Autentificare Cloud

Contact

Intrebari din Domeniu

Gestiunea global-valorica vs. gestiunea cantitativ-valorica

gestiune

Acesta este al doilea articol din seria celor care au ca tema gestiunea. Daca nu ati avut inca ocazia sa cititi primul nostru articol – Ce este gestiunea?, o puteti face aici.

Prin ce se deosebeste o gestiune global-valorica de una cantitativ-valorica?

Sunt multe deosebiri: de la forma actelor ce trebuie întocmite, la felul produselor tinute in gestiune, precum si in privinta cui poate aplica aceste metode de gestiune.

Metoda global-valorica

In primul rand, metoda global-valorica – denumita si metoda pretului cu amanuntul, nu poate fi folosita pentru orice fel de stocuri, ci doar pentru marfuri si ambalaje. Ea este utilizata pentru produse care sunt asemanatoare, cu o marja de adaos similara, si care pot fi astfel agregate si contabilizate doar valoric.

Metoda pretului cu amanuntul este foarte întalnita in magazinele de vanzare cu amanuntul (buticuri), NIR-urile facandu-se cu mentionarea in cadrul lor a pretului de vanzare. Dar, de fiecare data cand pretul de vanzare se schimba, trebuie întocmit un proces verbal de schimbare de preturi, care nu este chiar usor de întocmit, pentru ca trebuie inventariat stocul fizic pentru care se modifica pretul.

Metoda global-valorica te scapa de tinerea fiselor de magazie, dar este bine de stiut ca organele de control cer sa pastrezi in unitate cel putin copii dupa NIR-urile întocmite pentru toate produsele existente in stoc. Totodata, daca aplici aceasta metoda, va trebui sa te asiguri ca preturile de vanzare mentionate in NIR-uri coincid cu cele existente pe raft (afisate) sau ca poti demonstra modificarile cu procesele verbale de schimbare de pret.

Intr-o astfel de gestiune – la pret de vanzare, stocurile se tin doar valoric. Contabilitatea nu va sti niciodata cate bucati ai din fiecare produs. Ele sunt agregate, iar atunci cand vinzi un produs, el este descarcat in baza coeficientului K (de adaos comercial) si se obtine un cost mediu aferent tuturor produselor tale. Daca adaosul comercial este aproape identic, atunci fiecare vanzare va avea un cost proportional cu valoarea vanzarii.

Un alt dezavantaj este faptul ca nu cunosti marja si profitul aferente fiecarui produs, ceea ce te poate afecta in planificarea stocului. De asemenea, nu poti face o analiza a vanzarilor astfel incat sa stii ce produse iti aduc mai mult profit, ca sa te poti axa pe ele.

In plus, procesele verbale de schimbare de pret sunt de multe ori neglijate. Lipsa lor duce la un stoc mult mai mare in contabilitate decat fizic, mai ales in sezonul de reduceri. Daca pretul nu este schimbat prin întocmirea proceselor verbale de schimbare de pret, contabilitatea va inregistra o marja de adaos mai ridicata, un cost mai mic al marfurilor si un profit mai mare, pe care vei plati impozit.

Metoda cantitativ-valorica

Metoda cantitativ-valorica presupune o evidenta mult mai amanuntita. Pentru fiecare produs exista fise de magazie unde sunt trecute cantitatile, precum si pretul de intrare si valoare pentru iesire.

De obicei, gestiunea este integrata in contabilitate, astfel incat in orice moment exista evidenta scriptica – cate bucati sunt din fiecare produs si ce valoare are fiecare.

Modul de stabilire a valorii produselor depinde de modul de descarcare a stocurilor. Acesta poate fi FIFO, LIFO, CMP sau Inventar intermitent. Cea mai recomandata metoda este FIFO (first in – first out), care iti permite sa descarci stocurile in ordinea istorica, astfel incat produsele cu costul vechi sa fie primele scoase din evidenta.

In cadrul metodei cantitativ-valorica, NIR-urile se fac mentionand doar pretul de achizitie. Astfel, in cazul in care pretul de vanzare sufera modificari sau este negociat, nu va mai fi necesar sa faci procese verbale de schimbare de pret.

Gestiunea cantitativ-valorica poate fi folosita pentru orice fel de tip de stocuri (materii prime, consumabile, obiecte de inventar, marfuri, produse finite etc.). Fiecare produs poate fi urmarit in parte, astfel incat poti afla ce marja de profit iti aduce si ce procentaj din vanzarile tale este axat pe acel produs.

In timp ce metoda global-valorica poate fi folosita doar in comertul cu amanuntul, cea cantitativ-valorica poate fi utilizata pentru orice tip de comert, inclusiv cel cu amanuntul.

Legislatia care defineste acum gestiunea este formata de: Legea 82/1991 (a contabilitatii), OMFP 1802/2014 (reglementari contabile) impreuna cu normele din 2634/2015, Legea 22/1969 (a raspunderii gestionarilor)

In Smart Bill, gestiunea se realizeaza simplu si usor, deoarece ai acces de oriunde, oricand, de pe orice dispozitiv!

Nu ratati ultimul articol pe tema gestiunii care va trata situatia comertului cu amanuntul.

Articol realizat pentru Smart Bill de Alina Bordea, Consultant fiscal BETA CONT – www.betacont.ro

 

 

 

6 Comments

    • Monica Haggarty
      • Avatar
        • Monica Haggarty
    • Monica Haggarty

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *