Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Recent s-a publicat Legea 101/2021 care a intrat in vigoare incepand cu data de 30 aprilie 2021 si care aduce urmatoarele actualizari legislative in ce priveste declaratia privind beneficiarul real:
- persoanele juridice care se inregistreaza la ONRC trebuie sa depuna la inmatriculare, anual sau atunci cand apare o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali. Exceptie fac regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat
- in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare firmele au obligatia de a depune o declaratie anuala
- daca apar modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Depunerea cererilor se poate face in urmatoarele modalitati:
- in format fizic, la ghiseele ONRC
- prin portalul de servicii al ONRC
- pe mail, la adresele ORCT
- prin corespondenta (posta/curier)
2. In 28.04.2021 s-a aprobat in sedinta de Guvern o ordonanta care vizeaza reglementari noi referitoare la agentiile de plasare a fortei de munca in strainatate si a furnizorilor de servicii de profil. Se prevad urmatoarele obligatii:
- realizarea in mod gratuit a activitatii de mediere romanilor care doresc sa se angajeze in strainatate. Pentru aceasta activitate nu se vor putea percepe comisioane, tarife sau taxe.
- contractele de mediere se vor putea realiza doar in forma scrisa iar contractul individual de munca sau documentul echivalent din statul de destinatie va fi intocmit atat in limba statului in care se afla angajatorul, cat si in limba romana.
- contractual de munca va fi pus la dispozitia angajatului roman inainte de plecarea din tara.
Actul normativ mai prevede sanctiuni mult mai mari in cazul nerespectarii legii.
Pentru grupurile mai mari de 10 lucratori, transportul va fi asigurat prin intermediul firmelor autorizate sa efectueze transport international de persoane.
3. O alta ordonanta de urgenta aprobata de Guvern in 28.04.2021 se refera la microintrepriderile cu pana la 9 salariati. Pentru acestia se pregateste o simplificare.
Codul muncii prevede la art.17 ca persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la fisa postului, cu specificarea atributiilor postului, astfel ca acest document este in prezent obligatoriu.
Potrivit ordonatei, fisa postului se va putea comunica verbal, fara a mai fi necesara forma scrisa. Doar la solicitarea scrisa a angajatului, angajatorul va trebui sa intocmeasca aceasta fisa si in scris.
Pe de alta parte aceste microintreprinderi cu pana la 9 salariati nu vor mai fi obligate sa intocmeasca nici regulamentul intern, iar tinerea evidentei orelor de munca prestate zilnic de fiecare angajat, se va putea face in conditiile stabilite cu acestia prin acord scris.
4. Semnatura electronica va putea fi utilizata la incheierea contractelor de munca si in raportul angajatorilor cu statul potrivit unui act normativ aprobat de Guvern in 28.04.2021.
Mai precis, se va permite folosirea semnaturii electronice in format avansat sau calificat insotita de marca temporala fie pentru incheierea contractelor de munca, fie in raportul angajatorilor cu institutiile statului .
Masura vine ca urmare a cresterii numarului de contracte cu clauza de telemunca. Potrivit datelor oficiale, daca in luna martie 2020 in registrul general de evidenta a salariatilor erau inregistrate 50.577 de astfel de contracte, pana la sfarsitul anului numarul a crescut la 383.300, iar tendinta este de crestere continua si in 2021.
Chiar daca se introduce aceasta posibilitate de semnare electronica, angajatorul nu va putea obliga totusi salariatul sa foloseasca semnatura electronica. Partile vor trebui sa utilizeze acelasi tip de semnatura la semnarea documentelor.
Documentele semnate electronic se vor arhiva de catre angajator si in caz de inspectii vor fi puse la dispozitia organelor de control in aceasta forma.
5. Luna mai 2021 este o luna cu scadente importante:
- marti 25 mai este scadenta depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (Formularul 212).
Declaratia se depune de catre:
- persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii
- persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
- profesionistii care au beneficiat de indemnizatii in baza OUG 30/2020, OUG 132/2020
- avocati si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. XV din OUG 30/2020
- luni 31 mai este termenul final pentru depunerea situatiilor financiare anuale de catre societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European
Conform legii contabilitatii (art. 42) exista sanctiuni pentru neindeplinirea la timp a obligatiei de raportare, astfel:
- intre 1 zi si 15 zile lucratoare – amenda este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei
- intre 16 zile si 30 zile lucratoare- amenda este cuprinsa intre 1.000 lei si 3.000 lei
- peste 30 de zile lucratoare amenda este cuprinsa intre 1.500 lei si 4.500 lei
Testeaza gratuit programele noastre: Facturare, Gestiune sau Contabilitate Online si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.