Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Accidente usoare de munca, autorizatia de functionare SSM, negocierea colectiva – Cronica antreprenoriala

SSM

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Urmatoarele zilele libere legale pe calendarul oficial, dupa zilele de Rusalii, sunt:

a) 15 august (marti) — Adormirea Maicii Domnului (in sectorul public s-a mai stabilit si ziua de 14 august 2023 ca zi libera)

b) 30 noiembrie (joi) — Sfantul Andrei

c) 1 decembrie (vineri) — Ziua Nationala a Romaniei

d) 25 (luni) – 26 (marti) decembrie — Craciunul

2. Una din obligatiile pe care le au angajatorii in ce priveste SSM este cea referitoare la accidentele usoare suferite de angajati.

Legea nr.319/2006 a securitatii si sanatatii in munca defineste  evenimentul ca fiind ”accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune”. Aceeasi lege defineste accidentul usor drept evenimentul care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile”.

Accidentul usor trebuie cercetat obligatoriu de catre angajatorul unde este angajata victima. Dosarul de cercetare intocmit de comisia numita de catre angajator si declarat ca accident usor se inainteaza pentru verificare si avizare la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul, in termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea cercetarii.

In cazul accidentelor usoare, angajatorul are obligatia de a tine evidenta acestora in registrul unic de evidenta a accidentelor usoare.

3. Obligatiile angajatorilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca sunt reglementate de Legea 319/2006 (Legea securitatii si sanatatii in munca).

Potrivit art. 13 lit c) al acestei legi, angajatorii au obligatia sa obtina autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale.

Potrivit prevederilor Normei metodologice de aplicare a prevederilor Legii 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, aprobata prin HG 1425/2006nu se autorizeaza:

a) persoanele juridice pentru care autorizarea functionarii, inclusiv din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, se efectueaza in temeiul L 265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative  cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului;

b) persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale pentru care procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii este reglementata de OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.

Potrivit ITM Salaj, inspectoratele teritoriale de munca autorizeaza urmatoarele categorii de persoane juridice:

• institutii  publice;                                             

• primarii;

• unitati de invatamant;

• cabinete notariale, de avocati, de medicina, de experti contabili, etc.;

• ONG-uri.

4. O noua modificare a legislatiei muncii este adusa de Ordonanta de urgenta nr. 42 din 25.05.2023. 

Modificarile aduse de aceasta ordonanta vizeaza:

a) reglementarea si definirea mai clara a partilor care initiaza si participa la negocierea colectiva sectoriala, la fiecare nivel de negociere, unitate, grup de unitati, sectorial si national, atat pentru mediul public, cat si pentru mediul privat.

b) redefinirea notiunii de sectoare de negociere colectiva, ca fiind sectoarele economiei nationale in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv si care se stabilesc de catre Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social

c) introducerea prevederii ca toate contractele colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva sau la nivel national sa contina clauze specifice aplicabile fiecarei categorii de IMM-uri, definite conform Legii  dialogului social nr. 346/2004, pentru a se asigura o protectie extinsa a capitalului romanesc, format preponderent din IMM-uri;

d) stabilirea expresa a competentei materiale a tribunalelor de a judeca in prima instanta toate tipurile de conflicte individuale si colective de munca; totodata se reglementeaza termenele de apel;

e) obligativitatea negocierii colective la nivel de unitate, cu exceptia cazului in care angajatorul are incadrati mai putin de 10 salariati, fata de mai putin de 21, cat era prevazut pana acum.

5. Prevederile legislative referitoare la documentele financiar – contabile (O 2634/2015) au fost modificate si completate prin OMF nr. 1447/2023 cu urmatoarele prevederi:

a) Reconstituirea documentelor financiar – contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de pastrare prevazut de legea contabilitatii 

b) Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii

c) Documentele justificative care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *