Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Revenirea la vechile plafoane la numerar, esalonare obligatii fiscale – Cronica antreprenoriala

revenire vechile plafoane la numerar

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Ministerul de Finante a publicat in 07.11.2023 un proiect legislativ care vizeaza revenirea la vechile plafoane de tranzactii cu numerar.

Singurele plafoane care ar urma sa se pastreze din noile reguli introduse de Legea 296/2023 incepand cu 11.11.2023 sunt: plafonul de 50.000 lei/casierie si respectiv la plafonul zilnic la plati de avansuri spre decontare de 1.000 lei/persoana. Conform notei de fundamentare a proiectului societatea româneasca nu este pregatita la acest moment pentru limitarea utilizarii numerarului, astfel ca prin prezentul proiect de act normativ se propune revenirea la plafoanele prevazute in Legea nr. 70/2015 anterior modificarii acesteia prin Legea nr.296/2023”.

2. La data de 5 noiembrie 2023, o serie de contraventii care intrau sub incidenta Legii prevenirii, respectiv in cazul constatarii savarsirii acestora (agentul constatator incheia un proces-verbal de constatare a contraventiei prin care se aplica sanctiunea avertismentului si la care era anexat un plan de remediere), ies de sub incidenta acesteia. Printre contraventiile prevazute de Codul de Procedura Fiscala care ies de sub incidenta Legii preventiei se numara:

a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni;

b) neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;

c) nerespectarea obligatiei de a da la finalizarea inspectiei fiscale a unei declaratii scrise din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate de inspectia fiscala;

d) nerespectarea obligatiei de a pastra, precum si de a prezenta organului fiscal datele arhivate in format electronic;

e) nedepunerea sau depunerea incorecta sau incompleta a declaratiilor recapitulative privind taxa pe valoarea adaugata.

3. La nivelul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ilfov s-a derulat un control privind verificarea modalitatii de acordare a certificatelor de incadrare in grad de handicap.

Esantionul a fost de 1.776 de dosare. Dintre acestea, pentru 1.414 dosare, echipa de control a constatat ca nu au fost respectate criteriile de incadrare in grade de handicap si/sau procedura de evaluare complexa a persoanei cu handicap.

S-a constatat ca unele dosare contineau documente care aveau inadvertente: medicii mentionati in documente nu figurau la unitatile medicale respective, iar documentele depuse nu erau inregistrate in sistemul de evidenta al unitatii medicale.

4. DGRFP Galati aminteste intr-un comunicat ca cei care inregistreaza obligatii restante la bugetul general consolidat pot solicita esalonarea la plata prin transmiterea unei cereri.

Esalonarea la plata reprezinta un angajament de plata in rate a obligatiilor fiscale restante ale debitorilor aflati in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti. Cererea trebuie sa fie insotita de documentele justificative precizate in O.P.A.N.A.F. nr. 90/2016.

Avantajele esalonarii sunt:

a) Suspendarea executarii silite pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale;

b) Evitarea deschiderii procedurii insolventei;

c) Continuarea activitatii din perspectiva deblocarii conturilor bancare poprite si acordarea certificatelor de atestare fiscala fara datorii (obligatiile esalonate au termene de plata urmatoare, conform graficului de esalonare);

d) Amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata in vederea anularii, cu exceptia situatiei cand debitorii nu detin bunuri sau detin bunuri insuficiente pentru constituirea garantei, situatie in care penalitatile de intarziere vor fi esalonate la plata;

e) Necalcularea si nedatorarea penalitatilor de intârziere pe perioada esalonarii la plata pentru obligatiile de plata esalonate, cu exceptia situatiei când se achita cu intârziere obligatiile curente sau rata esalonata;

f) Amanarea in vederea reducerii cu 75% a penalitatilor de nedeclarare pâna la finalizarea esalonarii;

g) Posibilitatea participarii la licitatiile publice ca urmare a faptului ca obligatiile fiscale esalonate la plata nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

5. Incepand cu 1 ianuarie 2024, cotele de impozitare pentru microintreprinderi se modifica astfel:

a) 1% pentru microintreprinderi care realizeaza venituri ce nu depasesc 60.000 euro, inclusiv cele care nu realizeaza activitatile de la punctul 2 (de mai jos).

Daca in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 60.000 euro sau incepe sa desfasoare activitatile enumerate la pct 2, este aplicabila cota de 3% incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii.

b) 3% pentru microintreprinderile care:

1. Realizeaza venituri peste 60.000 euro;

2. Desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN:

5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator

5829 – Activitati de editare a altor produse software

6201 – Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat catre client)

6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei

5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare

5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioada de scurta durata

5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere

5590 – Alte servicii de cazare

5610 – Restaurante

5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente

5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a

5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor

6910 – Activitati juridice

8621 – Activitati de asistenta medicala generala

8622 – Activitati de asistenta medicala specializata

8623 – Activitati de asistenta stomatologica

8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *