Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – obligativitatea inregistrarii in SPV, propuneri legislative privind infiintarea firmelor de contabilitate

SmartBill

Afla noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Ministerul Sanatatii a publicat un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Prin acest proiect se propune ca fiecare persoana care se vaccineaza potrivit schemei complete de vaccinare (dupa intrarea in vigoare a acestui proiect legislativ) sa beneficieze de o alocatie de hrana in valoare de 100 lei (sub forma tichetelor de masa).

In plus, fiecare persoana care se va vaccina conform schemei complete de vaccinare va putea participa la o loterie organizata de stat cu o singura tragere in acest an (in luna octombrie 2021), care va avea premii in valoare de 15 milioane de lei.

2. Codul de procedura fiscala urmeaza sa se modifice din nou potrivit unui proiect publicat in 20.08.2021 de catre Ministerul de Finante. Proiectul are in mare parte legatura cu SAF-T. In acest sens:

  • se introduce notiunea de standard de control fiscal, respectiv definirea SAF-T – ului ca fiind o declaratie informativa in legatura cu evidentele contabile si fiscale
  • se propune ca fisierul standard de control fiscal sa constituie obiect al verificarii organului de inspectie fiscala in cadrul efectuarii inspectiei fiscale
  • se introduce un nou articol, art. 337.1 care sa permita ANAF sa sanctioneze contraventional contribuabilii care nu depun fisierul standard de control fiscal

Se mai propune reglementarea obligatiei pentru contribuabil/platitor de a atasa si copia legalizata de pe documentul original, in cazul unui document redactat intr-o limba straina care nu are caractere latine si care este tradus in limba romana. Aceasta modificare se impune in vederea identificarii cu certitudine a unor persoane al caror nume este scris cu alte caractere decat cele latine.

Pe de alta parte, se propune completarea art. 69 din Codul de procedura fiscala si crearea cadrului legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si alte entitati sa se realizeze exclusiv prin mijloace electronice, ca urmare a efectelor pandemiei. Tot din aceleasi motiv, al evitarii contactului fizic intre persoane, se propune completarea dispozitiilor art. 79 din Codul de procedura fiscala in scopul reglementarii obligativitatii inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF, respectiv in SPV.

Contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. Consiliul Concurentei a finalizat un studiu privind impactul prevederilor legale care obliga companiile din domeniul contabilitatii sa fie detinute si/sau administrate de profesionisti in domeniu, facand analogie cu regulile de infiintare a cabinetelor medicale, unde nu exista o restrictie similara. Astfel, conform legislatiei actuale, pentru ca o societate comerciala de contabilitate/expertiza contabila sa poata functiona trebuie ca majoritatea actiunilor sau a partilor sale sociale sa fie detinute de contabili/experti contabili, iar structura de administrare sa fie aleasa in majoritate dintre acestia. Legislatia nu permite astfel persoanelor care nu detin calificare in domeniul contabilitatii, dar care detin capital investitional, sa infiinteze firme pe aceasta piata, lucru care reduce concurenta, potrivit concluziilor Consiliului Concurentei.

CECCAR dezaproba aceste concluzii ale Consiliului Concurentei, afirmand ca ipoteza pe care s-au bazat analiza si concluziile acesteia este una eronata, avand in vedere ca intr-un cabinet medical se pot presta servicii medicale ca angajat doar daca persoana in cauza detine calificarea de medic, conditie impusa prin legislatie, in timp ce pentru o societate de contabilitate/expertiza contabila legea nu impune ca angajatii care presteaza servicii contabile sa detina calificarea de expert contabil/contabil autorizat. In concluzie, comparatia celor doua situatii nu are relevanta raportat atat la legislatia nationala, cat si la cea europeana, concluziile raportului fiind, in consecinta, viciate. Pe perioada imediat urmatoare CECCAR va elabora un punct de vedere pe care il va transmite Consiliului Concurentei in sensul sustinerii obligatiei ca societatile de contabilitate/expertiza contabila sa fie detinute si administrate majoritar de membri CECCAR.

4. ANAF a actualizat formatul Formularului F1129 –  Ordinul de plata multiplu electronic (OPME). Ordinul de plata multiplu electronic se utilizeaza de agentii economici si alte entitati decat institutii publice pentru efectuarea de plati online din conturile deschise la unitatile Trezoreriei Statului.

5. Ministrul Finantelor a sintetizat principalele propuneri de modificare a Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala, propuneri publicate in 20.08.2021.

Printre acestea amintim:

  • permanentizarea procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior
  • permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata
  • crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna credinta achita obligatiile bugetare la un alt organ fiscal decat cel competent
  • extinderea masurii privind anularea accesoriilor introdusa prin OUG 69/2020
  • deblocarea activitatii Comisiei fiscale centrale, ceea ce va conduce la identificarea solutiilor optime in aplicarea unitara a prevederilor legislatiei fiscale, comisie din care fac parte salariati ai ANAF si MF care vor clarifica aspecte de dezbatere intre cele doua institutii

6. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a publicat statusul aplicatiilor pentru masura de sprijin pentru schema de ajutor de stat HoReCa – 20% din pierderea de cifra de afaceri intre 2019 si 2020 – la data de 27 august 2021.

Astfel, din totalul de 10185 aplicatii au fost aprobate 1768, au fost respinse 72 si sunt in curs de evaluare 2500. Restul aplicatiilor au statusul Transmisa.

7. Ministerul de finante a publicat proiectul procedurii de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315.2 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.

Se modifica si instructiunile de completare a formularului (015) „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania”.

8. Inspectia Muncii a anuntat vineri, 27.08.2021, lansarea unui plan de masuri pentru  combaterea muncii nedeclarate si subdeclarate, constand in:

  • dezvoltarea si consolidarea capacitatii institutionale, intarirea capacitatii de control a Inspectiei Muncii prin imbunatatirea cadrului legislativ, in principal Codul muncii prin definirea muncii subdeclarate si a stabilirii unei sanctiuni pentru munca subdeclarata
  • intensificarea campaniilor de informare adresate angajatorilor si lucratorilor privind beneficiile muncii declarate si efectele negative ale muncii nedeclarate si subdeclarate
  • organizarea mai multor campanii nationale de control in domeniile susceptibile de utilizare a muncii nedeclarate si subdeclarate (constructii, fabricarea produselor de brutarie si a produselor fainoase, comert cu ridicata si cu amanuntul, paza, intretinerea si repararea autovehiculelor, alte prestari de servicii etc.), in vederea identificarii si combaterii acestui fenomen
  • imbunatatirea cooperarii interne cu institutiile care au un rol in identificarea muncii nedeclarate si subdeclarate prin intensificarea cooperarii cu toate institutiile cu responsabilitati pe piata muncii si cu partenerii sociali, in vederea schimbului de informatii pentru identificarea si combaterea muncii nedeclarate si subdeclarate

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *