Pentru a putea demara un business, orice viitor antreprenor trebuie sa isi infiinteze o societate (SRL, SRL-D, SA, SNC, SCS etc.), fie sa se inregistreze ca persoana fizica autorizata (PFA), intreprindere individuala (II) sau intreprindere familiala (IF).
O persoana fizica autorizata poate sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca. Baza legala care reglementeaza autorizarea sub aceasta forma este OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile ulterioare.
Inregistrarea ca PFA este in continuare una dintre formele de organizare cele mai utilizate pentru desfasurarea unui business, de aceea vom prezenta cateva aspecte bine de stiut daca doresti sa te autorizezi sub aceasta forma.
1. Inregistrarea ca PFA
Inainte de inceperea activitatii, pentru inregistrarea fiscala si autorizarea functionarii unei persoane fizice, este nevoie de pregatirea si depunerea unor documente la Registrul Comertului. Toate documentele necesare le poti gasi pe site-ul ONRC accesand link-ul de aici.
2. Contabilitatea pentru o PFA
Un avantaj fata de SRL este faptul ca persoana fizica autorizata, cu un minim de cunostinte economice, poate sa isi tina singura contabilitatea (in partida simpla), economisind din costurile cu externalizarea acestui tip de serviciu.
Contabilitatea in partida simpla este reglementata de OMFP nr. 170/2015 si se aplica pentru urmatoarele categorii de persoane:
- persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit, al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obtinut din urmatoarele surse: activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- persoanele sau entitatile care, prin actul normativ de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla, cu exceptia persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Pe de alta parte, PFA-urile pot opta si pentru contabilitate in partida dubla cu respectarea legislatiei in vigoare in acest sens. Conform OMFP 170/2015 o persoana fizica autorizata poate trece de la conducerea contabilitatii in partida simpla la conducerea contabilitatii in partida dubla de la inceputul exercitiului financiar ulterior celui in care au decis aceasta trecere.
3. PFA sistem real vs. PFA norma de venit
O persoana fizica autorizata poate fi platitoare de impozit in sistem real sau la norma de venit.
PFA sistem real:
La art. 68 din Codul Fiscal este stabilit faptul ca venitul net anual din activitatile independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
De mentionat este faptul ca venitul brut cuprinde:
- sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
- veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.
In ceea ce priveste cheltuielile, exista cateva conditii pe care acestea trebuie sa le indeplineasca pentru a putea fi deduse:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor;
- sa respecte regulile privind amortizarea;
- sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale;
- sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru: active corporale/necorporale din patrimoniul afacerii; activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul; bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale; asigurarea de risc profesional;
- sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
- sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport;
- sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii;
- sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare.
PFA norma de venit:
Doar o parte din persoanele fizice autorizate isi pot determina venitul net pe baza normelor de venit. Prin intermediul Ordinului nr. 925/2017 se stabilesc care sunt codurile CAEN pentru care se poate calcula venitul net anual in baza de norma de venit.
Normele de venit sunt stabilite si publicate anual de catre Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti.
Normele de venit pentru anul 2022 pot fi vizualizate aici.
PFA-urile pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al unui anumit plafon, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Acest plafon este de:
- 100.000 euro pentru 2022 si
- 25.000 euro incepand cu 2023 (modificarea a fost adusa de Ordonanta 16/2022)
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro /25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de BNR, la sfarsitul anului fiscal.
Cursul mediu anual pe 2022 la eur a fost 4.9204 lei/eur, prin urmare echivalentul in lei al plafonului pentru anul 2022 este 492.040 lei.
Noul plafon se aplica incepand cu veniturile anului 2023, astfel ca impactul se va resimti in anul 2024.
4. PFA poate angaja persoane cu CIM
Da, persoana fizica poate sa angajeze alte persoane sau sa colaboreze cu terti pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata.
Potrivit art. 1 punctul 16 din Legea nr. 182/2016, PFA poate desfasura activitatile pentru care este autorizata, singura sau impreuna cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, in calitate de angajator, cu contract individual de munca, incheiat si inregistrat in conditiile legii.
5. Taxele datorate de o PFA
O persoana fizica autorizata datoreaza la bugetul de stat urmatoarele taxe:
- impozit pe venit (10%) stabilit in sistem real (10% din venitul net calculat ca diferenta intre veniturile brute si cheltuielile deductibile) sau norma de venit (10% din norma de venit publicata pentru activitatea pentru care exista autorizare)
- CAS (25%) – se calculeaza diferit pentru 2022 fata de 2023
Pana in 2022 inclusiv | Incepand cu 2023 |
Baza anuala de calcul o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. | Baza anuala de calcul o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat: a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 și 24 salarii minime brute pe tara; b) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe tara. |
- CASS (10%) – se calculeaza diferit in 2022 fata de 2023
Pana in 2022 inclusiv | Incepand cu 2023 |
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara. | Baza de calcul a CASS o reprezinta: a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 și 12 salarii minime brute pe tara; b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 și 24 de salarii minime brute pe tara; c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara. |
6. Obligatia inregistrarii in scopuri de TVA a unei PFA
Obligatia unei persoane fizice autorizate de a se inregistra in scopuri de TVA ii revine atunci cand cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este superioara plafonului de 88.500 euro, echivalentul a 300.000 lei.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Bun? seara…. Ma pute?i sfatuii ?i pe mine ?n leg?tur? cu un pfa?
Buna ziua,
Va rugam sa ne comunicati exact despre ce este vorba, pentru a va putea ajuta.
Multumim!
Zi frumoasa!
Bună ziua. Recent am înființat un pfa, codul 8552 dar nu știu dacă a fost înfințat cu profil real sau cu normă de venit. Cum aș putea afla? Sau, rămâne la dispoziția contabilului cum se efectuează plata? V-aș fi recunoscătoare dacă m-ați putea ajuta. Vă mulțumesc!
Buna ziua Maria,
Daca erati la norma de venit, trebuia sa optati pentru acest lucru. Doar anumite coduri CAEN pot opta pentru PFA si 8552 nu este printre acestea.
Zi frumoasa!
Bună ziua! As vrea sa înființez un PFA care sa se ocupe de comercializarea vatei de zahar pentru evenimente. M-ați putea ajuta cu informații despre demersul actelor și ce fel de autorizatii am nevoie? Ce condiții trebuie să îndeplinesc și unde ar trebui sa merg pentru inceput?
Buna ziua Iasmina,
Este necesar sa mergeti la ONRC pentru inregistrare. Procedura de inregistrare este in curs de schimbare datorita noilor modificari legislative. In principiu, este nevoie de urmatoarele documente:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice
Mult succes si sarbatori fericite!
Buna ziua…..as dori sa imi deschid un salon de coafura canină.. lucrez de 3 ani in aceasta meserie,dar nu sunt calificata….
Trebuie să fiu calificata sa pot începe această afacere?
Va multumesc anticipat pentru sfat
Buna ziua,
Daca sunteti PFA va trebui sa depuneti un act de calificare. Daca va deschideti SRL atunci nu este nevoie de un atestat profesional.
Mult succes!
Bună seară aș dori să mă întorc în România și să-mi deschid o firmă pentru construcții ce acte îmi trebuie mulțumesc anticipat
Buna ziua,
Gasiti in linkul urmator lista intreaga de documente necesare infiintarii firmei:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv
Mult succes!
Buna ziua , ce cheltuieli are un pfa voie sa scada din taxe ? Ca si sofer ?
Mulțumesc
Buna ziua,
Aveti aici in linkul urmator la art 68 regulile dupa care functioneaza PFA in sistem real si lista cheltuielilor deductibile. https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_2023.htm#A67
Nu le mai redam aici fiindca este o lista mai lunga.
Mult succes!
Buna ziua! M-am infiintat un PFA anul trecut apeland la o firma specializata. Acum urmeaza sa depun prima declaratie. M-ar avantaja norma de venit dar contabila m-a convins la inceput sa optez pentru sistem real. Nu se mai poate schimba incadrarea? Multumesc anticipat.
Buna ziua,
Optiunea se poate face prin depunerea declaratiei unice. Cand depuneti declaratia unica, va trebui sa alegeti impozitarea in sistem norma de venit cu mentiunea ca trebuie sa va incadrati in plafonul de 100.000 euro:
Art. 69 alin. (7) – ?Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real?.
Mai trebuie sa tineti cont si de urmatoarele prevederi:
?In sensul art. 69 din Codul fiscal, pentru contribuabilul care opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.
Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real.
In cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit?.
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Va multumesc mult!
Buna seara,
In anul 2019 un pfa care este impozitat pe baza de norma de venit si apartine unui pensionar, ce datorii are la bugetul de stat?
Buna ziua Costi,
Un PFA la norma de venit datoreaza:
1. impozit pe venit (10%) din norma de venit aferenta activitatii desfasurate (puteti gasi normele de venit pentru fiecare judet la urmatorul link:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Normevenit2019/Norme_venit_2019.htm
Normele de venit se pot reduce (si atunci veti plati mai putin catre stat) cu anumite procente daca va incadrati la situatiile mentionate in partea de jos a documentului cu normele de venit pentru fiecare activitate/judet;
Exemplu: Pentru judetul Alba avem urmatorii coeficienti de reducere a normelor de venit:
a.) 50% – pentru persoanele care au calitatea de salariat, angajat cu contract de munc cu norm intreag si pentru elevi si studenti-cursuri de zi;
b.) 25% – pentru persoanele care au calitatea de salariat, angajat cu contract de munca cu ? norma;
c.) 30% – pentru barbatii intre 60 si 65 de ani si pentru femeile intre 55 si 60 de ani;
d.) 45% – pentru barbatii intre 65 si 70 de ani si pentru femeile intre 60 si 65 de ani;
e.) 60% – pentru barbatii in varsta de peste 70 de ani si pentru femeile in varsta de peste 65 de ani.
2. CASS (10%) ? doar daca norma de venit/norma de venit redusa depaseste plafonul de 24.960 lei (12 salarii minime pe economie);
3. CAS (25%) ? doar daca norma de venit/norma de venit redusa depaseste plafonul de 24.960 lei (12 salarii minime pe economie).
In conditiile in care v-ati incadra in una din situatiile prin care beneficiati de norma de venit redusa, atunci sansele ca norma de venit sa fie sub 24.960 sunt mari, ceea ce conduce la scutirea de la plata CAS si CASS.
Zi frumoasa!
multumesc!
Care plafon superior este considerat pana la urma? 88.5k EUR sau 300k RON? Fiindca din text reiese ca un EUR este 3.4 RON, ceea ce este eronat. Multumesc
Buna ziua,
Plafonul este de 88.500 euro la cursul BNR de la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, adica echivalentul in lei a 300.000 lei, de aceea este cursul asa de mic.
Baza legala: art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal.
Zi frumoasa!
Buna, si daca venitul este in dolari, se face echivalentul in lei sau euro si la ce curs se calculeaza?
Buna ziua Cosmin,
In acest sens se aplica prevederile art. 290 alin. 2 din Codul fiscal care arata ca ?Daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau ultimul curs de schimb publicat de Banca Centrala Europeana ori cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, iar, in cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare prevazut la art. 282 alin. (3) – (8), la data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare. In situatia in care se utilizeaza cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana, conversia intre monede, altele decat moneda euro, se realizeaza prin intermediul cursului de schimb al monedei euro pentru fiecare dintre monede. In contractele incheiate intre parti trebuie mentionat daca pentru decontari va fi utilizat cursul de schimb al unei banci comerciale, in caz contrar aplicandu-se cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana.”
Cel mai des se utilizeaza cursul BNR valabil la data emiterii facturii. Asadar, veti face conversia la acest curs BNR aferent valutei, valabil la data emiterii facturii de vanzare.
Zi frumoasa!
Multumesc mult de raspuns, asta clarifica situatia.
Mai am totusi o intrebare aferenta: Daca se presteaza servicii pentru clienti avand companii situatie in afara UE (cum ar fi Statele Unite), atunci plata TVA-ului mai este obligatorie? Am inteles ca sunt persoane (ce depasesc plafonul si incaseaza din US) care legal trebuie sa-si declare statutul de platitor de TVA insa nu sunt obligati sa efectueze si platile in sine. Este adevarat sau doar fabule temporare?
Multumesc si o zi faina si tie!
Buna Cosmin,
Plafonul cifrei de afaceri (300.000 lei) are in vedere toate vanzarile efectuate – inclusiv cele in valuta, in afara Romaniei. Daca se depaseste acest plafon, exista obligatia de inregistrare in scop de TVA prin depasire plafon.
Dupa dobandirea statutului de platitor de TVA pot exista diferite regimuri fiscale la emiterea facturilor, in functie de calitatea beneficiarului (persoana fizica sau juridica), de tara de inregistrare (din UE sau non UE). Unele operatiuni pot fi scutite de TVA (deci se factureaza cu TVA 0 chiar daca entitatea este platitoare de TVA) sau se factureaza cu TVA.
Va sfatuim sa discutati toate aceste lucruri cu contabilul dumneavoastra.
Zi frumoasa!
Buna ziua am și eu o itrebare daca sunt in postnatal pot sa lucrez in continuare pe un pefea
Buna ziua Stefan,
Ceea ce va putem spune este ca pe perioada concediului de crestere copil, PFA-ul trebuie suspendat si intrerupta activitatea, daca doriti sa intrati in CIC si sa beneficiati de indemnizatie de crestere copil.
In ceea ce priveste desfasurarea de activitate pe perioada concediul de maternitate (postnatal), aici va recomandam sa sunati la organele abilitate ANAF/ONRC si sa intrebati care sunt pasii.
Zi frumoasa!
Buna ziua!Am si eu un P.F.A COD CAEN 5520 GRUPA 552 INCHIRIERE CAMERE IN SCOP TURISTIC si nu stiu daca am taxa de oras sau nu?Multumesc!
Buna ziua Liliana,
Din pacate nu suntem in masura sa va oferim informatii in legatura cu acest lucru.
Va recomandam sa solicitati un raspuns cu privire la acest aspect unui membru ANAF (puteti incerca sa sunati la acest numar de telefon pentru asistenta contribuabili ? 0314039160).
Zi frumoasa!
Buna. Va rog sa ma ajutati cu o informa?ie. Pfa cu norma de venit anual 25000 lei poate opta sa nu pl?teasc? CAS daca obtine venituri sub 24960 lei, deasemenea si contributia la sanatate va putea plati pentru 6 luni? Va mul?umesc
Buna ziua Lidia,
PFA cu norma de venit trebuie sa plateasca taxele aferente normei de venit, si nu venitului efectiv realizat.
Astfel, impozitul, CAS si CASS se vor raporta la norma de venit publicata de ANAF pentru fiecare tip de activitate si localitate, in cazul dumneavoastra la 25.000 lei.
Va recomandam sa urmariti daca nu cumva va incadrati in una dintre situatiile de reducere a normei de venit (coeficient de reducere) mentionate in partea de jos a paginii unde sunt publicate normele de venit. Daca va incadrati in una dintre acele situatii, atunci norma de venit va scadea cu procentul mentionat de ANAF. Dupa aplicarea acelui coeficient s-ar putea ca norma de venit sa scada sub plafonul de 24.960 lei.
Zi frumoasa!
In scurt timp urmeaza sa infiintez o firma si nu sunt decis care dintre PFA si SRL ar fi mai avantajoase pentru cazul meu.
Voi lucra pentru o firma din Marea Britanie ce proiecteaza componete de caroserie pentru autovehicule. Codul CAEN este 7112 – Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea.
Din ce m-am documentat aceasta activitate nu se incadreaza la norma de venit deci ar trebui sa optez intre un PFA cu sistem real si SRL cu sau fara angajati.
Estimez o cifra de faceri de 150.000-180.000 lei/an. Pentru aceasta cifra de afaceri este rentabil PFA-ul si ce costuri suplimentare ar fi in afara de impozitul de 10% pe venit + CAS si CASS? De asemenea valoarea impozitului pe venit nu o pot calcula intrucat nu stiu ce cheltuieli pot fi deductibile pentru tipul meu de activitate)
In cazul optarii pentru SRL cu angajat, angajatul va avea salariul minim pe economie, adica 2350 lei (salariul minim pentru angajatii cu studii superioare).
Tot cazul optarii pentru SRL cu angajati, avand in vedere ca voi lucra de acasa de pe pc si ne avand cheltuieli cu firma, exista metode legale de a ma folosi de banii firmei inafara de salariu si pana a trece primul an ca sa imi impart dividente? Si daca exista care ar fi aceastea?
Pentru aceasta cifra de afaceri este rentabil PFA-ul si ce costuri suplimentare ar fi in afara de impozitul de 10% pe venit + CAS si CASS? De asemenea valoarea impozitului pe venit nu o pot calcula intrucat nu stiu ce cheltuieli pot fi deductibile pentru tipul meu de activitate.
Va multumesc anticipat!
Buna ziua,
Asa este, potrivit Ordinului nr. 925/2017, codul CAEN 7112 nu se incadreaza la PFA norma de venit.
Vom puncta pe scurt cateva aspecte legate de PFA sistem real si SRL, poate reusiti sa va faceti o idee in ceea ce priveste rentabilitatea fiecarei forme de inregistrare.
Pentru PFA sistem real:
– daca optati pentru PFA sistem real, va veti putea tine singur contabilitatea (in partida simpla), economisind taxele cu un contabil;
– va puteti folosi de veniturile realizate in orice moment;
– la bugetul de stat veti plati: un impozit anual in cota de 10% la venitul realizat (care se determina ca diferenta intre venitul brut realizat minus cheltuieli deductibile) si CAS si CASS anual, dar doar daca venitul realizat va depasi plafonul de 12 salarii minime pe economie. Trebuie sa vedeti ce posibile cheltuieli deductibile veti avea, astfel incat sa va estimati daca dupa ce aplicati formula de calcul mentionata mai sus v-ati incadra sau nu in plafonul de 12 salarii minime pe economie;
– veti avea obligatia sa va inregistrati in scopuri de TVA doar in momentul in care realizati venituri peste plafonul de 300.000 lei;
– va trebui sa depuneti declaratia unica.
Pentru SRL:
– va trebui sa va cautati o persoana care sa se ocupe de contabilitatea firmei;
– in afara de salariul primit in calitate de angajat, veti putea scoate bani din firma sub forma de dividende, daca firma inregistreaza profit (trimestrial sau anual);
– la bugetul de stat veti plati: un impozit pe micro trimestrial in cota de 1% din cifra de afaceri (daca aveti cel putin un angajat, norma intreaga, asa cum mentionati); TVA de plata nu va exista pana cand nu veti deveni platitor de TVA prin depasire plafon 300.000 lei; pentru angajat veti plati impozit pe venit (10%); CAS (25%); CASS (10%) si CAM (2.5%); impozit pe dividende in cota de 5% (in calitate de PF daca incasati venituri din dividende peste plafonul de 12 salarii minime pe economie/an va trebui sa mai platiti si CASS (10%) prin intermediul declaratiei unice);
– SRL neplatitoare de TVA va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar in momentul in care realizeaza venituri peste plafonul de 300.000 lei;
– in cazul SRL se depun mai multe declaratii pe parcursul exercitiului financiar, inclusiv situatii financiare anuale + interimare daca doriti sa repartizati dividende trimestrial (in acest sens va va ajuta contabilul dumneavoastra).
Speram ca cele enumerate mai sus sa va raspunda la toate intrebarile adresate.
Zi frumoasa!
Va multumesc foarte mult pentru raspunsurile oferite. Am decis sa infiintez un PFA in sistem real. Imi puteti spune, va rog, dupa ridicarea certificatului de la ONRC, care sunt pasii de urmat apoi si cum mai exact trebuie inregistrat PFA-ul la ANAF, am cautat pe internet dar nu am gasit nimic concret.
Buna Bogdan,
Noi va multumim pentru atentia cu care ne urmariti!
Pentru a va raspunde la intrebare, va informam ca in termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor de catre ONRC trebuie sa inregistrati la ANAF PFA-ul. In acest sens, trebuie sa depuneti la ghiseul de care apartineti urmatoarele documente:
– Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale in doua exemplare (formular 070);
– Actul de identitate (copie);
– Act spatiu (copie);
– Actul legal de functionare pentru persoanele fizice care desfasoara profesii libere (actele primite de la ONRC).
Apoi, va trebui sa depuneti declaratia unica pentru estimarea veniturilor 2019 in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului – contribuabili care incep o activitate in cursul anului fiscal.
O zi placuta!
Buna ziua,
Prima parte legata de inregistrare la ANAF, am inteles de la cineva ca s-ar putea trimite actele primite de la ONRC si online prin intermediul SPV, dar in contul SPV nu am gasit nimic. Exista vro modalitate de a le trimite online?
Buna ziua George,
Nu cunoastem sa existe aceasta posibilitate de depunere online a documentatiei primite de la ONRC, insa puteti sa sunati la urmatorul numar (asistenta ANAF): 0314.039.160 si sa intrebati daca este posibil acest lucru.
Ceea ce stim este faptul ca in termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor de catre ONRC trebuie sa inregistrati la ANAF PFA-ul si sa depuneti la ghiseul administratiei fiscale de care apartineti documentele primite.
O zi placuta!
Buna ziua am si eu o ?ntre are am un pfa si am de primit ni?te bani dela guvern pentru covid19 ?ntrebarea este pot folosi contul personal sau ?mi trebui cont pe pfa
Buna ziua Marius,
Aveti nevoie de cont deschis pe PFA. Sunt banci care permit deschiderea contului pe PFA online, fara a fi nevoie sa va deplasati la banca.
Multa sanatate si numai bine!
1. Ce recomanda?i s? fac dac? am un PFA cu 2 obiecte de activitate (2 coduri CAEN), iar pe cel principal nu mai ?nregistrez nicio ?ncasare (nu am activitate) ci doar pe cel secundar?
Este ok s?-l men?in activ ?i s? declar mereu venit 0? Sau ar trebui cumva s?-l suspend?
2. Ce se ?nt?mpl? dac? ?ntr-un an am profitul negativ? (venit – cheltuieli deductibile = < 0)? Este vreo problem??
Buna ziua Andrei,
Puteti sa il pastrati si pe cel secundar, chiar daca temporar nu inregistrati venit, poate in viitor veti avea activitate. Nu este o problema faptul ca in anumite perioade se inregistreaza pierderi. Este o situatie cu care se confrunta in anumite perioade multe entitati.
Zi frumoasa!
Bun? seara! Vreau s? lucrez ?ntr-un cabinet de stomatologie ca asistent medical, 3 ore/zi colaborare (pfa)Ce reguli trebuie s? ?ndeplinesc eu?
Buna ziua Elena,
Va trebui sa va inregistrati mai intai ca PFA (norma de venit sau sistem real), daca inca nu sunteti inregistrata.
Atentie insa la activitatea prestata la cabinet: aceasta nu trebuie sa devina dependenta. Va detaliem mai jos ce inseamna acest lucru.
Activitate dependenta este orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare, in baza unui contract individual de munca. Activitate independenta este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
? persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
? persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
? riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
? activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
? activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
? persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
? persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Daca indepliniti cel putin 4 din cele 7 criterii mai sus enumerate, atunci activitatea desfasurata este considerata independenta.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Pot avea contract de munca la o firma si in acelasi timp contract pe PFA (doar) cu aceeasi firma eliminand suspiciunile de activitate dependenta?
Buna ziua Lucian,
Situatia dumneavoastra implica un grad de risc foarte ridicat in opinia noastra. Cu toate acestea, legea prevede ca daca reusiti sa dovediti indeplinirea a cel putin 4 criterii din cele 7 care definesc o activitate independenta, atunci ati putea sa utilizati si aceasta varianta.
Cele 7 criterii sunt:
1.persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2.persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4.activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5.activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6.persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7.persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Zi frumoasa!
Bun? ziua,
?tiu c? ?n acest articol este vorba despre PFA, ?ns? poate m? pute?i ajuta. Eu lucrez pe contracte de drepturi de autor, mi-am ?nceput recent activitatea ?i a? dori s? ?tiu cum s? procedez. ?tiu c? va trebui s? completez o declara?ie unic? ?i s? o depun, dar nu m? aflu ?n Rom?nia ?n acest moment. Poate se poate depune online, dar a? dori s? ?tiu dac? acesta este singurul demers pe care ar trebui s? ?l fac, completarea declara?iei.
V? mul?umesc pentru r?spuns,
Bianca Onea??
Buna ziua Bianca,
Trebuie sa depuneti declaratia unica pana cel tarziu in data de 31 iulie 2019. Declaratia se poate depune si online prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale ?n vigoare, respectiv:
– prin intermediul serviciului „Spatiul privat virtual”, disponibil pe site-ul http://www.anaf.ro, pe baza credentialelor;
sau
– prin intermediul serviciului „Depunere declaratii”, disponibil pe portalul http://www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Un PFA poate sa incheie contracte de donatii (sa doneze o suma de bani) cu un ONG? Daca da, aceste donatii se pot deduce in vreun fel? Multumesc!
Buna ziua Raluca,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi.
Pentru a raspunde intrebarii adresate, va informam ca o PFA poate face donatii.
In ceea ce priveste deducerea cheltuielilor privind donatiile potrivit art. 68 alin. (5) litera a) din Codul Fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile limitat ?cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6).?
O zi placuta!
Buna ziua. Pentru indemnizatie copil in cazul unui PFA, pentru a ajunge la venitul net la care aplic procentul de 85 % ce se scade? toate platile din acel an ( impozit, cas,cass)? . Se mai scad inca odata cheltuielile pe care le am mai scazut odata la calculul impozitului? ms
Buna ziua,
Pentru veniturile stabilite de PFA in sistem real venitul net anual se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
La art. 68 din Codul fiscal puteti regasi detaliat din ce este format venitul brut si ce cheltuieli intra in categoria cheltuielilor deductibile sau nedeductibile.
Dupa ce ati determinat venitul net, din acesta 85% reprezinta indemnizatia de CCC.
O zi placuta!
Bună seara. Am si eu o întrebare.. Se poate inregistra o factura pe o marfa achiziționată din Marea Britanie de pe persoana fizica pe PF?
Buna ziua Maria,
Intelegem din intrebarea adresata ca va referiti la inregistratea de pe persoana fizica pe PFA. In mod normal, datele de pe factura ale beneficiarului ar trebui sa coincida cu datele PFA-ului pentru a putea fi inregistrate pe PFA (sa contina CUI-ul PFA-ului).
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am un PFA care are activitatea suspendata, as vrea sa-l redeschid pe o perioada determinata pentru un anumit proiect. Va rog frumos imi puteti spune daca simultan pot fi angajata si sa am venituri si prin PFA (proiectul fiind diferit de firma la care sunt angajata cu norma intreaga). Daca se poate, mai trebuie sa imi declar un salariu si in cadrul PFA la care sa platesc pensie/CAS/CASS?
Mi-au venit regularizari pentru CASS din anul 2013 si 2014 si probabil la anul imi va veni pentru 2015, aceste cheltuieli la reluarea activitatii le pot deduce din noile incasari?
Multumesc foarte mult!
Buna ziua Livia,
Puteti avea calitatea de angajat la o firma si sa aveti si PFA.
CAS si CASS la PFA-uri se vor achita doar in situatia in care veniturile incasate prin aceasta forma depasesc plafonul de 12 salarii minime pe economie (12 * 2080 lei = 24.960 lei, valabil pentru 2019).
In ceea ce priveste deducerea cheltuielilor privind regularizarile, va recomandam sa studiati art. 69 din Codul Fiscal, unde se mentioneaza ce categorii de venituri si cheltuieli sunt deductibile/deductibile limitat sau nedeductibile la calculul venitului net anual pentru PFA-urile sistem real.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
O zi placuta!
Buna ziua, am un pfa si in iunie am depasit plafonul de TVA. Eu am registru de incasari si plati. Ce depun la ANAF in locul balantei de verificare pentru a dovedi depasirea plafonului?
Multumesc
Buna ziua,
Aveti obligatia de a va inregistra in scopuri de TVA si va trebui sa depuneti la ANAF urmatoarele documente:
– copie dupa registrul de incasari si plati (de aici reiese faptul ca s-a depasit plafonul);
– formularul 070;
– copie dupa cartea de identitate;
– copie dupa certificatul de inregistrare;
– imputernicire (daca este cazul).
O zi placuta!
Buna ziua!
Imi puteti confirma, va rog daca am inteles bine contributiile unei PFA cu norma de venit, pentru o luna, respectiv daca imi puteti raspunde la ultimele intrebari:
1. Impozit: X * 10% , unde X = norma de venit/12
2. CASS: Y * 10%, unde Y = salariul minim brut pe economie
3. CAS: Y * 25%
4. Contributia pt indemnizatii si salarii?
(Desigur in conditia in care trebuie sa platesc contributiile de la pct 2, 3 si 4)
5. In cazul in care o PFA intra in concediu de maternitate, la ce suma se aplica procentul de 85%, ce se primeste de la Stat? (Norma de venit – contributiile de mai sus?)
Va multumesc frumos in avans!
O zi buna va doresc!
Buna ziua Ana,
Punctul 4 nu exista, exista doar impozit (10% din norma de venit publicata de ANAF, CAS (25%) si CASS (10%), iar CAS si CASS se platesc doar in cazul in care norma de venit anuala stabilita de ANAF depaseste plafonul de 12 salarii minime pe economie.
Daca PFA intra in concediu de maternitate, 85% se aplica asupra normei de venit, practic la baza la care s-a achitat si impozitul.
O zi placuta!
Va multumesc frumos pentru raspuns! M-ati ajutat mult. Mai am inca o nelamurire. Daca am in intretinere un copil de sub 3 ani, parca norma de venit la care s-ar aplica cei 10% se micsoreaza cu 40%.
Ati putea sa imi confirmati ca totusi norma de venit la care mi s-ar calcula dupa aceea concediul de maternitate este norma intreaga?
Va multumesc mult!
Buna ziua,
Asa este, pentru contribuabilii care au in ingrijire un copil in varsta de pana la 3 ani norma de venit se micsoreaza cu 40% conform normelor de venit publicate de ANAF la urmatorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Normevenit2019/Norme_venit_2019.htm
In ceea ce priveste ultima intrebare, va rugam sa o adresati unui membru ANAF, fiindca in legatura cu aplicarea coeficientilor de reducere asupra normei de venit lucrurile s-ar putea sa difere putin. Baza de calcul a impozitului, respectiv impozitul de plata vor fi mai mici decat daca s-ar plati la nivelul normei intregi.
O zi placuta!
Am inteles, va multumesc din nou pentru raspuns!
Buna ziua, imi pot deschide un PFA cu urmatoarele coduri CAEN: 4120; 4333; 4334; 4339? pot avea pe un PFA mai multe coduri CAEN?
Multumesc!
Buna ziua Mihai,
Raspunsul este da, puteti solicita acele coduri CAEN. Conform Legii nr.182/2016 un PFA poate sa aiba maxim 5 clase de activitati prevazute de codul CAEN.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
In Septembrie 2017 am deschis un PFA ca agent de asigurari. Eu am desfasurat activitatea ca agent asigurari doar 2 luni. Doresc sa inchid acest pfa si as dori sa stiu ce am nevoie pentru al inchide si cam cat ar trebuii sa platesc la stat, mentionez ca pentru 2017 mi-a venit o poprire care a fost achitata. Deasemenea eu locuiesc in bucuresti dar pfa nu este deschis in bucuresti, se poate inchide in bucuresti sau trebuie sa ma deplasez la oficiul anaf unde l-am deschis.
Multumesc
Buna ziua Paul,
Pentru desfiintarea unei PFA, puteti gasi documentele necesare la urmatorul link: https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-fizice/ghid-desfiintari-pfa-ii-if
In ceea ce priveste taxele catre bugetul de stat, va trebui sa achitati impozit pe venit 10% aplicat normei de venit (daca aveti PFA norma de venit) sau daca sunteti in sistem real, va trebui sa va calculati venitul net si la el sa aplicati cota de 10%. CAS si CASS se platesc doar daca veniturile incasate au depasit plafonul a 12 salarii minime brute pe economie.
Va trebui sa vedeti unde este dosarul fiscal al PFA-ului, daca a fost mutat la Bucuresti sau a ramas in localitatea unde l-ati infiintat. Puteti solicita aceste informatii de la membrii ANAF.
O zi placuta!
o intreprindere individuala care a fost infiintata in 22.01.2018 dar care NU A DESFASURAT nicio activiate in 2018(si cred ca nici in2019) ce declaratii trebuie sa depuna la „finante” (unica cred) si ce completeaza???
multumesc anticipat
Buna ziua,
Cu privire la Intreprinderile Individuale, nu avem cunostintele necesare pentru a va putea ajuta cu un raspuns, va recomandam sa solicitati un raspuns in scris (sa efectuati o adresa) pentru aceasta speta membrilor ANAF.
O zi placuta!
Buna ziua,
Am inregistrat un venit pe PFA in primele 6 luni ale acestui an de aproximativ 20.000 ron. Dat fiind anumite conjuncturi voi pleca din tara o buna perioada si vreau sa imi suspend PFA-ul din luna 07 pana la final de an.
Ca si taxare pentru anul 2019, pe l?ng? impozitul de 10% va trebui sa platesc si CAS 25%si CASS 10% (mentionez ca sunt si salariat in alta parte) ?
Se considera ca depasesc plafonul de 24.960 avand in vedere ca venitul a fost inregistrat pe 6 luni iar restul celor 6 luni suspendat ? (se calculeaza cumva 20.000 de ron / 6 luni = 3.330 ron care depasesc plafonul de 2.080 pe luna sau se refera ca sa nu se depasesca anual 24.960 indiferent de cate luni ai activat ? )
Va mul?umesc anticipat.
Buna ziua Bogdan,
Singura taxa pe care trebuie sa o platiti este impozitul pe venit de 10%.
Plafonul de 24.960 lei este pe an, daca ati avut venituri doar 20.000, atunci consideram ca nu intervine obligatia achitarii CAS si CASS.
In momentul in care va suspendati activitatea, puteti solicita un raspuns pe aceasta tema si membrilor ANAF, pentru siguranta dumneavoastra.
O zi placuta!
Buna seara! Sunt titular la I.I. agricol, impozitat si cu norma de venit si in sistem real ; am incheiat contract de munca la o alta firma. Contractul este pe perioada determinata 2 luni.In acest caz beneficiez de reducerea normei de venit la I.I.? Multumesc!
Buna ziua,
Din pacate, nu am gasit in legislatie un raspuns potrivit pentru intrebarea dumneavoastra, de aceea va recomandam sa discutati despre acest subiect cu un membru ANAF.
In documentul publicat de ANAF cu normele de venit pentru fiecare judet nu se specifica modul de calcul/aplicare a situatiei in care calitatea de angajat nu se mentine pe perioada unui an calendaristic, ci se mentioneaza doar: ?coeficient de reducere X% – pentru contribuabilii angajati cu contract individual de munca cu program de 8 ore/zi si pentru persoanele incadrate in gradul I de invaliditate?.
O zi placuta!
Buna Ziua.
Am o firma deschisa pe numele meu, PFA II. Doresc sa investesc pentru buna desfasurare a firmei pe o proprietate, care are 2 proprietari. Eu si inca cineva.
In acest caz, pot sa imi recuperez TVA-ul din investitia facuta pe acea proprietate?
Tinand cont ca suntem 2 proprietari trecuti pe acte. Si firma este doar a mea.
Sau este nevoie sa fiu doar eu singur proprietar.
Multumesc!
Buna ziua Mihai,
Din pacate, informatiile furnizate nu sunt suficiente pentru a va formula un raspuns. Aveti firma? Si daca da, este PFA sau II?
De asemenea, in ce fel de proprietate doriti sa investiti? Care este destinatia acestei proprietati ?
Multumim!
O zi placuta!
Buna ziua,
Am firma deschisa pe numele meu II. Vreau sa fac o constructie pe un teren. cu 2 proprietari ( eu si inca cineva).
Si vreau sa imi recuperez tva-ul de pe constructie. As putea sa recuperez tva-ul daca suntem 2 proprietari?
Multumesc
Buna ziua Mihai,
Va recomandam in situatia dumneavoastra sa luati legatura cu un contabil si sa ii detaliati: tipul de activitate pe care il veti presta (dumneavoastra veti efectua lucrari de constructii sau veti contracta serviciile de constructie de la alta societate, cine este proprietarul terenului, daca sunteti sau nu platitor de TVA, modul de asociere cu ceilalti proprietari etc. Este nevoie de intra putin in mai multe detalii, de aceea va recomandam sa consultati un specialist.
Zi frumoasa!
Bun? ziua. Doresc s? profesez ca instructor sportiv de ?not ?i pentru a-mi ?nfiin?a PFA-ul a? vrea s? ?tiu care dintre codurile CAEN 9319-alte activit??i sportive, 8551-?nv???m?nt ?n domeniul sportiv si recreational se potrive?te activit??ii ce urmeaz? s? o desf??or. Precizez c? sunt ?i angajat ?n alt domeniu 8 ore/zi. Codul CAEN 9319 se reg?se?te ?n normele de venit ?i beneficiind de reducerea de 50% norma de venit ar fi de 12000 lei. Codul CAEN 8551 se ?ncadreaz? la sistem real de impozitare? Veniturile realizate nu vor dep??i 12 salarii minime, ca urmare nu voi pl?ti contribu?iile sociale? Dac? aleg norm? de venit pl?tesc impozit pentru veniturile declarate sau pentru 12000 lei(norma de venit redus?)? Ce-mi recomandati, norm? de venit sau sistem real de impozitare av?nd ?n vedere faptul c? estimez venituri de 10000 lei? Casa de marcat este obligatorie ?n ambele cazuri? V? mul?umesc.
Buna ziua Vali,
1. CAEN 9319 se refera la: ?Alte activitati sportive. Aceasta clasa include: activitati ale producatorilor sau promotorilor de evenimente sportive, cu sau fara facilitati; activitati pe cont propriu ale sportivilor si atletilor, arbitrilor, membrilor din jurii, personalului ce cronometreaza etc.; activitati ale ligilor sportive si organismelor de reglementare; activitati conexe promovarii evenimentelor sportive; activitati ale grajdurilor pentru cai de curse, ale adaposturilor pentru caini; gestionarea rezervatiilor pentru pescuitul si vanatoarea sportiva; activitati ale ghizilor montani; activitati suport pentru vanatoarea si pescuitul sportiv sau recreativ: aceasta clasa exclude inchiriere de echipament sportiv, vezi 7721 activitati ale scolilor sportive, vezi 8551 activitati ale instructorilor, profesorilor, antrenorilor sportivi, vezi 8551 organizarea evenimentelor sportive, in sala sau in aer liber, pentru profesionisti sau amatori, de catre cluburi sportive, cu sau fara facilitati proprii, vezi 9311, 9312 activitati ale parcurilor si plajelor, vezi 9329?.
iar
CAEN 8551 se refera la: ?Invatamant in domeniul sportiv si recreational. Aceasta include furnizarea de invatamant in activitati sportive pentru grupuri sau persoane prin intermediul taberelor sau scolilor. Sunt incluse de asemenea taberele de pregatire sportiva, serale si de zi. Nu include scoli, colegii si universitati. Pregatirea poate fi asigurata in diverse amplasamente, cum sunt facilitati ale unitatii sau facilitati de instruire ale clientului, institutii de invatamant sau prin alte mijloace. Pregatirea oferita in aceasta clasa este organizata formal. Aceasta clasa include: pregatire sportiva (baseball, basket, cricket, fotbal etc.), tabere, pregatire sportiva, pregatirea gimnastilor, pregatirea pentru calarie, academii sau scoli de echitatie, pregatirea in domeniul natatiei, pregatirea de instructori sportivi profesionisti, antrenori de sport, pregatirea in arte martiale, pregatirea in domeniul jocurilor de carti, pregatirea in domeniul yoga. Aceasta clasa exclude invatamantul in domeniul cultural, vezi 8552?.
Apreciem ca primul CAEN este mai potrivit, insa va puteti consulta si cu un jurist in acest sens. Va reamintim ca un PFA poate avea maxim 5 clase de activitati prevazute de codul CAEN.
2. Doar pentru norma de venit exista coduri CAEN eligibile stabilite de ANAF, pentru sistem real nu cunoastem sa existe vreo restrictie.
3. Daca nu se depaseste plafonul cu privire la 12 salarii minime pe economie, atunci nu aveti obligatia de a plati CAS si CASS. In cazul normei de venit, daca spuneti ca aveti si calitatea de angajat cu norma intreaga la o firma, atunci aceasta se va injumatati sansele fiind mici ca norma injumatatita sa depaseasca plafonul a 12 salarii minime pe economie.
4. Apreciem ca daca aveti si calitatea de angajat la o firma, mai avantajos ar fi norma de venit, fiindca aceasta se va reduce 50%.
5. Sunteti obligat sa utilizati case de marcat daca prin activitatea dumneavoastra incasati, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie (Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 1999).
O zi placuta!
Buna ziua,
Am un PFA doresc sa depun declarati aunica acum insa ma intreb ,in cazul in care nu depasesc plafonul de 24960 pot totusi sa platesc CAS si CASS ?Se va lua in calcul la pensie ?
Buna ziua,
Prin intermediul declaratiei unice aveti posibilitatea de a plati CAS si CASS si in mod optional, daca doriti sa beneficiati de asigurare de sanatate respectiv sa cotizati la sistemul public de pensii.
O zi placuta!
Buna ziua!
Am 2 contracte de munca, cu 8+4 ore/zi. Pot sa imi fac un PFA si sa am activitate pe el?
Multumesc!
Buna ziua Gabriel,
Inregistrarea ca persoana fizica autorizata nu este conditionata de calitatea de angajat intr-o firma, astfel ca, puteti fi autorizat ca persoana fizica si sa aveti si calitatea de angajat intr-o firma.
Zi frumoasa!
Buna ziua
In cazul ca sint angajat cu cim la o anumita firma si am deschis o Intreprindere Familiala din mai 2018, activitatea am inceput-o din 2019, pe norma de venit am 24600 care se reduce cu 50% deci 12300 lei se plateste un impozit de 10% de 1230 lei . Mai trebuie platite si restul taxelor Cas Cass? Pot aparea 2 situatii venituri mai mari de 12300 sau mai mici ? Cum se procedeaza?
Multumesc
0756085770
Buna ziua Florin,
Daca veniturile dumneavoastra se calculeaza in baza normei de venit publicata de ANAF, atunci trebuie sa va raportati calculele la norma de venit publicata de ANAF si nu la veniturile reale realizate. La veniturile reale realizate trebuie sa va raportati atunci cand stabiliti daca trebuie sa treceti, spre exemplu la platitor de TVA (plafon 300.000 lei) sau la trecerea de la norma de venit la sistem real (plafon 100.000 euro).
Avand in vedere ca sunteti si angajat la o firma, norma de venit vi se va injumatati, asa cum mentionati.
Norma injumatatita de 12.300 se afla sub plafonul de 24.960 lei, astfel ca nu intervine obligatia de a plati CAS si CASS pentru acest IF.
O zi placuta!
Buna ziua! ?n urma cu aprox 2 saptamani am depus declaratia unica . Se mai poate anula ? Pt ca as vrea sa fac trecerea de la PFA la microintreprindere.
Buna ziua,
Pentru declaratia unica se poate depune rectificativa. Pentru a face aceasta trecere, va trebui sa efectuati procedurile de inchidere a PFA, iar mai apoi sa va infiintati un SRL.
O zi placuta!
Buna ziua! Daca am un PFA – norma de venit, care nu mai are activitate de 3 ani – deci venit 0 (dar as vrea totusi sa il pastrez pentru viitor), ce obligatii am? Ar fi util sa trec pe sistem real (cum se poate face?). Multumesc mult!
Buna ziua Elvira,
Daca nu mai aveti operatiuni in cadrul PFA, va puteti suspenda activitatea. Trecerea de la PFA sistem norma de venit la sistem real se face prin intermediul declaratiei unice. Informatii detaliate cu privire la procedura si modul de completare a declaratiei unice, in acest sens, le puteti solicita direct membrilor ANAF la ghiseu sau prin adresa scrisa.
O zi placuta!
Daca PFA-ul este proaspat inregistrat, unde se poate inregistra pentru norma de venit (COD caen 620) si este necesara declaratia unica de venit (obligatorie pana pe 31.07.2019) daca nu realizeaza si nu a realizat nici un fel de venit?
Buna ziua George,
Cu documentele primite de la ONRC trebuie sa va prezentati la ANAF intr-un termen de 30 de zile de la data eliberarii acestora.
Acolo vi se vor comunica toate informatiile de care aveti nevoie cu privire la norma de venit si la obligatia declararii veniturilor prin intermediul declaratiei unice.
O zi placuta!
Ce documente trebuiesc pt un pfa?! Dac? optez pt mai multe activit??i a-?i putea? Ex construc?ii, inst electrice ins sanitare etc?
Buna ziua,
Daca va referiti la documentele de infiintare, atunci pe acestea le puteti gasi la urmatorul link:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/persoane-fizice-autorizate-pfa
Va reamintim ca potrivit Legii nr.182/2016 un PFA poate sa aiba maxim 5 clase de activitati prevazute de codul CAEN.
O zi placuta!
Daca ma incadrez la una din categoriile cu reducere de impozit, de ce acte am nevoie pentru a beneficia de aceasta reducere?
Buna ziua Alex,
La ce reducere de impozit faceti referire? Va referiti cumva la coeficientul de reducere a normei de venit ? baza la care se aplica cota de impozit?
Trebuie sa aveti la dumneavoastra documentele justificative in caz de control, iar acestea difera in functie de situatie. Spre exemplu: daca aveti si calitatea de salariat cu norma intreaga intr-o firma, coeficientul de reducere a normei de venit este de 50% si ca document justificativ ar fi contractul individual de munca si actele aditionale la acesta, daca este cazul.
O zi placuta!
Buna seara,
Doresc sa infintez un PFA si am o nelamurire,vreau sa infintez PFA-ul in judetul unde am domiciliu si vroiam sa desfasor activitatea in alt judet unde stau in acest moment.Multumesc.
Buna ziua Ionut,
Depinde de tipul activitatii pe care il desfasurati. De exemplu, daca aveti o activitate online (cum ar fi dezvoltare software), atunci practic puteti lucra de acasa si nu este nevoie de modificari. Daca insa aveti un spatiu unde desfasurati, de exemplu, si activitati cu publicul, este necesar sa deschideti un punct de lucru.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Pfa cu norma de venit poate sa fie platitor de TVA si in cazul cheltuielilor in scopul activitatii poate deduce TVA ?
Multumesc
Buna ziua,
Da, si un PFA poate fi sau nu platitor de TVA, la fel ca SRL-urile, pentru care poate deduce sau nu TVA in functie de tipul achizitiei.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Va rog sa ma ajutati in legatura cu urmatoarea situatie.
In cazul in care cioneva detine in paralel un PFA dar si un contract de drepturi autor/proprietate intelectuala , cum se procedeaza cu retinerea CAS/CASS . Din ambele activitati trebuie retinute , sau e suficienta plata acestora din activitatea de PFA doar . Mentionez ca pana acum le-am platit din ambele locuri , cu retinerea la sursa la drepturi autor .
Mulltumesc anbticipat ptr raspuns,
Buna ziua,
Va recomandam sa sunati la Biroul de asistenta al ANAF si sa solicitati informatiile cu privire la modul de declarare a celor doua tipuri de activitati in declaratia unica.
Zi frumoasa!
Daca vreau sa vand in Romania niste carti cumparate de la o editura din Anglia, pot face prin intermediul PFA?
Buna ziua Alina,
Da, puteti face acest lucru prin intermediul PFA.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am si eu o nelamurire in legatura cu PFA-ul cu norma de venit si plafonul de TVA.
Am un PFA ( cod CAEN 6201) si norma de venit.
Daca se depaseste plafonul de TVA (300K RON) si devin platitor de TVA prin depasirea plafonului, trebuie sa trec la sistem real de plata a impozitului, sau pot continua ca PFA cu norma de venit pana se depaseste plafonul pentru norma( 446 K RON) ?
Multumesc,
Catalin
Buna ziua Catalin,
Sunt doua lucruri diferite: plafonul de TVA si plafonul pentru incadrarea in norma. Chiar daca ati depasit 300k pentru a fi platitor de TVA, aceasta inseamna ca nu treceti la sistem real, atat timp cand nu depasiti plafonul pentru norma.
Zi frumoasa!
Buna, in cazul depasirii plafonului pt. TVA si trecerea la platitor de TVA insa cu norma fixa de venit (sub plafonul normei reale deci), cum se calculeaza TVA-ul avand in vedere ca nu se deduce mai nimic? Reprezinta un 19% sa zicem din norma fixa anuala sau din incasari/profit real?
Buna Cosmin,
Dobandirea calitatii de platitor de TVA presupune evidenta sumei de TVA de pe documentele de achizitie si de vanzare – respectiv facturi, bonuri cu CUI. Suma de TVA de plata se determina ca TVA colectata din vanzari minus TVA deductibila din achizitii. Poate exista si situatia inversa, in care sa existe TVA de recuperat.
Asadar, determinarea sumei de TVA presupune prelucrarea informatiilor inscrise in documente.
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Hey,
In cazul unui pfa cu norma de venit, cod caen 6202(programare, it) cum se realizeaza scutirea de impozit?
Multumesc frumos anticipat pentru raspuns!
Zi faina!
Buna ziua Daniel,
Conditiile de aplicare a scutirilor sunt pentru angajatii in firme de IT, nu pentru PFA.
Zi frumoasa!
Buna ziua!Am 18 ani si as dori sa imi deschid un PFA,insa nu sunt informata foarte bine in privinta unor aspecte si as dori sa ma lamuriti,daca se poate. Am citit undeva ca exista unele beneficii si facilitati pentru tinerii care vor sa isi dechida un PFA,dar nu stiu care sunt acelea si nici nu imi este clar cum functioneaza plata impozitului. Daca este anuala sau lunara. Mi-ar fi de mare folos un raspuns dinn partea dumneavoastra,cat mai clar pentru ca nu sunt familiarizata cu termenii. Va multumesc!
Buna ziua Iasmina,
In momentul de fata, din pacate, nu cunoastem sa existe facilitati pentru deschiderea de PFA de catre tineri intreprinzatori. Plata impozitului este anuala.
Zi frumoasa!
Exista. Este nevoie de o adeverinta de la universitate si pe urma cu ea se merge la registru si se solicita reducerea.
Buna ziua,
Am infiintat un PFA , dar sunt angajat si cu norma intreaga la un tert angajator cu salar minim pe economie, deci un venit de 1279 lei/luna. La venitul net din PFA depasesc plafonul minim/an. La depunerea declaratie pe 2018 si 2019 sunt obligat sa platesc CAS si CASS? Un cunoscut mi-a spus ca nu sunt obligat la plata CAS, doar la CASS, deoarece mi se retine o data CAS din plata contributiilor pe salariul de la angajator, pe acelasi cnp.
Multumesc
Buna ziua Bogdan,
Indiferent daca sunteti sau nu salariat, aveti obligatia la plata CAS numai daca veniturile estimate pentru anul 2019 depasesc plafonul a 12 salarii mimime brute pe economie, adica 12 x 2080 = 24.960 lei.
In cazul in care veniturile estimate se situeaza sub acest plafon nu exista obligatia platii CAS, dar puteti opta pentru plata acestuia. Acelasi lucru este valabil si pentru CASS.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Va rog sa ma ajutati cu un sfat pentru urmatoarea situatie :
Detin un PFA cu norma de venit si intrebarea mea este daca devin platitor de tva prin atingerea plafonului( 300K) , sunt obligat sa trec la sistem real de impozitare ?
Multumesc,
Catalin
Buna ziua Catalin,
Faptul ca ati depasit plafonul de 300K lei si aveti obligatia de a va inregistra ca platitor de TVA nu inseamna ca trebuie sa treceti la sistem real, atat timp cat nu ati depasit plafonul normei.
Zi frumoasa!
Multumesc mult pentru raspuns.
Ma puteti ajuta cu un pasaj din lege sau numar de articol care specifica acest lucru ?…. cei de la ANAF mi-au spus ca trebuie sa trec obligatoriu la sistem real cand se depaseste norma de tva.
Catalin
Buna ziua, desigur!
Art. 69 alin. 9 din Codul fiscal mentioneaza: „Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.”
Asadar, nu se mentioneaza obligatia de a trece la sistem real daca deveniti platitor de TVA.
Zi frumoasa!
Multumesc mult
Buna ziua, ma puteti ajuta va rog sa inteleg ce inseamna vebit brut. Daca PFA ul este la norma de venit si platitor de tva, venitul brut incasat include si tva ul? Ma refer la articolul de mai jos.
Multumesc
Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real?.
Buna ziua,
In cazul unui PFA sistem real, daca veniturile anuale depasesc plafonul de cele 12 salarii minime brute (24.960 lei) , contributiile CAS si CASS se platesc obligatoriu la venitul anual intreg sau se poate obta si pentru plafonul minim de 24.960 lei ?
Multumesc anticipat
Christian
Buna ziua Christian,
Contributiile se calculeaza si se platesc cel putin la nivelul sumei de 24.960 lei pentru 2019. Puteti opta si sa platiti la nivelul venitului intreg, insa obligatoriu este platiti la acest plafon minim de 12 salarii brute (24.960 lei).
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Un PFA cu norma de venit si platitor de TVA. Daca se achizitioneaza un apartament (suma depaseste 100.000 euro) de la un un dezvoltar, deci cu taxare inversa, la revanzarea acestuia, suma incasata va fii considerata toata in incasarile ce nu trebuie sa depaseasca 100.000 euro pentru a trece in sistem real de impozitare? sau se inregistreaza doar venitul (suma revanzare – suma cumparare)?
Multumesc!
Buna ziua Razvan,
Art. 69 alin (9) din Codul fiscal mentionaza astfel: „Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Pentru dumneavoastra, vanzarea apartamentului genereaza un venit brut, astfel consideram ca aveti obligatia trecerii la sistem real (nu se ia in calcul profitul, adica diferenta dintre venit si cheltuieli, ci venitul efectiv).
Zi frumoasa!
Buna ziua, va deranjez si eu cu ceva intrebari:
1. pentru un PFA cu norma de venit, ce acte de contabilitate trebuie intocmite?
2. se pot emite facturi? exista o limita pana la care poate emite aceste facturi?
3. mai trebuie tinuta evidenta cheltuielilor?
Multumesc!
Buna ziua Iuliana,
Va recomandam in acest sens sa cititi art. 69 din Codul fiscal:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_12062019.htm#A69, OUG nr. 44 din 16 aprilie 2008
privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/91808 si Ordinul nr. 170 din 17 februarie 2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea ?n partida simpla: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/91808
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Sunt PFA pe norma pe venit, insa de la 1.09.2019 voi fi si angajat. Ma gandesc sa nu inchid PFA-ul. Voi fi nevoita sa platesc pe acea norma impozitul pe venit, Cas si Cass in 2020?
Multumesc
Buna ziua Gabriela,
Impozitul si contributiile se platesc la PFA indiferent ca persoana are sau nu calitatea de salariat.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Doresc sa infiintez pfa cu norma de venit pt make-up artist si maseur. Specific ca am calificarile necesare. Ma intereseaza daca pot deduce produsele, facturile, achizitionare auto. Nu ma pricep deloc la acest subiect, PFA 🙂 Intrebarea mea este daca aleg corect forma. Multumesc anticipat!
Buna ziua,
Potrivit art. 69 alin. (8) CF: „Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila.”
Asadar, nu veti putea deduce consumabilele ca in cazul sistemului real. Va recomandam sa cititi art. 68 si art. 69 din Codul fiscal, unde sunt prezentate aspectele cu privire la sistem real/vs norma de venit: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_12062019.htm#A69.
Zi frumoasa!
Multumesc frumos?
Buna ziua,
Am un PFA – cod activitate: 8551 si 9313 – si as dori sa stiu ce ar putea reprezenta cheltuielile deductibile in aceasta activitate si care ar fi valoarea/procentul acestora de dedus pe luna/an. Multumesc frumos!
Buna ziua,
Avand in vedere ca un raspuns in care sa enumeram cheltuielile deductibile ar fi prea lung, va prezentam in linkul urmator articolul 68 din Codul fiscal in care puteti regasi aceasta informatie:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_12062019.htm#A68
Zi frumoasa!
Cu un p.f.a. pot face comert?
Sau trebuie s.r.l.?
Mersi !
Buna ziua Emil,
Un PFA poate, desigur, sa deruleze activitati de comert, la fel ca un SRL.
Zi frumoasa!
O intrebare va rog: daca am deschis PFA in iulie anul acesta, 2019, iar la sfarsit de Octombrie voi vrea sa inchei activitatea. Voi depasi netul de 24 960RON. Sunt obligata sa platesc CAS si CASS pentru 12 luni? Sau doar pentru lunile in care PFA-ul este activ, respectiv, 4 luni? Multumesc anticipat.
Buna ziua,
La inchiderea PFA va trebui sa depuneti declaratia unica. Avand in vedere ca veti depasi plafonul, apreciem ca va trebui sa platiti contributiile pentru 12 luni.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
As avea mare nevoie de niste informatii de la dumneavoastra. O sa incep sa lucrez in viitorul apropiat ca si content writer pt ceva site din US, e un regim mai freelancer si nu mi se poate face contract de munca. In conditiile in care as dori sa pot sa contribui la o pensie facultativa sau chiar la CAS, ce ar fi mai avantajos: sa imi fac un PFA, contract de drept de autor, etc? Ideea e ca as vrea sa am cat mai putine impozite de platit/cheltuieli, dar sa am dreptul sa imi platesc contributia la o pensie, ca sa imi „mearga vechimea” (pensie facultativa Pilon 3 sau asigurare de viata nu am dreptul sa imi fac daca as lucra „la negru”) . Va multumesc anticipat!
Buna ziua,
Exista mai multe lucruri de luat in considerare in ce priveste alegerea dumneavoastra, credem ca cel mai bine ar fi sa discutati aceste aspecte cu un contabil.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Va rog sa imi spuneti daca, in cazul unei intreprinderi individuale, se datoreaza CAS si CASS in aceleasi cote si aceleasi limite ca la PFA.
Cu stima!
Buna ziua,
Se aplica aceleasi reguli ca la PFA.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Anul trecut am depus decalratia unica ptr inchiderea de PFA dar nici pana acum nu am primit in spatiul virtual notificarea de plata. De asemenea am facut si o interogare cu soldurile datorate si nu am primit nimic.
Va rog frumos imi puteti spune daca era necesar sa fac plata imediat dupa depunerea delcaratiei unice, sau sa astept notificarea de la ANAF cu suma care era de plata, ca in anii precedenti?
Multumesc
Buna ziua,
Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata se efectueaza la bugetul de stat, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Multumesc pentru raspuns. Am inteles acest aspect. Dar daca nu am primit nici o notificare, trebuia sa fac plata corespunzator sumei din declaratia unica?
Multumesc
Buna ziua,
Da, CASS-ul declarat conform declaratiei unice se achita pana in data de 15 martie a anului urmator, fara sa existe notificare.
Zi frumoasa!
Buna ziua, ma gandesc serios sa imi deschis un PFA cu privire la prestari servicii de cosmetica si make-up. Imi cer scuze pentru intrebarile pe care le pun.. daca sunt prea multe dar am incercat la multi contabili.. si nu prea am primit raspunsuri.
1. In primul rand as vrea sa va intreb, ca am citit niste lucruri destul de ambiguu.., daca eu imi fac PFA – ul pe sistem real, adica platesc dupa cat incasez , taxele sunt 10% din venit, si CAS ( 25%) si CASS (10%) , care stiu ca sunt platibile doar daca depasesc venitul minim pe economie, se calculeaza pe salarul de minim pe economie sau pe venitul pe care il declar eu?
2. Daca de exemplu ma duc sa lucrez intr-un salon, ca si cheltuieli pot sa introduc atat consumabilele cat si chiria si utilitatile salonului care imi revin?
3. Am inteles bine ca dupa o perioada pot sa trec de exemplu de la sistem real la norma de venit?
4. Daca dupa un timp voi intra in concediu maternal, doar atunci primesc indemnizatie daca platesc CAS si CASS sau primesc oricum acei 80% din venit, calculat pe ultimele 12 luni? Se primeste indemnizatie si daca ai PFA si nu esti angajat?
Multumesc frumos anticipat.
Buna ziua Leila,
1. Contributiile CAS si CASS se datoreaza doar daca venitul este mai mare de 12 salarii minime brute si procentele se aplica la acest plafon, nu la venitul efectiv realizat;
2. Lista cu cheltuieli deductibile la PFA o puteti gasi in art. 68 alin (4) Cod fiscal: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_12062019.htm#A68;
3. Art. 69.1 din Codul fiscal arata ca: Optiunea de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioad? de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani, incep?nd cu anul 2019;
4. Si veniturile obtinute in calitate de PFA fac parte din baza de calcul a idemnizatiei de crestere copil.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bun? ziua avem un PFA am depus declara?ia unic? anul trecut trebuie depusa iar anul acesta sau merge automat? Mul?umesc anticipat
Buna ziua,
Declaratia unica se depune in fiecare an, in cazul in care obtineti venituri si aveti obligatia de a o depune.
Zi frumoasa!
Buna ziua asi vrea sa ma interesez daca vreau sa imi deschid un salon de infrumusetare cu mai multe persoane cu diferite pfa-uri pot sa ii dam o denumire la salon?
Buna ziua,
Se poate da o denumire salonului si sub aceasta umbrela sa actioneze mai multe PFA-uri.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am deschis un pfa pentru a vinde imbracaminte la un stand in Complexul Europa. Ca si cod CAEN am ales 4789, am solicitat deja casa de marcat ambulanta, si la intocmirea cererii de infiintare ca punct de lucru am ales ”la terti”. Ma incadrez in conditiile legale pentru a imi desfasura activitatea, sau trebuie sa stabilesc un punct de lucru fizic si fix, prin intocmirea unui contract de inchiriere de la propietarul standului?
Multumesc anticipat pentru raspuns si sfat.
Buna ziua,
Nu consideram ca aveti obligatia aceasta, insa daca doriti sa deduceti chiria pentru spatiul respectiv ar trebui sa va inregistrati punctul de lucru acolo.
Zi frumoasa!
Buna ziua, pt a putea sa imi dea bonusuri la locul de munca, angajatorul m a rugat sa imi fac PFA, dar nu prea ma pricep ce si cum. Ce sfaturi imi puteti da?
Multumesc frumos.
Buna ziua Melania,
Bonusurile care rezulta din activitatea prestata ca salariat sunt venituri din activitati dependente si ar trebui acordate prin salariu. Probabil anajatorul se gandeste la evitarea contributiilor sociale care ar rezulta din aceasta incadrare. Platind prin intermediul PFA, ar factura direct catre dumneavoastra valoarea bonusului. Prin aceasta abordare, la un eventual control sunteti supus riscului de incadrare a veniturilor ca activitati dependente (asemeni salariului). Pe de alta parte, si in calitate de PFA veti avea niste taxe de plata asa cum este detaliat in articol.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele intrebari, atat in sistem real cat si cu norma de venit:
1. CAS 25% cu plafon 2019, 24.960 lei. Se calculeaza 25% din venitul net? Sau din minimul brut pe economie?
2 CASS 10% cu plafon pe 2019, 24.960 lei. Se calculeaza 10% din venitul net? Sau din minimul brut pe economie?
Va multumesc!
Buna ziua Adrian,
1. Pentru CAS puteti alege venitul la care sa va asigurati, dar nu poate fi mai mic de 12 salarii minime brute, respectiv 24.960.
2. Pentru sanatate, 10%, baza de calcul este acest plafon de 24.960 lei.
Zi frumoasa!
Va multumesc mult pentru raspuns.
Buna ziua,
Deanjez cu o intrebare banala poate dar sunt foarte multe date si nu stiu de unde sa incep.
Toata viata am fost anagajat cu CIM.
Acum, o companie mi-a propus un contract de colaborare cu ei deoarece contribu?iile platite de ei pentru salariul net negociat ar fi prea mari in cazul unui CIM.
Salariul net negociat este de 8.000.de lei /luna. Ma gandesc la PFA sau SRL. Din ce am citit varianta mai simpla ar fi PFA. In schimb nu stiu care este cea mai rentabila dpdv financiar.
Va rog sa imi spuneti care este cea mai simpla si rentabila optiune pentru acest venit lunar si care ar fi pasii de urmat. Am citit despre pastrarea contabilitatii, declaratii, registre de incasari si bunuri, norm de venit, drumuri la anaf etc. si m-am cam speriat. Sunt chestiuni de care nu m-am lovit pana in prezent.
Mul?umesc frumos,
George
Buna ziua,
Aici ar fi o problema – practic salariul dumneavoastra va fi facturat pe PFA sau pe firma. Exista aici riscul de incadrare a activitatii in dependenta (adica incadrare ca salariat).
O activitate dependenta este orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare generatoare de venituri.
O activitate independent? este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele 7 criterii:
3.1. persoana fizic? dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
3.2. persoana fizic? dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Daca puteti dovedi fara urma de indoiala ca factura primita nu rezulta dintr-o activitate dependenta, atunci puteti opta atat pentru PFA cat si pentru SRL. Noi va recomandam din punct de vedere al riscului sa alegeti SRL.
Zi frumoasa!
am si eu o intrebare?
cat sunt taxele totale la un venit de 10000 lei/lunar sau mai mare cu un PFA.
Statul imi ia 43% ca si angajat, deci raman cu cu 5850 din 10000.
daca as face asta printr-un PFA, ar fi mai avantajos?
exista vreo varianta prin care pot scapa de taxele asta ireale????
Si din pacate un SRL nu este raspunsul momentan
Buna ziua Radu,
Nu ati precizat daca PFA-ul este in sistem real sau la norma. Veti datora 10% impozit din venitul net (daca sunteti in sistem real, sau 10% din norma daca sunteti la norma).
Avand in vedere ca depasiti 12 salarii minime brute, veti datora CASS 10% calculat la plafonul de 24.9560 lei, deci 2.496 lei/an. Veti datora si CAS 25% calculat la minim 24.960 lei = 6.240 lei/an. Deci CAS si CASS pe luna se ridica la 728 lei. Presupunem ca sunteti la norma si ca norma este 10.000 lei/luna. Astfel,impozitul este 10%*10.000 lei = 1.000 lei/luna. In total pe luna ar fi 1.728 lei.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bun ziua, doresc sa deschid un pfa pentru a putea face Uber, sunt obligat sa pl?tesc cass ?i cas, Men?ionez ca nu sunt angajat in alta parte cu carte de munca.
Buna ziua,
Depinde de tipul de PFA pe care il alegeti (sistem real sau norma de venit) si de veniturile pe care dumneavoastra le veti incasa ca PFA.
In cazul unei PFA in sistem real, daca veniturile depasesc 12 salarii minime pe economie, atunci aveti obligatia de a plati CAS si CASS, chiar daca aveti si calitatea de angajat la o alta firma.
In cazul unei PFA norma de venit, calitatea de angajat v-ar putea ajuta, in sensul ca puteti sa va injumatatiti norma de venit publicata de ANAF iar astfel, exista sansa ca norma de venit injumatatita sa fie sub plafonul de 12 salarii minime pe economie si atunci nu intervine obligatia de a achita CAS si CASS.
O zi placuta!
Buna seara! Va rog sa ma ajutati cu doua nelamuriri :
1. PF autorizata in domeniul asigurarilor in aprilie 2019, sistem real; in 2020 cand se datoreaza impozitele catre stat , baza impozabila se considera din aprilie pana in decembrie , adica 9*2080 , sau integral 12*2080=24960?
2.PFA , CAEN 6202, consultanta IT, norma venit; estimeaza in doua luni trecerea la platitor TVA(depasire plafon 300000 ron )
PFA-ul emite factura pentru consultanta IT catre un client din SUA; in conditiile in care serviciile catre statele non UE sunt scutite de TVA, ce obligatii are PFA privind TVA in Romania ? (intocmire documente, declaratii ,plati etc?)
Buna ziua Daniela,
1. Pentru siguranta, va recomandam sa solicitati un raspuns membrilor ANAF.
2. Daca PFA depaseste plafonul de 300.000 ron, atunci aveti obligatia de a va inregistra in scopuri de TVA. Tranzactia scutita se va declara in decontul de TVA la randul de operatiuni scutite. In acest sens va poate ajuta cu mai multe informatii contabilul dumneavoastra.
Zi frumoasa!
multumesc frumos!
Buna seara! Cum se procedeaza in urmatoarea situatie? Am un PFA in activitate, cu un angajat cu norma intreaga. Eu sunt administrator si sunt angajat la stat. Urmeaza sa aplic pentru indemnizatie crestere copil. Stiu ca, in acest caz, PFA ul ar trebui suspendat pentru a nu genera venituri pe CNP ul meu. Ce se intampla cu angajatul? Daca ar fi sa urmez regula cu realizarea veniturilor in cuantum maxim de 3698 lei pe an, nu m as incadra (suma este prea mica) si ar inseamna sa nu inregistrez tot ce incasez. Nu as dori sa fac asa ceva. Multumesc!
Buna ziua Elena,
Din pacate, prevederile arata ca nu puteti sa obtineti venituri mai mari decat acest plafon, fiindca in caz contrar ar conduce la suspendarea platii indemnizatiei. Consideram ca trebuie sa procedati la suspendarea PFA.
Ca alternativa, puteti infiinta un SRL si sa transferati angajatul pe SRL.
Zi frumoasa!
Multumesc mult!