Societatile care sunt inregistrate in scopuri de TVA (cele care au in fata CUI-ului sintagma RO) pot ajunge in situatia in care codul lor de TVA sa fie anulat din oficiu de catre organul fiscal competent.
Care sunt situatiile in care codul meu de TVA se poate anula?
Anularea codului de TVA de catre organul fiscal competent se va efectua doar daca societatea ta se va afla in una din urmatoarele 7 situatii:
1. daca societatea ta este declarata inactiva;
2. daca asociatii / administratorii societatii tale sau chiar persoana impozabila au inscrise in cazierul fiscal infractiuni sau alte fapte prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal;
3. daca nu s-a depus niciun decont de TVA timp de 6 luni consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala luna calendaristica) sau 2 trimestre consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala trimestrul calendaristic);
4. daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive, si pentru doua trimestre consecutive, nu au fost evidentiate achizitii / livrari de bunuri / servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare;
5. daca societatea nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;
6. daca societatea platitoare de TVA solicita scoaterea din evidenta entitatilor inregistrate in scopuri de TVA pentru a aplica regimul special de scutire sau regimul special pentru agricultori;
7. daca societatea platitoare de TVA prezinta risc fiscal ridicat.
Daca societatea ta se afla in una din situatiile mentionate mai sus, iar organul fiscal a dispus anularea codului de TVA, atunci ai obligatia sa depui ultimul decont de TVA (indiferent care este perioada ta fiscala) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care ti-a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.
Avand codul de TVA anulat nu vei mai avea dreptul de deducere a cheltuielilor privind taxa pe valoare adaugata pentru achizitiile realizate, si mai mult decat atat, vei avea obligatia de a plati TVA colectata la bugetul de stat.
TVA colectata va trebui declarata la organul fiscal competent prin intermediul formularului 311 “Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat”.
In momentul reinregistrarii in scopuri de TVA, vei avea dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate in perioada in care ai avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior (chiar daca factura nu cuprinde codul de TVA).
Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective se vor lua in considerare la calcul si la determinarea rezultatului fiscal, incepand cu trimestrul reactivarii.
Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul precedent celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea.
Cum emit facturile daca am cod de TVA anulat?
In perioada in care codul tau de TVA este anulat, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, va trebui sa emiti facturi in care sa evidentiezi distinct TVA colectata care nu se inregistreaza in decontul de TVA.
Furnizorii mei au cod de TVA anulat – ma afecteaza?
Inainte de a efectua diverse achizitii de bunuri sau servicii, trebuie sa stii faptul ca iti revine obligatia de a-ti verifica viitorul partener, daca are sau nu codul de TVA anulat.
Verificarea o poti face introducand codul de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului la urmatorul link: ANAF – verificare cod TVA
In calitate de beneficiar al bunurilor sau serviciilor, nu vei beneficia de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor respective.
Exceptie: In cazul inregistrarii in scopuri de TVA a furnizorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri sau servicii in perioada in care furnizorul a avut codul TVA anulat vor avea dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Buna ziua ,
daca in 2014 octombrie am fost scoasa din oficiu de la plata tva exista vre-un temei legal prin care pot deduce tva-ul ulterior ca ,, regularizare la tva dedus?,, si care ar fi termenul pentru ca am citit undeva ca ar fi 5 ani
va multumesc anticipat
Buna ziua ,
Prevederile legale care permit deducerea respectiva sunt:
Art.11 alin. (8) Cod fiscal:
„<<(8) Persoanele impozabile stabilite ?n Rom?nia, c?rora li s-a anulat ?nregistrarea ?n scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) ?i lit. h), nu beneficiaz?, ?n perioada respectiv?, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? aferente achizi?iilor efectuate, dar sunt supuse obliga?iei de plat? a TVA colectate, ?n conformitate cu prevederile titlului VII, aferent? opera?iunilor taxabile desf??urate ?n perioada respectiv?. ?n cazul ?nregistr?rii ?n scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabil? ??i exercit? dreptul de deducere pentru achizi?iile de bunuri ?i/sau servicii efectuate ?n perioada ?n care a avut codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA anulat, prin ?nscrierea ?n primul decont de tax? prev?zut la art. 323 depus dup? ?nregistrare sau, dup? caz, ?ntr-un decont ulterior, chiar dac? factura nu cuprinde codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dup? ?nregistrarea ?n scopuri de tax? conform art. 316 alin. (12), pentru livr?rile de bunuri/prest?rile de servicii efectuate ?n perioada ?n care au avut codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi ?n care ?nscriu distinct taxa pe valoarea ad?ugat? colectat? ?n perioada respectiv?, care nu se ?nregistreaz? ?n decontul de tax? depus conform art. 323.>>”
Normele de aplicare ale acestui articol prevad ca:
„<< ?n sensul art. 11 alin. (6) ?i (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de ?nregistrare anulat ?n baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) ?i h) din Codul fiscal, care se ?nregistreaz? ?n scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, ??i pot exercita dreptul de deducere pentru achizi?iile de bunuri ?i/sau servicii efectuate ?n perioada ?n care au avut codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA anulat, prin ?nscrierea taxei ?n primul decont de tax? prev?zut la art. 323 din Codul fiscal depus dup? re?nregistrare sau, dup? caz, ?ntr-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectueaz? ?n limitele ?i condi?iile prev?zute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar dac? factura nu cuprinde codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA al persoanei impozabile.>>”
La art.301 alin(2) se prevede ca persoana impozabil? ??i poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale ?n care sunt ?ndeplinite aceste condi?ii ?i formalit??i sau printr-un decont ulterior, dar ?n cadrul termenului de prescrip?ie prev?zut ?n Codul de procedur? fiscal?. Termenul de prescriptie este de 5 ani.
Asadar, va trebui respectat acest termen de 5 ani.
Sper ca informatiile de mai sus sa iti fie de folos.
O zi frumoasa
Buna ziua.
Daca dosarul de inregistrare TVA a fost anulat din oficiu in 2015, si contabila a aflat de depunerea formularului 311 de abia cum, ce efecte are asupra companiei? Am inteles ca va fi o amenda.
P.S.: Urmeaza sa depuna saptamana viitoare.
Buna ziua,
Nedepunerea declaratiilor fiscale in termenele legale este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
Art. 336 alin. (1) lit. (b) arata ca reprezinta contraventie „b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;”
Amenzile prevazute pentru aceasta contraventie sunt: „amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice”
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi placuta!
Multumesc frumos, a fost de foarte mare ajutor.
Inca o intrebare, daca se poate. Din momentul anularii TVA nu a fost activitate pe societate pana in anul 2018, an in care nu s-a depasit volumul(vorbesc de anul 2018). In acest caz, pentru 2018, facturile trebuiau sa fie cu TVA, el fiind anulat in 2015?
Multumesc frumos
Buna ziua,
Codul fiscal la art. 11 alin. (8) arata ca persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) – e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Asadar, noi consideram ca TVA colectata ar fi bine sa fie evidentiata pe factura, chiar daca beneficiarul nu o va putea deduce.
Speram ca raspunsul nostru sa va fie de ajutor.
Zi frumoasa!
buna
daca mia fost retras din oficiu inainte de legea asta codul de tva si nu am facturat cu tva din luna 03 /2015 pana in prezent. ce se intampla ?
Buna ziua,
In cazul in care nu ati colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care ati avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu ati depus declaratia privind TVA colectata care trebuie platita dar ati emis facturi, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA va trebui sa emiteti facturi de corectie.
Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colectati in perioada in care ati avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, ci in ?Declaratia privind TVA colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat.
Veti datora obligatii fiscale accesorii de la data la care aveati obligatia sa platiti TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care ati avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate.
Sper ca aceste informatii va sunt de folos.
Zi frumoasa!
bun? ziua, ?n ipoteza ?n care codul TVA a fost anulat ?n cursul anului 2014 iar p?n? ?n prezent au fost emise facturi f?r? TVA, ?i nu s-a solicitat re?nregistrare ?n scopuri de TVA, ?i nici nu se dore?te de c?tre firm?, ce se ?nt?mpl? cu TVA colectat? p?n? c?nd exist? obliga?ia de a declara 311 ?i de a colecta TVA?
Buna ziua Raluca,
Daca doriti sa nu mai aveti deloc cod de TVA, va trebui sa va reactivati codul de TVA si abia la anul, in 2020, puteti sa solicitati scoaterea din categoria platitorilor de TVA prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere mentionand ca nu s-a depasit plafonul de 300.000 lei prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal.
Declaratia 311 se depune pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea TVA, acesta fiind si termenul de plata a TVA catre bugetul de stat.
?Perioada de raportare se completeaza cu anul si luna in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii si/sau achizitiile de bunuri si/sau servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei.?
Va recomandam sa studiati si OPANAF nr. 188/2018 cu privire la depunerea acestui formular.
O zi placuta!
Buna
Sa retras tva ptr atragerea raspunderi asociatilor . In 03/2015 . Firma poate sa deduca tva din facturile de achizitie ?
Am inteles ca este o limita de 5 ani.
Multumesc
Buna ziua,
Va redam in acest sens prevederile art. 301 Cod fiscal:
Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa
(3) Prin normele metodologice se precizeaza conditiile necesare aplicarii prevederilor alin. (2), pentru situatia in care dreptul de deducere este exercitat dupa mai mult de 3 ani consecutivi dupa anul in care acest drept ia nastere
In aplicarea art. 301 alin. (3) din Codul fiscal, persoana impozabila va notifica organele fiscale competente printr-o scrisoare recomandata, insotita de copii de pe facturi sau alte documente justificative ale dreptului de deducere, faptul ca va exercita dreptul de deducere dupa mai mult de 3 ani consecutivi dupa anul in care acest drept a luat nastere.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Prin vanzarea a trei parcele de teren construibil in cadrul aceluiasi contract de vanzare-cumparare, depasesc plafonul si va intreb: este necesara inregistrarea mea ca pers fizica in Registrul Platitorilor de TVA din 10 a lunii urmatoare semnarii? Pe lanfa acestea nu intentionez sa mai vand cativa ani proprietati, insa lucrez impreuna cu vecinii la un PUZ si respectivele parcele vor deveni construibile la un moment dat. Spuneti-mi, daca ma declar platitor de tva, tot ce voi vinde de acum incolo in aceasta viata de pe pers fizica va fi taxabil cu tva??? Teren, casa. Cand s-ar stinge aceasta obligatie? Regula unei tranzactii pe an am inteles ca nu sta in picioare dpdv al Anaf din momentul ce voi aparea o singura data macar in Registru ca platitor de tva…Citisem ca vanzarea bunurilor mostenite sau folosite in scop personal sunt scutite. Si de la plata tva dupa ce o data apar in acest Registru? Sau pana la indeplinirea plafonului doar? Scoaterea automata din Registru de catre Anaf la 6 luni de deconturi pe zero este adevarat ca nu ma va scuti oricum pe viata de plata acestui tva pe orice voi mai vinde?
Multumesc.
Horia
Buna ziua Horia,
Intelegem ca in cursul anului 2019, dumneavoastra ca peroana fizica ati realizat o tranzactie (livrare) pentru 3 terenuri care sunt construibile. Aici va recomandam sa verificati cu un jurist cum se trateaza tranzactia – o livrare sau trei, fiindca desi este un singur contract de vanzare, exista de fapt 3 parcele.
Pentru livrarea de terenuri construibile nu se aplica scutirea de TVA.
Daca valoarea cumulata a celor trei operatiuni depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal (300.000 lei) exista obligatia de inregistrare:
Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, este mai mare sau egala cu plafonul de scutire trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit.
Pentru retragerea calitatii de platitor de TVA va recomandam sa cititi art. 310 alin. (7) care arata ca:
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire prevazut la alin. (1) poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 322. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistr?rii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Multumesc pt raspuns. Deoarece parerile multiple ale juristilor nu coincideau in ceea ce priveste speta mea (unii considerand ca 1 contract de vanzare-cumparare 3 parcele constituie 1 livrare, iar al?ii 3 livr?ri), am decis inscrierea la termenul comunicat de Dvs in Registrul de TVA ca pers. fizica. De asemenea, in ideea ca, fiind parte dintr-un viitor PUZ alte terenuri detinute de tip pasune vor deveni construibile si implicit vandabile in cativa ani, am decis sa nu imi anulez codul de tva prin depunerea vreunei cereri de scoatere din Registru, ba chiar depun deconturile asa inca sa nu existe 6 luni deconturi pe zero care ar duce la anularea codului, facand investitii minimale. Demersul meu de a ramane platitor de TVA vizeaza, pe termen lung ce-i drept, posibilitatea de a beneficia de TAXAREA INVERSA la vanzarea unei parcele viitoare tot catre un platitor de tva (PJ sau PF), astfel incat pretul respectivei parcele sa nu creasca pt client cu tva-ul aplicat, riscand astfel sa pierd clientul. Spuneti-mi va rog daca e corect rationamentul meu. Multumesc.
Buna ziua Horia,
Da, este corect. Daca va pastrati calitatea de platitor de TVA si veti vinde catre platitor de TVA, se aplica art. 331 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, care prevede ca ?Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt: g) constructiile, astfel cum sunt definite la art. 292 alin. (2) lit. f) pct. 2, partile de constructie si terenurile de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;?
Asadar, veti vinde in regim de taxare inversa.
Zi frumoasa si numai bine!
V? mul?umesc ?nc? o dat?. Mi-a?i dat ve?ti bune confirm?ndu-mi c? demersul meu este corect. V? doresc mult? s?n?tate. O zi frumoas?!
Ne bucuram, asemenea va dorim si dumneavoastra!
Zi frumoasa!
Buna seara, la 01.07.2019 s-a anulat codul de tva pt. care s-a depus D311, iar
la 01.08.2019 l-a redobandit .
Pot sa deduc tva-ul af. achizitiilor din iulie 2019 in decontul 300 a lunii august 2019?
Va multumesc!
Buna ziua Mirela,
Persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat si care se reinregistreaz? in scopuri de TVA isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Deducerea taxei se efectueaza chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Zi frumoasa!
In iulie 2018 s-a anulat TVA ptr inactivitate…….in sept 2019 s-a reluat activitatea ..iar in 15 octombrie sa primit codul de tva…cum se procedeaza in aceasta situatie ??? ce trebuie depus la anaf in sept si respectiv in oct…precizez ca vandut fara TVA si dec 311 nu sa depus
Multumesc !
Buna ziua Rodica,
Hotararea Guvernului nr. 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, a introdus reguli speciale privind aplicarea regulilor privind TVA de catre persoanele impozabile care nu au colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu au depus formularul de declaratie 311 (pct. 51 alin.(2) lit.c) ?i d) din Titlul I al Normelor metodologice). (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/188759)
Persoanele impozabile aflate in aceasta situatie au obligatia ca, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, sa emita facturi/facturi de corectie in care sa inscrie distinct taxa colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. De asemenea, persoanele impozabile trebuie sa declare, in declaratia 311, taxa care ar fi trebuit colectata pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care acestea au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze si taxa inscrisa in facturile/facturile de corectie emise dupa reinregistrare. Daca exista astfel de diferente, acestea se inscriu in decontul de TVA, in sectiunea ?Taxa pe valoarea adaugata colectata?, iar taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze se inscrie in declaratia 311.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua , Adrian ma numesc sunt o firma carui cod de tva a fost anulat pe 01.08.2019 si am aflat pe 24.01.2020 . Am codul de tva anulat in baza art 316 lit.d . Contabila mi.a propus ca sunt 2 variante , ori renunt ca platitor prin plata tva a stocului ori ne reinregistram ca platitor.
Am zis ca renunt prin urmare ea m.a pus sa platesc peste 20000 de ron tva pe 29.01.2020 depusi in ultimul decont de tva la data de 31.07.2019 data dinaintea anularii .
Este normal sa depun banii acolo? Eu aveam in acel decont de depus 1000 ron atat aveam de plata prin calcularea intrarilor si iesirilor din iulie. Acesti 20000 nu trebuiau depus in alta declaratie sau cum trebuia facut ?? Cum sa procedez sa devin neplatitor tva ? Va rog sa ma ajutati .
Mentionez ca in perioada 01.08.2019-29.01.2020 am emis bon fiscal cu tva si facturi cu tva si fara tva la cererea clientului care refuza factura deoarece eu apar fara ro si le facturez cu ro si tva.
Tot contabila m.a pus sa nu mai emit bon fiscal cu tva si nici factura cu tva incepand cu 29.01.2020.
Aceeasi problema o am cu doi clienti la care am emis factura cu tva si m.au pus sa le emit factura fara tva deoarece figurez fara ro. Cum sa procedez va ro ajutati.ma
Buna ziua Adrian,
Codul fiscal prevede pentru situatia in care consideram ca va incadrati urmatoarele: persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind TVA colectata care trebuie platita, dar a emis facturi.
In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea ?Taxa pe valoarea adaugata colectata?, daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in „Declaratia privind TVA colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat”.
Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate. Aceasta ar fi situatia in care ati dori reinregistrarea.
In ceea ce priveste renuntarea la calitatea de platitor de TVA, persoana impozabil? care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa, indiferent de perioada fiscala, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa. Despre aceste ajustari ati fost probabil instiintat de catre contabila dumneavoastra.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
BUNA ZIUA. SUNT O FIRMA IN INSOLVENTA CU TVA ANULAT DIN OFICIU LA DATA DE 10 OCTOMBRIE. ( LA DATA INTRARII IN INSOLVENTA AVEAM DATORII LA FINNTE. ACUM ACELEASI SUME CELE CURENTE LE AM PLATIT.) INTREBARE : AM TVA DE RECUPERAT LA 30 SEPTEMBRIE 7000 . LA INCEPUTUL LUNII OCTOMBRIA AM AVUT MARFA RETUR MULTA SI AM DIN NOU TVA DE RECDUPERAT.POT SA COMPEN ES TVA DE RECUPERAT CU CEL DE PLATA DIN LUNILE URMATOARE?
Buna ziua,
Puteti sa nu solicitati recuperarea TVA (nu bifati in decontul de TVA aceasta optiune) si atunci soldul negativ al taxei se va reporta in perioadele urmatoare cand veti avea TVA de plata. Astfel, se va face compensare prin decontul de TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua. Am citit toate celelalte mentiuni ale dv legat de codul TVA anulat din oficiu prin suspendare si apoi facturare in 2016 fara TVA si nedepunere declaratii 311. Anul acesta dorim sa incepem o activ noua si asa am aflat de aceasta lege a diferentei de abordare intre anularea din oficiu si cea la cerere. Am inteles ca ar trebui sa facem facturi de corectie, am inteles ca daca reactivam codul de TVA, putem deduce TVA-ul din urma. Insa nu mi-e clar despre ce sume e vorba, ce avem de platit: TVA-ul din urma? si daca obligatiile fiscale accesorii sunt aceleasi cu penalitatile de nedeclarare (care in articole apar cu 0.08%/zi) si daca in plus se aplica si amenda de contraventie (500-1000 pt contribuabili mici), de care mentionati in alt mesaj. Multumesc mult pentru raspuns, ar fi de mare ajutor pt a sti ce sa fac in continuare.
Buna ziua Raluca,
Va recomandam in aceasta situatie sa discutati cu un consultant fiscal – fiindca trebuie analizata speta in detaliu.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Care este monografia contabila pentru Societ??ile cu TVA anulat din oficiu, dac? pe factura a fost eviden?iat ?i TVA-ul? Impozit venit micro se pl?te?te la baza sau la valoarea totala a facturi? Mul?umesc!
Buna ziua Alexandra,
Datorita codului de TVA anulat nu veti mai avea dreptul de deducere a cheltuielilor privind TVA pentru achizitiile realizate, dar veti avea obligatia de a plati TVA colectata la bugetul de stat.
TVA colectata va trebui declarata utilizand declaratia 311 ?Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat?.
La momentul reinregistrarii in scopuri de TVA, veti avea dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile efectuate in perioada in care codul a fost anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior (chiar daca factura nu cuprinde codul de TVA).
In situatia dumneavoastra, veti utiliza contul 446 in loc de 4426, 4427, 4428, 4423, 4424 pentru a inregistra TVA colectata pentru operatiuni taxabile, datorate bugetului de stat, raportate prin formularul cod 311. Monografia contabila este:
a) la achizitii – se inregistreaza valoarea cu tot cu TVA, exemple: 628 = 401, 371 = 401, 213 = 408 cu suma cu tot cu TVA
b) la vanzare se reflecta TVA pe contul 446, astfel: 411=% 704 si 446
c) plata TVA la buget: 446= 5121.
Impozitul micro se calculeaza la valoarea vanzarilor fara TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Imi puteti spune va rog, firma a trecut fara sa stiu de la platitoare de TVA la neplatitoare de TVA, fiind instintat de un client, in luna mai 2020 ( 01.05.2020 -> Data anul?rii ?nregistr?rii ?n scopuri de TVA) iar Anularea ?nregistr?rii ?n scopuri de TVA a fost operat? ?n data de apare din data de 14.05.2020. Eu am facut facturi, nestiind, cu facturier cu tot cu TVA, acuma care ar fi solutia? sa anulez toate facturile incepand de la data de 14.05.2020 sau 01.05.2020? si sa refac facturile pe un facturier nou care nu prezinta TVA? multumesc.
Referitor la trecerea de la TVA la fara TVA, am verificat pe site la ANAF, si imi apare: „Anularea ?nregistrarii ?n scopuri de TVA a fost efectuata din oficiu, potrivit dispozitiilor Art.316 alin.(11) lit.d) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”, din ce am citit in articolul dvoastra se incadreaza la nr 3 sau poate la 4. Contabila spune ca pe site la ANAF e scris general cauza si ca nu tot timpul aceasta este, si in plus ea afrima ca a depus deconturiile de TVA, dar sincer din luna noiembrie de cand o am ca si contabila, nu mi le-a aratat niciodata si drept raspuns la intrebarea pe care i-am adresat-o de ce am trecut la fara TVA, „pentru ca a aparut o eroare in sistem la finante”, plus alte lucruri cu care mi-am dat seama ca omite adevarul, nu mai cred nimica din ce spune. Acuma ea a spus ca se va duce marti la finante sa rezolve, nu o sa stiu ce a facut si cat va dura sa rezolve, pentru ca poate sa imi spuna orice, desi i-am spus ca vreau sa merg si eu cu dansa sa rezolvam cat mai repede, ma refuzat pe motiv ca ea are acces mai rapid si ca nu are rost. Eu as avea nevoie cat de repede posibil sa rezolv situatia, sa trec la platitor de TVA. Imi puteti spune va rog, pot sa merg eu personal la finante si sa intreb din ce cauza, sa fiu 100% sigur, si atunci sa imi spuna si ei ce pasi ar trebui urmati si sa si verific daca a depus anumite acte sau nu? Stiu ca pare o poveste rupta din film, dar din pacate s-a ajuns la situatia aceasta, si sincer as vrea sa o rezolv cat mai repede, multumesc!
Buna ziua Cosmin,
Prima data da, ar trebui sa verificati cauza pentru care s-a produs anularea inregistrarii in scop de TVA. Puteti sa solicitati la ANAF aceasta informatie, in calitate de administrator. Daca aveti SPV, probabil ati primit prin SPV decizia, insa intelegem ca nu a ajuns in posesia dumneavoastra.
Cauzele pot fi multiple, astfel incat este important sa stiti motivul pentru care s-a ajuns in aceasta situatie. Reinregistrarea in scop de TVA se poate face la solicitarea contribuabilului al carui cod de TVA a fost anulat doar daca a incetat situatia care a condus la anulare.
Obligatiile in ceea ce priveste TVA pe perioada in care nu detineti un cod de taxa valid din cauza faptului ca acesta a fost anulat din oficiu de organele fiscale, se refera la dreptul de deducere si, respectiv, la ajustarea TVA. Persoanele carora li s-a anulat codul de TVA din oficiu de organele fiscale nu beneficiaza pe perioada respectiva de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate.
In ceea ce priveste emiterea de facturi, persoanele al caror cod de TVA a fost anulat din oficiu de organele fiscale vor respecta prevederile art. 319 din Codul fiscal si vor evidentia distinct valoarea taxei pe factura, la fel ca inaintea anularii codului. Diferenta consta in faptul ca persoana impozabila care are codul anulat nu va completa codul de identificare fiscala cu simbolul RO, pentru a nu il induce in eroare pe beneficiar, care nu va avea drept de deducere. Optional, se poate inscrie pe factura o informatie cu privire la anularea codului de TVA. Facturile emise, odata trimise clientilor, nu se mai pot anula. Se pot storna si se emit cu infomatiile corecte – respectiv codul fara RO.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, am primit de la un furnizor facturi cu tva (pentru serviciul prestat) pe o anumită perioada, iar in perioada respectivă a devenit neplatitor de tva iar furnizorul a emis in continuare facturi cu tva pe care le-am inregistrat și achitat pina in momentul cind am observat. Ce este de facut in aceasta situatie?
Buna ziua,
In calitate de beneficiar al bunurilor sau serviciilor, nu aveati dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor respective. Se poate trece acum suma dedusa in plus pe randurile de regularizari.
Pe de alta parte, in cazul reinregistrarii in scopuri de TVA a furnizorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri sau servicii in perioada in care furnizorul a avut codul TVA anulat vor avea dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Va prezint cazul unei firme la care a inceput in 20 decembrie o inspecție fiscala pt perioada ianuarie 2016- septembrie 2021. Firma are codul tva anulat din oficiu din 2012, conf art 153 alin 9 lit(e) . Dupa anularea codului de tva, firma a desfasurat activitate, dar a emis facturi fara tva. Nu s-a depus declaratia 311 si nu s-a platit tva . Va rog sa ne spuneti care sunt consecințele in aceasta situatie? Se va putea impune plata tva si pt perioada 2012- 2015, sau s-a prescris? Firma poate primi si amenda? Multumesc mult!
Buna ziua Cristina,
Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel. Termenul de prescriptie incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala. Din calculele noastre termenul de prescriptie s-a incheiat pentru 2012-2015.
Zi frumoasa!
O societate a avut codul de TVA anulat din oficiu începând cu 01.07.2021 pana pe 13.09.2021. In aceasta perioada a emis facturi fără TVA și nu a dedus TVA la achiziții. A depus declarația 311 pentru Iulie, August și 1-12 sept, pt care a plătit 19% TVA la valoarea facturilor emise. Pentru achizițiile făcute in perioada anulării TVA poate deduce TVA aferent acestora ? Dacă da , ce articol contabil trebuie sa facă și la ce rând din declarația 300 înscrie aceasta TVA .
Buna ziua Lucica,
Art. 11 alin. (8) din Codul fiscal arata ca in cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Pe perioada in care codul de TVA a fost anulat, TVA aferenta achizitiilor a fost inclusa in costul de achizitie. La reluarea codului de TVA se va storna din contul de cheltuiala si se va reinregistra in contul de TVA deductibila
6xx = 4426,cu suma in -.
TVA se va inscrie in decontul de TVA la rd. 34 Regularizari taxa dedusa.
Zi frumoasa!
Buna ziua,Va prezint cazul firmei mele la care a inceput o inspectie fiscala pe tva,pentru perioada ianuarie 2016,decembrie 2020.Firma are codul tva anulat din oficiu din01.05 2016 conform art 316 alin.11.Dupa anularea codului 5va firma a emis facturi fara tva.Nu s_a depus declaratia 311,Va rog sa imi spuneti care sunt consecintele in aceasta situatie?Va multumesc anticipat.
Buna ziua Sorin,
Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c)-e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Asadar, in situatia dumneavoastra, consecinta fiscala este stabilirea diferentei de TVA colectata pentru toate operatiunile taxabile, respectiv de plata pentru perioada cat ati avut codul de TVA anulat.
Zi frumoasa!
Societatea X livreaza produse supuse masurilor de simplificare catre un partener caruia i s-a anulat dreptul de T.V.A. Societatea X colecteaza sau nu T.V.A.?
Buna ziua,
Societatea X are obligatia de a emite factura cu TVA, deci colecteaza TVA.
Zi frumoasa!
Buna Miruna,
ce ma bucur ca te-am gasit!
Iti multumesc deja pentru ajutor, am citit cazurile prezentate mai sus….indraznesc sa iti prezint cazul meu si te rog sa ma ajuti cu sfaturi:
Am avut activitatea suspendata pana in 2014, la reluare mi s-a reatribuit cod TVA (nu am stiut de asta…)…in 2015 se anuleaza din oficiu (lit.d)…aflu in 2018 in urma unei propriri ca imi lipsesc 2 declaratii 300 ptr anul 2015..se depun cu intarziere si cu avertisment. In 2022, luna mai, primesc o instiintare de la anaf ca urmeaza un control fiscal ptr ca am codul de tva anulat din oficiu. In 2021 cer un certificat fiscal dar nu sunt precizate nici ca am contul tva anulat, sau declaratii restante…
Nu s-au depus declaratii 300 ptr ca se stia ca firma e neplatitoare de tva…asta ni s-a spus in 2018 cand am depus retro decl 300…facum, irma a avut activitate, a platit toate impozitele dar nu a colectat tva….
Acum, considerand ca perioada de control va fi din ultimi 5 ani, suma care ar trb colectata e f mare (peste 100.000 lei) exista o cale prin care pot cere scurtarea perioadei sau o reducere a taxei de colectat?
O asemenea suma e enorma pentru orice firma….indiferent de marime…
Multumesc pentru ajutor!
Buna Maria,
In situatia aceasta va recomandam sa discutati cu cei de la ANAF – fiindca ar trebui sa exista o dovada ca v-au trimis instiitarea. Daca nu pot face dovada acestei instiintari este posibil sa puteti obtine castig de cauza. Situatia este mai complicata si ar fi bine sa o analizati si cu un contabil.
Mult succes!
Buna ziua
In 2012 mi-a fost anulat codul de TVA deoarece nu am avut activitate , am predat Certificatul la fisc , Pana acum nu am avut activitate , am depus declaratii pe zero , dar acum as vrea sa fac o achizitie intracomunitara si am nevoie de codul de TVA
In opinia dvs trebuie sa solicit reactivare , desi mi se pare anapoda dupa atata timp , sau sa fac Cerere de inregistrare in sistem de TVA motivat de achizitia UE . MI-ar fi de mare folos sfatul dvs . Multumesc frumos .
Buna ziua Mariana,
Puteti solicita cod special de TVA – pentru efectuarea achzitiei intracomunitare. Acesta este diferit de codul normal de TVA si se utilizeaza doar pentru tranzactii intracomunitare.
Mult succes!
Buna ziua, Am infintat un SRL pe 15.03.2024 si am bifat 4.3 inregistrare prin optiune privind aplicarea regimului normal de TVA, dupa ce m am documentat mi am dat seama ca nu imi este de nici un folos pentru ca serviciile mele sunt pentru persoane fizice 99%…pot cere anularea platii TVA si sa devin neplatitor?
Buna ziua Marian,
Daca nu veti depasi plafonul de 300.000 lei in cursul anului 2023, puteti solicita scoaterea din evidenta ca platitor de TVA. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. (art 310 alin (7) Codul fiscal).
Mult succes!