Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – regularizare dividende, obligatii declarative pentru firme inactive

Cronica antreprenoriala SmartBill

Iata care sunt noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Procedura privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat de persoanele fizice pentru sustinerea entitatilor non-profit a suferit cateva modificari aduse de Ordinul 80/2022 publicat in 31.01.2022. Modificarile aduse de acest ordin vizeaza in principal faptul ca entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligatia de a transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta la ANAF  formularul “Situatie centralizatoare a datelor cuprinse in formularul 230“ prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili. Formularul “Situatie centralizatoare a datelor cuprinse in formularul 230“ se transmite de entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiara a sumei pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizarea a venitului, sub sanctiunea decaderii.

2. In ceea ce priveste declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scop de TVA, se introduc in declaratia informativa D394, in cadrul operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa, livrarile de gaze naturale catre un comerciant persoana impozabila. Acestea vor fi inscrise in cartusul C – Operatiuni desfasurate cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania. Modificarea apare ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin Legea nr 296 din 18.12.2020 prin introducerea lit.l) la art. 331 alin. (2) , in sensul completarii operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa cu livrarea de gaze naturale catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania conform art. 266 alin. (2) (Ordinul ANAF nr. 77 /2022).

3. In MOF nr. 95 din 31 ianuarie 2022 s-a publicat o modificare pentru lista marilor contribuabili. Dupa ce initial ANAF a mentinut lista marilor contribuabili in baza criteriului continuitatii, ulterior a constatat ca in lista se regaseau entitati care au inregistrat o scadere in procent mai mare de 50% a cifrei de afaceri raportate in situatiile financiare la 2020 vs. 2019, dar si entitati care au declarat in situatiile financiare aferente acestor ani o cifra de afaceri zero. Acestia sunt scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si preluati spre administrare de catre organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal.

4. Au fost publicate urmatoarele masuri fiscale:

  • prelungirea scutirii de la plata impozitului specific pentru o perioada de inca 180 de zile. Concomitent, s-a prevazut si mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, in sensul scaderii acestei perioade de 180 de zile din totalul de 365 zile ale anului fiscal.
  • la esalonarea la plata, se creeaza posibilitatea depunerii cererii de esalonare si de catre debitorii aflati in procedura insolventei, conditia fiind ca pana la data emiterii deciziei de esalonare acestia sa iasa din procedura de insolventa. Totodata, se creeaza posibilitatea acordarii esalonarii la plata si pentru sumele pentru care s-a stabilit raspunderea, potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara.
  • incetarea obligatiilor declarative pentru entitatile care au inscrisa in registrul comertului mentiunea privind inactivitatea temporara sau pentru cele care au suspendata activitatea, pe perioada inactivitatii sau a suspendarii activitatii.
  • instituirea obligatiei notarilor publici de declarare a tranzactiilor din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei.

5. In MOF 99/31.01.2022 s-a publicat Ordinul 94 pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 2 alin. (1) din OUG nr. 2/2022 prin care s-a reintrodus somajul tehnic pana la 31 martie 2022. Acestea sunt  disponibile spre descarcare pe site-ul ANAF.

6. Prin Ordonanta 11/2022 au fost aduse cateva modificari si codului de procedura fiscala, astfel:

  • in ce priveste solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans se extinde termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate de la 3 la 6 luni.
  • acei contribuabili/platitori care pun la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online vor fi obligati sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia. Furnizarea informatiilor se va face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere.
  • se modifica prevederile referitoare la obligatiile de raportare ale entitatilor in inactivitate temporara, astfel ca acestea nu mai au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului. Celelalte entitati nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor. Aplicarea acestor prevederi inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor. Obligatiile de declarare aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii se mentin.
  • in cazul regularizarii dividendelor, in situatia in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
  • pana acum, una dintre conditiile accesarii esalonarii la plata a fost ca debitorul sa nu se afle in procedura insolventei. Prin Ordonanta se introduce insa o prevedere suplimentara, aceea ca debitorul care se afla in procedura insolventei si doreste esalonarea la plata poate solicita aceasta inlesnire la plata cu conditia ca pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata sa iasa din procedura insolventei. Tot din lista de conditii se elimina conditia ca debitorului sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara.

7. Noile reguli privind instituirea carantinei au fost publicate in Hotararea nr.6 din 31.01.2022. Acestea prevad instituirea masurii carantinei pentru o durata de 5 zile pentru contactii directi ai unei persoane confirmate pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2. Prin exceptie, masura carantinei instituite cu privire la contactii directi ai unei persoane confirmate pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu se aplica persoanelor aflate in perioada de 90 de zile ulterioare izolarii ca urmare a confirmarii pozitive pentru virusul SARS-CoV-2.

Se instituie masura carantinei cu o durata de 5 zile pentru persoanele care sosesc in Romania si nu prezinta certificatul digital al UE privind COVID-19 sau, in cazul persoanelor fizice provenite din state ale caror autoritati nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 ori documente compatibile cu aceste certificate, dovada pe suport hartie sau in format electronic care sa ateste vaccinarea pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete, trecerea prin boala in ultimele 180 de zile anterioare intrarii in tara sau testarea negativa RT-PCR pentru COVID-19 efectuata cu cel mult 72 de ore inaintea imbarcarii (pentru cei care calatoresc cu mijloace de transport in comun) sau intrarii pe teritoriul national (pentru cei care calatoresc cu mijloace proprii). Exista anumite exceptii printre care copiii cu varsta mai mica sau egala cu 12 ani, persoanele aflate in tranzit, daca parasesc Romania in cel mult 24 de ore de la intrarea pe teritoriul tarii, lucratorii transfrontalieri care intra in Romania, precum si cetatenii romani angajati ai operatorilor economici, care la intrarea in tara fac dovada raporturilor contractuale cu operatorii economici respectivi, etc.

8. Potrivit OUG nr. 19 din 4 februarie 2020 privind organizarea si desfasurarea recensamantului populatiei si locuintelor din Romania, toti salariatii care se vor autorecenza prin intermediul internetului, la recensamantul din 2022, vor avea dreptul la o zi libera, platita de catre angajator. Ziua libera platita se acorda in termen de maximum 12 luni de la data realizarii cu succes a autorecenzarii.

9. Starea de alerta pe teritoriul Romaniei a fost prelungita pentru inca 30 de zile incepand cu data de 7 februarie 2022 prin Hotararea nr. 171/2022.

10. Prin Ordinul nr. 94 din 28 ianuarie 2022 publicat in 1 februarie 2022 se arata ca persoanele fizice si juridice pot achita prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la sediile unitatilor Trezoreriei Statului sume reprezentand venituri ale bugetului de stat sau venituri cuvenite altor bugete administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, atat in situatia in care plata se efectueaza in conturi de venituri bugetare, cat si in situatia in care plata acestora se efectueaza in conturi unice.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.