Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Ce trebuie sa stie din punct de vedere contabil o firma nou infiintata in 2023?

venitul microintreprinderilor

O firma nou infiintata in anul 2023 trebuie sa aiba in vedere urmatoarele aspecte fiscale:

  1. Daca a optat la infiintare sa fie microintreprindere, trebuie sa efectueze o prima angajare in termen de 30 de zile de la data inregistrarii la Registrul comertului.
  2. Daca a optat sa fie microintreprindere, dar in cursul anului realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management (cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala corespunzatoare codului CAEN: 6920«Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal») in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. Aceasta societate nu mai avea posibilitatea de a opta sa fie microintreprindere in viitor.
  3. De asemenea, microintreprinderea trebuie sa mai tina cont de faptul ca in situatia in care, in cursul anului, oricare dintre asociatii/actionarii acesteia detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea sau microintreprinderile care ies de sub incidenta impozitului pe veniturile microintreprinderilor si care urmeaza sa aplice impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia referitoare la numarul maxim de trei microintreprinderi la care oricare dintre asociati/actionari detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor este definitiva pentru anul fiscal curent.
  4. Societatea poate opta inca de la infiintare sa fie platitoare de impozit pe profit (element de noutate din 2023). In acest caz nu va mai trebui sa faca angajari.
  5. La 30 de zile de la infiintare societatile sunt obligate sa achizitioneze registrul unic de control.

Registrul unic de control se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlalte categorii de contribuabili.

  1. Pentru organizarea contabilitatii trebuie sa aiba in vedere ca pentru societati, exista doua modalitati de conformare astfel:
  1. In compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
  2. Pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR din Romania.
  1. Dupa stabilirea persoanei pentru conducerea contabilitatii, in vederea depunerii declaratiilor fiscale, se obtine access in SPV – fie prin imputernicirea firmei de contabilitate, daca serviciul este externalizat, fie prin dobandirea accesului propriu in SPV daca se organizeaza contabilitatea prin personal intern.
  2. Daca se intentioneaza efectuarea unei prime angajari, trebuie respectata procedura de inregistrare la ITM care presupune:

a) comunicarea locurilor de munca vacante

b) desemnarea persoanei imputernicite pentru a transmite REVISAL

c) comunicarea primului REVISAL

d) solicitarea datelor de access pentru transmiterea online a viitoarelor contracte sau modificari.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *