Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – prelungirea starii de alerta, incetarea unor masuri fiscale, noutati privind vanzarile la soldare

Cronica Antreprenoriala

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

  • Data de 15 decembrie 2020 este ultima zi pana la care se pot depune cererile pentru esalonarea simplificata. Cererea se poate depune la registratura organului fiscal, prin posta, cu confirmare de primire sau prin intermediul serviciului Spatiu privat virtual. Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, se aproba esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 12 luni. Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice. (OUG nr. 181 din 22 octombrie 2020)
  • In cursul lunii decembrie 2020 mai expira doua masuri: scutirea de impozit specific care se incheie la 31.12.2020 si amanarea executarilor silite care se aplica pana la 25 decembrie 2020.
  • S-a prelungit starea de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 14 decembrie 2020, pentru inca 30 de zile, in baza Hotararii nr. 1.065 din 11 decembrie 2020, publicata in MOF 1215 din 11 decembrie 2020.
  • Institutul National de Statistica a anuntat ca in luna octombrie 2020 castigul salarial mediu nominal brut a crescut cu 0.7%. Acesta a fost de 5452 lei, cu 38 lei mai mare decat in luna septembrie 2020, iar castigul salarial mediu nominal net a fost de 3343 lei, in crestere fata de luna precedenta cu 22 lei. Valorile cele mai mari ale castigului salarial mediu nominal net s-au inregistrat in activitati de servicii in tehnologia informatiei (inclusiv activitati de servicii informatice) (7674 lei), iar cele mai mici in hoteluri si restaurante (1720 lei).
  • A fost redeschisa schema de ajutor de stat 332/2014. Aceasta schema vizeaza sprijinirea investitiilor noi, care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca. Obiectivul schemei de ajutor de stat este dezvoltarea regionala prin realizarea de investitii care determina crearea a minim 100 de locuri de munca si incurajarea participarii active a intreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni si redresarea economiei romanesti. In cadrul schemei sunt finantate cheltuielile salariale inregistrate pe o perioada de 2 ani consecutivi, ca urmare a crearii de noi locuri de munca. Se acorda sume sub forma de granturi, de la bugetul de stat, pentru cheltuieli eligibile de natura costurilor salariale. Se prelungeste pana in anul 2023 perioada in care se pot emite acorduri pentru finantare si pana in anul 2028 perioada in care se poate efectua plata ajutorului de stat.
  • MFP a publicat nivelul accizelor pe anul 2021. Acestea pot fi regasite aici.
  • ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, mai precis de modificare a D700. Prin aceasta modificare se urmareste introducerea posibilitatii de face online operatiuni care pana acum se puteau efectua doar la ghiseu cum este solicitarea inregistrarii in scop de TVA, dar si completarea formularului cu alte situatii precum schimbarea perioadei fiscale a TVA, declararea sediilor secundare, modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, precum si modificarea anului fiscal .
  • MEEMA a publicat cateva clarificari in legatura cu microgranturile (masura 1): din granturi se pot plati impozite (inclusiv cel din dividende) si taxe.TVA-ul nu se poate plati.
  • A fost modificata O 99/200 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata prin OUG 210/2020. S-a eliminat conditia privind vanzarile la soldare, de a fi achitate furnizorului de catre comerciant cu 30 de zile inaintea datei de debut a vanzarilor de soldare. Astfel, conform versiunii actualizate, vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date. Se elimina obligatia comerciantilor de a notifica la primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.
  • In cursul lunii decembrie, declaratiile si platile care in mod obisnuit erau scadente in data de 25 decembrie se decaleaza pentru data de 21 decembrie. Aici se includ:
  1. Plata taxei pentru licenta de organizare a jocurilor de noroc, aferenta anului 2019
  2. Plata taxei anuale pentru autorizatia de exploatare a jocurilor de noroc, aferenta trimestrului urmator
  3. Plata impozitului retinut la sursa in luna precedenta
  4. Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat Formularul 100
  5. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru luna precedenta Formularul 112
  6. Declaratia privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania pentru luna precedenta Formularul 224
  7. Depunerea Decontului de taxa pe valoarea adaugata Formularul 300
  8. Depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata pentru luna precedenta Formularul 301
  9. Depunerea Declaratiei privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata Formularul 307
  10. Depunerea Declaratiei privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat Formularul 311
  11. Plata taxei anuale pentru autorizatia de exploatare a jocurilor de noroc
  • S-a prelungit pana la 30 iunie 2021 acordarea:
  1. indemnizatiei pentru timpul redus de munca al salariatilor (Kurzarbeit)
  2. indemnizatiei de somaj tehnic pentru angajati si alte categorii de profesionisti (OUG 211/07.12.2020)

Astfel, se va prelungi acordarea somajului tehnic (OUG 30/2020) pentru domeniile restrictionate din cauza pandemiei Covid-19, pana la 30 iunie 2021.

  • In ceea ce priveste indemnizatia pentru timp redus se aduc cateva modificari. Astfel, cele 5 zile in care reducerea timpului de munca este obligatorie nu mai trebuie sa fie consecutive, angajatorul va putea reduce timpul de munca al salariatilor cu cel mult 80% din durata prevazuta in contractul individual de munca (initial era 50%) si interdictia de angajare sau subcontractare pentru activitati similare supuse reducerii timpului de munca se va aplica strict la nivelul locurilor de munca afectate de aceasta masura si nu la nivelul angajatorului in ansamblul sau, ca in prezent.

Testeaza gratuit aplicatiile noastre: Program Facturare Online, Program Gestiune Online sau Program Contabilitate Online si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *