Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – recomandari ITM la revenirea angajatilor la sediu, noi masuri in directia digitalizarii

Cronica antreprenoriala

1. In cursul lunii iunie 2021 angajatii vor avea 3 zile libere oficiale din care 2 vor fi in cursul saptamanii. Acestea sunt:

  • 1 iunie, Ziua Copilului (marti)
  • 20 si 21 iunie, Rusaliile(duminica, luni)

2. Ultimele controale derulate de inspectia muncii au aratat ca cele mai importante nereguli in acest domeniu raman in continuare:

  • munca nedeclarata, respectiv primirea la munca fara incheierea contractului de munca in forma scrisa
  • prestarea muncii in afara timpului de munca prevazut in contractele de munca cu timp partial si lipsa repartizarii programului de lucru la aceste contracte
  • lipsa evidentei la locul a munca a unor copii dupa contractele de munca si evidenta orelor lucrate
  • lipsa acordarii sporului de repaus saptamanal, a sporului de noapte

3. Firmele din domeniul sportiv trebuie sa tina cont ca din 20 mai se aplica noi reguli privind accesul in bazele sportive, pentru natatie, sali de fitness si aerobic .

Ordinul nr. 310/708/2021 reglementeaza regulamentul privind conditiile necesar a fi respectate pentru accesul in bazele sportive, pentru practicarea sporturilor individuale in aer liber, a sporturilor de echipa in aer liber, reluarea activitatii de natatie in bazinele acoperite si in aer liber din Romania, a desfasurarii activitatilor sportive in spatii inchise, in sali de fitness și aerobic, dar si accesul spectatorilor la evenimentele sportive.

4. In domeniul transporturilor, s-au publicat noi norme privind controlul respectarii perioadelor de conducere si odihna ale conducatorilor auto (OUG 369/2021). In cadrul controalelor se va verifica respectarea perioadelor de conducere zilnica si saptamanala, a pauzelor si a perioadelor de repaus zilnic si saptamanal, cazurile de depasire a vitezei permise a vehiculului, foile de inregistrare pentru zilele precedente sau functionarea corecta a aparatului de inregistrare.

5. Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei urmeaza a fi modificat, potrivit unui proiect publicat recent de Ministerul de Finante.

Incepand cu 3 iunie, cand intra in vigoare Regulamentul (UE) 2018/1672 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2018, se vor aplica noile reguli cu privire la controlul numerarului care intra sau iese din Uniune.

Ca pana acum, purtatorii care transporta numerar in valoare de 10.000 EUR sau mai mult declara numerarul respectiv autoritatilor competente din statul membru prin care acestia intra sau ies din Uniune si pun numerarul la dispozitia acestora pentru control.

Daca numerar neinsotit in valoare de 10.000 EUR sau mai mult intra sau iese din Uniune, autoritatile competente ale statului membru prin care numerarul intra sau iese din Uniune pot sa solicite expeditorului sau destinatarului numerarului sau unui reprezentant al acestora, dupa caz, sa faca o declaratie de informare, in termen de 30 de zile.

Daca nu sunt respectate aceste obligatii sau cand exista indicii ca numerarul, indiferent de valoarea vizata, are legatura cu o activitate infractionala, autoritatile competente pot sa retina temporar numerarul printr-o decizie administrativa, in conditiile prevazute in dreptul intern.

6. Prin decizia (UE) 2021/660 a Comisiei din 19 aprilie 2021 de modificare a Deciziei (UE) 2020/491 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020, s-a prelungit perioada de acordare a facilitatilor pentru importurile de marfuri necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 pana la 31 decembrie 2021.

7. Intr-un comunicat privind rezultatele inspectiilor fiscale din cursul lunii mai 2021, ITM face cateva recomandari angajatorilor, inainte de revenirea la munca a lucratorilor.

Prin acestea amintim: sa ajunga la sediul firmei inainte de venirea angajatilor pentru a verifica implementarea masurilor de prevenire a raspandirii virusului SARS COV-2, sa delimiteze culoarele de circulatie pentru evitarea aglomeratiei, sa dezinfecteze spatiile comune si spatiile de lucru ale angajatilor, sa verifice aplicarea corecta a benzilor de marcare a distantei minime recomandate in unitatile unde se lucreaza cu publicul si sa asigure reinstruirea angajatilor ce revin la locul de munca dupa o intrerupere a activitatii mai mare de 30 de zile sau dupa o perioada in care si-a desfasurat activitate de acasa.

8. In anul 2021, firmele cu o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei nu mai au obligatia de a publica in MOF un anunt prin care se confirma depunerea situatiile financiare anuale, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz. Aceasta obligatie a fost eliminata prin Legea nr. 223 din 30 octombrie 2020, publicata in MOF nr. 1018 din 02 noiembrie 2020.

9. ONRC atrage atentia intr-un comunicat din 18.05.2021 asupra duratei societatii si a duratei mandatului administratorului.

Art. 2015 din Codul civil arata ca daca partile nu au prevazut un termen, contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui. Prin urmare, la inregistrare, in actul constitutiv al SRL se va mentiona perioada de timp pentru care se acorda mandat administratorului numit. Daca exista un act modificator al actului constitutiv, pentru numirea unui nou administrator, in cadrul SRL, se va mentiona perioada de timp pentru care se acorda mandat administratorului numit.

10. Au fost  publicate modelele si continutul actualizat al formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale (O 758/2021).

11. Doua propuneri noi in directia digitalizarii au fost inregistrate la Senat spre dezbatere in cursul lunii mai:

  • una dintre acestea vizeaza interzicerea obligatiei ca institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale sau locale sa aiba dreptul sa solicite persoanelor fizice sau juridice, in vederea solutionarii unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
  • un alt proiect vizeaza ca furnizorii de utilitati publice precum si institutiile publice care incaseaza taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, sa fie obligati sa accepte plata cu cardul atat la casierie cat si in sistem online.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *