Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – termen limita pentru conectarea la ANAF a caselor de marcat

Cronica SmartBill

Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Ministerul Finantelor a publicat proiectul de ordin care reglementeaza depunerea situatiilor financiare semestriale la 30.06.2021. Termenul de depunere va fi 16 august 2021.

Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2021 se aplica operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro. In anul anterior, aceast plafon era mult mai scazut situandu-se la nivelul sumei de 220.000 lei.

Incadrarea in criteriul de marime se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizand cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar precedent.

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2021, cele care in tot semestrul I al anului 2021 s-au aflat in inactivitate temporara, cele infiintate in cursul anului 2021, precum şi persoanele juridice care se afla in curs de lichidare, potrivit legii, nu intocmesc raportari contabile la 30 iunie 2021.

2. Ministerul Finatelor a publicat un proiect legislativ care urmareste sa aduca o completare Ordinului 1802/2014, mai precis, sa introduca o sectiune distincta pentru reflectarea in contabilitate a operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.

Informatiile raportate de persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania corespund intregii activitati desfașurate de acestea, atat in Romania, cat și in strainatate. In primul exercitiu financiar de aplicare a acestor reglementari, persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania raporteaza informatii aferente doar perioadei curente.

3. S-a publicat  un nou model al Procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala (Ordinul nr. 722 din 6 mai 2021).

4. Un al proiect legislativ publicat de Ministerul de Finante prevede extinderea ariei depozitelor acoperite ce beneficiaza de protectie peste plafonul standard de acoperire (echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro) prin includerea a inca doua categorii de depozite, mentionate la art. 6 alin. (2) lit. b) din Directiva 2014/49/UE privind schemele de garantare a depozitelor, respectiv cele rezultate ca urmare a casatoriei sau divortului, in vederea oferirii deponentilor aflati in situatiile respective a unei protectii echivalente cu cea asigurata in alte state membre ale Uniunii Europene (propunerea de modificare a art. 62 alin. (1) lit. b)).

Suma garantata in Romania (la fel ca si peste tot in Uniunea Europeana) este de 100.000 de EUR (sau echivalent in moneda depozitului) per banca.

Notiunea de depozit cuprinde orice sold creditor, inclusiv dobanda datorata pana la data indisponibilizarii depozitelor, rezultat din fonduri aflate intr-un cont sau din situatii tranzitorii derivand din operatiuni bancare curente, cum ar fi depozitele la termen, conturile curente, conturile de economii, conturile de card, conturile comune si alte produse similare.

5. Entitatile care utilizeaza case de marcat electronice fiscal au obligatia sa faca toate demersurile pentru conectarea aparatelor la MF – ANAF pana cel tarziu la urmatoarele date:

  • 30 iunie 2021 – Pentru aparatele de marcat electronice fiscale detinute de operatori economici incadrati in categoria marilor contribuabili
  • 30 noiembrie 2021 – Pentru aparatele de marcat electronice fiscale detinute de operatori economici incadrati in categoria contribuabililor mici si mijlocii (OPANAF nr. 435/2021)

6. Ministerul Economiei a publicat lista celor 5 banci admise pentru derularea schemei de ajutor pentru HORECA. In lista sunt cuprinse:

  • CEC BANK SA
  • BRD GROUPE SOCIETE GENERALE SA
  • BANCA ROMANEASCA SA
  • BANCA TRANSILVANIA SA
  • BANCA COMERCIALA ROMANA SA

Unul dintre criteriile de selectie a fost ca bancile sa sa aiba cel putin cate o sucursala in fiecare judet.

7. Se apropie termenul de la care se vor aplica noi reguli privind TVA la importul de marfuri. Mai precis, modificarile legislative referitoare la trimiterile cu valoare scazuta au in vedere faptul ca incepand cu data de 1 iulie 2021, trebuie sa se colecteze TVA pentru toate importurile.

Astfel, se introduc noi reguli in domeniul comertului electronic pentru declararea marfurilor si plata TVA si se elimina scutirea de TVA la import pentru marfurile din trimiteri care nu depasesc 10 Euro.

8. Controalele ITM in domeniul relatiilor de munca desfasurate in prima jumatate a lunii iunie 2021 arata ca in continuare cele mai frecvente neconformitati intalnite sunt:

  • munca nedeclarata, respectiv primirea la munca fara incheierea CIM in forma scrisa
  • nerespectarea prevederilor art. 7, alin. 5 si 6 din HG nr. 905/2017 care arata ca la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca și in specialitate, precum și un extras din registru. De asemenea, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfașurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
  • prestarea muncii in afara timpului de munca prevazut in CIM cu timp partial
  • nu se pastreaza la locul de munca copii CIM si evidenta orelor lucrate
  • nu se acorda spor de repaus saptamanal, spor de noapte, s-a lucrat in zilele de sarbatoare legala fara compensare zile libere sau spor
  • lipsa repartizarii programului de lucru in CIM cu timp partial, lipsa contract colectiv de munca
  • primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor de munca cu timp partial

In domeniul SSM exista urmatoarele probleme:

  • nu sunt aplicate marcaje de securitate pentru pastrarea distantei intre clienti
  • nu se iau masuri suficiente astfel incat la intrarea in unitate sa se asigure triajul epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru clienti
  • nu a fost revizuita evaluarea riscurilor in contextul infectarii cu noul coronavirus

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *