Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – inspectii fiscale, noutati privind regulamentul intern si fisa postului

Cronica Antreprenoriala

Aflam noutatile legislative din saptamana aceasta in Cronica antreprenoriala:

1. Firmele, indiferent de marime, vor respecta aceleasi reguli in ce priveste obligatia de intocmire a fisei postului pentru angajati, a regulamentului intern si a modului de evidenta a orelor de munca ale salariatilor. Pana in 6 octombrie 2022, pentru firmele mici (cu pana la 9 salariati si cu o cifra de afaceri anuala neta sau cu active totale de pana la 2 milioane euro) se aplicau niste simplificari: nu mai era obligatorie intocmirea fisei postului, a regulamentului intern, iar tinerea evidentei orelor de munca se putea stabili de comun acord intre parti.

Prin Legea 275/2022 s-a respins Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, astfel ca incepand cu 6 octombrie 2022 se aplica reguli uniforme pentru toate firmele, indiferent de marime.

2. Noi reglementari vizand inregistrarea in Registrul comertului vor intra in vigoare incepand cu 26 noiembrie 2022 in baza Legii 265/2022.

Printre modificarile aduse amintim: autorizarea functionarii se realizeaza prin inregistrarea in Registrul comertului a declaratiei-tip pe propria raspundere si a datelor aferente, prin care solicitantul isi asuma responsabilitatea cu privire la legalitatea desfasurarii tuturor activitatilor declarate in obiectul de activitate si a indeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru desfasurarea acestora la sediul social/profesional, la sediile secundare sau, dupa caz, in afara acestora; activitatile cu impact semnificativ asupra mediului sunt autorizate, din punct de vedere al protectiei mediului, de catre autoritatile competente de protectia mediului, la sediile acestora (procedura de autorizare si lista activitatilor cu impact semnificativ asupra mediului sunt stabilite prin ordin al ministrului de resort, comunicat ONRC – solicitantul va trebui sa depuna, odata cu cererea de inregistrare, si declaratia-tip pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social/profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti. Activitatile proprii de birou pentru firma nu fac obiectul depunerii declaratiei pe proprie raspundere).

3. In luna septembrie au fost identificate 1551 de persoane desfasurand munca nedeclarata, numar record conform datelor Inspectiei Muncii. Dintre acestea, 1379 nu aveau intocmit contract individual de munca, 117 nu aveau contract individual de munca transmis in Revisal, 5 persoane prestau activitate avand contractul de munca suspendat, iar 50 de persoane prestau activitate in afara programului de lucru din contractul part-time.

Inspectorii de munca le-au aplicat angajatorilor amenzi in cuantumul maxim prevazut de lege, potrivit comunicatului publicat de institutie.

4. In sedinta de Guvern din 05.10.2022 s-a aprobat o Ordonanta de urgenta privind unele masuri in vederea protejarii consumatorului final in ceea ce priveste utilizarea materialelor lemnoase si a produselor derivate din lemn, pentru incalzirea locuintei in sezonul rece. Actul normativ plafoneaza la maximum 400 de lei metrul cub (cu TVA inclus) pretul lemnului de foc, la 1.500 de lei/tona (cu TVA inclus) pretul brichetelor din lemn si la 2.000 de lei/tona (cu TVA inclus) pretul peletilor.

5. Ministerul de Finante a publicat in 30 septembrie un proiect legislativ prin care propune cateva modificari Codului de procedura fiscala:

  • completarea Codului de procedura fiscala cu o norma pentru instituirea unui mecanism de conformare voluntara a contribuabililor/platitorilor prin comunicarea catre acestia, la cerere, a clasei/subclasei de risc.
  • se stabilesc cateva elemente prin care sa se poata evalua reaua-credinta in cazul atragerii raspunderii solidare. Elementele prezentate nu sunt limitative, ramanand in sarcina organului fiscal sa dovedeasca prin orice mijloc de proba admis de lege reaua-credinta, utilizand toate informatiile pe care le detine. Aceste elemente sunt:
    • sustragerea, ascunderea ori risipirea patrimoniului, periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea
    • pe perioada acumularii de obligatii fiscale, debitorii s-au mentinut in starea de dificultate financiara, fara a solicita acordarea uneia dintre formele de inlesniri la plata in vederea redresarii activitatii si/sau deschiderea procedurii insolventei
    • neindeplinirea obligatiilor legale pe o perioada de timp consecutiva si/sau indelungata, care conduce la riscul neincasarii obligatiilor fiscale la bugetul general consolidat
    • savarsirea de catre persoana raspunzatoare a unui fapt sau act contrar prevederilor legale
    • utilizarea lichiditatilor financiare in alte scopuri decat pentru stingerea obligatiilor fiscale, cu exceptia cazului in care acestea au fost folosite pentru cheltuielile necesare  sustinerii desfasurarii activitatii
  • introducerea obligatiei organului fiscal de a analiza cu prioritate informatiile deja disponibile cu privire la activitatea contribuabilului (de exemplu: SAF-T, RO e-Transport, Ro e-Factura, Situatii financiare), iar eventuale solicitari de informatii suplimentare sa vizeze doar documente ce nu sunt detinute de organul fiscal solicitant.
  • se introduce prevederea ca activitatea de inspectie fiscala efectuata de organul fiscal central se organizeaza in baza programelor intocmite la nivel central. Se propune cu aceasta ocazie abrogarea prevederii ca selectarea contribuabililor/platitorilor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale sa fie efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului (art. 121 CPF).
  • se propune cresterea plafoanelor aferente obligatiilor fiscale sub care nu se acorda esalonare la plata. Prin modificarea plafoanelor se are in vedere descurajarea acumularii de obligatii fiscale restante, cu o vechime mai mare de 12 luni, contribuabilii putand solicita pentru aceste obligatii esalonare la plata in forma simplificata.

Astfel, noile plafoane reglementate sunt:

  • 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil
  • 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu
  • 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent
  • 5.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice

In prezent, esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.