Ce obligatii are o firma atunci cand trece pragul legal si este obligata sa devina platitor de TVA?
In Romania, companiile mici, cu o cifra de afaceri anuala sub plafonul de 300.000 lei, pot aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici , regim care se refera la faptul ca nu sunt obligate sa se inregistreze ca platitoare de TVA. Mai concret, persoana impozabila stabilita in Romania , a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de TVA.
Checklist:
- am depasit plafonul de 300.000 RON venituri/anual?
- am optat pentru TVA la incasare?
O societate, la infiintare, este neplatitoare de TVA, aplicand acest regim special de scutire (desigur, poate opta sa solicite inregistrarea in scop de TVA).
Este important de precizat faptul ca plafonul de 300.000 lei nu se aplica proportional cu lunile in care entitatea a functionat efectiv. De exemplu, o societate infiintata in ianuarie va aplica acelasi plafon cu o societate infiintata in decembrie si anume, tot suma de 300.000 lei. Persoana impozabila care indeplineste conditiile de mai sus pentru aplicarea regimului special de scutire poate opta oricnd pentru aplicarea regimului normal de taxa.
Depasirea plafonulului de venituri de 300.000 lei/an
In momentul depasirii pragului de venituri de 300.000 lei intr-un an fiscal, societatea are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de zece zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 700. De exemplu, daca am depasit plafonul pe 11 noiembrie, pana pe 10 decembrie trebuie sa depun declaratia 700 impreuna cu balanta din care sa reiasa depasirea plafonului si data cand acest lucru s-a intamplat.
Dosarul de inregistrare mai trebuie sa contina si: documentele de identitate ale administratorilor si asociatilor, copie dupa certificatul de inregistrare la ONRC, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca societatea desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, o copie dupa contractul de prestari servicii contabile (de regula prima si ultima pagina), copie dupa autorizatia/legitimatia CECCAR .
Nedepunerea in termen a formularului 700 se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru societatile din categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme si persoanele fizice.
Daca persoana care depaseste plafonul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
- stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente sau dupa caz.
- determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri TVA , daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.
Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea. De exemplu, daca depasirea de plafon a fost realizata in 11 noiembrie 2022, entitatea depune 700 pana in 10 decembrie 2022 iar inregistrarea in scop de TVA se face incepand cu 1 ianuarie 2023.
Pana la data emiterii CIF-ului, care va avea inscris pe el data la care deveniti platitor de TVA, toate facturile se vor emite fara TVA, chiar daca plafonul de 300.000 lei/an a fost depasit. Incepand cu data la care firma s-a inregistrat ca platitoare de TVA (data inscrisa pe CIF), are obligatia sa emita toate facturile cu TVA. Astfel va incepe sa colecteze TVA-ul din facturile emise si va deduce TVA-ul din facturile primite de la furnizori. Aceste operatii vor fi evidentiate in jurnalele de cumparari si vanzari.
Incepand cu luna in care devine platitoare de TVA, firma are obligatia sa depuna si urmatoarele declaratii:
- 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata
- 394 Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national
- 390 Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (se depune doar pentru lunile in care exista tranzactii intracomunitare)
Ce inseamna TVA la incasare?
Regimul TVA-ului la incasare consta in faptul ca atat plata cat si deducerea TVA este amanata pana la data incasarii clientilor respectiv platii furnizorilor. Sistemul este util societatilor care incaseaza contravaloarea facturilor emise catre clienti la termene medii si mari. Cand aplicam acest sistem, trebuie sa tinem cont si de platile facute catre furnizori, astfel incat este necesar ca in perioada in care ne incasam clientii sa facem si platile catre furnizorii de servicii pentru a putea deduce TVA-ul din facturile emise de catre acestia.
Totodata sunt afectati de acest sistem de TVA la incasare si firmele care nu opteaza pentru acest sistem dar au furnizori care aplica sistemul de TVA la incasare. Firmele care nu sunt in sistem nu vor putea deduce TVA-ul din facturile de la furnizorii care aplica sistemul decat la momentul platii acestora.
Cine poate aplica pentru sistemul de TVA la incasare?
Pot aplica pentru sistemul de TVA la incasare persoanele impozabile cu sediul activitatii in Romania, inregistrate in scopuri de TVA, a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei si opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare. (conform art. 282 alin (3) )
Care sunt persoanele neeligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare?
- persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic;
- persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania;
- persoanele impozabile care in anul precedent au depasit plafonul de 4.500.000 lei
- persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 in cursul anului si care au depasit plafonul de 4.500.000 lei in anul precedent sau in anul calendaristic in curs, calculat in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA.
Baza legala: art. 282 alin. (4) din Codul fiscal.
Termene de depunere a declaratiei 700
Pentru a putea aplica sistemul de TVA la incasare, firma depune Declaratia 700 Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal si este astfel inscrisa in Registrul persoanelor care aplica TVA la incasare.
O societate care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice acest sistem cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste 4.500.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.
Daca in primul an de aplicare a sistemului TVA la incasare persoana impozabila nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei, poate aplica sistemul TVA la incasare pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul de 4.500.000 lei, calculat pentru fiecare an calendaristic in parte, a fost depasit pe parcursul unui an calendaristic.
Orice persoana impozabila care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si care nu depaseste in cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei poate renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului, prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent intre datele de 1 si 20 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului. Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se realizeaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.
Cum calculez plafonul de 4.500.000 lei?
La determinarea cifrei de afaceri de 4.500.000 lei care serveste drept referinta pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei, se au in vedere atat operatiunile scutite de TVA cu si fara drept de deducere cat si operatiunile pentru care locul prestarii activitatii se considera a fi in strainatate, precum si regularizarile.
Societatile care devin platitoare de TVA in cursul anului, deci care pana la o anumita data au aplicat regimul de scutire pentru intreprinderile mici (si au emis facturile fara TVA) nu vor tine cont de acele facturi emise in perioada cat societatea a fost neplatitoare de TVA la calculul plafonului de 4.500.000 lei, lucru prevazut la art. 282 alin. (3) din Codul fiscal, pct. (4) din Normele metodologice.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Declaratia 088 nu mai trebuie – s-a eliminat .
Deci a ramas declaratia 010 , balanta in luna cand s-a depasit plafonul , o declaratie pe proprie raspundere ca la sediul social se desfasoara activitatea respectiva sau la pct de lucru si in unele locuri din tara se mai cere si certificat constatator dar nu mai vechi de 30 zile.
Am depasit 300.000 luna august ultima factura 03.09 2018(factura pt august) .Sunt PFA si nu mai facturez nimic pina in martie2019.Cum procedez cu TVA? Idei
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Fiindca ati depasit cifra de afaceri anul acesta aveti obligatia de inregistrare in scop de TVA. Veti deveni platitor de TVA prin depasire plafon. Urmatoarele facturi, din martie 2019 vor trebui emise cu TVA. Din pacate nu prea vedem optiuni legitime aici, atat timp cat serviciile sunt prestate, facturile emise si acceptate.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna!
Dac? am vandut in 2018 o casa noua si am dep??it plafonul de 300000,mai vand una in 2021 si dep??esc suma de 300000lei ,trebuie s? pl?tesc tva sau doar daca fac doua tranzac?ii in acelasi an?
Mentionez ca sunt persoana fizic?!
Buna ziua,
Aceasta situatie necesita mai multe clarificari. Va recomandam sa luati legatura cu un contabil, pentru a va asigura ca speta dumneavoastra este corect tratata.
Zi frumoasa!
Buna ziua
Daca am depus declaratia 700 online pe 29.11 voi deveni platitor cu 1 dec?
Mentionez ca nu am transmis alte documente decat aceasta declaratie (am solicitat sa devin platitor prin optiune)
Voi fi instiintata de actualizare aveti idee?
Va multumesc
Buna ziua Ana-Maria,
Da, in acest caz veti deveni platitoare de TVA incepand cu 01 decembrie 2022. Puteti sa cereti din SPV un vector fiscal – este un raport disponibil in care veti putea vedea daca la 1 decembrie figurati ca platitoare de TVA.
Sarbatori fericite!
Buna ziua, daca nu am depasit plafonul dar vreau sa devin platitor de tva ce este de facut?
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
In cazul in care nu ati depasit plafonul si totusi doriti sa deveniti platitor de TVA prin optiune, va trebui sa solicitati acest lucru organului fiscal prin depunerea unei documentatii. Daca solicitarea va fi solutionata favorabil, atunci veti deveni platitor de TVA prin optiune.
Baza legala este : Ordinul nr. 2.856 din 2 octombrie 2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal ?n cazul ?nregistr?rii ?i anul?rii ?nregistr?rii ?n scopuri de tax? pe valoarea ad?ugat?, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicit? ?nregistrarea ?n scopuri de tax? pe valoarea ad?ugat? potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) ?i c) ?i alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.Criteriile de evaluare a riscului sunt prezentate in anexa 5.
Puteti gasi acest ordin aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/193668
Va trebui sa depuneti declaratia 010 insotita de o documentatie care cuprinde printre altele si copie CUI, balanta la ultima luna inchisa, contractul de prestari servicii contabile, certificat constatator ONRC, imputernicire, etc.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Imi puteti scrie art. referitor la: Pana la data emiterii CIF-ului, care va avea inscris pe el data la care deveniti platitor de TVA, toate facturile se vor emite fara TVA, chiar daca plafonul de 300.000 lei/an a fost depasit.
Buna ziua,
Fraza la care dumneavoastra faceti referire rezulta din Codul Fiscal, art. 310, alin. (6) :
(6) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire prevazut la alin. (1) trebuie s? solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului.
Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii ?n scopuri de TVA, conform art. 316 .
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Pot emite facturi extracomunitare daca nu am ROI, respectiv nu sunt platitor de TVA?
Multumesc,
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) nu mai exista si atunci cand era activ se folosea oricum numai pentru tranzactii intracomunitare.
Un neplatitor de TVA poate emite facturi in afara UE.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua. Am o nelamurire legat de platitor TVA, daca sunteti amabila sa ma ajutati cu un raspuns. Am un SRL si fac import cosmetice din UE. Sunt neplatitor de TVA momentan, dar stiam ca in momentul in care ating plafonul echivalent in ron cu 10.000 euro de achizitii din comunitate, trebuie sa devin platitor de TVA. Acum vad aici ca devii platitor daca atingi plafonul de venituri de 300.000 ron pe an. Sa inteleg ca conditia obligatorie este DOAR depasirea veniturilor (peste 300.000 pe an)? Multumesc frumos.
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Este vorba despre doua aspecte total diferite, trebuie sa se faca diferenta intre cod special de TVA (depasire plafon 10.000 euro – achizitii UE) si cod normal de TVA (depasire plafon 300.000 lei – cifra de afaceri).
Plafonul de 10.000 euro se refera strict la achizitiile de bunuri intracomunitare (UE) pe care o societate neplatitoare de TVA le efectueaza. In momentul in care societatea va depasi acest plafon veti avea obligatia sa solicitati la ANAF un cod special de TVA.
Inregistrarea in scopuri speciale de TVA va trebui efectuata inainte ca furnizorul de la care veti achizitiona bunurile care conduc la depasirea plafonului de 10.000 euro (echivalent a 34.000 lei) va emite factura. Pentru inregistrarea in scopuri speciale de TVA va trebui sa depuneti la ANAF formularul 091.
Plafonul de 300.000 lei/an a cifrei de afaceri (vanzari), se refera la inregistrarea normala in scopuri de TVA. Cu ajutorul codului normal de TVA (RO in fata CUI-ului) societatea va deduce TVA-ul aferent facturilor de achizitie din Romania si va colecta TVA din facturile de vanzare emise in Romania.
O societate se poate inregistra in scopuri de TVA fie prin optiune, fie prin depasirea plafonului de 300.000 lei/an a cifrei de afaceri.
Astfel ca, in cazul dvs. in momentul in care depasiti plafonul de 10.000 euro a achizitiilor din UE, trebuie sa solicitati cod special de TVA.
Cod normal de TVA veti putea solicita prin optiune sau obligatoriu daca veti depasi cifra de afaceri de 300.000 lei/an.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
buna ziua,
trebuie solicitat cod special de tva chiar daca achizitiile intracomunitare au fost facute de la persoane fizice pe baza de contract de vanzare cumparare.
multumesc,
Buna ziua Loredana,
Multumim pentru aceasta intrebare.
Pentru achizitiile de la persoane fizice nu se va utiliza codul special de TVA (nu sunt considerate achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in sensul art. 268 alin. 3 lit. a din CF).
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
O zi buna!
Buns ziua am o antrebre am epasist plafonul de 220000, an 2017 nu am fost anstintat de contabil IAR acum am fost sun at de cei de la organul fiscal ca am depasit plafonul si trebuie sa trec la platitor de tva am completat 010 si urmeaza sa ami eibereze certifictu ce mi se poate antampla va beni ceva de plata din urma tva sau ceva mentionez ca sunt srl la imm cine calculeza cei de plata eu sau fiscul multumesc
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra
O societate este obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit plafonul de 300.000 lei (anul 2018) – in cazul dumneavoastra fiind vorba de anul 2017 vorbim de plafonul de 220.000 lei.
Avand in vedere ca dumneavoastra v-ati inregistrat cu intarziere in scopuri de TVA (anuntati de organul fiscal despre acest lucru), potrivit prevederilor punctului 84 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 310 din Codul Fiscal – in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;
b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata;
c) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, organul fiscal competent inregistreaza din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa, inregistrarea fiind considerata valabila incepand cu data comunicarii de catre organul fiscal competent a deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA.
Mai exact, conform celor mentionate mai sus, organul de inspectie fiscala va stabili care sunt drepturile si obligatiile societatii dumneavoastra precum si eventualele diferente suplimentare de plata TVA pentru perioada in care societatea ar fi trebuit sa fie deja inregistrata in scopuri de TVA.
Pe de alta parte, daca se constata diferente de plata, cu siguranta se vor calcula si dobanzi si penalitati de intarziere.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua!
Am un SRL pe care intentionez sa achizitionez un utilaj de aprox 40000 euro din afara tarii (intracomunitar)…
Este un utilaj care va fi utilizat in constructii drumuri di poduri,deci voi avea ca si clienti in general firme mari (eu fiind subcontractant) ,care mai mult ca sigur sunt platitoare de TVA.
Pe acest SRL al meu am si alte activitati (servicii) care le furnizez in mare masura persoanelor fizice (deci neplatitoare de TVA).
Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii:
-Cel care este platitor de TVA (firma mare de constructii ) va lucra cu mine daca eu voi fi neplatitor de TVA (el isi va putea deduce TVA-ul de la mine daca voi fi neplatitor de TVA-deci nu voi emite facturi cu TVA,sau va alege o alta firma platitoare de TVA)?
-Costurile serviciilor catre persoanele fizice va creste daca devin platitor de TVA?
Precizez ca este o firma nou infiintata ,deci nu este o cifra de afaceri …nici macar o estimare…
Va multumesc mult!
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,
Mai jos regasiti raspunsurile la cele doua intrebari:
– Firma mare de constructii care este platitoare de TVA nu isi va putea deduce TVA de la achiztiile efectuate de la dumneavoastra fiindca dumneavoastra nefiind platitor de TVA nu ii veti factura cu TVA.
In acest context, daca aveti un concurent platitor de TVA care ii ofera aceleasi produse/servicii la aceeasi valoare finala, si nu exista alte elemente de preferinta, atunci cel mai probabil este ca acesta va prefera sa cumpere de la un platitor de tva.
– Daca deveniti platitor de TVA, la valoarea serviciilor veti adauga TVA. Pretul se va majora cu valoarea TVA-ului. Puteti sa pastrati si acelasi de vanzare dar atunci va trebui sa reduceti valoarea serviciilor, aceasta insemnand mai putin profit pentru dumneavoastra.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Sant neplatitor de TVA si doresc a vand in afara UE. Sa inteleg ca trebuie sa ma inregistrez ca si platitor de TVA. Daca eu depun dosarul pentru a ma inregistra ca si platitor de TVA si este respins, ce inseamna pentru mine? Ca trebuie sa ma opresc din a mai vinde in afara UE? Sa inchid firma pentru ca nu pot sa mai fac comert legal in afara UE?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,
Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa vindeti bunuri sau servicii in afara UE puteti sa faceti acest lucru in calitate de neplatitor de TVA.
Facturile externe catre clienti non UE se emit fara TVA.
Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa vindeti bunuri in UE puteti face de asemenea acest lucru in calitate de neplatitor de TVA. Factura externa este fara TVA.
Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa prestati servicii in UE atunci veti avea nevoie de cod special sau normal de TVA.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua. O intrebare: in momentul in care atingi pragul si devii platitor de tva, ce se intampla cu stocul? (La care s-a platit tva catre furnizori).
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,
Conform pct. 83 alin (11) din Normele la Codul fiscal:
(11) ?n sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea ?n scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea ?n scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate ?n stoc, serviciilor neutilizate ?i activelor corporale fixe ?n curs de execu?ie, constatate pe baz? de inventariere, ?n momentul trecerii la regimul normal de taxare, ?n conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
Asadar, va trebui sa efectuati o inventariere, sa determinati valoarea stocurilor, dupa care vet putea ajusta taxa deductibila.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Si cum facem aceasta ajustare in Smartbill Gestiune. Am incercat sa adaug un inventar in care sa inregistrez diferentele de valoare. Eu acum am TVA-ul inclus in pretul de intrare al produselor aflate pe stoc.
Produsele le voi vinde cu TVA (pentru ca am depasit plafonul). Cum fac sa scot acest TVA de 19% din pretul de intrare al produselor pe care le am pe stoc la data atingerii plafonului?
Inventarul nu imi permite sa inregistrez diferentele de valoare.
Aveti o functie speciala pentru a face aceasta trecere?
De exemplu, SAGA are un inventar special– care, in functie de procentul de TVA definit pe care fiecare articol de stoc– cand ii dau inventar de trecere la platitor de TVA– imi scade automat valoarea stocului cu TVA_ul deductibil.
Si daca nu se poate face inventarul– cum pot totusi sa ajung in Smartbill sa am valoarea diminuata a stocului la achizitie?
Gestiunea e tinuta cantitativ-valoric
Buna ziua Alina,
Intelegem din intrebarea dumneavoastra ca este vorba de ajustarea TVA la valoarea stocului pentru trecerea la platitor de TVA.
Pentru a trata in mod corect aceasta situatie, va sfatuiesc sa va adresati colegilor nostri de la serviciul de suport Gestiune, fie telefonic la 031.710.4215, fie pe e-mail pe adresa cloud@smartbill.ro.
Ramanem la dispozitia dumneavoastra pentru orice alte intrebari.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
In cazul in care este vorba de o microintreprindere noua (neplatitoare de TVA) care dezvolta imobile si care va investi atat in materiale de constructii cu valoare de inventar cat si in servicii necesare constructiilor (Proiectare Avizare, manopere de costructii) care din valorile de TVA achitate se pot deduce ?
De exemplu serviciile de proiectare vor fi utilizate la data cand se va vinde produsul finit „unitatea locativa” si se va depasi plafonul de 300000 lei.
Manopera facturata cu TVA de Constructor poate fi dedusa ulterior obtinerii codului de TVA ?
Multumesc !
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,
Potrivit pct. 83 din Normele la Codul fiscal.,in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicit? ?nregistrarea ?n scopuri de tax? prin op?iune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal, ?i persoanele impozabile care solicit? ?nregistrarea ?n scopuri de tax? ?n cazul dep??irii plafonului de scutire ?n termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate ?n stoc, serviciilor neutilizate ?i activelor corporale fixe ?n curs de execu?ie, constatate pe baz? de inventariere, ?n momentul trecerii la regimul normal de taxare, ?n conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
Asadar trebuie sa verificati stocurile pe care le aveti in momentul in care se face trecerea la platitor de TVA.
Daca exista stoc, in baza articolului de mai sus puteti ajusta TVA.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
A ajusta taxa deductibila,inseamna ca suma ce o am in contul 371 spre exemplu,se va defalca in doua? in contul 371 marfa f?r? tva si in contul 4426 tva-ul aferent acestei valori din 371 ?
Buna ziua,
Foarte pe scurt, asa se realizeaza ajustarea TVA. In detaliu, trebuie parcurse niste etape: inventarierea stocurilor, calculul TVA prin procedeul sutei marite, inregistrarea TVA in contabilitate pe 4426 si declararea corespunzatoare in decontul de TVA.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Daca am primit bani din finantari (Start-Up Nation), se iau in calcul aceste sume pentru cifra de afaceri?
Multumesc
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
Potrivit art. 398 si 399 din OMFP 1802 2014, subventiile primite (resursele financiare nerambursabile) se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente.
In cele mai multe situatii, perioadele de-a lungul carora o entitate recunoaste cheltuielile legate de o subventie guvernamentala sunt usor identificabile. Astfel, subventiile acordate pentru acoperirea anumitor cheltuieli sunt recunoscute la venituri in aceeasi perioada ca si cheltuiala aferenta.
In ceea ce priveste stabilirea bazei impozabile a impozitului pe veniturile microintreprinderilor (1% sau 3%), conform art. 53 alin. (1) litera d) din Codul Fiscal, din veniturile din orice sursa se vor scadea veniturile din subventii.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos,
O zi frumoasa!
Buna seara,
Am un SRL-D infiintat in Iulie 2017, insa pana in prezent nu am avut nici o activitate pe aceasta firma. Firma am creat-o cu scopul de a accesa fonduri nerambursabile in cadrul proiectului Start Up Nation, insa la editia din 2017 nu m-am calificat la finantare.
Urmeaza sa se deschida editia 2018 Start Up Nation si doresc sa mai incerc odata. De aceasta data sper sa am succes deoarece o sa obtin punctaj maxim.
Avand in vedere ca nu am avut nici o activitate, sunt neplatitor de TVA. Echipamentele ce doresc sa le achizitionez in cadrul proiectului valoreaza 44000 Euro + TVA.
Pot sa ma fac platitor de TVA avand in vedere ca nu am activitate pana in prezent?
As dori sa fac acest lucru pentru a putea sa imi recuperez TVA-ul ce trebuie sa-l platesc din fonduri propri pentru echipamentele ce urmeaza sa le achizitionez daca voi primi finantare.
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,
Potrivit art. 316 alin. (1), ?persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza:
a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri:
1. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici;
2. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.
b) daca in cursul unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;
c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;
d) daca efectueaza operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3).
Astfel o entitate se poate inregistra in scopuri de TVA, prin optiune, la infiintare sau dupa infiintare, prin depunerea la ANAF a unei cereri in acest sens precum si altor catorva documente.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna seara, Am o firma care nu este platiatea de TVA infintata din 2012 , iar anul acest pana in prezent ( 14.12.2018) am emis facturi cu valoarea de 298.982 Lei . Daca am inteles eu corect text-ul de mai sus, daca nu mai emit alta factura voi ramane in continuare neplatitor de TVA . Corect ?
Legea care a marit plafonul de la 220.000 la 300.000 este intrata in vigoare, iar eu in primele 4 luni ale anului 2018 nu a avut facturi emise nici de 150.000 Lei .
Multumesc Frumos !
Buna ziua,
Va multumim pentru intrebare,
Potrivit art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal, ?persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)?.
Astfel ca, daca dumneavoastra nu depasiti plafonul de 300.000 lei/an (momentan sunteti la o diferenta de 1.018 lei sub plafon), atunci nu aveti obligatia sa va inregistrati in scopuri de TVA, ramaneti neplatitor.
Doar in momentul in care depasiti acest plafon, aveti obligatia sa va inregistrati ca platitor de TVA in termen de zece zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit acest plafon.
Daca in perioada 01.01.2018 ? 01.04.2018 spuneti ca veniturile dvs. au fost in jurul sumei de 150.000 lei, atunci nu s-a depasit nici vechiul plafon de 220.000 lei.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos,
O zi frumoasa!
Buna ziua.
Eu sunt neplatitor de TVA si doresc sa prestez servicii in UE.
Inteleg ca am avea nevoie de cod special sau normal de TVA.
Ce inseamna cod special de TVA? Pot folosi CNP-ul?
Sau trebuie neaparat sa ma inregistrez ca platitor de TVA?
Inregistrarea ca platitor de TVA se face la registrul comertului?
Multumesc
Buna ziua Edmondo,
Multumim pentru aceasta intrebare.
Din ceea ce ne-ati spus, intelegem ca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa prestati servicii in UE. In acest caz, veti avea nevoie de cod special sau normal de TVA. Codul special este valabil doar pentru operatiunile intracomunitare, a nu se confunda cu inregistrarea in scopuri de TVA (cod normal de TVA).
Pentru inregistrarea in scopuri speciale de TVA trebuie depusa la ANAF declaratia 091.
Sper ca raspunsul nostru va este util.
Zi frumoasa!
Buna seara, firma pe care o detin este nou infiintata, deci neplatitoare de TVA, in acest context am cateva intrebari/nelamuri.
Daca eu sunt neplatitor de tva facturile pe care le emit trebuie sa mai aiba acea rubrica/casuta/coloana cu TVA-ul?
IN contextul in care nu mai am acea coloana cu TVA pe factura, cum va arata costul pentru firma de curierat care este platitoare de tva? Va fi la transport un cost de 25 lei si atat, sau pe acesta trebuie sa-l pun pe factura defalcat aadica 21 lei + 4 lei TVA?
Va multumesc
Buna ziua,
Va multumim pentru aceasta intrebare. Pentru a simplifica raspunsul, l-am divizat in subpuncte:
1. Facturile pe care le emiteti trebuie sa fie fara TVA si trebuie sa indice efectiv doar valoarea bunurilor vandute / serviciilor prestate.
2. Firma de curierat va inregistra factura in contabilitate fara TVA (neimpozabila), atata timp cat dumneavoastra o emiteti fara TVA.
Sper ca informatiile furnizate sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
daca sunt microintreprindere si am depasit plafonul de 300000 lei, devin platitoare de TVA? Din cate am vazut, legea 72/2018 se adreseaza intreprinderilor mici, nu microintreprinderilor.
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Buna ziua,
Va multumim pentru atentia cu care ne urmariti!
Potrivit art. 310 din Codul fiscal, „persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)”.
Asfel, dumneavoastra, daca ati depasit plafonul de 300.000 lei, aveti obligatia de a va inregistra in scopuri de TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
In cazul unei societati nou infiintata, rezultata prin divizarea partiala a altei societati, s-a depus cererea de inregistrare in scopuri de TVA, fara a se fi realizat venituri la plafonul de 300.000 lei. De fapt inca nu s-au emis facturi pe noua societate. Pana la solutionarea cererii de inregistrare in scopuri de TVA, noua societate poate emite facturi fara a colecta TVA? Poate primi facturi de la furnizori cu TVA? Multumesc.
Buna ziua,
Va multumim pentru atentia cu care ne cititi.
Pana la obtinerea codului de TVA, societatea va emite facturile fara TVA. De asemenea, poate primi de la furnizori facturi, insa nu va avea dreptul de deducere a sumei de TVA de pe acestea. Art. 310 alin. (10) Cod fiscal prevede ca: (10) „Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire:
a) nu are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor, in conditiile prevazute la art. 297 si 299 ;
b) nu are voie sa mentioneze taxa pe factura sau pe alt document.”
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Buna ziua ! doresc sa achizitionez un autovehicul din blegia prin licitatie ! intrebarea mea este eu platesc tva daca firma mea nu depaseste 300000 profit anual? tin sa mentionez ca masina este secondhand
Buna ziua,
Pentru a dobandi calitatea de platitor de TVA in Romania, plafonul de 300.000 lei este al cifrei de afaceri (atentie, nu al profitului). Doar daca il depasiti veti deveni platitor de TVA in Romania.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
In cazul profesiilor liberale pfa traducatori, neplatitori de tva, exceptati de la utilizarea casei de marcat, in cazul facturari catre clienti straini, persoane fizice, se emit factura+chitanta in mod obisnuit sau e necesara inregistrarea in scop tva?
Buna ziua Chloe,
Multumim pentru intrebarea adresata.
Baza legala este art. 278 alin. (3) din Codul fiscal care prevede ca in situatia prestarii de servicii catre persoane neimpozabile – cum sunt persoanele fizice, locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
Asadar, locul prestarii este in Romania.
Fiindca in Romania sunteti neplatitor de TVA, veti aplica acest regim si pentru traducerile efectuate catre clientii straini persoane fizice.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Multumesc! Inca este valabil faptul ca profesiile liberale pfa cum sunt traducatorii nu sunt obligati sa utlizeze casa de marcat?
Buna ziua Chloe,
Asa este. Potrivit Ordonantei de urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicat?**) ? ?Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati:
f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.?
O zi placuta!
Multumesc frumos pentru raspunsul clar si concret! De asemenea, as dori sa va intreb daca pfa-ul profesie liberala necesita a avea o persoana pe partea de contabilitate, sau poate sa isi tina singur/a contabilitatea?
Buna Chloe,
O PFA isi poate tine singur contabilitatea, nu este necesar a avea un contabil. Cu toate acestea, va sugerez sa discutati cu un contabil pentru a vedea exact ce aveti de facut si, de asemenea, sa va asigurati ca luati masurile necesare pentru a nu omite depunerea declaratiilor periodice, altfel spus, sa va asigurati ca pastrati evidenta tuturor activitatilor si actelor contabile.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Multumesc de promptitune! Nu profesez momentan, doar ma informez. O ultima intrebare legata de profesii liberale pfa, care se inregistreaza doar la finante, trebuie sa solicite si certificat constatator la infiintare? Sau acesta e doar pentru cei inregistrati la registrul comertului? Multumesc!
Buna Chloe,
Inregistrarea ca PFA trebuie efectuata la Registrul National al Registrului Comertului, unde trebuie depuse o serie de documente, pe care le puteti gasi si la urmatorul link:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/persoane-fizice-autorizate-pfa
De acolo veti primi documentele care atesta faptul ca v-ati inregistrat ca PFA.
Certificatele constatatoare se obtin de la ONRC prin solicitarea acestora, gasiti mai jos un link de informare:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/informatii/certificate-constatatoare
Va dorim mult succes!
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Multumesc frumos de precizare, dar profesiile liberale se inregistreaza doar la Finante, deoarece sunt reglementate de legi speciale, si nu necesita inregistrare si la ONRC.
O zi minunata!
Buna ziua Chloe,
Aveti dreptate, credem ca s-a creat o confuzie. Am omis faptul ca este vorba despre profesiile liberale (PFI) si am formulat raspunsul pentru infiintarea de PFA care activeaza in alte domenii de activitate.
Asa este, profesiile liberale nu se inregistreaza la ONRC, ci doar la Finante (se depune o documentatie, iar ANAF va elibera CIF-ul pentru a putea incepe activitatea) lista cu aceste profesii o puteti gasi la urmatorul link:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/lista-orientativa-a-profesiilor-liberale
In ceea ce priveste certificatul constatator, acesta se emite doar de catre ONRC, insa avand in vedere ca nu aveti obligatia de inregistrare la ONRC ci doar la Finante, consideram ca nu este necesar acest document.
O zi placuta!
Ati punctat excelent si clar! Din cate am inteles, pfa-urile profesii liberale au statut de persoana fizica, nu juridica…multumsc!
Asadar, nu e necesar acel cod special de tva? Nici in cazul facturarii catre clienti pers. fizice care nu sunt din UE?
Buna ziua Chloe,
Codul special de TVA nu este necesar in cazul facturarii catre clienti persoane fizice care nu sunt din UE. Pentru a detalia putin, in cazul prestarilor intracomunitare de servicii, aveti obligatia de inregistrare in scop special de TVA daca serviciile sunt prestate catre persoane impozabile, conform art. 278 alin. (2). In cazul persoanelor fizice (persoane neimpozabile) se aplica prevederile art. 278 alin. (3).
Speram ca aceste informatii sa av fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Daca avem contract de prestari servicii cu o primarie si am devenit platitori de TVA dupa semnarea contractului, putem factura acum + TVA? Primaria vrea sa ne oblige sa includem TVA in valoarea facturata .
Buna ziua Dana,
Daca v-ati inregistrat in scopuri de TVA, atunci facturile vor trebui sa contina si rubrica de TVA.
Trebuie sa respectati pretul negociat in contract pentru prestarile de servicii, astfel incat, daca s-a negociat pretul X, atunci suma de TVA ar trebui inclusa in acel pret, incat acesta sa nu sufere modificari.
Pentru a creste preturile cu valoarea TVA, consideram ca ar fi necesar un act aditional la acel contract in care sa mentionati acest aspect.
Zi frumoasa!
La dvs. ?n articol se folose?te sintagma ?venituri de 300.000 lei ?ntr-un an fiscal? iar eu cred c? veniturile nu sunt tot una cu ?cifr? de afaceri?, expresie folosit? folosit? ?n Legea 72/2018.
Adic? eu pot avea v?nz?ri (?ncas?ri) totale de 400.000 lei dar venituri de doar 7000 lei ?i cu toate astea devin pl?titor de TVA.
Eu cred c? ?cifr? de afaceri? este echivalentul lui ?ncas?ri.
Buna ziua,
Cifra de afaceri duce cu gandul la venituri, de aceea a fost utilizat si acest termen, insa in articol s-a mentionat si termenul de ?cifra de afaceri? asa cum este prezentat in Codul Fiscal la art. 310 alin. (1):
?Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)?.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
PFA-ul la ce cifra de afaceri devine platitor de TVA?
Buna ziua,
Plafonul de 300.000 lei prevazut la art. 310 alin. (1) este valabil si pentru PFA in ceea ce priveste obligatia inregistrari in scopuri de TVA.
Zi frumoasa!
o inteprindere individula infiintata in martie 2019 ,domeniu agricultura vrea sa se inregistreze platitor de TVA -ce acte se depun
Buna ziua Cristian,
Va recomandam sa solicitati lista completa a documentelor de la administratia financiara de care apartineti.
Zi frumoasa!
Buna ziua
Daca la data cand devin platitor de tva am pe stoc marfa cu tva ,pot deduce acel tva?
Am primit facturi cu tva dar nu am apucat sa le vand!!!
Multumesc!
Buna ziua,
Pentru stocurile existente la data inregistrarii in scopuri de TVA puteti ajusta TVA aferenta acestora, conform art. 310 din Codul fiscal, si pct. 83. alin. (11) lit. a) din Normele la Codul Fiscal. Articolul de lege mentioneaza urmatoarele aspecte cu privire la situatia dumneavoastra:
?(11) In sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.?
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
UTILE SI LA OBIECT….MULTUMESC!
Va multumim si noi pentru apreciere.
O zi frumoasa!
Buna seara! E adevarat ca plafonul de 300000 ron nu se aplica si pt PFI medici, acestia nedevenind niciodata platitori de TVA?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra.
Nu stim sa existe vreo exceptie cu privire la inregistrarea in scopuri de TVA pentru PFI.
La art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal este mentionat faptul ca ?persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa.?
Prin termenul ?persoana impozabila stabilita in Romania? se intelege ?o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania?.
Prin termenul ?persoana impozabila? se intelege ?persoana fizica, grupul de persoane, institutia publica, persoana juridica, precum si orice entitate capabila sa desfasoare o activitate economica?.
De asemenea, exista pe site-ul ANAF un ghid cu privire la veniturile din profesii liberale din 2016 pe care il puteti consulta orientativ la urmatorul link:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_profesii_liberale_2016.pdf
Va recomandam totusi sa adresati aceasta intrebare si contabilului dumneavoastra!
Speram ca raspunsul nostru sa va fie de ajutor.
Zi frumoasa!
Multumesc frumos de raspuns
Pot cesiona 2 autoturisme unei alte firme cu 1000 lei dar cu valoare mai mare de vanzare pe factura? Exista limita sau procent la cesionare de creanta?
Iar cealalta firma poate sa recupereze debitul?
Buna ziua,
Din pacate, informatiile furnizate nu sunt suficiente pentru a putea oferi un raspuns informat.
Zi frumoasa!
Taxele scolare ale universitatilor intra in sfera TVA ?
Buna ziua,
In acest sens va recomandam sa studiati cu atentie aspectele cuprinse la articolele 270-274 din Codul Fiscal cu privire la operatiunile cuprinse in sfera de aplicare a taxei.
Zi frumoasa!
buna ziua,
va rog lamuriti-ma si pe mine,o microinteprindere neplatitoare de TVA ,obtine cod special de TVA intracomunitar,ce declaratii se depun lunar? multumesc
Buna ziua,
In ce priveste TVA, se depune declaratia 301 (decontul special de TVA) doar pentru lunile in care aveti achizitii intracomunitare.
Va rog sa gasiti mai jos linkul cu infomatii suplimentare privind D 301: :https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Dec_301_OPANAF_592_2016.pdf
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Depunerea actelor pentru regim normal TVA, pentru un SRL nou ?nfiin?at,se poate face online?
Buna ziua Adrian,
Din pacate, acest lucru nu este posibil. Va trebui sa duceti documentatia la sediul ANAF.
Zi frumoasa!
Mul?umesc frumos!
Buna ziua,am o societate infiintata in luna iunie si intentionez sa depun acte la finante cu obtiune platitor de tva,in cat timp stiti ca se da un raspuns si ce se intampla in cazul in care este un raspuns negativ?Va multumesc frumos.
Buna ziua Carmen,
Nu va putem comunica un termen anume, fiindca depinde de evaluarea criteriilor de risc aferente societatii dumneavoastra.
Potrivit Ordinului nr. 2.856 din 2 octombrie 2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/193668), asa cum a fost modificat in 2019 prin O 167/2019, decizia prin care se aproba solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA depusa de persoanele impozabile potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prevazute la alin. (7) (respectiv persoanele care nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat prin depunerea declaratiei pe propria raspundere in conditiile prevazute la art. 6^1, fara erori de validare), se emite in ziua depunerii solicitarii.
Zi frumoasa!
Bun? ziua! Am ?ncheiat un contract prest?ri lucr?ri cu o firma nepl?titoare de tva. Am pl?tit avansul de 50%, restul valorii contractuale fiind stabilita a se pl?ti concomitent cu lucr?rile efectuate. ?ntre timp pana la finalizarea contractului firma respectiva a devenit pl?titoare de tva. Eu acum trebuie sa pl?tesc tva pentru toat? valoarea lucr?rilor?
Buna ziua Larisa,
Dumneavoastra urmati regimul fiscal al firmei dumneavoastra: daca sunteti neplatitor de TVA veti factura fara TVA, indiferent de calitatea clientului, de platitoare sau nu de TVA. Deci si daca clientul devine platitor de TVA, atunci dumneavoastra veti factura tot fara TVA.
Zi frumoasa!
Va mul?umesc pentru r?spunsul acordat!
Bun? seara. Am si eu o intrebare daca am depasit plafonul i septembrie 2018 ?i am aflat dabia luna trecuta ca am devenit pl?titor de tva c?t trebuie s? pl?tesc din urm?
Buna ziua Cosmin,
O societate este obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit plafonul de 300.000.
Avand in vedere ca dumneavoastra v-ati inregistrat cu intarziere in scopuri de TVA, potrivit prevederilor punctului 84 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 310 din Codul Fiscal ? in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;
b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata;
c) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, organul fiscal competent inregistreaza din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa, inregistrarea fiind considerata valabila incepand cu data comunicarii de catre organul fiscal competent a deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA.
Conform celor mentionate mai sus, organul de inspectie fiscala va stabili care sunt drepturile si obligatiile societatii dumneavoastra precum si eventualele diferente suplimentare de plata TVA pentru perioada in care societatea ar fi trebuit sa fie deja inregistrata in scopuri de TVA.
Pe de alta parte, daca se constata diferente de plata, cu siguranta se vor calcula si dobanzi si penalitati de intarziere.
Speram ca aceste informatii va sunt utile.
Zi frumoasa!
Buna seara.In cazul unei firme care devine platitoare de TVA prin depasire plafon face ajustarea la stocuri si mijloace fixe.Rugamintea este daca are si avansuri facturate si incasate de la clienti in perioada cand nu era platitoare,trebuie sa faca si ajustarea taxei colectate aferente avansurilor in momentul inregistrarii platitor de TVA sau la momentul realizarii serviciilor pentru cre s-a incasat avansul?Multumesc mult.
Buna ziua Mihaela,
Factura finala se va emite dupa inregistrarea in scop de TVA. Avansul a fost incasat si facturat inainte de inregistrarea in scop de TVA.
Art. 280 alin. (6) Cod fiscal prevede ca in cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii.
Prin exceptie, micile intreprinderi prevazute la art. 310, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b), pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Acest ultim paragraf care este aplicabil in cazul dumneavoastra arata ca nu se efectueaza regularizare pentru sumele facturate anterior devenirii platitor de TVA.
Dupa ce veti deveni platitor de TVA, veti face factura finala, cu stornare de avans, iar TVA veti colecta numai pentru diferenta dintre factura finala si avans.
Zi frumoasa!
Bun? cum pot afla dac? o firm? cu sediul ?n Ungaria este sau nu pl?titoare de tva
Buna ziua,
Exista un portal european unde poate fi verificat orice numar de TVA al unei companii europene. Acesta se numeste VIES: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
Zi frumoasa!
Buna, un Pfa depaseste plafonul in iulie si apoi din august doreste sa inchida activitatea, mai trebuie sa treaca la platitor de tva si apoi sa inchida activiatea sau se poate sa inchida fara sa mai treaca prin procedura de inreg ca platitor?
Buna ziua Anca,
In mod normal, in momentul depasirii pragului de venituri de 300.000 lei intr-un an fiscal, aveti obligatia de a va inregistra ca platitor de TVA in termen de zece zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit acest plafon.
Avand in vedere ca dumneavoastra doriti sa va incheiati activitatea si sa inchideti PFA-ul incepand cu luna august, atunci va recomandam sa solictitati un raspuns in acest sens membrilor ANAF, acestia va vor indruma sa efectuati o procedura corecta.
O zi placuta!
Multumesc frumos de raspuns
Buna ziua! Inca de la inceput imi cer scuze in cazul in care problema mea nu e chiar pe acest topic. Am o forma care se ocupa cu comertul autovehiculelor rulate. Achizitia unei masini de la o firma patitoare de TVA si vanzarea de catre mine tot ca si firma platitoare de TVA este in regula, adica platesc TVA pe diferenta dintre achizitie si pret de vanzare.
Intrebarea mea cum aplic TVA pt o masina care a fost achizitionata de la PF? Nu pot sa platesc, cel putin nu este logic sa platesc TVA pe toata suma facturata, ar trebui sa fie cumva o modalitate sa se poata plati pe marja de profit. Multumesc anticipat pentru raspuns.
Cu deosebita stima,
Marius Durcau
Buna ziua Marius,
Va multumim pentru intrebarea adresata, o primim cu drag 🙂
Codul fiscal prevede ca persoana impozabila revanzatoare va aplica regimul special pentru livrarile de bunuri second-hand, pentru care exista obligatia colectarii taxei, bunuri pe care le-a achizitionat din interiorul Uniunii Europene, de la unul dintre urmatorii furnizori:
a) o persoana neimpozabila (ex. persoana fizica). Asadar, puteti aplica regimul marjei si la achizitiile de la persoane fizice. Marja profitului este diferenta dintre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare si pretul de cumparare, in care:
1. pretul de vanzare constituie suma obtinuta de persoana impozabila revanzatoare de la cumparator sau de la un tert, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret;
2. pretul de cumparare reprezinta tot ce constituie suma obtinuta, conform definitiei pretului de vanzare, de furnizor, de la persoana impozabila revanzatoare.
Zi frumoasa!
Buna,
In primul rand felicitari pentru articole, sunt foarte utile.
Am o intrebare : dupa ce depasesc pragul de TVA, cod CAEN 6202, PFA cu norma de venit, este vreo sansa sa continui sa facturez fara TVA catre o firma din Romania? Dar din UE?
Multumesc!
Buna ziua Catalin,
Va multumim foarte mult pentru aprecieri si cuvintele frumoase, ne bucuram sa stim ca informatiile pe care le furnizam sunt de folos cititorilor.
In ceea ce priveste intrebarea adresata, va rugam sa notati ca daca depasiti pragul de 300.000 lei/an, aveti obligatia de inregistrare in scop de TVA si astfel, va trebui sa facturati cu TVA catre firmele din Romania.
Ca alternativa, puteti sa faceti un SRL si sa facturati fara TVA de pe SRL. La prestarile de servicii catre UE in calitate de platitor de TVA, daca si beneficiarul este platitor de TVA, atunci veti factura fara TVA, operatiunea fiind scutita. Daca serviciile sunt prestate catre persoane fizice din UE, atunci trebuie sa emiteti factura cu TVA.
Acestea sunt reguli generale, existand desigur situatii speciale, care trebuie analizate individual.
Zi frumoasa!
Buna Ziua – am si eu o intrebare legata de inregistrarea in scopuri de TVA. Facturez catre firme din UE numai in Euro.
Intelegerea mea in legatura cu articolul
310 din codul fiscal este transformarea in lei se face folosind cursul Euro de la data aderarii Romaniei la UE
Buna ziua Razvan,
Articolul 310 arata ca firmele care au cifra de afaceri sub plafonul de 88.500 EUR calculat la cursul de 3.4 lei/euro la data aderarii (adica 300.000 lei) pot aplica regimul de scutire de TVA. Acest lucru inseamna ca, chiar daca dumneavoastra facturati in EUR pana la nivelul sumei de 88.500 EUR catre clientii dumneavoastra, va veti afla in situatia de a depasi plafonul, fiindca cursul la care dumneavoastra inregistrati vanzarile este undeva la 4.5 – 4.7 lei/eur, in timp ce plafonul este stabilit la 3.4 lei./eur.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Exista o baza legala pentru aceasta logica? In alta ordine de idei, facturarea prestarii de servicii in UE este o operatie scutita de TVA, nu ar insemna ca ar fi exclusa de la calcularea plafonului? Multumesc anticipat pentru clarificare!
Buna ziua Razvan,
Modul in care compune cifra de afaceri pentru TVA care se compara cu plafonul de 300.000 lei este prezentat la art. 310 din Codul fiscal, pe care il redam mai jos:
ART. 310 – Regimul special de scutire pentru ?ntreprinderile mici
(1) Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
(2) Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea alin. (1) este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f).
Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1), daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3 si livrarile de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
Zi frumoasa!
Buna ziua, suntem casa de schimb valutar si am depasit plafonul de 300000 lei.Suntem obligati sa devenim platitori de TVA?
Buna ziua Elisabeta,
Va recomandam sa adresati aceasta intrebare catre ANAF de care apartineti. In mod normal, o entitate are obligatia de a face demersurile inregistrarii in scop de TVA la depasirea plafonului, insa in situatia dumneavoastra particulara – de casa de schimb valutar care deruleaza operatiuni scutite, pot exista exceptii de la aceasta obligatie.
Numai bine!
Buna ziua!
Am o societate infiintata in august 2019, pe teritoriul tarii este platitoare de impozit pe venit. Am luat cod special de tva, deoarece prestez pe teritoriul Italiei servicii( sotul lucreaza in constructii, firma la care lucreaza cu forme legale pune la dispozitie totul- materiale, unelte si pentru orele suplimentare emitem factura de prestari servicii). Societatea catre care emitem factura este platitoare de tva pe teritoriul Italiei. Pentru factura emisa in septembrie am platiti 3% impozit in Romania. Ce declaratii mai trebuie depuse inafara de 100? Am citit ceva ca ar trebui 390. Pentru 390 folosesc cui de Romania sau cel special de tva?Trebuie sa platim tva la facturile pe care le emitem? Daca facem achizitii pe teritoriul Italiei ce cod folosim, cel special sau cel de Romania, trebuie platit tva pentru achizitii? De exemplu vreau sa cumpar anvelope pentru masina.
Multumesc.
O zi buna!
Buna ziua Dana,
Serviciile prestate de dumneavoastra sunt servicii legate de bunuri imobile, care sunt impozabile la locul unde este situat bunul imobil, adica in Italia.
In baza art. 278 alin. (4) din Codul fiscal, pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier.
Printre aceste servicii se include si construirea de structuri permanente pe un teren, precum si lucrarile de constructie si de demolare executate asupra unor structuri permanente precum retelele de conducte pentru gaz, apa, canalizare si altele similare.
Presupunem ca serviciile prestate se pot incadra aici. Astfel, locul impozitarii este in Italia si prin urmare nu se declara in declaratia recapitulativa (D390). Insa trebuie sa evaluati obligatia de inregistrare in scop de TVA in Italia si sa indepliniti toate obligatiile aferente in Italia. In mod normal exista aceasta obligatie, insa fiecare stat poate acorda diferite scutiri. De aceea este bine sa discutati cu un contabil din Italia pentru a vedea ce obligatii va revin acolo.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna seara,
Daca in luna decembrie cu iltimele facturi emise pe decembrie , depasesc cei 300.000 anul urmator obligatoriu devin platitor de TVA?
Buna ziua,
Da, daca depasiti in 2019 plafonul cifrei de afaceri de 300.000 lei, sunteti obligat sa deveniti platitor de TVA in 2020.
Zi frumoasa!
In primul rand felicitari pentru articol si mai ales pentru rabdarea de care dati dovada raspunzand fiecarui utilizator in parte. Am un PFA in sistem real si prestez servicii pentru o firma din Elvetia platitoare de TVA si pana in present, PFA nefiind inregistrata in scopuri de TVA, emiteam facture fara TVA. De curand am depasit plafonul de inregistrare in scopuri de TVA iar intrebarea este daca dupa inregistrarea in scopuri de TVA va trebui sa emit facturi cu TVA. Intelesesem ca Elvetia ar avea regim special si ar fi tratata ca tara UE referitor la TVA dar nu stiu daca si in cazul de fata.
Daca bine am inteles pentru prestari servicii in UE catre o firma platitoare de TVA eu ca PFA platitoare de TVA emit facturi fara TVA (nu sunt obligat sa platesc cota de TVA statului roman). Mentionez ca nu sunt angajat si nici nu prestez servicii sau vanzari bunuri pe teritoriul Romaniei.
Pentru a trece PFA de la platitor de TVA la neplatitor este suficient cat imp de 6 luni consecutive sa depus niciun decont de TVA? Multumesc
Buna ziua, multumim mult pentru aprecieri!
La servicii este foarte important sa mentionati tipul acestora. Insa in situatia dumneavoastra, de firma platitoare de TVA care presteaza servicii care merg pe regula generala (presupunem) catre o alta companie din UE sau din afara, locul prestarii este la beneficiar, astfel ca nu aveti obligatia de a colecta TVA in Romania.
In ceea ce priveste anularea codului de TVA pe motiv de nedepunere deconturi, nu aceasta este solutia de a deveni neplatitor de TVA. Practic, persoanele impozabile al caror cod a fost anulat, au obligatia sa depuna ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscala aplicata, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Conform art. 11 alin (8) CF, persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din urmatoarele 4 motive:
cazier fiscal administrator/asociati;
nedepunere deconturi;
depunere deconturi dar fara livrari/prestari
risc fiscal
nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferent achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate. Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 300.000 lei poate solicita scoaterea din eviden?a persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.
Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila.
Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Zi frumoasa!
Buna. Imi infiintez o firma noua SRL , o sa fie pt.transport international. Trebuie sa o fac sa fie platitoare de tva.cat dureaza si ce documentatie am nevoie. Multumesc!
Buna ziua Radu,
Inregistrarea in scop de TVA prin optiune presupune:
1. Completarea formularului ?Declaratie pe propria raspundere pentru inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care se depune prin transmiterea fisierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanta;
2.Declaratia pe propria raspundere cu semnaturile olografe ale administratorilor si asociatilor persoanei impozabile se scaneaza, se arhiveaza intr-un fisier ZIP si se ataseaza la fisierul PDF.
3. Se depune la organul fiscal competent, impreuna cu declaratia de mentiuni ? formular 010, dovada transmiterii declaratiei pe propria raspundere.
O modificare recenta (OUG 69/2020) a codului fiscal arata ca analiza de risc are loc dupa inregistrarea in scop de TVA. Asadar, codul de TVA se obtine de indata ce documentatia a fost depusa corect. Anterior, analiza de risc se realiza inainte de acordarea codului de TVA, organul fiscal putand decide sa nu acorde codul pentru persoanele cu risc fiscal ridicat. Veti avea nevoie de un contabil pentru acest lucru.
Mult succes!
Buna seara
In 2009 am cerut sa fiu neplatitor de TVA. Cerere aprobata si am lucrat astfel pana in 2012 cand am suspendat activitatea si am trecut pe sistemul de impozitare IMM impozit pe factura si nu profit. La repornirea activitatii am facturat mai departe tot fara TVA. In 2019 un control ANAF (control tematic) au spus ca „din oficiu, am devenit platitor de TVA la suspendarea temporara a activitatii si trebuia sa incasez TVA, sa emit facturi cu TVA in rezolutie, au stabilit ca sunt dator cu TVA pe sapte ani retroactiv, Mentionez ca figurez pe siteul finantelor si azi cand de un an am suspendat iar activitatea (din cauza ANAF) ca neplatitor TVA. Nimeni nu e in stare sa-mi dea un raspuns coerent la problema. Procesul este pe rol. inca nici primul termen nu a fost stabilit, (de peste un an) iar a ajunge in fata unui judecator care poate zice-decide ce vrea fara consecinte, e destul de lugubru. Firma functiona din 1991, fara datorii, fara probleme, de mai bine de un an stau in asteptarea unui miracol. Mia fost pus sechestru pe conturi, nu mai pot lucra, cica pana nu achit TVA ul neincasat=74000eu. La intrebarea mea ca daca -presupunand ca au dreptate-dupa prima luna de neplata, de ce nu am fost somat, am primit raspunsul ca nu au personal, asa ca au venit dupa 7 ani si au distrus o firma care functiona din 91, platea impozite, avea angajati, asa sunt „ajutati” intreprinzatorii autohtoni, mai ales ca „organul” primeste cota parte din amenda…cica 17%…o fi adevarat?
Buna ziua Andrei,
Pentru a putea analiza situatia si a va da un raspuns, am avea nevoie sa studiem atent documentatia – mai precis sa identificam motivatia exacta a cauzei pentru care considera aplicarea retroactiva de TVA (nu ati avut cumva depasire de plafon in vreunul din acesti ani?)
Sfatul nostru este sa consultati impreuna cu contabilul dumneavoastr un avocat specializat in drept fiscal.
Mult succes!
Buna ziua,
Am infiintat o microintreprindere in iulie 2021 neplatitoare de TVA.
Care este plafonul maxim in care trebuie sa ma incadrez cu valoare totala a facturilor astfel incat sa raman neplatitor de TVA ?
Se ia in calcul data infiintarii societatii ? Se raporteaza plafonul maxim la nr de luni de la infintare?
Multumesc!
Buna ziua Florin,
Persoana impozabila stabilita in Romania a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de TVA (regim special de scutire).
Plafonul de 300.000 lei nu se aplica proportional cu lunile in care entitatea a functionat efectiv. De exemplu, o societate infiintata in ianuarie va aplica acelasi plafon cu o societate infiintata in decembrie si anume, tot suma de 300.000 lei.
In momentul depasirii pragului de venituri de 300.000 lei intr-un an fiscal, societatea are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de zece zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 010.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, am o firma neplatitoare de TVA, dar care are si cod de TVA intracomunitar. Daca depasesc suma de 10.000 Euro ( din importuri ), firma devine platitoare de TVA? Multumesc
Buna ziua Gabriela,
Plafonul de 10.000 euro (34.000 lei) – achizitii intracomunitare de bunuri se refera la obligatia firmei neplatitoare de TVA in Romania care trebuie sa se inregistreze in scop special de TVA, daca se considera ca prin achizitia/achizitiile pe care intentioneaza sa o/le faca va depasi acel plafon, cod de TVA valabil strict pentru tranzactiile intracomunitare.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Daca veniturile unui SRL reprezinta servicii prestate in spatiul comunitar, precum si in afara UE, cum afecteaza acest lucru depasirea plafonului de 300k RON? Se emit facturi cu TVA clientilor externi, UE/non-UE?
Buna ziua Mihai,
Pentru prestarile de servicii catre UE (indiferent care este volumul acestora), dumneavoastra ar fi trebuit sa aveti cod special de TVA pe care sa il comunicati beneficiarului si sa declarati tranzactiile in formularul 390. Factura o emiteti fara TVA. Acest cod special de TVA se utiliza doar pentru tranzactiile in UE.
In momentul in care depasiti plafonul de 300.000 RON aveti obligatia de a va inregistra in scopuri de TVA in Romania (RO in fata CUI-ului), iar din acel moment veti comunica acest cod de TVA partenerilor dumneavoastra si facturile se vor emite tot fara TVA atat pentru clientii din UE cat si pentru cei din afara comunitatii. Ca obligatii declarative vor aparea cateva formulare noi pe care aveti obligatia sa le depuneti: D300 (decontul de TVA); D390 (acesta il depuneati si pe codul special) si D394.
Zi frumoasa!
Bună ziua , va rog sa ma ajutați, dețin o firma neplatitiare de tva , luna aceasta ar trebui sa încasez o suma ce depășește plafonul de tva adică 149000 euro , înțeleg ca eu eliberez factura fără tva , apoi am 10 zile sa ma înscriu ca plătitor de tva , dacă urmez întocmai procedurile legale în momentul în care firma va fi plătitoare de tva , ce suma voi fi nevoita sa achit pt aceasta factura la stat drept tva ? Diferenta între 149000 euro și plafon tva , tva se aplica la toată suma , sau dacă factura e emisa fără tva chiar dacă depășește cu mult plafonul nu plătesc tva factura fiind emisa fără tva ?
Buna seara Catalina,
Daca sunteti neplatitoare de TVA, atunci factura se va emite fara TVA.
Ulterior emiterii facturii, in cazul in care constatati ca veniturile inregistrate depasesc plafonul de 300.000 RON, atunci in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 010.
Ulterior inregistrarii va trebui sa facturati cu TVA (sa aveti zona pe factura cu baza; TVA; total) si sa colectati TVA.
Factura care a condus la depasirea plafonului va ramane fara TVA.
Seara frumoasa!
Buna ziua, daca veniturile firmei provin din prestari servicii(lucrari de instalatii electrice) in UE, firma mea factureaza numai firmelor platitoare de TVA in spatiul UE, ce trebuie sa fac la atingerea plafonului de 300.000lei? Din cate inteleg eu ma voi inregistra ca platitor de TVA dar daca firma caruia ii facturez este pkatitoare de TVA eu voi continua sa ii facturez fara tva. Gresesc?
Buna ziua George,
Dupa depasirea plafonului de 300.000 lei trebuie sa va inregistrati ca platitor normal de TVA in Romania si sa va anulati codul special de TVA pe care il aveati pentru a putea presta servicii in UE.
Ulterior inregistrarii in scopuri normale de TVA, veti comunica partenerilor dumneavoastra noul cod de TVA (CUI-ul din certificatul de inregistrare cu RO in fata) si veti putea factura in continuare catre ei fara TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua.
Am si eu o întrebare legată de plata TVA intracomunitar.
Eu am un PFA pentru prestații servicii, iar angajatorul meu este in Uk. Din ce am citit de-a lungul timpului, deși am depășit pragul de 300k lei, pot factura in continuare fără TVA (deoarece prestez servicii in afara țării). Mă puteți ajuta un pic pe acest subiect? Trebuie sa cer un nou cif după depășirea pragului? Care sunt etapele in cazul meu?
Mulțumesc
Buna ziua Alexandra,
Serviciile prestate catre persoane impozabile – fie ca sunt din UE sau non-UE, sunt scutite de TVA. Totusi, daca depasiti intr-un an plafonul de TVA de 300.000 lei, aveti obligatia sa va inregistrati in scop de TVA. Veti primi CUI-ul cu RO in fata setului de cifre, cod pe care va trebui sa il treceti pe facturile pe care le emiteti. Chiar daca treceti la platitor de TVA, nu veti aplica TVA pe facturi (exista scutire de TVA la prestarile respective), insa veti putea deduce TVA la achizitiile efectuate in scopul derularii activitatii firmei. Evidenta TVA este una mai complexa, va trebui sa solicitati ajutorul unui contabil.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Daca in decursul acestui an, nu am depasit plafonul de 300.000 de lei, sa zicem ca sunt undeva pe la 295.689 de lei si inchei anul cu aceasta cifra, de la anul se reincepe de la 0 lei? Adica trebuie sa ajung din nou de la 0 la 300.000 pentru a intra la platitor de TVA, sau se continua „numaratoarea” de la suma de 295.689 si cand am mai incasat inca 4.311 lei intru automat la TVA?
Multumesc!
Buna ziua Paul,
Da, de la inceputul anului 2023 se reseteaza aceasta cifra si reincepeti de la 0. Plafonul se stabileste anual. In fiecare an calculul se reia de la 0 si se stabileste daca se depaseste pragul anual de 300.000 lei.
Sarbatori fericite!
Buna ziua, exista minusuri/plusuri daca depasesc nivelul de 300.000 si ma inregistrez ca platitorde tva?
Este obligatoriu sa ai activitate la sediu?
Multumesc
Buna ziua,
Daca depasiti plafonul de 300.000 lei, este obligatorie inregistrarea in scop de TVA. Impactul TVA depinde de tipul societatii. De exemplu, daca sunteti prestator de servicii in tara si nu aveti achizitii prea multe care sa va permita deducerea TVA, veti avea lunar sau trimestrial sume de plata, fiindca veti avea TVA colectata la facturi. In schimb, daca prestati servicii scutite catre parteneri din afara tarii, nu veti avea TVA colectata, dar veti avea TVA deductibila si veti fi in pozitie de a recupera sume de la buget. Este necesar sa precizati domeniul de activitate si de unde sunt partenerii (atat furnizorii cat si clientii – tara, UE sau NON UE) pentru a putea stabili consecintele inregistrarii in scop de TVA.
Nu este obligatoriu sa existe la sediu activitate. De exemplu, puteti avea un sediu social, dar activitatea sa o autoritati ca fiind desfasurata la terti.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Sarbatori fericite!
Buna ziua,
Ma puteti ajuta va rog cu o parere? Am avut un PFA,servicii intracomunitare, neplatitor de TVA, pana in 2018 cand a fost inchis. Recent am primit o adresa de la ANAF cum ca s-a prescris meu dreptul de a cere restituirea unor sume negative de TVA ( din 2015) si ca trebuie sa corectez evidentele contabile. Sumele incasate nu au depasit niciodata pragul de 300 k RON, facturile au fost emise ca neplatitor de TVA. SPV nu arata obligatii de plata sau drepturi de a cere rambusari. Imi scapa ceva?
Multumesc anticipat,
Buna ziua Madalina,
Scrisoarea poate fi una generala, doar de informare, dar cel mai bine este sa va adresati administratiei fiscale de care apartineti pentru clarificari. Daca PFA-ul este radiat – evidentele oricum nu mai pot fi refacute, practic acel PFA nu mai exista.
Sarbatori fericite!
Buna ziua,
Am depasit plafonul de 300.000 lei luna trecuta. Ieri(pe data de 9.11) a depus contabila actele necesare pentru inregistrarea in scopuri de TVA, iar astazi deja ne-au sunat de la ANAF sa ridicam decizia, insa nu o putem ridica maine pt ca nu suntem in localitate, ci abia luni. Este o problema in acest sens?
De asemenea, contabila ne spune ca din momentul in care a iesit decizia, trebuie deja sa emitem cu TVA facturile. Ori in articolul dumneavoastra regasesc ca este vorba abia de luna urmatoare de a emite cu TVA. Ma puteti lamuri, va rog?
Multumesc!
Buna ziua Dorina,
Daca in luna noiembrie s-a depus cererea si a iesit decizia, atunci din luna urmatoare se trece la platitor de TVA, adica din decembrie. Pe decizie este mentionat acest lucru.
Sarbatori fericite!
Buna ziua,
Un cabinet stomatologic( SRL) vinde un apartament,inregistrat in patrimoniu ,folosit ca si cabinet stomatologic,
si depaseste plafonul de 300.000 ( 50.000 activitate stoma + 260.000 vanzare).Intra in sfera inregistrarii
ca platitor de TVA ?
Buna ziua Mioara,
Articolul 310 alin (2) Cod fiscala arata ca: Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea alin. (1) este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) și f).
Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1), daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, si livrarile active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
Asadar, apreciem ca vanzarea apartamentului este o activitate accesorie activitatii principale, prin urmare nu intra in baza de calcul a cifrei de afaceri care se compara cu plafonul de 300.000 lei.
Mult succes!
Buna ziua,
Am o intrebare daca se poate. Aceasta regula ca platitor de TVA este valabila si pentru firmele care factureaza doar extern? De exemplu PFA cu norma pe venit, lucrand ca contractor pentru o firma din Anglia.
Facturile sunt facute doar cu ei. Multumesc!
Buna ziua Mihaela,
Plafonul de TVA de 300.000 lei se aplica indiferent daca se presteaza servicii in tara sau in interiorul tarii.
Se analizeaza toate veniturile indiferent daca sunt obtinute din tara sau din strainatate.
Mult succes!
Este legal ca o instituție publică /de stat să plătească o factură care cuprinde și TVA care a fost emisă de o firmă furnizoare, un SRL, care nu este înregistrat în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scop TVA (neplătitoare TVA)?
Buna ziua Elena,
Firmele neplatitoare de TVA nu pot sa emita factura cu TVA. Va recomandam sa luati legatura cu furnizorul, pentru a-i solicita sa corecteze factura, care a fost emisa gresit.
Mult succes!
Dar daca avem urmatoarea situatie:
1. venituri din jocuri de noroc (din comision dar ctr se numeste ctr de agentie dar are toate datele ctr de participatiune ) = 629965 lei
2. venituri vanzare marfa – 259828 lei
3. venituri chirii – 83400 lei – aceasta am toate elementele pentru a demonstra ca sunt accesorii
Care este Cifra de afaceri? Va intreb deoarece eu am o parere, Anaful alta.
Multumesc
Buna ziua Carmen,
Din informatiile pe care le avem consideram ca se aduna cele 3 surse de venit pentru a stabili cifra de afaceri.
Mult succes!