Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Prevederi actualizate RO e-transport pentru anul 2024

e-transport 2024

OUG 115/15.12.2023 a adus cateva modificari prevederilor referitoare la obligatia de raportare in RO e-Transport. Prevederile actualizate sunt prezentate mai jos.

Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate urmatoarele tipuri de transport:

a) transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si 

b) transporturile rutiere internationale de bunuri.

Prin transportul rutier pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat se intelege transportul rutier pe drumurile publice, avand punct de plecare si punct de sosire pe teritoriul Romaniei, al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, indiferent de modul de organizare a transportului.

Transportul rutier international de bunuri este :

a) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari diferite

b) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte

c) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre.

d) o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele a), b) si c).

Transporturile care fac obiectul monitorizarii pe teritoriul national:

a) transportul bunurilor provenite din achizitii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;

b) transportul bunurilor care fac obiectul livrarilor intracomunitare de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;

c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;

d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;

e) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;

f) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;

g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;

h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;

i) transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;

j) transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 270^1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;

d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;

f) prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;

g) beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;

h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;

i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.

Important!

In situatia in care, la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania, la locul de import, la punerea in miscare a vehiculului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatia de declarare se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului.

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Obligatii pentru conducatorii auto

Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO e-Transport impreuna cu codul UIT pus la dispozitie.

Termen declarare

Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

Termen de valabilitate cod UIT

Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice in cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, pentru:

  • transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national
  • transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 270^1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.

Nerespectarea obligatiei de declare in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile internationale de bunuri, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT se sanctioneaza doar incepand cu luna iulie 2024. Aceasta contraventie se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *