Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – termenul de plata obligatii fiscale in decembrie, F4105 case de marcat, regularizare dividende trimestriale

Cronica antreprenoriala

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. In luna decembrie, termenul pentru depunerea principalelor declaratii si totodata pentru efectuarea platilor catre stat este devansat pentru 21 decembrie, in loc de 25, asa cum este in calendarul fiscal obisnuit pentru restul anului.

Declaratiile care vor avea scadenta in data de 21.12.2021 sunt:

  • declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100
  • declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru luna precedenta – Formularul 112
  • declaratia privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania – Formularul 224
  • decontul de taxa pe valoarea adaugata – Formularul 300
  • decontul special de taxa pe valoarea adaugata pentru luna precedenta – Formularul 301
  • declaratia privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata – Formularul 307
  • declaratia privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat„– Formularul 311.

2. Utilizatorii caselor de marcat trebuie sa depuna formularul F4105 – Notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E la Metodologia si procedura de inregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale in etapa pre-operationalizare a Registrului), in conformitate cu OPANAF nr.4156/ 28.12.2017 intr-un termen de cel mult 5 zile lucratoare de la aparitia urmatoarelor situatii:

  • schimbarea locului de utilizare a AMEF
  • furtul AMEF
  • disparitia AMEF
  • distrugerea AMEF
  • instrainarea AMEF
  • alte situatii decat cele prevazute mai sus

3. Se introduce cota redusa de 5% pentru urmatoarele categorii de produse:

  • livrarea de lemn de foc catre persoanele fizice, sub forma de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 11 00 si 4401 12 00
  • livrarile de lemn de foc, sub forma de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 11 00 si 4401 12 00, realizate catre persoane juridice sau alte entitati, indiferent de forma juridica de organizare a acestora, inclusiv scoli, spitale, dispensare medicale si unitati de asistenta sociala

Baza legala: Legea 286 si 287 publicate in MOF 1168 din 09.12.2021.

4. Firmele care au acordat in cursul anului 2021 dividende trimestriale trebuie sa asigure regularizarea acestora dupa inchiderea de an.

Plata diferentelor rezultate din regularizare se face in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar incheiat.

In cazul in care asociatii sau actionarii datoreaza restituiri de dividende, in urma regularizarii operate in situatiile financiare anuale, acestea se achita societatii in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale. In caz contrar, asociatii sau actionarii datoreaza, dupa acest termen, dobanda penalizatoare calculata conform art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2011, aprobata prin Legea nr. 43/2012, cu completarile ulterioare, daca prin actul constitutiv sau prin hotararea adunarii generale a actionarilor care a aprobat situatiile financiare aferente exercitiului financiar incheiat nu s-a stabilit o dobanda mai mare.

In ce priveste restituirea impozitului pe dividende in cazul regularizarii, Codul de procedura fiscala prevede ca in cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor platite ca urmare a distribuirii partiale in cursul anului rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor si pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.

5. ANAF a publicat in 06.12.2021 un proiect de modificare a Ordinului nr.2921/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii. In prezent, procedura de inregistrare fiscala, din oficiu, aprobata prin Ordinul nr.2921/2016 se aplica de catre compartimentele cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale din cadrul organelor fiscale competente pe baza constatarilor proprii sau pe baza informatiilor comunicate de catre unele compartimente cu atributii de administrare fiscala, de organele de inspectie fiscala sau de alte autoritati care administreaza creante fiscale.

Codul de procedura fiscala stabileste competenta privind efectuarea activitatii de control de catre organele de inspectie fiscala si de functionarii publici din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala. Ca urmare, Directia Generala Antifrauda Fiscala si structurile subordonate acesteia, in cadrul actiunilor intreprinse, potrivit competentelor, pot constata situatii in care un subiect de drept fiscal nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.

Prin proiectul de ordin se propune includerea in continutul procedurii de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii, si a Directiei Generale Antifrauda Fiscala, ca structura care poate solicita motivat inregistrarea fiscala din oficiu.

6. ITM a publicat pe site-ul propriu un program cadru de actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2022. Calendarul actiunilor este disponibil aici.

In lista de actiuni se numara:

  • campania nationala de verificare a modului de respectare a cerintelor minime de securitate si sanatate in munca la lucrarile din domeniul constructiilor – cod. CAEN 41, 42, 43.
  • campania nationala de verificare a modului in care sunt respectate cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor care pot fi expusi riscurilor de explozie si incendiu in silozurile de cereale, fabricile de bauturi alcoolice, rafinarii, industria miniera si in spitale.
  • campania nationala de supraveghere a pietei produselor industriale din domeniul de competenta al Inspectiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2022, coordonat de catre Comisia Europeana.
  • campania privind identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata si subdeclarata in domenii susceptibile utilizarii frecvente a acesteia (ex:constructii, protectie si paza, service auto, depozite, comert etc.).
  • campania nationala pentru verificarea respectarii prevederilor legale cu privire la conditiile de functionare si procedura de inregistrarea agentilor de plasare forta de munca in strainatate
  • campania nationala pentru verificarea modului de respectare a dispozitiilor legale in domeniul relatiilor de munca de catre agentii de munca temporara/utilizatorii salariatilor temporari.

7. Incepand cu anul 2022 intra in vigoare urmatoarele 3 acte normative importante:

  • Hotararea nr. 1.071 din 4 octombrie 2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
  • Ordinul nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul c)Legea nr. 267 din 9 noiembrie 2021pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative – aici.standard de control fiscal .

8. Legea nr. 267 din 9 noiembrie 2021pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Aceasta prevede ca se interzice institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.