Pe parcursul desfasurarii activitatii, orice firma se poate confrunta cu situatia de a fi declarata ca inactiva fiscal. Este bine de stiut faptul ca inactivitatea poate fi de doua feluri:
In cele ce urmeaza vom aborda primul tip de inactivitate si anume cea fiscala, astfel ca potrivit Codului de procedura fiscala, persoanele juridice sau orice entitate fara personalitate juridica este declarata inactiva fiscal daca se afla in una din urmatoarele situatii:
- nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia
- organul fiscal central constata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat
- inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
- durata de functionare a societatii este expirata
- societatea nu mai are organe statutare
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata
Declararea inactivitatii se va face doar dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil/platitor a unei notificari referitoare la situatiile respective.
Firma are posibilitatea ca intr-un termen de 30 de zile de la notificarea cu privire la aflarea in una sau mai multe situatii descrise mai sus sa isi rezolve problemele astfel incat sa nu fie declarata inactiva.
In practica, o firma declarata inactiva de ANAF atrage dupa sine consecinte atat pentru ea cat si pentru partenerii care desfasoara activitate cu aceasta firma, mai exact:
- partenerii nu isi vor putea deduce cheltuielile – nu sunt deductibile cheltuielile inregistrate in evidenta contabila care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv
- partenerii nu isi vor putea deduce TVA-ul aferent achizitiilor de la un contribuabil inactiv
- anularea automata a inregistrarii in scopuri de TVA pentru firma declarata inactiva
- inactivitatea fiscala se va trece in cazierul fiscal al societatii, al asociatilor si reprezentantilor legali ai acesteia
Este recomandat ca inainte de desfasurarea unor operatiuni economico-financiare cu o anumita firma, sa ii verificam starea de activ/inactiv la ANAF, acest lucru se poate face introducand CUI-ul partenerului de afaceri aici.
Interogand acest registru putem sa vedem data la care firma a fost declarata ca fiind inactiva precum si data la care firma a fost reactivata.
Acest registru al contribuabililor inactivi, este afisat pe site-ul ANAF si contine:
- datele de identificare a contribuabilului
- data declararii ca inactiv a contribuabilului
- data reactivarii
- denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare in inactivitate
- alte mentiuni
Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii. Decizia de declarare in inactivitate produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registrul contribuabililor inactivi.
O firma care a fost declarata inactiva la ANAF poate remedia situatia, insa va trebui sa indeplineasca cumulativ urmatoarele cerinte:
- sa isi indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege – aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care obligatiile fiscale au fost stabilite prin decizie de catre organul fiscal
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante
- organul fiscal central sa constate ca firma functioneaza la domiciliul fiscal declarat
- sa nu se afle in situatia pentru care a fost declarat inactiv, in cazul contribuabililor declarati inactivi aflati in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului/au durata de functionare a societatii expirata /nu mai are organe statutare/durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu este expirata
Daca cerintele mai sus mentionate sunt indeplinite, atunci firma va trebui sa intocmeasca o cerere de reactivare (nu exista un format tipizat/model) prin care sa se mentioneze ca solicita reactivarea firmei si ca sunt respectate toate cele enumerate mai sus.
Cererea se va depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat, iar reactivarea se va face cu data comunicarii deciziei de reactivare.
Este important de mentionat ca inactivitatea fiscala, cu exceptia celei care rezulta din inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului, se inscrie in cazierul fiscal al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora, existenti in perioada in care au intervenit situatiile de declarare a inactivitatii fiscal.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna Delia.
As avea nevoie de cateva lamuriri cu urmatoarea situatie:
In 18.03.2021 am depus decizia asociat unic de suspendare a activitatii, declaratia ca nu se desfasoara activitati la sediu, cerere inreg. in reg. com. a declaratiei model3 si a mentiunii de suspendare. S-a mai depus si derogatoriu.
In 9.04.2021 am primit confirmare.
Pe anaf.ro/inactivi/ firma apare ca Inactiv conform deciziei nr.X din 27.04.2021
Am avut un contabil pe care mai bine nu il aveam…
In septembrie 2022 primesc o notificare de amenda ca nu s-a depus bilantul anual.
Contabila s-a trezit cu „pai nu ai depus si declaratia de inactivitate??!”.
Intrucat trebuia sa ma ocup de alte treburi mai urgente, de sanatate, am platit amenda.
Ce vreau sa stiu:
1. Daca apare pe site la inactivi, firma tot nu e inactiva fiscal? sau ce inseamna inactiv la ei? daca firma e suspendata si nu are activitate nu inseamna ca e inactiva?
2. Daca depun acum o declaratie de inactivitate, online, trebuie semnatura electronica cu numele meu sau poate un alt contabil sa semneze?
3. Daca ma duc sa depun declaratia fizic mai am alte lucruri de rezolvat pana expira cei 3 ani de suspendare?
Multumesc.
Buna ziua Ioan,
Regimul derogatoriu nu scuteste firma de depunerea bilantului anual. Intr-adevar, nu se mai depun toate declaratiile fiscale, dar situatiile financiare anuale trebuie depuse, sau cel putin o declaratie de inactivitate – care se depune de catre firmele care nu au avut activitate de la inceput.
Daca ati avut o anumita activitate pe firma de la infiintare, trebuie sa depuneti situatii financiare anuale, nu declaratie de inactivitate. Acestea trebuie intocmite si vizate de un contabil – intern sau extern – si se depun prin SPV, cu semnatura electronica. Nu se mai accepta depunerea la ghiseu. Bilantul sau declaratia de inactivitate se va depune anual, pe toata durata supendarii.
Sarbatori fericite!
Multumesc. Pana la ce data trebuie depusa anual declaratia de inactivitate?
Buna ziua,
Declaratia se depune in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar – mai precis pana la 1 martie 2023 inclusiv.
Mult succes!
Buna ziua,
As dori sa stiu daca o firma aflata in perioada celor trei ani de suspendare a activitatii poate sa opereze transferul/vanzarea unor parti sociale intre asociati sau catre terti, sa-si modifice sediul social ori sa opereze modificari cu privire la codurile caen cuprinse in statut.
Multumesc mult!
Buna ziua Dorin,
In perioada suspendarii nu se pot face astfel de modificari. Trebuie sa reluati activitatea si pe urma sa faceti aceste modificari.
Mult succes!