Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – 25 martie, termenul pentru definitivarea impozitului pe profit si alte noutati

Cronica antreprenoriala

Noutati cu impact pentru mediul business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Persoanele fizice pot opta pentru a deveni asigurate la pensii si sanatate daca prin situatia lor concreta (de exemplu atunci cand sunt salariate) nu dobandesc automat acest statut. In acest sens ANAF a publicat un ghid care descrie detaliat cum te poti asigura la sanatate si pentru pensii, prin optiune, ce declaratii trebuie depuse si cum se poate efectua plata contributiei. Acest ghid este disponibil aici.

2. In luna martie avem o scadenta fiscala importanta – 25 martie, termenul pentru depunerea declaratiei 101 privind impozitul pe profit pe anul 2020. Formatul declaratiei a fost actualizat prin OPANAF nr. 4072/ 09.12.2020 si pdf-ul a fost actualizat pe site-ul ANAF in 15.02.2021.

3. Cinci institutii financiare au lansat o platforma de educatie financara www.edu-fin.ro. Este vorba despre Ministerul Educatiei, BNR, Ministerul Finantelor, Autoritatea de Supraveghere Financiara si Asociatia Romana a Bancilor. Prin intermediul acestei platforme se va organiza o baza de date, care cuprinde toate entitatile care doresc sa-si promoveze proiectele de educatie financiara, derulate in nume propriu la nivel national. Inscrierea in aceasta baza de date va permite interconectarea entitatilor implicare in activitati de educatie financiara in Romania.

4. Cei care nu respecta obligatia de eliminare a deseurilor in conditii de siguranta ar putea fi supusi unor amenzi mult mai mari, potrivit unui proiect de ordin inregistrat la Senat in 03.03.2021. Amenda prevazuta pentru persoanele fizice este intre 1.500 si 3.000 lei, iar pentru persoane juridice intre 1.500 lei si 30.000 lei si pentru acestea din urma se mai prevede in plus si sanctiunea confiscarii mijloacelor de transport sau utilajelor folosite pentru descarcarea sau abandonarea deseurilor in spatii neautorizate.

5. Tot in zona de propuneri legislative, s-a inregistrat spre dezbatere o noua modificare a legislatiei privind telemunca adica a Legii 81/2018. Printre modificarile vizate se afla eliminarea din definitia telemuncii a obligatiei ca cel putin o zi pe saptamana munca sa fie realizata in sistem de telemunca, verificarea muncii telesalariatului se va face de catre angajator prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor (inainte nu era precizat expres acest lucru), iar angajatorul va trebui sa asigure o instruire in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru. Tot ca element nou se mai introduce prevederea ca angajatul trebuie sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca.

6. Persoanele care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere de pana la 5 inclusiv determina venitul anual pe baza normelor de venit si completeaza, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator, declaratia unica. De asemenea, in fiecare an fiscal, trebuie sa completeze si sa pastreze fisa capacitatii de cazare astfel incat sa permita identificarea si controlul din partea fiscului, a informatiilor utilizate la completarea declaratiei unice. Formularul pentru fisa capacitatii de cazare este subiectul unui proiect legislativ publicat recent de ANAF.

7. In luna ianuarie 2021 s-au inmatriculat cu 15% mai multe entitati comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent (11.094 vs. 9.792), cele mai multe inmatriculari avand loc in Bucuresti, Cluj, Dolj si Timis. Cele mai mari cresteri s-au inregistrat la SRL-uri unde procentul este de 19%.

8. In ce priveste cele 3 masuri de masuri de spriijin, Ministerul Economiei a emis cateva precizari referitoare la sumele necheltuite aferente masurii 1 si 2 astfel ca dupa finalizarea raportului de progres, sumele ramase neutilizate vor fi platite de catre beneficiari, prin ordin de plata, din contul personal dedicat masurii in contul Agentiei pentru IMM, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului (AIMMAIPE) de care apartine beneficiarul. Lista conturilor aferente AIMMAIPE de care apartin beneficiarii se regaseste pe site-ul www.imm.gov.ro. Dupa plata sumei neutilizate si in momentul in care va fi operationalizat modulul informatic, beneficiarii vor incarca in aplicatie ordinul de plata. Ultimul pas este acela de inchidere a contului dedicat, in functie de procedura interna a bancii partenere.

9. Proiectul legii prin care Monitorul Oficial in format electronic va fi disponibil gratuit, in format editabil, a fost adoptat de catre Camera Deputatilor. Urmeaza promulgarea de catre Presedinte. Formatul tiparit va ramane in continuare contra cost. In prezent, formatul electronic este disponibil gratuit insa nu permite salvarea, cautarea dupa anumite cuvinte cheie, trimiterea ca atasament.

10. In domeniul SSM avem ca element de noutate H 53 din 24 februarie 2021 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1.218/2006 privind stabilirea cerintelor minime de securitate si sanatate in munca pentru asigurarea protectiei lucratorilor impotriva riscurilor legate de prezenta agentilor chimici, precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.093/2006 privind stabilirea cerintelor minime de securitate si sanatate pentru protectia lucratorilor impotriva riscurilor legate de expunerea la agenti cancerigeni sau mutageni la locul de munca. Lista cu valorile limita obligatorii poate fi gasita aici.

11. Principiul fiscal in dubio contrafiscum ar urma sa completeze lista celor 5 principii ale fiscalitatii existente in prezent in legislatia fiscala din Romania, daca propunerea legislativa inregistrata la Senat pentru dezbatere in 23.02.2021 se va adopta in legislatia nationala. Acest principiu se refera la interpretarea prevederilor neclare in favoarea contribuabilului.

Cele 5 principii enumerate in prezent de Codul fiscal sunt:

  • neutralitatea masurilor fiscale in raport cu diferitele categorii de investitori si capitaluri
  • certitudinea impunerii
  • justetea impunerii
  • eficienta impunerii
  • predictibilitatea

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *