Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Firma declarata inactiva fiscal – cauze

SmartBill

Pe parcursul desfasurarii activitatii, orice firma se poate confrunta cu situatia de a fi declarata ca inactiva fiscal. Este bine de stiut faptul ca inactivitatea poate fi de doua feluri:

  • inactivitate fiscala (la ANAF)
  • inactivitate juridica (la ONRC)

In cele ce urmeaza vom aborda primul tip de inactivitate si anume cea fiscala, astfel ca potrivit Codului de procedura fiscala, persoanele juridice sau orice entitate fara personalitate juridica este declarata inactiva fiscal daca se afla in una din urmatoarele situatii:

  • nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege
  • se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia
  • organul fiscal central constata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat
  • inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
  • durata de functionare a societatii este expirata
  • societatea nu mai are organe statutare
  • durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata

Declararea inactivitatii se va face doar dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil/platitor a unei notificari referitoare la situatiile respective.

Firma are posibilitatea ca intr-un termen de 30 de zile de la notificarea cu privire la aflarea in una sau mai multe situatii descrise mai sus sa isi rezolve problemele astfel incat sa nu fie declarata inactiva.

In practica, o firma declarata inactiva de ANAF atrage dupa sine consecinte atat pentru ea cat si pentru partenerii care desfasoara activitate cu aceasta firma, mai exact:

  • partenerii nu isi vor putea deduce cheltuielile – nu sunt deductibile cheltuielile inregistrate in evidenta contabila care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv
  • partenerii nu isi vor putea deduce TVA-ul aferent achizitiilor de la un contribuabil inactiv
  • anularea automata a inregistrarii in scopuri de TVA pentru firma declarata inactiva
  • inactivitatea fiscala se va trece in cazierul fiscal al societatii, al asociatilor si reprezentantilor legali ai acesteia

Este recomandat ca inainte de desfasurarea unor operatiuni economico-financiare cu o anumita firma, sa ii verificam starea de activ/inactiv la ANAF, acest lucru se poate face introducand CUI-ul partenerului de afaceri aici.

Interogand acest registru putem sa vedem data la care firma a fost declarata ca fiind inactiva precum si data la care firma a fost reactivata.

Acest registru al contribuabililor inactivi, este afisat pe site-ul ANAF si contine:

  • datele de identificare a contribuabilului
  • data declararii ca inactiv a contribuabilului
  • data reactivarii
  • denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare in inactivitate
  • alte mentiuni

Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii. Decizia de declarare in inactivitate produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registrul contribuabililor inactivi.

O firma care a fost declarata inactiva la ANAF poate remedia situatia, insa va trebui sa indeplineasca cumulativ urmatoarele cerinte:

  • sa isi indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege – aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care obligatiile fiscale au fost stabilite prin decizie de catre organul fiscal
  • sa nu inregistreze obligatii fiscale restante
  • organul fiscal central sa constate ca firma functioneaza la domiciliul fiscal declarat
  • sa nu se afle in situatia pentru care a fost declarat inactiv, in cazul contribuabililor declarati inactivi aflati in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului/au durata de functionare a societatii expirata /nu mai are organe statutare/durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu este expirata

Daca cerintele mai sus mentionate sunt indeplinite, atunci firma va trebui sa intocmeasca o cerere de reactivare (nu exista un format tipizat/model) prin care sa se mentioneze ca solicita reactivarea firmei si ca sunt respectate toate cele enumerate mai sus.

Cererea se va depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat, iar reactivarea se va face cu data comunicarii deciziei de reactivare.

Este important de mentionat ca inactivitatea fiscala, cu exceptia celei care rezulta din inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului, se inscrie in cazierul fiscal al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora, existenti in perioada in care au intervenit situatiile de declarare a inactivitatii fiscal.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.