A fost promulgata legea privind unele masuri fiscal-bugetare. Printre modificarile deja anuntate, se numara si obligativitatea e-Factura pentru intreg mediul de business din Romania.
1. Ce inseamna pentru tine?
Concret, de la 1 ianuarie 2024, toate facturile emise intr-o relatie B2B Romania trebuie transmise prin e-Factura catre ANAF. Hai sa vedem cum te afecteaza acest lucru.
a) Esti client SmartBill
Perfect, nu trebuie sa faci nimic, pentru ca integrarea cu e-Factura este de multa vreme facuta ca la carte. Tot ce trebuie sa faci este sa apesi pe butonul “Trimite e-Factura” atunci cand emiti facturi. Usor, sigur si corect: 99,9% dintre facturile trimise de utilizatorii SmartBill prin e-Factura sunt validate fara greseli de ANAF.
b) Nu esti client SmartBill
In cazul acesta, fa-ti cont cat mai curand! Ai 30 de zile in care poti folosi gratuit SmartBill, apoi costul lunar incepe de la 3,99 EUR/luna – cam cat o jumatate de pizza, o cafea buna in oras sau ingredientele penttru o ciorba de zarzavat.
Dureaza 2 minute sa-ti faci cont si esti gata pentru e-Factura. Mai simplu nu se poate!
2. De ce este critic sa alegi e-Factura cu SmartBill?
Atentie la alegerile pe care le faci acum pentru afacerea ta! Nu toate pisicile sunt negre noaptea si nu toate integrarile sunt la fel!
a) La SmartBill, echipa de produs lucreaza la integrarea cu e-Factura cu mult timp inainte ca sistemul sa devina obligatoriu pentru primele categorii de contribuabili, la 1 aprilie 2022. Da, ai citit bine! La 1 aprilie 2022, noi eram deja gata pentru e-Factura cu o integrare realizata ca la carte. Ca dovada, 99,9% dintre facturile trimise de utilizatorii nostri prin e-Factura din contul lor SmartBill sunt validate de ANAF.
b) SmartBill este cea mai sigura platforma financar-contabila din Romania, iar siguranta e critica, mai ales acum! Investim in infrastructura si securitate mai mult decat intreaga cifra de afaceri a oricarui alt soft de facturare.
c) Dureaza cateva minute sa iti faci cont, iar trimiterea facturilor prin e-Factura din SmartBill se face dintr-un click. Mai simplu chiar nu exista.
Nu face compromisuri pentru a economisi cat pentru o ciorba de zarzavat! Aceste compromisuri se pot dovedi nefericite pentru afacerea ta in urmatoarea perioada!
Iti reamintim ce este esential de retinut pentru 2024 privind e-Factura:
a) firmele au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise prin e-Factura in relatiile B2B
b) data limita de transmitere prin e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data limita prevazuta pentru emiterea facturii.
c) nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se va sanctiona cu amenzi dupa cum urmeaza: de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru contribuabilii mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii si de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice impozabile.
d) exista insa o exceptie: nerespectarea prevederilor in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024 nu se sanctioneaza, cel mai probabil pentru a oferi firmelor o perioada de adaptare.
Fa-ti cont acum la SmartBill si scapa de grijile privind e-Factura!
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Eu, persoana fizica X, am achizitionat ptr interese personale, token semnatura digitala, de la DigiSign. Tot eu am si un PFA cu care emit facturi pe servicii de consultanta. Doar ca PFA este o persoana juridica. Ca persoana fizica am un Buletin Identitate pentru identificare. Ca pers juridica am un CUI/CIF pentru identificare in Registrul Comertului. PFA-ul trebuie sa genereze eFactura si sa o incarce in SPV ? dar ce identificare in SPV ? Ca persoana fizica sau ca persoana juridica? Eu persoana fizica X am SPV unde m-am identificat la ANAF direct la un ghiseu cu Buletinul si am primit un login. Ulterior am cumparat Semn Electr pe 3 ani si ma inregistrez la ANAF/SPV avand identificare prin Semn Electr. insa PFA-ul meu, persoana juridica, nu are access la SPV-ul PFA-ului (atentie, al PFA-ului, persoana juridica). Explicati va rog cum separa jurisdictia fiscala din Romania persoanele fizice de persoanele juridice pe platforma SPV ?
Buna ziua Mike,
In situatia dumneavoastra trebuie sa va inregistrati semnatura digitala pe care o aveti in calitate de persoana fizica ca sa creati cont spv pentru PFA. Trebuie sa accesati linkul https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/#tabs-2 si sa completati formularul accesand persoane juridice.
In momentul acesta credem ca dumneavoastra aveti cont in SPV cu user si parola, nu cu certificat, asadar trebuie sa inrolati certificatul la linkul mentionat ca sa puteti apoi sa transmiteti si e-factura cu acesta.
Mult succes!
Am un SRL X, cu 5 angajati. SRL-ul are un administrator si un contabil. Cine cumpara Semn Electr (45 Euro/an), adminul sau contabilul ? Si eu ca proprietar majoritar firma X, de ce as da acces contabilului meu la tot spatiul virtual SPV al firmei mele (care e spatiul virtual fiscal al firmei) ? Pe de alta parte, si contabilul si administratorul, persoane fizice, au fiecare SPV-ul lor virtual. Explicati relatia ANAF-Contabil-Administrator SRL-eFactura-Persoana fizica-Persoana juridica . Multumesc !
Buna ziua Mike,
Intelegem ca pana acum nu aveti creat acces in SPV pe firma – si ca depunerea declaratiilor se face pe baza unei declaratii 150.
Va recomandam sa creati cont in SPV, fiindca acolo puteti primi si notificari de la anaf si puteti consulta fisele de evidenta fiscala.
In varianta pe care o aveti acum doar puteti depune declaratii dar nu puteti primi notificari. Este recomandat ca contabilii sa aiba acces in SPV-ul firmei fiindca ei sunt cei care se ocupa de partea fiscala. Altfel nu vor putea face verificari si nu va avea acces la toate informatiile. Contabilul va vedea doar datele firmei, nu si ale dumneavoastra personale.
Certificatul digital este legat de CNP-ul unei persoane – deci va fi necesar sa decideti pe care CNP se va face inregistrarea: pe dumneavoastra ca administrator sau pe contabil.
Mult succes!
Firma cu obiect de activitate servicii IT este obligata sa se înscrie în sistemul Ro-e-factura? Mulțumesc!
Buna ziua Nicolae,
In registrul RO e-factura nu aveti obligatia de inregistrare (nici nu este recomandat), dar aveti obligatia de a trimite facturi in relatia B2B pentru livrari/prestari care au locul livrarii/prestarii in Romania. De la 1 iulie sunteti obligat sa inregistrati numai facturile primite in e-factura.
Mult succes!
Buna ziua,
Avem casa de marcat conectata cu ANAF-ul, dar nu este conectata prin computer la Smartbill. In momentul in care eu fac un bon de casa si clientul doreste factura pe firma, pot selecta ca mod de incasare prin bon si sa capsez bonul de casa la factura? Sau cum se procedeaza ca sa imi apara factura ca incasata (si nedublata ca incasare)? Si mai vreau sa va intreb daca pot tine registrul de casa in Smarbill daca acesta nu este conectat cu casa de marcat.
Buna ziua Simona,
Se intocmeste factura si alegeti – pe baza de bon fiscal, iar atunci factura si bonul nu mai dubleaza veniturile. Se poate tine registrul de casa in SmartBill, insa va recomandam sa conectati cu casa de marcat.
Mult succes!
Buna ziua.
Pentru o intreprindere individuala care emite facturi de prestare servicii este obligatoriu inregistrarea in SPV (pe persoana fizica sau pe Intreprinderea Individuala, care are doar nr de la Reg. Comertului) cu obtinerea unui certificat digital?
Multumesc!
Buna ziua Ana-Maria,
Va fi necesara inregistrarea in SPV si obtinerea unui certificat pentru transmiterea e-Facturilor. Alternativ, daca aveti un contabil, ii puteti solicita utilizarea certificatului acestuia.
De exemplu, in SmartBill se pot transmite si primi facturile prin intermediul certificatului contabilului. Trebuie efectuata doar o autorizare anterioara.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!