Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Restituire TVA, lista entitatilor publice, control fiscal – Cronica antreprenoriala

restituire TVA

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Ministerul de Finante a publicat in 18.08.2023 un proiect legislativ in vederea aprobarii Procedurii de restituire a TVA pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa pentru achizitiile destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.

Prin proiectul de act normativ, se propune reglementarea organului fiscal competent sa efectueze restituirea, a cererii si a modelului acesteia in baza caruia se solicita restituirea, precum si documentele insotitoare dar si termenului de depunere a cererii de restituire, respectiv a termenului de 90 zile de la incheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea;

In situatia in care entitatile nonprofit nu au depus in termenul recomandat de 90 zile cererea si/sau documentatia aferenta, posibilitatea repunerii in termen a cererii de restituire, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea,reglementat de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, respectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei.

2. ANAF a actualizat in 01.08.2023 lista entitatilor publice, utila pentru cei care raporteaza in RO e-Factura in relatia cu B2G. Lista poate fi consultata aici:

3. ANAF anunta intr-un comunicat publicat pe site-ul institutiei ca strategia acesteia in ceea ce priveste activitatea de control fiscal se concentreaza in jurul a doua principii:

a) incurajarea cresterii conformarii voluntare la declarare a contribuabililor;
b) prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

In vederea cresterii conformarii la declarare a contribuabililor, ANAF desfasoara in prezent doua tipuri de actiuni care presupun interactiunea de la distanta cu contribuabilul:

a) emiterea Notificarii de conformare, care reprezinta un document prin care organul de inspectie fiscala transmite contribuabililor/platitorilor prezumtivi a fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale riscurile fiscale identificate, in scopul reanalizarii situatiei fiscale si indeplinirii obligatiilor fiscale conform prevederilor legale, ori a clarifica riscurile fiscale notificate, dupa caz;

b) efectuarea de actiuni de verificare documentara, care constau in realizarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.

Contribuabilii cu risc fiscal ridicat sunt supusi actiunilor de control fiscal, respectiv:

a) inspectia fiscala in cazul contribuabililor care, urmare Notificarii de Conformare, nu corecteaza si nu clarifica riscurile fiscale pentru care au fost notificati;

b) controlul antifrauda in cazul contribuabililor pentru care exista indicii de evaziune fiscala.

4. Ministerul muncii a publicat in 11 august un Proiect de Ordonanta de Urgenta privind reglementarea unor masuri din domeniul pensiilor publice.

Conform prevederilor art. 29 din Legea nr. 263/2010 sunt incadrate in conditii deosebite locurile de munca stabilite in baza criteriilor si metodologiei prevazute de legislatia in vigoare la data incadrarii acestora. Potrivit metodologei prevazute de legislatia in vigoare, angajatorii care detin avize de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite au obligatia de a elabora, pana la data de 1 septembrie 2023, planul de prevenire si protectie corespunzator locurilor de munca incadrate in conditii deosebite, care sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor, astfel incat locurile de munca sa se incadreze in conditii normale.

Prin proiectul de act normativ se propune modificarea acestui articol in sensul ca, locurile de munca incadrate in conditii deosebite de munca, in baza avizelor a caror valabilitate a fost prelungita pana la data de 01.09.2023 sunt locuri in conditii deosebite de munca, potrivit legii.

Perioada de activitate desfasurata in locurile de munca pentru care au fost emise pentru incadrarea in conditii deosebite de munca, constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite de munca, pentru care angajatorii datoreaza contributia de 4% potrivit prevederilor art. 138 lit. b) din Codul fiscal.

5. Urmatoarele zile libere pe calendarul zilelor libere legale in Romania sunt:

a) 30 noiembrie (joi) — Sfantul Andrei

b) 1 decembrie (vineri) — Ziua Nationala a Romaniei

c) 25 (luni) – 26 (marti) decembrie — Craciunul

6. In situatia in care natura activitatii desfasurate permite acest lucru, salariatii parinti care au copii cu varsta de pana la 11 ani pot cere sa lucreze de acasa patru zile pe luna.

Astfel, salariatii care au in intretinere copii in varsta de pana la 11 ani pot beneficia, la cerere, de patru zile pe luna in care sa munceasca de la domiciliu sau sa presteze telemunca, cu exceptia situatiilor in care felul sau natura muncii nu permite acest lucru, potrivit Legii nr.241/2023 care modifica Codul muncii.

In cazul in care ambii parinti sunt salariati, cererea pentru munca de acasa trebuie insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a cerut, pentru aceeasi perioada, sa lucreze de la distanta.

Prin derogare de la prevederile legale din domeniul telemuncii, pentru a putea lucra de acasa, parintii copiilor mici trebuie sa se asigure ca au toate mijloacele necesare pentru desfasurarea activitatii si indeplinirea atributiilor trecute in fisa postului. Acordarea beneficiului celor patru zile pe luna pentru salariatii parinti presupune, in cazul contractelor in derulare, incheierea unui act aditional la contractul individual de munca in care sa fie inscrise elementele specifice prevazute de Legea nr.81/2018 in cazul telemuncii, respectiv de Legea nr.53/2003 Codul muncii in cazul muncii la domiciliu.

7. Prin Ordinul nr. 1176/2023 a fost aprobat modelul si continutul noului formular (300) “Decont de taxa pe valoarea adaugata”. Noul formular se va utiliza incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii august 2023 si se depune in perioada 1-25 septembrie 2023.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *