Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – controale ITM si ANAF, noul salariu minim si facilitati fiscale in agricultura

SmartBill

Iata noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. In cursul lunii mai 2022 au fost aprobate noi facilitati fiscale in domeniul agricol si al industriei alimentare, prin Legea 135/2022. Noutatile sunt similare taxarii in domeniul constructiilor, mai precis se introduce obligatia unui salariu minim de 3.000 lei si aplicarea unor facilitati, daca sunt indeplinite anumite conditii.

Facilitatile sunt scutirea de impozit pe venitul din salarii – 10%, scutirea de CASS – 10% si reducerea CAS cu 3,75%. Chiar daca sunt scutite de CAS, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor din domeniile respective, pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale.

Exista anumite conditii care trebuie indeplinite sunt:

a) angajatorii desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara definite de urmatoarele coduri CAEN:

Cod CAEN 01: Agricultura, vanatoare si servicii anexe

  • 011 – Cultivarea plantelor nepermanente
  • 012 – Cultivarea plantelor din culturi permanente
  • 013 – Cultivarea plantelor pentru inmultire
  • 014 – Cresterea animalelor
  • 015 – Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor)
  • 016 – Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare

Cod CAEN 10: Industria alimentara

b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala

c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale

Perioada de aplicare:

  • obligatia majorarii salariului minim survine incepand cu 01.01.2023 si dureaza pana la 31.12.2028
  • facilitatile se pot aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022, daca conditiile mentionate sunt indeplinite

2. Normele privind scutirea de la plata TVA si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri si procedura privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri in regim de scutire a suferit modificari prin Ordinul nr. 1.108 din 4 mai 2022.

Ordinul aduce ca element de noutate faptul ca autorizarea anumitor entitati pentru a face importuri in regim de scutire se va face de catre Autoritatea Vamala Romana si nu de catre ANAF. Este vorba despre importuri de bunuri de stricta necesitate obtinute gratuit, importate de organizatiile de stat sau de alte organizatii cu caracter caritabil sau filantropic cu scopul de a fi distribuite gratuit persoanelor nevoiase, de bunuri de orice natura trimise cu titlu gratuit de o persoana sau de o organizatie stabilita intr-o tara terta si fara scop comercial din partea expeditorului catre organizatii de stat sau alte organizatii cu caracter caritabil sau filantropic in vederea strangerii de fonduri in cadrul manifestarilor caritabile ocazionale, organizate in beneficiul persoanelor nevoiase,  echipamente si materiale de birou trimise cu titlu gratuit de o persoana sau de o organizatie stabilita intr-o tara terta si fara scop comercial din partea expeditorului catre organizatii cu caracter caritabil sau filantropic in vederea utilizarii exclusiv in scopul functionarii acestora sau pentru indeplinirea obiectivelor caritabile sau filantropice pe care le urmaresc.

3. S-a aprobat o noua procedura de inregistrare si modificare a domiciliului fiscal aplicabila in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului in diverse situatii:  in cazul in care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social, in cazul persoanelor fizice care detin cod numeric personal, in cazul in care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu dar si o procedura de inregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.

4. Incepand cu 1 iunie 2022 in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii pentru o suma de 200 lei reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor in urmatoarele situatii:

  • angajatorii majoreaza voluntar, oricand in perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv, nivelul salariului de baza lunar brut cu suma de 200 lei, respectiv de la 2550 lei la 2750 lei, pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, in derulare la data intrarii in vigoare a OUG 67/2022, in care nivelul salariului de baza lunar brut la aceeasi data, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata
  • nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri este de 2750 lei, in cazul persoanelor nou angajate in perioada cuprinsa intre data 01 iunie si pana 31 decembrie 2022, inclusiv

Regimul fiscal se aplica in perioada in care salariul majorat / de incadrare, dupa caz, este mentinut la nivelul de 2750 lei, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in intervalul 01 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv.

5. Prin OUG 67/2022 sunt aduse o serie de modificari Codului de procedura fiscala, necesare pentru reglementarea obligatiei de raportare de catre furnizorii de servicii postale a informatiilor specifice referitoare la trimiterile postale pentru care destinatarul achita expeditorului, prin intermediul retelei postale, contravaloarea bunului livrat.
Prin aceasta masura se urmareste identificarea beneficiarilor reali care eludeaza taxele si impozitele datorate, prin incasarea sub forma de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii postale, a veniturilor obtinute din tranzactii efectuate in mediul on-line.Prin stabilirea realitatii relatiei comerciale dintre cumparatorul si vanzatorul implicati in comertul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel putin a beneficiarului, care are interesul direct sa primeasca factura fiscala si sa beneficieze astfel de garantia legala si indirect sa determine plata taxelor si impozitelr aferente veniturilor incasate de vanzator din comercializarea produselor respective.


6. ANAF, prin Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) si Inspectia Muncii urmeaza sa desfasoara o ampla actiune de control pentru prevenirea si combaterea sustragerii de la declararea si fiscalizarea muncii in anumite domenii, potrivit unui comunicat transmis firmelor prin SPV.

Potrivit acestuia, in perioada urmatoare, echipe mixte de inspectori de munca si inspectori DGAF vor verifica firme specializate in domenii precum: constructii si servicii conexe, HORECA, intretinere si reparare autovehicule, transport, protectie si garda, infrumusetare si intretinere corporala, alimentatie publica, comert, servicii de curatenie si alte domenii relevante.


Selectia contribuabililor ce vor face obiectul verificarilor se realizeaza pe baza analizei de risc. In acest sens, sunt avute in vedere societati care platesc salarii subdeclarate fata de media pe ramura, au un procent semnificativ de angajati cu salariul minim pe economie, au o cifra de afaceri mare, dar un profit declarat foarte mic, beneficiaza de imprumuturi semnificative de la asociati fara venituri justificative pentru creditari sau inregistreaza neconcordante intre informatiile declarate privind tranzactiile realizate si cele declarate de partenerii de afaceri.
Controalele vizeaza atat munca nedeclarata, cat si munca subdeclarata, respectiv, cazuri de munca in care nivelul real de salarizare este declarat partial.

7. O noua prevedere legislativa privind restructurarea obligatiilor bugetare restante a fost publicata in MOF 483 din 16.05.2022. Este vorba de Ordinul nr. 1.113 pentru completarea Procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.810/2019.

Procedura in vigoare prevede ca obligatiile bugetare care pot face obiectul restructurarii reprezinta sumele de orice fel care se cuvin bugetului general consolidat constand in obligatii fiscale, precum si obligatii bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.
Se introduce prevederea ca aceste prevederi sunt aplicabile si obligatiilor de plata reprezentand taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv si care rezulta din inscrierea in randurile de regularizari din decontul de TVA a taxei colectate, precum si a taxei deductibile, prin care se corecteaza taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.