Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Raportari semestriale, dobanzi si penalitati de intarziere, obligatii declarative in caz de inactivitate – Cronica antreprenoriala

sistem de raportare contabila

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Ministerul de Finante a publicat proiectul pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2023 a societatilor. Legea contabilitatii nr. 82/1991 prevede ca Ministerul Finantelor poate solicita intocmirea de raportari contabile si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar, de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro la sfarsitul exercitiului financiar precedent. In fiecare an, se aproba prin ordin conditiile privind depunerea acestor raportari.

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2023, cele care in tot semestrul I al anului 2023 s-au aflat in inactivitate temporara, cele infiintate in cursul anului 2023, precum si persoanele juridice care se afla in curs de lichidare, nu intocmesc raportari contabile la 30 iunie 2023.

Datele cuprinse in raportarile contabile la 30 iunie sunt destinate, in principal, institutiilor statului. Informatiile propuse a se raporta sunt similare celor raportate la data de 30 iunie 2022. Termenul de depunere este data de 16 august 2023.

2. Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor fiscale principale se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere.

Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.

Acestea se calculeaza din ziua imediat urmatoare expirarii termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, si se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.

3. Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.

Pentru contribuabilii care nu desfasoara activitate, dar nu au comunicat la registrul comertului inactivitatea temporara, sau dupa caz la organul fiscal competent suspendarea activitatii, se mentine obligatia depunerii declaratiilor fiscale.

4. S-a publicat modelul cadru al contractului incheiat intre ingrijitorul informal al persoanei varstnice dependente si serviciul public de asistenta sociala.

Serviciul public de asistenta sociala tine evidenta contractelor incheiate cu ingrijitorii informali, prin intocmirea unui registru electronic, care poate fi consultat de catre serviciile publice de asistenta sociala din alte unitati administrativ teritoriale.

5. ANAF a publicat in 23.06.2023 doua proiecte legislative noi in ce priveste AMEF, astfel:

a) un proiect prin care se introduce posibilitatea de a comunica informatii privind aparatele de marcat electronice fiscale utilizate in activitatea de transport alternativ, precum si despre aparatele de marcat integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz. De asemenea se introduce posibilitatea utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a notifica organul fiscal ori de cate ori intervin schimbari privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal.

b) un al doilea proiect propune stabilirea documentelor care pot fi solicitate suplimentar de catre organele fiscale, in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale.

In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto:

a) copie conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.;

b) autorizatia pentru transportul alternativ, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.

In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic, camerele situate in locuinte personale, organul fiscal poate solicita o dovada a detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul.

In cazul in care, utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare, organul fiscal solicita acestuia, certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.

6. ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat prevederile din Codul muncii care reglementeaza statutul salariatilor care efectueaza munca la domiciliu, stabilind ca acestia sunt acei salariati care indeplinesc la domiciliul lor activitatile specifice profesiei pe care o detin. Munca la domiciliu poate fi intreprinsa de o sfera larga de angajati, in masura in care activitatea pe care o desfasoara le permite acest lucru. Munca la domiciliu este o forma a muncii la distanta, dar care impune desfasurarea muncii salariatului la domiciliul sau.

Munca la domiciliu poate fi desfasurata doar in baza unui contract individual de munca, incheiat in forma scrisa, care respecta toate prevederile prevazute de Codul muncii pentru incheierea contractelor individuale de munca. In cadrul acestui tip de contract salariatul isi stabileste singur programul de lucru.

Contractul de munca la domiciliul contine, pe langa elementele unui contract de munca obisnuit, urmatoarele:

a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;

b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;

c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *