Autentificare Cloud

Contact

Intrebari din Domeniu

Inregistrarea fiscala a firmei – ce trebuie declarat si in ce termen?

Inregistrare firma

Obligatia de inregistrare la infiintare

Prin inregistrarea fiscala a unei firme se intelege atribuirea codului de identificare fiscala, activitatea de organizare a registrului contribuabililor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.

In prezent, la solicitarea inregistrarii unei firme in Registrul Comertului se completeaza si declaratia de inregistrare fiscala a firmei, astfel ca nu mai trebuie depusa cererea de inregistrare si la ANAF. ONRC transmite automat catre ANAF aceasta solicitare.

De exemplu, o microintreprindere care nu are salariati si nici nu opteaza pentru inregistrarea in scop de TVA nu va avea obligatia de a mai face alte declaratii la ANAF ulterior obtinerii documentatiei de inmatriculare de la ONRC.

Codul de inregistrare fiscala al firmei este identificatorul acesteia in relatie cu fiscul.

La nivelul ANAF este organizat un registru al acestor persoane inregistrate care contine informatii cu privire la:

  • datele de identificare
  • informatii privind vectorul fiscal
  • alte informatii necesare administrarii creantelor fiscale

Obligatia de declarare a sediilor secundare

Firmele care infiinteaza sedii secundare au obligatia de a declara organului fiscal central, infiintarea de sedii secundare, in termen de 30 de zile de la:

  1. data inregistrarii sau mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat
  2. data actului de infiintare, in alte cazuri decât cele prevazute la lit.a)

Sediul secundar este un loc in care firma isi desfasoara integral sau partial activitatea, de exemplu: un magazin, atelier, birou, depozit, un santier de constructii daca acesta dureaza mai mult de 6 luni.

Ca o exceptie la obligatia de infiintare a sediului secundar este domiciliul in care salariatii aflati in telemunca isi desfasoara activitatea. Aceasta prevedere a fost introdusa in cursul anului 2020 ca urmare a faptului ca tot mai multi angajati au inceput sa isi desfasoare activitatea in regim de telemunca.

Este important de mentionat ca punctele de lucru cu minim 5 angajati vor primi un cod de identificare distinct de codul societatii mama si vor avea obligatia declararii pe acest cod numai a impozitului pe venit aferent acestor angajati. Declararea se face prin intermediul D112.

 Modificari ale situatiei fiscale ulterioare – declaratia de mentiuni

Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie declarate la ANAF, in termen de 15 zile de la data producerii acestora. In acest sens se completeaza  declaratia de mentiuni.

De exemplu, daca ulterior inregistrarii fiscale microintreprinderea va avea salariati va trebui sa depuna la ANAF aceasta declaratie de mentiuni in termen de 15 zile de la prima angajare .

Alte posibile modificari care necesita inregistrarea mentiunilor sunt optarea pentru calitatea de platitor de TVA, depasirea plafonului pentru microintreprinderi, schimbarea perioadei fiscal la salarii sau la TVA.

Radierea fiscala

Radierea inregistrarii fiscale reprezinta activitatea de retragere a codului de identificare fiscala si a certificatului de inregistrare fiscala.

Radierea inregistrarii fiscale se efectueaza din oficiu, de catre organul fiscal central, in cazul incetarii existentei persoanei juridice potrivit legii.

Inactivitatea si registrul contribuabililor inactivi

Firmele care se afla in una dintre urmatoarele situatii sunt declarate inactive de catre organele fiscale:

  • nu iși indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nici o obligatie declarativa
  • se sustrag controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia
  • organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat
  • inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
  • durata de functionare a societatii este expirata
  • societatea nu mai are organe statutare
  • durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata

Registrul contribuabililor inactivi este public si se afiseaza pe site-ul ANAF.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *