabil daca la momentul platii acestora de catre organul fiscal figureaza in Registrul entitatilor sau unitatilor de cult.

Termenul de depunere a declaratiei 230 este pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

ANAF a publicat un ghid complet pentru efectuarea acestei redistribuiri. Ghidul este disponibil aici .

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *