Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Telemunca – un nou mod de lucru

telemunca

De foarte putin timp, mai exact din data de 05.04.2018 a intrat in vigoare Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca.

Ce presupune telemunca?

telemunca

Telemunca este o forma de organizare a muncii prin care angajatul poate sa-si indeplineasca calitatea de salariat (sa-si efectueze atributiile mentionate in fisa postului) si dintr-un alt loc decat locul de munca organizat de angajator. Mai exact, angajatii vor putea sa lucreze si de acasa, utilizand tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Aceasta forma de organizare a muncii este binevenita pentru foarte multa lume si se pliaza minunat pentru angajatii care lucreaza in domeniul serviciilor, pentru munca de birou, spre exemplu pentru persoanele care lucreaza in: marketing online; economie; contabilitate; comert electronic; IT; etc).

Avantajele telemuncii:

• se poate lucra de oriunde;

• se poate lucra de acasa;

• flexibilitatea locului de munca;

• eliminarea timpului pierdut cu deplasarea la locul de munca;

• reducerea costurilor privind deplasarea la locul de munca (in cazul in care angajatorul nu deconta acest serviciu);

• valorificarea optima a timpului de munca;

• echilibrarea vietii profesionale a angajatului cu cea familiala;

• ar putea fi un avantaj pentru persoanele cu dizabilitati;

• companiile isi pot reduce costurile administrative (chirii; utilitati; cheltuieli cu transportul angajatilor; etc).

Telemunca se poate efectua doar de comun acord (angajat/angajator) iar daca in calitate de angajator ai angajati care doresc sa-si efectueze munca dintr-un alt loc, atunci aceste aspecte trebuie prevazute in contractul individual de munca pentru noii angajati sau in actele aditionale la contract pentru angajatii deja existenti.

Astfel ca, pe langa elementele obligatorii si deja cunoscute, contractul individual de munca al angajatilor care vor lucra, dintr-un alt loc decat cel al angajatorului, va trebui sa contina in plus urmatoarele elemente:

telemunca

• precizarea ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;

• perioada sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;

• locul desfasurarii activitatii de telemunca;

• programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;

• modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;

• responsabilitatile partilor convenite in functie de locul desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;

• obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa;

• obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;

• masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
• conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

Pe de alta parte, angajatorul are dreptul sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin CIM, regulamentul intern sau contractul colectiv de munca aplicabil.

Atentie! Sunt permise verificari privind aplicarea si respectarea cerintelor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca din partea autoritatilor. Angajatii care isi desfasoara munca la domiciliu vor fi verificati de autoritati in urma unei notificari emise in avans, sub rezerva consimtamantului acestuia.

 
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.