Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Legislatie straini, declaratia unica, contabilitate 2023 – Cronica antreprenoriala

Legislatie straini

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Legislatia care reglementeaza regimul strainilor in Romania este reprezentata de 2 acte normative importante:

a) Ordonanta 25/ 2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania si

b) OUG 194/ 2002 privind regimul strainilor in Romania.

Prin strain se intelege persoana care nu are cetatenia romana, cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori cetațenia Confederației Elvețiene.

Strainii cu sedere legala pe teritoriul Romaniei pot fi incadrati in munca in baza avizului de angajare obtinut de angajatori.

2. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit ca repausul zilnic si repausul saptamanal sunt doua drepturi distincte ale salariatilor, astfel ca angajatorii nu au voie sa-l includa pe primul in al doilea chiar si atunci cand repausul zilnic este urmat de repausul saptamanal.

Curtea arata ca perioadele de repaus zilnic si saptamanal constituie doua drepturi distincte care urmaresc obiective diferite. Repausul zilnic permite lucratorului sa se odihneasca pe parcursul unui numar determinat de ore, in decursul fiecarei perioade de 24 de ore, care trebuie sa fie nu numai consecutive, ci si sa urmeze direct unei perioade de lucru.

Pe de alta parte, repausul saptamanal permite lucratorului sa se odihneasca in cursul fiecarei perioade de sapte zile, adica dupa 5 zile lucratoare urmeaza 2 de odihna. Astfel, angajatorii trebuie sa garanteze lucratorilor exercitarea efectiva a fiecaruia dintre aceste drepturi.

3. O noua modificare a codului de procedura fiscala (Legea 93/2023) face referire la regulile speciale privind stingerea creantelor fara plata.

Ca exceptie la prevederile art. 167, creantele fiscale ale contribuabilului, certe, lichide si exigibile, fata de bugetele locale, stabilite prin hotarari judecatoresti definitive, se sting la cererea contribuabilului si prin compensarea acestora cu obligatiile sale restante, curente sau viitoare catre bugetul de stat, fara compensare intre bugete, indiferent daca obligațiile si, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeasi autoritate publica. 

Procedura de stingere si schimb de informații intre organele fiscale locale si organele fiscale centrale urmeaza se fie aprobate prin ordin comun al ministrului finanțelor si al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administrației.

Prevederile astfel introduse se aplica si pentru stingerea creanțelor contribuabililor asupra bugetelor locale, stabilite prin hotarari judecatoresti ramase definitive pana la intrarea in vigoare a prezentei legi si nestinse pana la aceasta data.

4. Termenul de depunere a declaratiei unice pe anul 2022 este 25 mai 2023. 

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parți, pentru care determinarea venitului brut se efectueaza potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Codul fiscal, si in care chiria este exprimata in lei sau reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, depun declarația in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Declarația se va putea depune, impreuna cu anexele completate, daca este cazul, astfel:

a) in format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire.

Data depunerii declaratiei in format hartie este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz.

b) prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual“ (SPV);

– pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.

5. Contabilitatea societatilor comerciale poate fi tinuta in 2023 in urmatoarele variante:

a) in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. 

b) pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR din Romania. Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.

6. Perioada de proba este importanta atat pentru angajator, cat si pentru angajat, deoarece ofera o perioada de timp pentru a evalua potentialul si a se asigura ca angajatul este potrivit pentru pozitia si compania in cauza. In prezent, contractul de munca trebuie sa prevada atat durata cat si conditiile perioadei de proba.

Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.

Un element de noutate este precizarea conditiilor perioadei de proba. ITM Salaj precizeaza intr-un material informativ ca in contractul de munca ar trebui sa se regaseasca principalele acțiuni(operatii, lucrari, obiective de atins) pe care le va avea de indeplinit salariatul pe parcursul perioadei de proba, persoanele de la care va primi sau de la care va putea solicita informații si clarificari, procedurile interne pe care va trebui sa si le insuseasca si, pana la urma, ce asteptari are angajatorul de la salariat la finalul perioadei de proba atat din punct de vedere al aptitudinilor profesionale, cat si al celor personale.

De asemenea, in functie de specificul activitatii angajatorului pot fi prevazute limitari ale accesului la anumite programe, lucrari, proiecte, echipamente tehnice.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *