Definitie
Avizul de insotire a marfii este un document financiar-contabil important in contabilitatea si gestiunea stocurilor.
Astfel, in functie de motivul pentru care este intocmit, avizul de insotire a marfii pe timpul transportului poate fi, dupa caz, un document ce sta la baza intocmirii facturii, o dispozitie de transfer a valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati, un document de primire in gestiune sau un document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.
Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.
Baza legala
Ordinul care reglementeaza rolul si continutul acestui document este O2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Avizul de insotire a marfii este un document financiar-contabil utilizat pentru bunurile de natura stocurilor, supus unui regim intern de numerotare. Potrivit aceluiasi ordin fiecare firma trebuie sa stabileasca o procedura interna privind regimul propriu de numerotare a tuturor documentelor financiar-contabile (inclusiv a avizelor de insotire), prin care fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate.
Entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document.
Mentiuni obligatorii
Un aviz de insotire a marfii, pentru a dobandi calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.
Da click pe imagine pentru a accesa intregul infografic!
Smart Bill Gestiune
Cu Smart Bill poti factura fara griji de pe orice dispozitiv conectat la Internet, oricand si oriunde te-ai afla.
Incearca si tu!
https://www.smartbill.ro/produse/gestiune
Buna ziua
O intrebare legate de termenul pentru TVA intracomunitar.
Care este termenul acestuia si la ce perioada trebuie reinnoita sau prelungita valabilitatea acestuia? Multumesc…
Buna ziua,
Va referiti cumva la valabilitatea codului special de TVA? Acesta nu are valabilitate/termen de expirare – este valabil pana la inregistrarea firmei in scop normal de TVA in Romania, iar in momentul in care va inregistrati in scop normal de TVA in Romania aveti obligatia sa anulati acel cod special.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Daca am facut NIR dupa avizul de marfa de la furnizor, cum inregistrez factura cand vine din SPV?
Buna ziua Mihaela,
Factura o contabilizati pe contul 408. Practic, la inregistrarea avizului s-a inregistrat nota (cu titlu de exemplu) 371 = 408, iar la primirea facturii se face nota 408 = 401.
In felul acesta nu veti dubla inregistrarile pe stoc.
O zi frumoasa si mult succes!