Legea 31/1990, numita si legea societatilor comerciale, a suferit doua modificari importante in cursul anului 2020, majoritatea vizand simplificarea/debirocratizarea procedurilor de inregistrare a unei firme, eliminarea unor restrictii si diverse alte modificari pe care le prezentam in ordine cronologica mai jos.
1. Legea 102/2020 publicata in MOF 583 din 02.07.2020, care a adus urmatoarele modificari:
- de la data intrarii in vigoare a acestei legi, persoanele fizice sau juridice poti fi asociati unici in mai multe SRL-uri. Astfel, s-au abrogat acele prevederi care aratau ca:
- o persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata
- o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana
O data cu aceasta se elimina si obligatia de a depune declaratia pe propria raspundere privind detinerea calitatii de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata la autentificarea actului constitutiv.
- s-au abrogat prevederile care limitau posibilitatea de a functiona pentru mai multe societati in acelasi imobil. Inainte legea preciza ca numarul societatilor ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare.
- Avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor nu este necesar cand administratorii declara ca la sediul social nu se desfasoara activitate.
2. Legea nr. 223 din 30 octombrie 2020 pentru simplificarea si debirocratizarea transferului de parti sociale si a varsarii capitalului social prin modificarea Legii societatilor nr. 31/1990 care intra in vigoare in 5 noiembrie 2020 si care prevede ca:
- se elimina capitalul social minim de 200 lei pentru infiintarea SRL-urilor. Legea actualizata prevede ca capitalul social al unei societati cu raspundere limitata se divide in parti sociale egale, fara a mai fi necesar acel minim de 200 de lei. O data cu aceasta, nu mai fi necesara dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv, pentru SRL-uri. Pentru celelalte tipuri de societati se mentin prevederile referitoate la capitalul minim.
- La inmatricularea societatii si la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului comertului documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social. Dupa inregistrarea in registrul comertului, oficiul registrului comertului transmite documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social la organul fiscal din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a carui circumscriptie se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social. Anterior, legea prevedea ca acest document inregistrat la ANAF trebuia sa se prezinte la sediul oficiului registrului comertului la data inmatricularii sau schimbarii sediului.
- S-a debirocratizat transferul de parti sociale catre persoane din afara firmei. Inainte, procesul prin care se realiza acest transfer era destul de complicat si se realiza in doua etape, care presupunea fiecare pregatirea un dosar cu documente si cateodata se intindea pe parcursul a mai multor saptamani. Daca actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociati reprezentnd cel putin trei patrimi din capitalul social.
- Potrivit art 185 alin. (4) din Legea societatilor comerciale, societatile care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romniei, Partea a IV-a, un anunt prin care se confirma depunerea urmatoarelor documente: situatiile financiare anuale, raportul consiliului de administratie, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz. Prin noua lege, se prevede ca Ministerul Finantelor Publice si Oficiul National al Registrului Comertului vor incheia un protocol de colaborare, in vederea transmiterii, in format electronic a acestor informatii.
Pe langa aceste documente publicate deja in MOF, mai exista cateva proiecte legislative in dezbatere publica, care prevad urmatoarele simplificari:
- actul constitutiv sa se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC. Actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata
- cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice
- eliminarea unor cerinte precum: depunerea dovezii rezervarii denumirii, depunerea unor declaratii pe propria raspundere, prin includerea lor, intr-o forma simplificata, in actul constitutiv, eliminarea cerintei depunerii specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.