Autentificare Cloud

Contact

#actual

Cronica antreprenoriala – Noi prevederi in domeniul telemuncii si SSM, TVA in vama obligatoriu pentru toate marfurile

Cronica antreprenoriala

Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. In domeniul telemuncii au fost publicate recent cateva noutati legislative prin OUG 36/06.05.2021.

Insasi definitia telemuncii a fost modificata, eliminandu-se obligatia ca cel putin o zi pe luna munca sa fie realizata in regim de telemunca. Mai exact, telemunca este definita acum ca forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Se introduce prevederea ca angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor.

S-a abrogat faptul ca CIM de telemunca trebuie sa contina ca element obligatoriu locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti.

Se mai introduce prevederea ca salariatul aflat in telemunca trebuie sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca.

2. Printr-un proiect legislativ publicat de Ministerul Finantelor in 06.05.2021, se propune introducerea obligativitatii inrolarii in SPV pentru persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent .

Pentru derularea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul ANAF, este necesar ca operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale sa se inroleze in SPV.

Astfel, pentru a evita interactiunea fizica si realizarea procedurii de conectare la ANAF, aceste persoane mentionate anterior trebuie sa-si achizitioneze certificate calificate. Prin ordonanta de urgenta se reglementeaza un termen pana la care contribuabilii pot sa faca demersurile pentru inrolarea in SPV.  

3. Proiectul legislativ publicat de Ministerul Finantelor in 06.05.2021 mai prevede si posibilitatea anularii unor obligatii accesorii. Astfel,  in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin OUG nr. 69/2020 si prin OUG  nr. 19/2021 se propune instituirea urmatoarelor facilitati fiscale:

 a) anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a OUG 69/2020 si data intrarii in vigoare a OUG 19/2021 .

b)anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020.

4. In domeniul SSM exista cateva noutati legislative introduse prin OUG 36/2021.

Cele doua completari aduse de OUG 36/2021 sunt:

  • dovada instruirii SSM se poate realiza in format electronic sau fizic,  in functie de decizia angajatorului, stabilita prin regulamentul intern.
  • in varianta electronica, dovada instruirii trebuie sa fie semnata cu semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata insotita de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului.

5. S-a introdus posibilitatea semnarii electronice a contractelor de munca prin OUG 36/2021 publicata in MOF 474/06.05.2021.

Ordonanta prevede ca partile pot opta sa utilizeze la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract, dupa caz, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, insotita de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului.

Pe de alta parte insa se mai prevede ca angajatorul nu poate obliga persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul sa utilizeze semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, insotita de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului, la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract sau a altor documente emise in executarea contractului individual de munca, dupa caz.

6. Codul muncii a fost modificat prin OUG 37/2021. Modificarile se refera la eliminarea obligativitatii regulamentului intern pentru microintreprinderile cu pana la 9 salariati.

Alte modificari:

  • se introduce exceptia obligatiei de intocmire a fisei postului pentru salariatii microintreprinderilor cu pana la 9 salariati inclusiv pentru care specificarea atributiilor postului se poate face verbal. Doar la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii comunice in scris fisa postului cu specificarea atributiilor postului.
  • pentru salariatii mobili, salariatii care desfasoara munca la domiciliu si salariatii microintreprinderilor cu pana la 9 salariati inclusiv, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia.

7. Incepand cu 1 iulie 2021 se va datora TVA in vama pentru toate marfurile, indiferent de valoare.

Aceasta anulare a scutirii ii va afecta pe cei care:

  • importa marfuri din tari terte sau teritorii terte, cu o valoare intrinseca mai mica de 150 EUR
  • importa marfuri care fac obiectul unor trimiteri de la o persoana particulara la alta, fara caracter comercial, cu o valoare mai mica de 45 EUR pe transport

Pe de alta parte, s-a prelungit perioada de acordare a facilitatilor pentru importul de marfuri necesare combaterii epidemiei pana la 31 decembrie 2021, prin Decizia UE 2021/660 a Comisiei din 19 aprilie 2021.

S-a introdus posibilitatea completarii unei declaratii vamale simplificate (H7) pentru:

  • importul de marfuri cu o valoare intrinseca mai mica de 150 EUR, care beneficiaza de scutire de taxe vamale la import.
  • marfuri care fac obiectul unor trimiteri de la o persoana particulara la alta, fara caracter comercial, cu o valoare mai mica de 45 EUR pe transport, care beneficiaza de scutire de taxe vamale si TVA la import. Scutirea de TVA la import pentru trimiterile fara caracter comercial de la o persoana particulara la alta cu o valoare care nu depaseste 45 EUR, astfel cum se prevede in Directiva 2006/79/CE a Consiliului, ramane aplicabila.
  • marfuri in cadrul regimului special pentru vanzarile la distanta de marfuri importate din tari terte sau teritorii terte.
  • marfuri in cadrul regimurilor speciale pentru declararea si plata TVA la import.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *