Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Noutati RO e-Transport, acces online la REVISAL – Cronica antreprenoriala

Cronica antreprenoriala

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Noul format al declaratiei 112 care se depune pentru declararea contributiilor sociale si impozitului pentru salariati a fost publicat cu interziere de catre ANAF – mai precis in  MOF 918 din 19 septembrie 2022 (O 1.667/2.194/772/4.079 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” (D112), desi termenul de depunere a fost 26 septembrie 2022. Prevederile acestui ordin se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii august 2022. Modificarile aduse de declaratie vizeaza implementarea schimbarilor legislative in ce priveste taxarea contractelor part time.

2. Veniturile din pensii ar putea creste prin majorarea deducerii la 3.000 lei, potrivit unui proiect legislativ inaintat la Senat spre dezbatare in 19.09.2022. In prezent, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei si, dupa caz, a contributiei de asigurari sociale de sanatate. Prin majorarea deducerii, veniturile din pensii vor creste.

3. Regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat au obligatia de a depune la inmatriculare si ori de cate ori intervine o modificare o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, potrivit art. II din OUG nr. 123/14.09.2022 privind modificarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (publicat in MOF nr. 906/14.IX.2022). Regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat, inmatriculate anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (14.09.2022).

4. Ordonanta 16/2022 a adus ca element de noutate obligatia declararii la ANAF contractelor de inchiriere incepand cu anul 2023. Pentru contractele incheiate incepand cu 2023, termenul de declarare la ANAF este de cel mult 30 de zile de la incheierea/ producerea modificarii acestuia.

In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, inregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora. Termenul este 31 martie 2023.

5. Furnizorii de servicii postale vor avea un nou formular de depus – Formularul 395 – Declaratie informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national.

Formularul se completeaza si se depune de catre persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor postale definite la art. 2 pct. 20 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile postale, pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national. Nu fac obiectul prezentei declaratii trimiterile de corespondenta, asa cum sunt definite la art. 2 pct. 11 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile postale.

Pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national, persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor postale au obligatia transmiterii declaratiei lunar, pana in ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare.

6. In sedinta de Guvern din 21.09.2022, s-a aprobat procedura de procedura de acces online a angajatilor si a fostilor angajati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor (REGES), modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, aceasta posibilitate fiind creata prin modificarile aduse Codului Muncii de Legea nr. 144/2022.

Salariatii sau fostii salariati isi vor putea accesa online datele din REGES, referitoare la activitatea prestata la diferiti angajatori, in baza unui contract individual de munca. Dreptul de acces al acestora este limitat la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si generarea si descarcarea unui extras din registru, cu care sa poata dovedi perioadele lucrate, respectiv vechimea in munca si specialitate, impreuna cu alte documente existente in dosarul personal al fiecaruia.

Aceste reglementari vor intra in vigoare la 31 decembrie 2024, cand va intra in exploatare si sistemul informatic aferent REGES, conform Planului National de Redresare si Rezilienta

Pana la data inceperii functionarii noului sistem, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze acestora, la solicitarea scrisa, un extras care sa reflecte activitatea prestata in baza unui contract individual de munca.

7. Ministerul de Finante a publicat in 21.09.2022 un proiect legislativ care vizeaza modificari in sistemul RO e-Transport.

Se propune instituirea obligatiei de declarare pentru noi utilizatori, raportat la tipul de operatiuni care pot sa apara in practica, respectiv:

  • operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national
  • prestatorul de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial
  • beneficiarul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru UE, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania
  • clientul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial
  • furnizorul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania

Se propune extinderea termenului de valabilitate a codului UIT de la 5 zile calendaristice la 10 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului. 

De asemenea, se propune sanctionarea neindeplinirii obligatiei de declarare si/sau de actualizare a datelor, dupa repunerea in functiune a sistemului RO e-Transport.

8. Pe site-ul ANAF s-a publicat in 20 septembrie 2022 proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii privind redirectionarea impozitului pe profit/ impozitului pe veniturile microintreprinderilor, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Optiunea de redirectionare se poate dispune in termen de maxim 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, respectiv in termen de maxim 6 luni de la data depunerii declaratiei de impozit pe veniturile microintreprinderilor aferente trimestrului IV.

Prin OUG nr.20/2022 a fost reglementata o noua categorie de cheltuieli care poate fi dedusa din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor (art.25 alin.4 lit.t si art.56 alin. 22 din Codul fiscal), respective cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *