Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – modificari Lege pensii, procedura de esalonare simplificata

Cronica antreprenoriala

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Starea de alerta pe teritoriul Romaniei a fost prelungita pentru inca 30 de zile, incepand cu data de 9 noiembrie 2021 (Hotararea 1.183/08.11.2021 publicata in MOF 1070/08.11.2021).

2. Ministerul de finante a publicat in luna noiembrie un Ghid privind actele justificative necesare eliberarii diverselor categorii de documente solicitate de contribuabilii persoane fizice. Documentul este disponibil aici.

3. Legea pensiilor a fost modificata cu o prevedere prin care Casa Nationala de Pensii Publice va transmite la cerere, in format electronic, pe e-mail sau in contul on-line deschis in portalul CNPP, documentul de informare cu privire la pensiile platite in cont curent sau in cont de card. Acest document se va transmite in format electronic incepand cu luna urmatoare inregistrarii cererii, in maximum 48 de ore de la efectuarea platii drepturilor in cont curent sau cont de card si produce efecte juridice identice cu documentul de informare cu privire la sumele platite transmis lunar la domiciliu sau, dupa caz, la resedinta prin serviciul de corespondenta standard. Documentul va fi acceptat ca fiind valid in relatia cu toate institutiile si autoritatile publice.

4. Ministerul Finantelor publice a anuntat intr-un comunicat din 11.11.2021 operationalizarea deplina a sistemului RO e-Factura incepand de joi, 11 noiembrie, pentru relatia intre companii si autoritatile publice, iar in scurt timp va fi disponibil si pentru operatiunile comerciale exclusiv private.

5. De la 1 ianuarie 2022, institutiile nu vor mai putea cere copii dupa acte emise de alte institutii publice. Aceasta prevedere a fost stabilita prin Legea 267 publicata in 10.11.2021. Mai precis, incapand cu aceasta data se va interzice institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale.

6.Alocatia de stat este din nou subiect de dezbatere legislativa. O propunere inregistrata la Senat spre dezbatere prevede ca incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie 2022, alocatia de stat pentru copii sa se stabileasca in cuantum de:
a) 600 lei pentru

  • copii cu varsta de pana la 2 ani
  • copii cu varsta de pana la 18 ani, in cazul copiilor cu handicap
  • pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 ani, in cazul familiilor ce au in crestere si intretinere mai mult de 2 copii minori


b) 300 lei pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani, precum si pentru tinerii prevazuti la art. 1 alin. (3), altele decat situatiile prevazute la lit. a)

7. S-a modificat Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei – Hotararea nr. 1.184 din 8 noiembrie 2021 si s-a decis infiintarea Autoritatii Vamale Romane prin Legea 268. Autoritatea Vamala Romana este un organ de specialitate al administratiei publice centrale in domeniul vamal, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor si finantata de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor, ca efect al reorganizarii prin divizare partiala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Autoritatea elaboreaza reglementarile vamale care sunt in competenta Romaniei in calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, asigura administrarea impozitelor, taxelor si altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, aplica politica si legislatia vamala, respectiv fiscala, in domeniul supravegherii produselor accizabile, exercita atributiile de autoritate vamala si controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda vamala si fiscala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.

8. ANAF a detaliat intr-un ordin publicat recent natura informatiilor pe care contribuabilii trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal (Ordinul 1783, MOF 1073 din 09.11.2021).

Declaratia informativa D406 se depune doar online, in format electronic, prin intermediul serviciului public digital „Servicii online — Depunere declaratii” al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro, serviciul „Depunere declaratii ANAF”.

9. ANAF a publicat Procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata (Ordinul 1767 din 09.11.2021). Procedura se aplica obligatiilor fiscale principale si accesorii restante, administrate de organul fiscal central, denumit in continuare organ fiscal, a caror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, pentru care debitorii pot depune cereri de esalonare la plata.

Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii restante a caror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, denumit in continuare organ fiscal, se aproba esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 12 luni.

Esalonarea la plata se acorda pentru toate obligatiile fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala, daca sunt indeplinite conditiile prevazute mai jos.

  • sa depuna o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare
  • sa nu se afle in procedura falimentului
  • sa nu se afle in dizolvare
  • sa nu inregistreze obligatii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioara datei depunerii cererii si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
  • sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si Pe langa acestea, debitorul trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal in conformitate cu ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care sunt aprobate formularele de inregistrare fiscala a contribuabililor/platitorilor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala. Conditia aceasta se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal.

10. Pentru publicarea in MOF se vor aplica noi tarife incepand cu anul 2022 (Decizia 15/08.11.2021).

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *