Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Prelungirea suspendarii unor masuri fiscale, noi formalitati la inregistrarea la ONRC – Cronica antreprenoriala

SmartBill

Noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Ministerul de Finante a publicat in 29 noiembrie 2022 un proiect legislativ care propune noi modificari fiscale, astfel:

  • in domeniul TVA se propune extinderea aplicarii masurii de simplificare a TVA si catre comerciantul persoana impozabila care are calitatea de achizitor unic in cadrul mecanismului de achizitie centralizata de energie electrica
  • declaratii fiscale: se propune prelungirea perioadei privind suspendarea depunerii declaratiilor informative 392A, 392B si 393  pana la data de 31 decembrie 2023
  • prelungirea suspendarii aplicarii prevederilor referitoare la posibilitatea acordarii de sume pentru educatia timpurie si scaderii acestora din impozitul pe profit in limita a 1.500 lei/luna pentru fiecare copil – pana la 31 decembrie 2023
  • in vederea implementarii masurii 200 de lei din salariul minim, suma netaxabila, beneficiarii acesteia fiind salariatii cu salariul minim brut pe tara garantat in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri, prevazut in contractul individual de munca / raportul de serviciu se propun neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii a acestei sume de 200 lei/luna. Regimul fiscal se aplica, incepand cu veniturile lunii ianuarie 2023
  • setarea unui nou termen limita – 31 decembrie 2023, pentru dotarea de catre operatorii economici a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale

2. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea reaminteste intr-un comunicat ca aplicarea stampilei ca modalitate de autentificare a documentelor si inscrisurilor este voluntara si nu reprezinta un motiv pentru respingerea documentelor sau documentatiilor depuse la institutii si autoritati publice.

3. Prin O 2031/2022 s-au stabilit Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si modelului si continutul formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune”.

Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia.

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

4. Prin Ordinul 2053 publicat in 28 noiembrie 2022 s-a aprobat procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023.

5. Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la ANAF, se pastreaza timp de 5 ani.

6. Noi modificari la concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor au fost aprobate de Guvern, cu incepere din 2023 si se refera la extinderea perioadei netransferabile de concediu pentru cresterea copilului in cazul parintelui care nu a solicitat initial acest drept, de la cel putin 1 luna la cel putin 2 luni din perioada totala a concediului, daca ambii parinti indeplinesc conditiile legale. De asemenea, creste nivelul de venituri supuse impozitului ce poate fi obtinut de parinte in decursul unui an calendaristic, in perioada concediului pentru cresterea copilului, de la 5 la 8 indemnizatii pentru cresterea copilului, mai precis de la 6.500 lei la 10.512 lei.

Se introduce o  perioada de preaviz de cel putin 10 zile pe care lucratorul o acorda angajatorului atunci cand isi exercita dreptul la concediu si ICC, inainte de finalizarea concediului de maternitate sau inainte de data estimata de incepere a concediului pentru cresterea copilului, printr-o cerere, pe suport de hartie sau electronic, in care precizeaza perioada preconizata a concediului pentru cresterea copilului.

7. Prin Ordinul nr. 5.307/C din 21 noiembrie 2022 s-a aprobat formatul noului formular-tip de act constitutiv, a formatului cererii de inregistrare, a formatului, a elementelor de siguranta si a structurii certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, a modelului declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, a modelului certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si a structurii identificatorului unic la nivel european – EUID.

8. ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pe luna decembrie 2022. Declaratiile si platile scadente in mod uzual in data de 25, in luna decembrie au un termen devansat, mai precis, 21 decembrie 2022.

9. Proiectul de lege pentru modificarea OG 16/2022 a fost trimis la promulgare la Presedinte. Dupa promulgare urmeaza publicarea in Monitorul Oficial. 

Proiectul aduce cateva modificari fiscale noi, mai precis:

  • aplicarea plafonului de 500.000 euro la microintreprinderi se face incepand cu veniturile aferente anului 2023 si nu pe baza situatiei la 31.12.2022 cu se prevedea in luna iulie, cand s-a publicat Ordonanta 16
  • modificarea plafonului pentru care intervine obligatia, incepand cu anul 2023, de dotare cu POS-uri. Plafonul nou se exprima in lei – va fi 50.000 lei in loc de 10.000 euro si nu se mai compara cu cifra de afaceri, ci cu incasarile in numerar
  • se proroga aplicarea prevederilor privind taxele locale ale Ordonantei 16 pana in anul 2025; asta inseamna ca pentru anul 2023 aplicam aceleasi reguli ca in anul 2022
  • eliminarea restrictiei la incadrarea ca microintreprindere a veniturilor din consultanta fiscala

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.