Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – starea de alerta se incheie, comunicarea catre ANAF a documentelor nedigitalizate

Cronica antreprenoriala

Noutatile legislative sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala din saptamana aceasta:

1. Starea de alerta nu va mai fi prelungita in Romania incepand cu data de 8 martie si vor fi eliminate o serie de masuri care au fost in vigoare pana acum. Aceste masuri urmeaza a fi comunicate de catre autoritati in perioada urmatoare.

Firmele mai trebuie sa tina cont de faptul ca valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca a fost prelungita pe durata starii de alertă, precum si pentru o perioadă de 90 de zile de la incetarea acesteia, iar valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii se mentine pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioadă de 90 de zile de la incetarea acestei stari.

2. ANAF a anuntat intr-un comunicat publicat in 4 martie care este modalitatea prin care documentele care nu sunt inca digitalizate pot fi transmise institutiei de catre contribuabili. Acestea se vor putea transmite prin formularul de contact din SPV, din sectiunea ”Asistenta si indrumare de specialitate in domeniul fiscal”. Documentele atasate trebuie sa aiba maxim 10 MB.

3. Proiectul de lege privind reglementarea activitatii prestatorului casnic a fost aprobat in sedinta de Guvern din 02.03.2022.

Prestatorul casnic este persoana fizica, care poate sa desfasoare activitati casnice ocazionale intr-una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice. Activitatea casnica este activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura stricta cu gospodaria sau gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic.

Tichetul de activitati casnice se va putea achizitiona de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, de la punctele de acces ale furnizorului de serviciu universal sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, ce va fi accesibila de pe dispozitive diferite.

Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei.

Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatii, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale. Baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit si contributiei de asigurari sociale este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

4. Procedura de solutionare a deconturilor de TVA cu optiune de rambursare este subiectul unui proiect legislativ publicat in 28.02.2022.

Pentru contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate doar in urmatoarele situatii:

  • contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni
  • organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursaari necuvenite
  • pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale

Pentru alti contribuabili decat contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate si in urmatoarele situatii:

  • contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA
  • soldul sumei negative de TVA solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni

5. Angajatorii care doresc sa acorde angajatelor cadouri de 8 martie, trebuie sa stie ca tichetele cadou/cadourile in bani si/sau in natura, oferite de angajatori angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu se supun impozitului si nici contributiilor sociale daca suma nu depaseste 300 lei pe persoana. Daca valoarea depaseste 300 lei, suma care depaseste se supune impozitului si contributiilor sociale obligatorii.

6. Data de 31 martie 2022 este termenul pana la care persoanele juridice romana trebuie sa depuna declaratiile de mentiuni (010/700) pentru a reflecta trecerea de la impozit pe profit la impozit pe micro. Firmele aplica impozitul pe veniturile microintrepriderilor incepand cu anul urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere.

Baza legala: art. 55 alin. (2) Codul fiscal care arata ca: 2) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *