Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
- Prevederile referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasare au cunoscut anumite modificari in luna martie ca urmare a publicarii O 409/19.03.2021.
Acesta vine sa corecteze o situatie incerta aparuta ca urmare a publicarii la finalul anului 2020 a Legii 296 prin care intentia era ca incepand cu 01.01.2021, persoanele impozabile a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent si in anul in curs nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei sa poata opta pentru aplicarea sistemului TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care si-au exercitat optiunea. Acest lucru nu a fost posibil incepand cu 1 ianuarie 2021, fiindca in Codul fiscal mai existau referiri la vechiul plafon de 2.250.000 lei si in alte articole care nu au fost actualizate, precum si datorita obligatiei de notificare pentru inceperea aplicarii sistemului pana la 25 ianuarie a fiecarui an.
Noutatea adusa de O 409/19.03.2021 este ca incepand cu data de 1 martie 2021, toate persoanele impozabile a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent, precum si in anul in curs, nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei pot opta pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si in plus aceasta optiune poate fi exercitata oricand in cursul anului.
2. Pentru semestrul I al anului 2021, incepand cu luna aprilie 2021, valoarea tichetelor de cresa va creste la 480 lei (anterior 470 lei) potrivit unui proiect legislativ publicat de Ministerul Muncii. Aceasta valoare se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2021, respectiv august 2021 si septembrie 2021. Pentru tichetele de masa nu se inregistreaza modificari, valoarea propusa ramane la nivelul sumei de 20.01 lei.
3. Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a anuntat ca in 17 martie 2021 s-a publicat HG 315/2021, privind organizarea si functionarea ministerului si ca urmare, vor putea veni banii bugetati de stat pentru 2021. Circuitul banilor pentru masura 2 este urmatorul: de la trezorerie catre minister, de unde pleaca inspre agentii, care ii transfera apoi in banci, dupa care ajung in conturile beneficiarilor.
4. Intr-un document referitor la strategia de digitalizare pe anii 2021-2024, ANAF anunta urmatoarele 7 proiecte aflate intr-un stadiu avansat de implementare:
- SAF-T (Standard Audit File for Taxation) care se refera la transferul electronic de date contabile si financiare de la companii catre administratia fiscala
- TRAFIC CONTROL, sistemul informatic de monitorizare a tranzactiilor intracomunitare de bunuri
- Extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF
- Sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executarii Silite)
- Sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comertul electronic
- Extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale intre statele membre UE
- Optimizarea sistemului informatic – VIES_RO – realizarea schimbului de informatii privind livrarile intracomunitare
5. O propunere legislativa recenta ar urma sa stimuleze acordarea de vouchere de vacanta in sectorul privat, prin scaderea lor din anumite impozite datorate de companii. La platitorii de impozit pe profit se propune ca aceste cheltuieli cu voucherele de vacanta, in limita a unui salariu de baza minim brut pe tara, garantat in plata, sa se scada din impozitul pe profit datorat. Sumele care nu sunt astfel scazute din impozitul pe profit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. La microintreprinderi, se propune sa se scada sumele aferente voucherelor de vacanta acordate salariatilor, in limita a 1450 lei/an/salariat din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.
6. ANAF a publicat cateva exemple de completare a declaratiei unice in situatii precum:
- venituri obtinute din activitati independente impuse in sistem real
- venituri obtinute din activitati independente impuse la norma de venit
- venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor (contracte de inchiriere in lei si valuta)
- venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor (contract de inchiriere in lei)
- persoane fara venituri care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Toate aceste modele se gasesc aici. Totodata ANAF a publicat si un Ghid pentru redirectionarea a 3,5% din impozit.
7. Pentru anul 2021, indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 102,4%, conform Ordinului nr. 267 din 2 martie 2021. Acest indice este utilizat catre firmele care au ales sa plateasca impozitului pe profit cu plati anticipate trimestriale.
8. In 30 martie 2021 intra in vigoare un ordin publicat la finalul anului trecut (Ordinul nr. 4.136/2020) care modifica functionalitatile formularului 700. Acesta urmeaza a fi utilizat inclusiv pentru inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care solicita, ulterior inregistrarii fiscale, inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) din Codul fiscal, dar si efectuarea de mentiuni referitoare la vectorul fiscal privind TVA, ulterior inregistrarii in scopuri de TVA, efectuarea de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, efectuarea de mentiuni privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent, efectuarea de mentiuni privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Anterior, aceste inregistrari se puteau face doar prin formularul 010. Noul format al D700 nu este inca disponibil pe site-ul ANAF.
9. O noua propunere legislativa vizeaza de aceasta data venitul minim garantat. Astfel, in situatia in care un membru al familiei realizeaza venituri in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare sau desfasoara activitati independente ori agricole (la valoarea salariului minim brut pe tara) sa beneficiaze de ajutorul social, pentru o perioada de 3 luni de la semnarea contractului de munca, maxim o data pe an. Astfel, pentru a stimula angajarea in munca, pe o perioada de 3 luni se va putea cumula valoarea ajutorului social cu salariul. Se propune ca documentele pentru acordarea ajutorului social sa poata fi depuse si in format electronic.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.