Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – 11 noutati pentru antreprenori

Cronica SmartBill

1. Incepand cu 1 iunie 2021 s-au aprobat noi masuri de relaxare, in baza Hotararii 580/2021. Cele mai importante modificari sunt:

  • introducerea exceptiei de la purtarea mastii de protectie pentru persoanele vaccinate care lucreaza in spatii inchise unde nu se afla mai mult de cinci lucratori
  • cresterea numarului de participanti la activitatile cultural-artistice de divertisment, desfasurate in spatii deschise, de la 500 la 1.000 de persoane. La aceste activitati pot participa doar persoane vaccinate, testate sau trecute prin boala
  • desfasurarea evenimentelor private (nunti, botezuri etc.), cu 50 de persoane in spatii inchise si 70 de persoane in spatii deschise
  • activitatile sportive se pot desfasura atat la interior, cat si la exterior, cu participarea spectatorilor pana la 25% din capacitatea spatiului
  • cresterea numarul persoanelor care pot participa la cursuri de instruire si workshop-uri in spatii inchise de la 50 la 70
  • posibilitatea desfasurarii conferintelor cu cel mult 100 de persoane
  • redeschiderea locurilor de joaca din spatii inchise, cu pana la 50% din capacitatea maxima a spatiului si sub conditia ca insotitorii copiilor sa faca dovada vaccinarii sau a trecerii prin boala
  • a crescut numarul persoanelor care pot participa la activitati in salile de sport sau fitness, de la 50% la 70% din capacitatea spatiului
  • redeschiderea piscinelor interioare, cu participarea publicului pana la 70% din capacitatea maxima a spatiului
  • a crescut gradul de ocupare a meselor din restaurantele de interior de la 50% la 70% din capacitatea spatiului
  • redeschiderea barurilor, cluburilor, discotecilor si salilor de jocuri in intervalul orar 5:00 – 24:00, cu participarea publicului pana la 50% din capacitatea maxima a spatiului, doar pentru persoanele vaccinate

2. Ultimele declaratii ale Ministrului Economiei de la finalul sedintei de Guvern din 27.05.2021 arata ca exista posibilitatea sa fie transferati bani de pe Masura 3 pe Masura 2, ceea ce ar da posibilitatea sa se ajunga la un numar de 17.000 de cereri finantate, lasand inca un gol pana la 22.000. Pentru relansarea Masurii 3 solutia ar fi ReactEU,  o facilitate europeana.

3. Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat in HORECA reglementata prin OUG nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, a fost publicata in varianta finala in 24.05.2021 pe site-ul Ministerului Economiei si este in dezbatere publica timp de 10 zile de la data publicarii.

4. In cele din urma, in sedinta de Guvern din 27.05.2021 s-a aprobat amanarea depunerii declaratiei privind beneficiarii reali, pana la 1 octombrie 2021. Urmeaza publicarea in Monitorul Oficial.

5. O noua propunere de modificare a Codului fiscal vizeaza cartile in format electronic, mai precis cota de TVA aplicabila acestora.  Art. 291 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal arata in prezent ca se aplica cota redusa de TVA de 5% pentru: manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii.

Normele la Codul fiscal la acest articol reglementeaza ca aceasta cota redusa de 5% se aplica pentru livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, inclusiv pentru cele inregistrate pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de suporturi. Cartile si manualele scolare sunt tipariturile care au cod ISBN, inclusiv partiturile muzicale imprimate care au cod ISMN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Ziarele si revistele sunt orice tiparituri care au cod ISSN, indiferent de suportul pe care sunt livrat.

Astfel, in prezent nu poate fi aplicata cota redusa a taxei pentru livrarea de carti, ziare si reviste, in cazul in care acestea sunt furnizate pe cale electronica, operatiunile fiind considerate prestari de servicii.

Propunerea urmareste tocmai introducerea acestei posibilitati, lucru permis de directivele europene in domeniu si implementat de altfel si in legislatia nationala a mai multor state membre UE.

6. O noua propunere legislativa care vizeaza PFA-urile a fost inregistrata la Senat spre dezbatare in 26.05.2021 si urmareste completarea legislatiei aferente PFA-urilor (OUG 44/2008) cu urmatoarele:

  • activitatile economice desfasurate de persoana fizica ca PFA constituie vechime in munca si dupa caz, vechime in specialitate
  • vechimea in munca si, dupa caz, vechimea in specialitate, este considerata perioada in care PFA a desfasurat activitate economica si a achitat contributiile, taxele si impozitele legale, nefiind luata in considerare perioada in care PFA nu a a avut activitate generatoare de venit sau a avut activitatea suspendata.

7. Continuarea acordarii indemnizatiei de 41,5% anumitor categorii inca afectate de epidemie, este tema unui proiect discutat in sedinta de Guvern din 27.05.2021.

Proiectul de OUG  in discutie urmareste completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca si arata ca anumite categorii de persoane active economic cum ar fi artistii, desi domeniile de activitate nu mai sunt supuse restrictiilor severe, au niste limitari functionale ce tin de masurile de protectie sanitara sau de numarul de participanti la evenimente culturale ori sportive, iar astfel nu vor putea realiza, in conditiile limitarilor functionale, venituri suficiente pentru satisfacerea nevoilor zilnice de trai proprii si ale membrilor familiilor. Astfel, se propune ca incepand cu luna iunie 2021, sa poata beneficia, la cerere, de o indemnizatie de 41,5% din castigul salarial mediu brut, persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe.

Indemnizatia prevazuta este de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru indemnizatie se va datora impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate.

8. Ministrul Muncii a anuntat ca se pregateste un ordin prin care se va introduce obligativitatea ca toate datele care atesta factori suplimentari de contributivitate sa fie introduse in dosare, de catre casele judetene de pensii, pentru a avea o baza de date completa, digitala, iar in paralel cu procesul tehnic de digitalizare a informatiilor din dosare, se va continua procesul de elaborare a unei noi legi a pensiilor.

In 2020, statul a platit pentru procesele castigate de pensionari aproximativ 10 milioane de lei. In primul trimestru al acestui an, cheltuielile de judecata platite de Casa Nationala de Pensii au fost de 3,2 milioane de lei, ceea ce inseamna ca, pana la final de an, ne putem astepta la aproximativ 13 milioane de lei pentru asistenta juridica in procese.

9. Firmele cu cifra de afaceri anuala de peste 10 milioane de lei nu mai au obligatia de a comunica in MOF depunerea situatiilor financiare, ca urmare a faptului ca prin LEGEA nr. 223 din 30 octombrie 2020 a fost abrogat art. 185 alin (4) din Legea societatilor comerciale care prevedea ca societatile care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, un anunt prin care se confirma depunerea situatiile financiare anuale, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz. Prin urmare, in 2021 nu mai exista aceasta obligatie.

10. Orice produs alimentar vandut la distanta trebuie sa indeplineasca aceleasi cerinte legale ca produsele vandute in magazine, a precizat presedintele ANPC la o conferinta pe teme alimentare. In plus, a mai declarat ca este necesara o supervizare atenta a comertului online, deoarece orice produs alimentar vandut la distanta trebuie sa indeplineasca aceleasi cerinte legale ca produsele vandute in magazine, sa contina informatiile obligatorii relevante, care trebuie sa fie disponibile inainte de incheierea tranzactiei produsului pe canale online.

11. Clarificari de la MMPS privind intentia de majorare a stagiului minim de cotizare. MMPS a facut cateva precizari referitoare la o tematica discutata recent in presa despre intentia de majorare a stagiului minim de cotizare. Astfel, potrivit Legii nr. 263/2010, stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atat pentru femei cat si pentru barbati, nu 25 de ani, si nu exista nici o discutie care sa vizeze majorarea acestuia. Stagiul minim de cotizare este perioada minima de timp prevazuta de lege in care asiguratii au realizat stagiul de cotizare pentru a putea beneficia de pensie, la implinirea varstei standard de pensionare. Stagiul complet de cotizare este perioada de timp prevazuta de lege in care asiguratii au realizat stagiul de cotizare pentru a putea beneficia de pensie pentru limita de varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala.In prezent, stagiul complet de cotizare este 35 de ani, atat pentru femei cat si pentru barbati. Din comunicat se mai arata ca la MMPS nu exista nici o intentie de a se elimina pensionarea anticipata.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *