Spatiul privat virtual este un serviciu online, pus la dispozitie de ANAF, prin care persoanele fizice si juridice pot sa obtina informatii de la ANAF privind situatia proprie si pot sa depuna declaratii fiscale.
Cu ce te ajuta SPV?
- nu mai trebuie sa mergi la ghiseu pentru a depune declaratii
- poti verifica cum declara angajatorul tau contributiile de asigurari sociale
- poti obtine diferite situatii in timp scurt si fara a fi necesara pregatirea unui dosar cu documente care sa fie depus la ghiseu ex. fisa rol, certificat de atestare fiscala
Inregistrarea persoanelor fizice in SPV
Pentru a te inregistra ca persoana fizica in SPV trebuie sa accesezi linkul aici.
Aici poti avea doua optiuni:
- inregistrare cu parola
- daca detii un certificat digital, poti sa il folosesti pe acesta
Persoana fizica trebuie sa completeze datele din pagina de mai sus unde are posibilitatea sa aleaga intre doua optiuni:
- fie sa se faca aprobarea la ghiseu aceasta presupune deplasarea persoanei fizice la ANAF pentru certificarea datelor completate cu BI/CI original, copie si numarul de inregistrare
- fie online, prin completarea numarului de inregistrare a deciziei emise de ANAF – aceasta presupune sa detii o decizie cu numar de inregistrare de la ANAF, altfel ai doar o optiunea de a te deplasa la ghiseu.
Practic se merge o singura data la ghiseu, la inrolare, dupa care nu va mai fi nevoie sa mergi la sediul ANAF. Dupa ce ai reusit obtinerea dreptului de acces, poti accesa SPV intrand pe pagina de internet a ANAF si alegand varianta dorita: cu user name sau cu certificat.
Ce informatii pot regasi persoanele fizice in SPV?
Dupa alegerea CNP-ului dorit in sectiunea informatii, sunt disponibile urmatoarele rapoarte:
- D112Contrib – Informatii privind contributiile sociale conform datelor declarate de angajatori in declaratia D112
- Duplicat recipisa – Duplicat dupa recipisa declaratiilor care se depun electronic
- Duplicat declaratie unica
- Interogare banci – Situatia interogarilor efectuate de banci la ANAF privind veniturile persoanei fizice
- Istoric spatiu virtual – Istoric activitati in cadrul spatiului privat virtual – modificari profil, descarcari
- Nota obligatiilor de plata – Cu aceasta nota va puteti prezenta la ghiseele trezoreriei pentru achitarea obligatiilor sau puteti folosi informatiile pentru a efectua plata prin mijloace de plata la distanta (online banking)
- Obligatii de plata – Situatia obligatiilor fiscale de plata neachitate la sfarsitul lunii anterioare
- Registru intrari-iesiri – Istoric activitati in cadrul spatiului privat virtual – intrari si iesiri de documente
In mod automat, ANAF va comunica si urmatoarele documente, daca este cazul:
- Decizii de impunere
- Decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii
- Acte de executare cum ar fi: somatie, titlu executoriu, adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, adresa de instiintare privind infiintarea popririi, decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti etc.
- Alte acte emise de organele fiscale in executarea legii, cum ar fi: notificari, instiintari etc.
De aceea, este bine sa verifici periodic SPV chiar daca nu ai facut solicitati , fiindca poti regasi si documente eliberate automat.
Inregistrarea persoanelor juridice in SPV
Pentru a te inregistra ca persoana juridica in SPV trebuie sa accesezi linkul aici.
Se completeaza apoi datele de identificare, la care se anexeaza documentul de confirmare furnizat de firma care a emis certificatul digital si arhiva zip cu documentele justificative formata din:
- actul de identitate al reprezentantului legal/desemnat sau imputernicitului in copie
- documentele din care rezulta calitatea de reprezentant legal/ desemnat sau imputernicit
Formularul generat se tipareste si impreuna cu documentele anexate se prezinta la ghiseu impreuna cu reprezentantul legal al firmei – pentru validarea informatiilor din formular.
Verificarea imputernicirii sau documentului de desemnare a reprezentantului se face prin compararea ?i constatarea identitatii semnaturii olografe a persoanei reprezentate cu semnatura olografa a reprezentantului legal din documentul de desemnare sau din imputernicire, dupa caz, existenta in documentele de la dosarul fiscal al acesteia. Termenul de aprobare este de 5 zile lucratoare de la prezentarea la ghiseu, insa de regula se obtine accesul in aceeasi zi.
Atentie! Daca entitatea are si cod special de TVA, va trebui sa faca aceste formalitati si pentru codul special de TVA, altfel nu va avea access in SPV la acest cod special.
Ce informatii pot regasi in SPV persoanele juridice ?
Pentru a obtine informatii din SPV trebuie sa accesezi sectiunea Solicitari, unde ai doua optiuni: informatii sau eliberari de documente.
In sectiunea informatii sunt disponibile:
- bilanturile anuale si semestriale
- declaratii fiscale: 100, 101, 106, 112, 120, 130, 180, 205, 208, 300, 301, 311, 390, 392, 393, 394
- duplicate ale recipiselor
- fisa rol: fisa pe platitor, generata din informatiile existente in baza locala a administratiei financiare unde este arondat cui-ul
- neconcordante 394
- istoric bilant si declaratii
- situatie sintetica: informatii privind situatia debitelor persoanei juridice
- vector fiscal: cuprinde informatiile persoanei juridice din vectorul fiscal
- registrul intrari-iesiri : cuprinde un istoric al activitatii in cadrul spatiului privat virtual- intrari si iesiri de documente
In sectiunea eliberari documente pot fi solicitate documente suplimentare de la ANAF, astfel:
- certificat de atestare fiscala
- adeverinta de venit
- fisa de evidenta fiscala
- certificat de cazier fiscal
Documentele eliberate din SPV sunt disponibile pentru descarcare doar o perioada limitata, astfel ca este bine sa le descarci si sa la salvezi local.
Ce mai poti obtine din SPV?
- Extrasele de cont de la Trezorerie daca ai cont la trezorerie poti sa obtii extrasele in format pdf. Extrasele de cont eliberate incepand cu data de 08.11.2019 pot fi vizualizate/descarcate 365 de zile de la data transmiterii acestora.
- Documente eliberate automat de ANAF cum sunt:
- Decizii de impunere din oficiu
- Acte administrative emise de organele de inspectie fiscala, respectiv: decizie privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale, decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale, decizie de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiei fiscale la persoane juridice
- Decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii
- Acte de executare cum ar fi: somatie, titlu executoriu, adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, adresa de instiintare privind infiintarea popririi, decizie de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti etc
- Alte acte emise de organele fiscale in executarea legii, cum ar fi: invitatie, notificare, instiintare etc
- Datele inscrise in Declaratia informativa privind livrarile/prestarile ?i achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (declaratia 394) referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare persoana impozabila (client/furnizor) inregistrata in scop de TVA. Informatiile sunt furnizate numai in situatia in care atat persoana impozabila care acceseaza serviciul Spatiul privat virtual, cat ?i partenerii acesteia ?i-au dat acordul in acest sens
- Informatii relevante, rezultate ca urmare analizei de risc, in vederea instiintarii contribuabililor in scopul conformarii voluntare
Baza legala: Actul normativ care reglementeaza Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor Publice/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice ?i alte entitati fara personalitate juridica este Ordinul ministrului finantelor publice nr. 660/2017, cu modificarile ulterioare.
Cateva prevederi suplimentare: Persoanele juridice sau alte entitati fara personalitate juridica se pot identifica in mediul electronic astfel:
- cu certificatul calificat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica
- cu certificatul calificat detinut de persoana fizica reprezentant legal al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica
- cu certificatul calificat detinut de reprezentantul desemnat al persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica;
- cu certificatul calificat detinut de imputernicitul persoanei juridice sau al entitatii fara personalitate juridica.
Persoanele fizice care detin certificat calificat se pot identifica in mediul electronic astfel:
- cu certificatul calificat al persoanei fizice;
- cu certificatul calificat al imputernicitului.
Procedura completa poate fi gasita aici.
Testeaza gratuit programele noastre: Facturare online, Gestiune online sau Contabilitate online si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.
Doresc sa obtin un certificat pentru a scoate impozitul pe salariu din olanda
Buna ziua Corneliu,
Pentru a obtine diverse documente (adeverinte, certificat de atestare fiscala, etc) pe persoana fizica puteti sa depuneti o solicitare la ghiseul ANAF sau direct online, prin SPV, insa trebuie sa va activati inainte cont online.
Mult succes!
Buna ziua aș dori un certificat pentru recuperarea taxelor din Olanda
Buna ziua,
Exista diverse tipuri de documente la care ati putea face referire, din pacate nu ne este clar. Pentru a va putea oferi un raspuns corect, va rugam sa reformulati întrebarea si sa ne oferiti mai multe detalii.
Multumim!
Buna ziua.
Ce costuri sunt pt deschidere cont SPV persoana juridica?
Multumesc!
Buna ziua Valentin,
Costa doar certificatul digital – sunt mai multi furnizori pe piata. Apoi inregistrarea acestui certificat la ANAF este gratuita.
Deci singurul cost este costul certificatului digital.
Mult succes!