Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Impunere din oficiu, declaratia unica pe 2022, cota de 5% la panouri fotovoltaice si solare, adeverinte angajatori in insolventa – Cronica antreprenoriala

declaratia unica

Incepem anul cu cele mai noi informatii prezentate pe scurt in cronicii antreprenoriala:

1.Pentru anumite indemnizatii primite ca urmare a unor masuri de protectie sociala in pandemie, Fiscul va proceda la impunerea din oficiu. Mai precis, prin OPANAF nr. 2420/2022, a fost aprobata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate. In pandemie au fost dispuse masuri in domeniul protectiei sociale, prin care, avocatii si persoanele fizice care au obtinut venituri exclusiv din drepturi de autor si drepturi conexe au beneficiat de indemnizatii lunare in cazul intreruperii, reducerii sau suspendarii activitatii. Pentru aceste indemnizatii primite datoreaza impozit, CAS si CASS. Obligatiile fiscale se stabilesc de contribuabil si se declara prin Declaratia unica.

De asemenea, pentru unele categorii de venituri asimilate salariilor, pentru activitatea desfasurata in strainatate, se datoreaza CAS si CASS si se declara in Declaratia unica.

Totodata, potrivit prevederilor OUG 130/2021, incepand cu veniturile obtinute in anul 2022, pentru veniturile din pensii din strainatate pentru care se datoreaza CASS, obligatiile fiscale se declara de catre contribuabil prin Declaratia unica.

2.Formatul pdf al Declaratiei unice care se depune in 2023 a fost actualizat pe site-ul ANAF.

Formularul se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2022, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2023.Formatul electronic este disponibil AICI.

3.S-a redus termenul de pastrare in arhiva a documentelor contabile de la 10 ani la 5 ani.

Baza legala este Legea 36/2023. 

Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Persoanele care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.

De asemenea se mai prevede ca memoria fiscala a aparatelor de marcat trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor, fara ca acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in timp a acestora pe o perioada de 5 ani. Anterior termenul a fost de 10 ani.

Registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica se pastreaza pe o perioada de 5 ani, calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost emise. Obligatia privind arhivarea si pastrarea raportului fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani nu se aplica celor care utilizeaza AMEF care potrivit dispozitiilor legale nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare. Anterior, termenul de pastrare a registrului special era de 10 ani.

4. Angajatorii vor putea deconta angajatilor abonamente la sport in regim de scutire de taxe in anumite conditii.

Legea 34/2023 aduce ca element de noutate posibilitatea acordarii angajatilor a unei sume de 400 de euro anual pentru practicarea sportului, suma care sa nu fie inclusa in baza de calcul a impozitului pe venit si contributiilor sociale, dar care se cumuleaza cu cele 7 beneficii pentru plafonul de 33%.

Scuitirea de impozit si contributii sociale vizeaza mai precis, contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

Aceasta suma se include, alaturi de alte 7 tipuri de venituri in plafonul de 33% din salariul de baza al agajatului, care se aplica incepand cu anul 2023 intr-o ordine care se stabileste de angajator.

5.Codul muncii a fost completat prin Legea 26/11.01.2023, cu o prevedere care vizeaza stabilirea unui termen limita pentru eliberarea de adeverinte salariatilor in situatiile in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare si de asemenea pentru transmiterea in REVISAL a incetarii contractelor de munca. In cazul in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, sa inceteze si sa transmita in registrul general de evidenta a salariatilor incetarea contractelor individuale de munca.

6.ANAF reaminteste intr-un comunicat care sunt modalitatile prin care contribuabilii isi pot plati taxele. Astfel, acestea pot fi achitate astfel:

  • cu cardul bancar sau numerar, la casieriile Trezoreriei Statului;
  • cu cardul bancar, prin intermediul platformelor Spatiu Privat Virtual si Ghiseul.ro;
  • prin virament bancar;
  • prin ordin de plata multiplu electronic;
  • cu mandat postal, prin intermediul oficiilor postale.

7.S-a aprobat aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru panouri fotovoltaice si solare- L39/13.01.2023.

Cota se aplica pentru livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de PM stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *